Bussien ulkoasu

Kauankohan HSL vielä vaatii sähköbussien kyljessä olevaa töpsölin kuvaa. Ymmärsin asian aikoinaan mainostuksena siitä kuinka "vihreä ja vastuullinen" HSL on, mutta nykyään kun suurin osa busseista alkaa olemaan sähköisiä niin mitä ideaa niillä on.

Moni matkustaja ei edes huomaa onko bussi sähköinen vai ei. Mielestäni se on jollain tapaa koomista pitää tuollaisia töpsölin kuvia bussin kyljessä parantamassa imagoa. Kas kun diesel bussin kyljessä ei ole bensapumpun kuvaa, tai ratikoiden kyljessä salamaa. Tallinnassa bussien yläosassa lukee "see buss on roheline" eikä tarvita koko kyljen peittävää piuhaa. Uudistus alkaisi olemaan mielestäni jo paikallaan pikku hiljaa.
 
Kauankohan HSL vielä vaatii sähköbussien kyljessä olevaa töpsölin kuvaa. Ymmärsin asian aikoinaan mainostuksena siitä kuinka "vihreä ja vastuullinen" HSL on, mutta nykyään kun suurin osa busseista alkaa olemaan sähköisiä niin mitä ideaa niillä on.

Moni matkustaja ei edes huomaa onko bussi sähköinen vai ei. Mielestäni se on jollain tapaa koomista pitää tuollaisia töpsölin kuvia bussin kyljessä parantamassa imagoa. Kas kun diesel bussin kyljessä ei ole bensapumpun kuvaa, tai ratikoiden kyljessä salamaa. Tallinnassa bussien yläosassa lukee "see buss on roheline" eikä tarvita koko kyljen peittävää piuhaa. Uudistus alkaisi olemaan mielestäni jo paikallaan pikku hiljaa.
Samaa mieltä. Vieläpä kun varsin monesta vähänkään vanhemmasta sähköautosta puuttuu osa johdosta joko paikalla olleen mainoksen poiston tai muusta syystä tapahtuneen paneelin tai ikkunalasin vaihdon jäljiltä. Onhan noissa myös kuitenkin keltaiset/oranssit käyttövoimatarrat kertomassa auton sähköisyydestä. Samalla saataisiin varmasti mahdollisuus teipata sähköautoja kokomainoksiin (korjatkaa jos olen väärässä) joka on tällä hetkellä HSL:n suunnalta kielletty. Tampereella ainakin kokomainoksisia sähköautoja taitaa olla useampikin eikä niistä taida olla ollut haittaa.
 
Kauankohan HSL vielä vaatii sähköbussien kyljessä olevaa töpsölin kuvaa. Ymmärsin asian aikoinaan mainostuksena siitä kuinka "vihreä ja vastuullinen" HSL on, mutta nykyään kun suurin osa busseista alkaa olemaan sähköisiä niin mitä ideaa niillä on.

Moni matkustaja ei edes huomaa onko bussi sähköinen vai ei. Mielestäni se on jollain tapaa koomista pitää tuollaisia töpsölin kuvia bussin kyljessä parantamassa imagoa. Kas kun diesel bussin kyljessä ei ole bensapumpun kuvaa, tai ratikoiden kyljessä salamaa. Tallinnassa bussien yläosassa lukee "see buss on roheline" eikä tarvita koko kyljen peittävää piuhaa. Uudistus alkaisi olemaan mielestäni jo paikallaan pikku hiljaa.
Niin - sitten kun polttomoottoribusseista lopulta luovutaan, tulisi tällä meiningillä töpseligrafiikasta osa HSL:n bussien tilaajaväritystä. Ylipäänsä olen sitä mieltä että tuollaiset suuret lisukepiirustukset, kuten HSL:n lentokone aikoinaan, halventavat ulkonäköä. Siltä osin esim. Tampereen väritys on tyylikkäämmin hoidettu.
 
Tämä töpselikeskustelu on käyty tällä foorumilla jo aikaisemmin. HSL:n ulkoasu tuntuu olevan jatkuvasti pienessä muutoksessa ja lienee selvää, että busseihinkin voi jotain muutosta tulla. Onhan sekin väritys ollut käytössä jo 14 vuotta, tosin mielestäni edelleen hyvin toimiva ja ajaton.

Pieni muutos voisi olla vaikkapa töpseligrafiikan hävittäminen ja sen korvasminen Tukholman tyyliin pienellä käyttövoimasta kertovalla tekstillä. Toisaalta nostin jo edellisen kerran keskustellessa esiin, että vetybusseissa voisi käyttää jälleen omaa käyttövoimasta kertovaa grafiikkaa. Toimivuus ja idea toki laskevat kun tällaiset ylimääräiset tilpehöörit tulee valtaosaan kalustosta.

Onhan noissa myös kuitenkin keltaiset/oranssit käyttövoimatarrat kertomassa auton sähköisyydestä.
Oven yläpuolella/etulinjakilven sivuilla näkyvät pienet salmiakin muotoiset tarrat lienevät lähinnä pelastushenkilöstön tiedoksi. Kaasubusseissa on vastaavat vihreät salmiakkikuvat. Mitään markkinoinnillista ideaa niissä ei ole.
 
Pieni muutos voisi olla vaikkapa töpseligrafiikan hävittäminen ja sen korvasminen Tukholman tyyliin pienellä käyttövoimasta kertovalla tekstillä.
Tuo muutos voisi olla erittäinkin hyvä, kuten "sähköllä eteenpäin" tai "sähköllä pääkaupunki seudulla". Mutta toisaalta koko sähköasiaa ei edes tarvistsisi mainostaa jos se alkaa olemaan arkipäivää, montaa ihmistä se edes tuskin kiinnostaa.
 
Takaisin
Ylös