Cities in Motion -joukkoliikennepeli

Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Bahn, juuri se.

---------- Viesti lisätty kello 18:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:41 ----------

Jäi kertomatta, että ratikoiden lisäksi värkkäsin "Viipuriin" VR:n pikajunat, lähiliikenteen ja tavaraliikenteen vaihtotöineen ja satamaratoja vaihtoliikenteineen. Oli ratikoiden ja VR:n tasoristeystä niin kuin aikoinaan oli oikeastikin (siis aikataulunmukaisesti, mutta ei aitojen aikataulujen mukaan. Senkin olisi voinut tehdä).
Veturivaihdot ja niiden meno varikolle ja sieltä töihin, opastimet, jne, jne, jne.
Sellainen peli!
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Demoversio jonka pelin virallisilta sivuilta sai ladata ei meikäläisellä avautunut lainkaan. Se latasi-asensi mutta startannut ei. Jos se nyt teki tuollaista niin tuskin virallinenkaan käynnistyisi.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Itselläni tämä peli toimii erinomaisesti. Mutta ärsyttäväkin piirre tästä löytyy... Melkeinpä kaikissa kaupungissa pelin ollessa kunnolla käynnissä niin on turha käyttää mitään liikennevälinettä joka kulkee tietä pitkin (raitiovaunu ja bussi). Jäävät hetkessä uskomattomiin ruuhkiin niin että matkustajat ovat joko todella vihaisia tai sitten pitää ottaa todella monta kulkuneuvoa että kaikki lopulta mahtuisivat ja vuoroväli jäisi pieneksi vaikka ruuhkassa seistäisiin. Tämä kyllä taas aiheuttaa sen että ruuhka kasvaa entisestään... Ratkaisu: pelkkiä metroja ja helikoptereita käytettävissä...
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Jäävät hetkessä uskomattomiin ruuhkiin niin että matkustajat ovat joko todella vihaisia tai sitten pitää ottaa todella monta kulkuneuvoa että kaikki lopulta mahtuisivat ja vuoroväli jäisi pieneksi vaikka ruuhkassa seistäisiin.

Nosta lipun hintoja niin kauan että ihmiset mahtuvat tarjontaan. Auttaa kummasti budjettiakin. Niillä punaisilla vihanaamoilla lippuhinnoissa ei ole mitään merkitystä.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Nosta lipun hintoja niin kauan että ihmiset mahtuvat tarjontaan. Auttaa kummasti budjettiakin.

Tämä ei tosin auta ruuhkiin, jotka vähenevät vain jos tarjoaa tarpeeksi hyvää palvelua joka saa ihmiset vaihtamaan pois autoista. Tämä puolestaan onnistuu vain rakentamalla metroja (koska pelissä ilmeisesti KAIKILLA ihmisillä on aina varaa autoon, niin että 1920-luvun Helsingissä kaupungin kadut ovat täysin tukossa autoista). Budjettiongelmiin (ja pelattavuuden hauskuuteen) auttaa myös, jos etsii ja lataa interwebin syövereistä paketin, joka muuttaa kulkuneuvojen kapasiteetit uskottavammiksi. Netistä on löydettävissä myös muita hienouksia, kuten työkalu jolla näkee jokaisen yksittäisen linjan taloudellisen tuloksen. Huomattavan hyödyllinen keksintö ja on outoa, ettei sitä ollut pelissä jo valmiiksi.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Itse tykkään jos on paljon matkustajia joten tuo lippujen hintojen korotus ei oikein auta.. Itse pidän hintoja niin korkealla että se juttu pysyy valkoisena...

Miten nuo "modit"? Olen huono googlettaa, mutta kiinnostaisi etenkin tuo modi jolla saisi kapasiteetit realistisimmaksi...

Löysin sittenkin sivuston jossa on aika paljonkin noita modeja. Toimivuutta en vielä kyllä ole ehtinyt kokeilmaan. Tässäpä linkki muillekkin.

http://www.citiesinmotionexchange.com/index.php?/files/category/1-mods/

Ja erityis huomion saa tämä, muuttaa jonkin verran realistisemmaksi kulkuneuvojen kapasiteetin: http://www.citiesinmotionexchange.com/index.php?/files/file/165-vehicle-realism-mod-v4/
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

En nyt suoraan osaa sanoa linkkiä itse käyttämääni modiin kun pelikoneeni on huollossa, mutta "cim capacity mod" hakusanoilla löytyi Googlesta citiesinmotionexchange.com-sivusto, jossa näyttäisi olevan useampikin modi aiheesta tarjolla. Sieltä muistaakseni omaanikin peliin kyseisen modin bongasin.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

En nyt suoraan osaa sanoa linkkiä itse käyttämääni modiin kun pelikoneeni on huollossa, mutta "cim capacity mod" hakusanoilla löytyi Googlesta citiesinmotionexchange.com-sivusto, jossa näyttäisi olevan useampikin modi aiheesta tarjolla. Sieltä muistaakseni omaanikin peliin kyseisen modin bongasin.

Juu. Muokkasin ylläolevaa postausta ja löysin saman sivuston myös. Huomasin muuten todella realistisen jutun mitä aikasemmin en ole huomannut: Olin Helsingissä pelaamassa ja vilkaisin sattumalta Stadiumia. Siellä loppui juuri jokin ottelu ja katsojia virtasi ulos ja menivät odottamaan nätisti raitiovaunua lähimmälle raitiovaunu pysäkille. Siitä sitten kun vähän matkaa seurasin niin osa hyppäsi välipysäkeillä pois mutta suurin osa meni Rautatieasemalle ja sinne aseman sisään katosivat :)

Enpä ole aikasemmin tuollaiseenkin aitousseikkaan huomiota kiinnittänyt.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Itselläni tämä peli toimii erinomaisesti. Mutta ärsyttäväkin piirre tästä löytyy... Melkeinpä kaikissa kaupungissa pelin ollessa kunnolla käynnissä niin on turha käyttää mitään liikennevälinettä joka kulkee tietä pitkin (raitiovaunu ja bussi). Jäävät hetkessä uskomattomiin ruuhkiin niin että matkustajat ovat joko todella vihaisia tai sitten pitää ottaa todella monta kulkuneuvoa että kaikki lopulta mahtuisivat ja vuoroväli jäisi pieneksi vaikka ruuhkassa seistäisiin. Tämä kyllä taas aiheuttaa sen että ruuhka kasvaa entisestään... Ratkaisu: pelkkiä metroja ja helikoptereita käytettävissä...
Itsekin pidin mm. tuota ärsyttävänä, kunnes otin bussin ja ratikan haasteina ja pikkuhiljaa alkoi leikata. Nyt vihdoin yhdessä XL-mapissa mulla on runkolinjoina pelkkiä busseja yhtä metro- ja yhtä raitiolinjaa lukuunottamatta ja hyvin pelittää - ykkösrunkolinja on kuitenkin nyt muutettava raitiolinjaksi suosioni kasvun vuoksi. Pysäkkien sijoittelu keskelle katua risteysten sijaan ja hiljaisten kujien läpi reitin vetäminen on järkevää, myös sitä, että joukkoliikenteellä on aina etusija risteyksissä, voi käyttää taktisesti edukseen kiilatessaan ruuhkia. Runkolinjoille ei kannata väkisin laittaa tiheää pysäkinväliä. Ensimmäiseksi kannattaa rakentaa raitiolinjoja, jotka kulkevat ruoholla, puistojen reuna on parempi kuin kadun keskellä sillä puistossa ei ole risteyksiä.

Ärsyttävin juttu CiM:ssä on seuraava: matkustaja tulee pysäkille ja salamannopeasti muuttuu vihaiseksi ja lähtee lampsimaan. Johtuuko tämä pysäkin ylläpidosta vai mistä? Tämän vuoksi olen jättänyt helikopterit vähemmälle, sillä vain helikoptereissa tämä on esiintynyt näin voimakkaana ilmiönä.

Lauttaa en ole yhdessäkään kartassa saanut toimimaan tuottavammin tai paremmin, kuin muut ratkaisut. Onko joku muu?
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Ärsyttävin juttu CiM:ssä on seuraava: matkustaja tulee pysäkille ja salamannopeasti muuttuu vihaiseksi ja lähtee lampsimaan. Johtuuko tämä pysäkin ylläpidosta vai mistä? Tämän vuoksi olen jättänyt helikopterit vähemmälle, sillä vain helikoptereissa tämä on esiintynyt näin voimakkaana ilmiönä.

Johtuu pysäkin ylläpidosta (ja pysäkkityypistä). Eli mitä fiinimpi pysäkki ja mitä paremmin ylläpidetty, sitä pidempään ihmiset jaksavat odottaa.

Lautan saaminen toimimaan on varsin haastavaa, mitkään kartoista kun eivät varsinaisesti ole erityisen lauttaystävällisiä. Itse olen saanut aikaan toimivan lautan Helsinki-kartassa välille Kauppatori-Suomenlinna ;), mutta se onkin ollut ainoa.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Lauttaa en ole yhdessäkään kartassa saanut toimimaan tuottavammin tai paremmin, kuin muut ratkaisut. Onko joku muu?
Minullahan lautta "meni usein sekaisin", eikä löytänyt perille. Johtui kai muusta kohdalle sattuneesta vesiliikenteestä?

Aloitin vuodesta 1980. Tuleeko jossain vaiheessa loppu?
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Johtuu pysäkin ylläpidosta (ja pysäkkityypistä). Eli mitä fiinimpi pysäkki ja mitä paremmin ylläpidetty, sitä pidempään ihmiset jaksavat odottaa.
Jostain syystä itselläni tämä efekti korostuu helikopteriasemilla huomattava
Lautan saaminen toimimaan on varsin haastavaa, mitkään kartoista kun eivät varsinaisesti ole erityisen lauttaystävällisiä. Itse olen saanut aikaan toimivan lautan Helsinki-kartassa välille Kauppatori-Suomenlinna ;), mutta se onkin ollut ainoa.
Itse en saanut sitäkään tuottamaan kustannuksiaan takaisin, ainoa tuottava oli Viikinranta-Kalastama ja sekin olisi ehkä kannattanut rakentaa raitiotienä tehokkuuden puolesta.
Minullahan lautta "meni usein sekaisin", eikä löytänyt perille. Johtui kai muusta kohdalle sattuneesta vesiliikenteestä?
Itselläni lautta jää odottamaan, jos kohdalle sattuu vesiliikennettä ja jatkaa sen jälkeen. Lautat voivat itselläni mennä helposti "solmuun" jos samalle lauttalaiturille pyrkii ja on poistumassa lautta yhtä aikaa ja poispyrkivän reitti osuu paikallepyrkivän kohdalle.
Aloitin vuodesta 1980. Tuleeko jossain vaiheessa loppu?
Ei peli mihinkään vuoteen lopu, mutta uusia rakennuksia kaupunkiin tai uusia ajoneuvoja saataville ei tule peliin 2020 jälkeen.
 
Takaisin
Ylös