Crotramin testaaminen Helsingissä

Crotram näyttää kulkevan tuossa vuorossaan varsin säännöllisesti. Variot 202 ja 203 olivat uransa vastaavassa vaiheessa muistaakseni jo pääosin korjaamolla. Kulkukin on yllättävän tasaista verrattuna esim. Barcelonan Alstom-vaunuihin varioista puhumattakaan. Moititut voimansiirron äänet eivät itseäni häiritse.
 
Crotram nousi Koskelan hallipihalla kiskoilta sillä seurauksella, että kardaaniakseli meni poikki. Varaosaa odotellaan saapuvaksi Kroatiasta lähipäivinä, eli vaunu on muutaman päivän poissa liikenteestä.

Suistumisen syynä oli huonokuntoinen rata, eli syy ei ollut vaunussa.
 
Crotram nousi Koskelan hallipihalla kiskoilta sillä seurauksella, että kardaaniakseli meni poikki. Varaosaa odotellaan saapuvaksi Kroatiasta lähipäivinä, eli vaunu on muutaman päivän poissa liikenteestä.

Suistumisen syynä oli huonokuntoinen rata, eli syy ei ollut vaunussa.
Something happened? :icon_frown:
 
Crotram nousi Koskelan hallipihalla kiskoilta sillä seurauksella, että kardaaniakseli meni poikki. Varaosaa odotellaan saapuvaksi Kroatiasta lähipäivinä, eli vaunu on muutaman päivän poissa liikenteestä.

Suistumisen syynä oli huonokuntoinen rata, eli syy ei ollut vaunussa.

Something happened? :icon_frown:

2263 derailed in Koskela depot due to tracks being in bad condition.
 
Nyt olivat telisivukotelot paikoillaan ja melu sisällä vaunussa tosiaankin voimakas. Vaihdekolina oli minusta vähäistä suhteessa jatkuvaan hankaavaan ääneen, joka siis ilmeisesti on lähtöisin voimansiirrosta.

Crotramissa on oikosulkumoottori, nivelakseli ja kulmavaihde sekä alennusvaihde lieriöhammaspyörin. Arvelen melulähteeksi nimenomaan vaihteiston, mutta moottorin vääntömomentti lienee todellisuudessa myös värähtelevä.

Minuakin kummastutti Crotramissa nimenomaan se hankaava ääni, jota rohinaksi blogissa kutsuin. Kolina ei minunkaan huomiotani suuremmin herättänyt. Kyselin tästä (ja koteloista) kokouksessa ja sain vastaukseksi, että metalliin vaihtaminen ei kuulema laskisi melua, vaan pitäisi jollain eristää, jotta vaimenisi. Melun lähteeksi nimettiin valtava määrä hydrauliikkaa.
 
Again, I do not understand anything from the post, but I have tried to see the blog. It would be nice to translate (to english) at least the most important part of the blog entry.
I have seen that the picture of 2263 in the colours of HKL has provoqued some interest :smile: :smile:
 
Again, I do not understand anything from the post, but I have tried to see the blog. It would be nice to translate (to english) at least the most important part of the blog entry.
I have seen that the picture of 2263 in the colours of HKL has provoqued some interest :smile: :smile:

I'll try to find some time to make a quick translation :) My post here was about the dragging sound that Crotram makes and that in our Public transportation committee meeting I was told that a great amount of hydraulics is the reason to this noise.

Now I might add that obviously the cardan problem didn't last long because the Crotram just passed my window few minutes ago :)
 
Eilen tuli A-studiossa juttua Crotramista, ja sen mukaan Crotramien myyntiä HKL:lle yritetään korkealla diplomaattisella tasolla saada aikaiseksi vastakauppoiksi Patrian asetoimituksille Kroatiaan. Aika rohkea väite. Ohjelmassa haastatellut HKL:n johtajat tietenkin kiistävät asian. Ohjelma tulee uusintana tänään klo 1305.

t. Rainer
 
Katsoin ohjelman eilen, ja minusta siinä on tehty tikusta asiaa. Ei ole mikään ihme, että Kroatiassa pohditaan raitiovaunujen mahdollisuutta vastakaupoissa, koska jos sellaisia on pakko järjestää, niin silloin käydään läpi koko maan teollinen tarjonta. Neuvostoliitosta tuli aikanaan sinkkiämpäreitä ja sähkövetureita, ettei olisi tarvinnut pelkkää öljyä antaa, kun öljyllä sai dollareitakin.

Concarilla ymmärretään, etteivät he voi toimittaa Helsingille vaunuja, joilla ei voi täällä ajaa kuin kahta linjaa. Siten kyse ei ole siitä, ostetaanko tänne samanlaisia vaunuja kuin Zagrebissa, vaan siitä, että Concar voi tarjota HKL:lle aikanaan tarjouspyynnön mukaisia vaunuja.

Concarin etu on, että meillä on tarjousvaiheessa näyttöä siitä, mitä he pystyvät toimittamaan. Vaikka Crotramissa on omat puutteensa meidän tarpeidemme näkökulmasta, se on kuitenkin toiminut ilman vikoja monta viikkoa - saavutus, johon muut vaunut eivät pysty.

Antero
 
Katsoinpa minäkin ohjelman eilen ja suorastaan ärsytti, kun siinä väen väkisin rakenneltiin jonkinlaista salaliittoteoriaa. Haastateltavien lauseita oli sopivasti pätkitty ja filminpätkien ajankohtaisuuskin oli vähän niin ja näin. "On testattu kaksi viikkoa", vaikka vaunu on jo ollut kaksi kuukautta Helsingin katukuvassa.

Varmasti jokainen teollisuuslaitos on kiinnostunut myymään tuotteitaan ostajille, sehän on niiden koko toiminnan juju. Ja kaupankäynnin esteitä valtakuntien rajoilla kaadetaan Euroopassa aktiivisesti muutenkin. Toivottavasti ohjelman sensaatiohakuisuus ei vääristänyt raitiovaunun mainetta kenenkään katsojan silmissä. Kelpo kulkuneuvoa kun esiteltiin kähmintöjen välikappaleena.

Sitä paitsi toimittajien raitiovaunutuntemus ei kovin vakuuttavalta tuntunut. Oliko taustalla ennakkoluuloja kroatialaisuudesta tai luulo, että kaikki sieltä tulevat ovat tasan tällaisia (väri, varustelu jne)? Ihan kuin Suomessa valitettavan yleinen kuvitelma, että kaikki "metrot" maailmalla olisivat samanlaisia kuin Helsingin metro.

Eipä taida suomalaistehtailla olla enää tarjota raitiovaunua. Siksi on ihan järkevää tutkia erilaisia ulkomaisia vaihtoehtoja.

Peltiämpäritkin taitavat nykyisin tulla kauempaa Aasiasta kuin Uralilta.:wink:
 
Vaikka Crotramissa on omat puutteensa meidän tarpeidemme näkökulmasta, se on kuitenkin toiminut ilman vikoja monta viikkoa - saavutus, johon muut vaunut eivät pysty.

Tahtomatta mollata Crotramia sinänsä, vikojen puute voi johtua myös hoidon määrästä. Jos Crotramilla on koko ajan täällä ainakin yksi valmistajan edustaja, vaunu saatetaan hyvinkin tarkistaa lähes päivittäin.

Toisaalta Variotramit eivät ainakaan alkuperäisessä muodossaan pysyneet kunnossa millään määrällä vierihoitoa.
 
Tahtomatta mollata Crotramia sinänsä, vikojen puute voi johtua myös hoidon määrästä. Jos Crotramilla on koko ajan täällä ainakin yksi valmistajan edustaja, vaunu saatetaan hyvinkin tarkistaa lähes päivittäin.
Tulipa tästä mieleeni, että jos luotettavuus ratkeaa tällä, silloin epäluotettavan kaluston ongelma on tarpeita vastaamaton päivittäishuolto-ohjelma. Tosin vaunuhankintoja tekevä operaattori ottaa huoltotarpeen määrän ja kustannuksen huomioon, eikä osta vaunua, joka ei toimi ilman jatkuvaa säätämistä.

Antero
 
Yhden päivän ajokokemuksia ko. vaunusta

Moottorit tuottavat totutusta poikkeavaa ääntä, osaa matkustajista tämä häiritsee ( jopa innostaa antamaan palautetta kuljettajalle..) toisia ei haittaa. Ymmärtääkseni hankaavat äänet johtuvat voimansiirron kulmavaihteista ja kardaaneista. Liikkeelle lähdettäessä moottorin vääntö nykäiseen joka kerran voimansiirron välykset pois. Tätä tuskin voi helposti poistaa, koska se liittyy moottorien sijoitteluun telissä. Asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan onko ominaisuudesta mitään käytännön haittaa. Vaunu edustaa tässä suhteessa nykyisestä kalustosta poikkeava tyyliä.

Vaunun pituutta ei tarvinne käsitellä, koevaunu mikä koevaunu. Ovitoiminnat ansaitsevat sen sijaan maininnan. Punainen "varoitusvalo" oven päällä ja äänimerkki sulkeutuessa on jotain jonka voisi kopioida seuraavaan tänne tilattavaan vaunuun. Samoin peilikamera/sisätilakamera edustaa parannusta entiseen.

Kojetaulu / hallintalaitteet ovat vaunussa värikkäitä, paljon painonappeja näyttöjä ja värivaloja, "silmäkarkkia". Lainavaunun erikoisuuksia. Myöhemmin kuljettajatyöryhmä pääsee varmaan sanomaan sanansa ohjaamosta jahka johtoporras saa tarjouspyyntöihinsä vastauksia

Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen vaunu. Huomenna taas uudestaan vuoroon 51 ;)
 
Takaisin
Ylös