Cities in Motion -joukkoliikennepeli

Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Itse tein niin että loin jokaiselle reitille kaksi linjaa. Toinen menee vain toiseen suuntaan ja toinen vain toiseen suuntaan.

Ja viimeiseltä pysäkiltä palaa ensimmäiselle koko matkan pysähtymättä missään? Ei kai tuo nyt voi olla kovin kustannustehokasta. :)

Jos ostaa samantien vaikka 10 bussia niin ne kaikki lähtevät samasta paikasta peräkkäin. Lisäsin niitä linjalle sen mukaan kun kapasiteetin tarve kasvoi, jolloin ne eivät ketjuunu heti alussa.

Mutta ketjuuntuvat ajan kanssa myöhemmin. Kyseessä on lähes "game braking issue", johon on kyllä pakko paneutua.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Ja viimeiseltä pysäkiltä palaa ensimmäiselle koko matkan pysähtymättä missään? Ei kai tuo nyt voi olla kovin kustannustehokasta. :)

Mutta ketjuuntuvat ajan kanssa myöhemmin. Kyseessä on lähes "game braking issue", johon on kyllä pakko paneutua.

Juu, ei ole. Paitsi että paluuvuoro on "Extrapika" :lol: tosin matkustajat eivät tunnu sitä tietävän. Mutta jos linja on kaksisuuntainen, kääntöpaikkoineen niin siinä käy siten että bussit, ratikat, metrot yms. ketjuuntuvat siten että toiseen suuntaan menee kokoajan ja toiseen suuntaan ei yhtään. Ainoa joka toimii hyvin minulla on kehälinja.

Luin pelin foorumia ja ymmärsin että tuohon ei ole tulossa mitään korjausta. Muuten hyvä peli, ja sitten jätetty tuommoinen ongelma. Jos bussit edes osaisivat ohittaa toisiaan, sen sijaan että ajelevat yhdessä pötkössä.

On hyvä kun on tämä Demo/Beta- versio jossa ei voi tallentaa, niin pitää aina rakentaa uusi joukkoliikenne sydeemi ja aina edellistä parempi. Kun peli julkaistaan, niin sitä tietää jo mikä toimii ja mikä ei.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Luin pelin foorumia ja ymmärsin että tuohon ei ole tulossa mitään korjausta.

Harmi, tuon korjaaminen kun olisi koodausmielessä suhteellisen yksinkertaista:

- Jokainen linjan pysäkki pitää kirjaa siitä, minä ajanhetkenä kukin linjan kulkuneuvoista on pysähtynyt sillä viimeksi.

- Kun kulkuneuvo on valmis lähtemään pysäkiltä, verrataan ajankohtaa siihen, kun se edellisen kerran lähti tältä pysäkiltä. Aikaerosta lasketaan kierrosaika, ja se lisätään linjakohtaiseen kierrosaikadataan, joka pitää kirjaa vaikkapa kymmenestä edellisestä kierrosaikatiedosta, jonka se on saanut miltä tahansa linjan kulkuneuvolta miltä tahansa pysäkiltä. Näistä kymmenestä kierrosaikatiedosta lasketaan keskiarvo. Tämä keskiarvo jaetaan linjan kulkuneuvojen lukumäärällä, jolloin saadaan linjakohtainen intervalli. (Kymmenen on hatusta nykäisty muistissa pidettävien kierrosaikojen lukumäärä. Se voi olla muutakin. Mitä pienempi, sen rivakammin systeemi reagoi muutoksiin, mutta tällöin poikkeuksellinen hidaste voi vaikuttaa tarpeettoman paljon.)

- Tarkastetaan, milloin linjan edellinen kulkuneuvo on lähtenyt pysäkiltä. Jos erotus on linjakohtaista intervallia pienempi, kulkuneuvon lähtöä viivästetään, kunnes intervalliaika on kulunut. Huomio: tätä viivästystä ei lasketa mukaan päättyneeseen eikä seuraavaan kierrosaikaan, vaan kierrosaika on edellisestä toteutuneesta lähtöajasta seuraavaan lähtövalmiuteen samalla pysäkillä.

- Näin systeemi säätää itseään jatkuvasti. Datasta saa myös näppärästi irti statistiikkoja, kuten linjakohtaiset keskinopeudet ja vuorovälit, yms.

(Saa copypastettaa pelin foorumille ja kehittäjille. Kehittäjät hoi: yksinkertaisella ja vaivattomalla koodauksella perkuleesti lisää syvyyttä!)
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

On kyllä todella mielenkiintoinen peli. Mitenkähän ison osan Helsinkiä täysversio kattaa, meinaan vaan että voisi kokeilla rakentaa Raide-Jokereita ja muita. Ja tehdä metro vaikka pikaraitiotienä yms mitä täällä on ideoitu.
Helsingissä pelialueen ulkopuolelle jää Konala, Paloheinä, Malmia pohjoisemmat ja Herttoniemeä itäisemmät alueet. Mm. Suomenlinna ja Laajasalo kuitenkin mahtuvat.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Mielestäni on hyvä, ettei ketjuuntumista automatisoida pois. Järein työkalu niitä varten tulisi olla vuoroaikataulut ja ajantasauspysäkit. Vuoroaikataulun systeemi voinee arvata karkeasti etäisyyden mukaan josta pelaaja sitten säätää. Ajantasaukset päätepysäkeille, joiden lisäksi pelaaja säätää.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Nyt olen päässyt koko versiota pelaamaan. Pelin ulkonäkö on parempi kuin sen edeltäjässä TrafficGiantissa.
Itse jäin ja kaipailemaan aikataulun mukaisia linjoja.
Se myös vähän häiritsee jos kaksi linjaa pysähtyy samalle pysäkille ja bussit menevät melkein samaan suuntaan. Toisen linjan bussi on täynnä ja siihen ei mahdu ja toinen bussi tulee pysäkille lähes tyhjänä, niin pysäkillä odottavat ihmiset eivät osaa mennä tyhjään bussiin.
Olisin kaivannut peliin myös selkeitä vaihto pysäkkejä esim. rautievaunusta bussiin ja metroon .
Helsingin kartta olisi voinut olla ehkäpä suurempi. Varsinkin nyt , kun Vuosaareen asti pääsee metrolla.
Tietenkin yhtenä kehittämis ajatuksena voisi pitää myös esikaupunkien välisiä pitkiä linjoja.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Itse jäin ja kaipailemaan aikataulun mukaisia linjoja.

Onko kaluston jonoutumisongelmaa ratkaistu mitenkään, vai ajavatko kulkuneuvot edelleen vain niin nopeasti kuin pääsevät?

(hylkeen toivomaa käsinsäätämistä tulisi tuollaisissa asioissa olla mahdollisimman vähän, muutoin jossain parisataalinjaisessa järjestelmässä ei muuta enää ehdi tehdäkään. Muutoinkin tuollainen todellisuudessa yksittäisten (virtuaali)kuljettajien tehtäviin kuuluva toiminta pitäisi olla automatisoitua, vai pitäisikö jokaisessa risteyksessäkin ohjeistaa jokaista kulkuneuvoa, mihin suuntaan seuraavaksi käännytään? :))
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Mikäs peli se nyt täydellinen on. Mutta tuossa näyttäisi olevan perustavan laatuisia puutteita simulaatioksi.
Jää hankkimatta.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Mikäs peli se nyt täydellinen on. Mutta tuossa näyttäisi olevan perustavan laatuisia puutteita simulaatioksi.
Jää hankkimatta.

Minkälaisia? Mielenkiinnosta kysyn, kun pohdin kovasti ostanko sen vai en.

Onko muitakin kuin se kulkuvälineiden jonotus, ja erilliset pysäkit ratikoille ja busseille eikä yhteiskäyttö mahdollisuutta, sekä matkustajien hölmöys. :lol:
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Itse pelin puutteisiin tai vahvuuksiin puuttumatta. Minkälaisen linjaston olette luoneet, itse aion aluksi kokeilla vanhoja linjoja mm Linja KB Kauppatori-Kulosaari, H Haagan linja jne...
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Minkälaisia? Mielenkiinnosta kysyn, kun pohdin kovasti ostanko sen vai en.

Onko muitakin kuin se kulkuvälineiden jonotus, ja erilliset pysäkit ratikoille ja busseille eikä yhteiskäyttö mahdollisuutta, sekä matkustajien hölmöys. :lol:
Tuossa on minulle riittävästi syitä.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Tuossa on minulle riittävästi syitä.
Kaverini hankki pelin. Minä jään TrafficGiantin käyttäjäksi. Siinä on sopiva pelin kulkunopeus, haastavuus, yksinkertaisuus ja alkeellinen jonotuksenestojärjestelmä riittänee. Toivon että CIM tulee tulevaisuudessa olemaan kaikilla tavoilla TrafficGiantia parempi.

Pelaako kukaan muu TrafficGiantia? Minulla ei toimi karttaeditori ja olisin erittäin kiitollinen, jos joku tekisi Helsingin, tai edes Itä-Helsingin tai keskustan.

Editorin voi ladata vaikka tästä
Ohjeet löytyvät googlaamalla.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Minkälaisia? Mielenkiinnosta kysyn, kun pohdin kovasti ostanko sen vai en.

Onko muitakin kuin se kulkuvälineiden jonotus, ja erilliset pysäkit ratikoille ja busseille eikä yhteiskäyttö mahdollisuutta, sekä matkustajien hölmöys. :lol:

-Metroasemia ei saa rakennettua vinottain, ainoastaan 90 asteen kääntö onnistuu.

-Metron voi rakentaa ilmaratana, pysäkkiä ei kuitenkaan voi sijoittaa 4 kaistaisen tien päälle, jossa on keskellä viheralua, sillä portaat tulisivat tielle.

-Ruuhkautuminen, jopa metrolla kertyy pysäkeille valtavia ihmismassoja, vaikka uusi juna tulee kun edellinen on lähtenyt.

-Liikenne toimii muutenkin hölmösti, autot ovat hyvin kaukana toisistaan, joka jumittaa bussit ja ratikat jatkuvasti.

-Tiestön toteutus, suuremmat tiet vievät jotain 4x4 blokista ylöspäin, pienemmän ehkä 2x2, 4x4 blokista ei voi rakentaa ratikkakiskoa kuin keskeltä, joka johtaa typeriin ratkasuihin mikäli rakentaa piston tien ulkopuolelle. Blokkien koko rajoittaa muutenkin ratikkakiskojen rakentamista aika paljon.

Lisäksi ei mitään ruuhka-aikoja, kaluston kapasiteetti epärealistista, eikä ole olemassa mitään kaluston jonotuksen estoa, kuten jo aikaisemmin puhetta. Toisaalta peli on varsin edullinen, dollareilla maksettaessa hintaa kertyy noin 15€.

Itse toivoisin pelistä kehittyneempää versiota, jossa ruuhka-ajat otetaan huomioon, sekä jonkin asteinen aikataulutus mahdollista (lisää kalustoa ruuhka-aikaan ym, estää kaluston ruuhkautumisen). Lisäksi olisi hyvä päästä eroon näistä iänikuisista blokeista rakentamista rajoittamassa, maaston ja verkoston toteuttaminen vektoreina olisi huomattavasti mielekkäämpää, koodaaminen tosin vaikeampaa. Ja metroasemille olisi mukava voida suunnitella itse sisään, ja uloskäyntien paikat, pääsisi eroon kiinteästä metroasemasta.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Aika paljon pikkuvikoja, jotka on ainakin teoriassa yksinkertaisia parametrimuutoksia johonkin ini-tyyppiseen tiedostoon. Onkohan pelinkehittäjä käynyt täällä sittemmin?
 
Takaisin
Ylös