Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?
(Hintoja en kokeillut nostaa, valittivat jo oletusarvohinnoistakin.
)
Nosta vain. Niin kauan kuin matkustajia riittää, aivan sama. Ei vaikuta edes yleiseen maineeseen, kunhan pidät palkat korkeina ja velat vähäisinä (no sehän onnistuu korkeilla hinnoilla).
Itse nostan tyypillisesti lippuhinnat jopa 16.00:een. Jos iskee lama, joutuu palaamaan väliaikaisesti 9.00-12.00 hintoihin. Sillä punaisella naamalla hintojen yhteydessä ei ole mitään merkitystä.
Hinnoittelulla voi myös sopeuttaa kysytyn määrän tarjontaan. Jos sinulla ei siis ole tarpeeksi kapasiteettia tarjolla, hintoja nostamalla ylimääräiset matkustajat saadaan karsittua pois ja jäljellejäävät ovat tyytyväisempiä. Eräänlainen ruuhkamaksu siis. Ja rahaa tulee.
Jonoutuminen on todella paha ongelma. Lisäksi kulkuneuvot todella ryömivät pysäkeille ihan viimeiset pikselit. Jonoutumista voi hieman korjata tuplapysäkeillä. Vaikka bussit eivät voikaan ohitella toisiaan, kahden linjan kaduilla bussit kuitenkin joka toinen kerta tulevat oikeassa järjestyksessä ja voivat pysähtyä yhtä aikaa. Jos tulevat väärässä järjestyksessä, ei hyötyä eikä haittaa.
Tuplanivelet ja pitkät ratikat ovat kyllä ongelmallisia, koska vaativat ennen kaikkea huolellista pysäkkien sijoittelua. Jos ovat liian lähellä risteyksiä, ne tukkivat muutkin linjat.
Suurin ongelma on kyllä bussi- ja raitiovaunukaistojen puute. Vaikka tekisi kuinka hyvää joukkoliikennettä, seurauksena on liikennekaaos, jolleivät kulkupelit pääse liikkumaan autoista riippumatta. Wienin keskusta on ehkä pahin tässä suhteessa.
Ja raitioteiden erkaantuminen autokaistoista muutenkin kuin 90 asteen kulmassa pitäisi tehdä mahdolliseksi. Joissakin paikoissa ratikoille voisi tehdä mukavia pikku oikaisuja, jotka helpottavat ruuhkaisia risteyksiä, mutta niistä tulee aika hölmön näköisiä spagetteja (ei se kyllä toimivuutta haittaa, koska ratikat kurvailevat aika nopealla vauhdilla).