Crotramin testaaminen Helsingissä

Koematkustin Crotrammilla eilen. Minua kova sisämelu kyllä hieman häiritsi, mutta muuten vaunu kulki mukavasti. Välillä kävi mielessä mahtaako tuo laite kulkeakaan sähköllä vai olisiko sinne piilotettu kaasu- tai peräti dieselmoottorit ;). Hieman myöhemmin matkustin Concordian uutuus-Volvolla numero 634 ja se tuntui ainakin keskisillan äänimaailman perusteella jopa hiljaisemmalta kuin Crotram.

Vaunun sisustuksessa jäi hieman häiritsemään muovisuus. Ehkä tuollaisen kirkkaan muovipinnan sijaan voisi ajatella mattapintaa ja hieman vaaleampaa värisävyä. Lisäksi telien ympäristössä olleet istuimet on jouduttu sijoittamaan siten, että sivusuunnassa jalkatilaa on vähänlaisesti.
 
Huomenna 25.1.2008 ei 2263 ole linjaliikenteessä. Koulutan silloin sillä kuljettajia. Vaunun saattaa nähdä kaupungilla, mutta kyytiin ei pääse.
 
Kai se taittuu kun ollaan myöhässä ja kuski panee vähän hanaa. :D Ainakin tänään Crotram tuli Hesarilla vastaan täyteen tupattuna ja mato perässä miltei tyhjänä.

Crotram näyttäisi ainakin toistaiseksi tulevan linjalla säännöllisesti aikataulustaan myöhässä. Ja vähän matkaa perässä tulee jo toinen saman linjan vaunu. Ongelmaa ei helpota ainakaan se, että kaikki matkustajat kiirehtivät kyytiin pitemmänkin matkan takaa nähdessään eksoottisen vaunun. Jos oikein pahasti myöhään jää, niin Crotram voi kääntyä ympäri ainoastaan Yrjönkadulla ja Ruusulankadulla, jos olen oikein ymmärtänyt.

Millainen oviautomatiikka Crotramissa muuten on? Mitä itse katselin, niin ovet ovat vielä Variotraminkin hitaita ovia verkkaisemmat. Varoituslaitteet vieläpä piipittelevät metromaisesti usean sekunnin ajan, ennen kuin ovet sulkeutuvat.
 
Millainen oviautomatiikka Crotramissa muuten on? Mitä itse katselin, niin ovet ovat vielä Variotraminkin hitaita ovia verkkaisemmat. Varoituslaitteet vieläpä piipittelevät metromaisesti usean sekunnin ajan, ennen kuin ovet sulkeutuvat.

Kuulin että ovet aukeavat kyllä kuten muissakin mutta kuski joutuu sulkemaan ovet itse.. Eikä noissa taida olla sitä "kissansilmääkään" jos joku välissä sattuu olemaan
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Millainen oviautomatiikka Crotramissa muuten on? Mitä itse katselin, niin ovet ovat vielä Variotraminkin hitaita ovia verkkaisemmat. Varoituslaitteet vieläpä piipittelevät metromaisesti usean sekunnin ajan, ennen kuin ovet sulkeutuvat.

Sepä se, vaunussa ei ole valokennoja ollenkaan, joten ne ovet, mitkä aukeavat, pysyvät auki, kunnes kuljettaja painaa nappia "OVET KIINNI". Tällöin kuuluu avoimista ovista jaksottainen äänimerkki ja oviaukon yllä vilkkuu punainen valo pari kertaa, jonka jälkeen ovi menee kiinni. Ovien vapautus (vapautus = matkustajat saavat ovet auki napeista) poistuu heti kun kuljettaja painaa "OVET KIINNI"-nappia.
Koska ovissa ei ole valokennoja, joutuu kuljettaja odottamaan hieman kauemmin kuin muissa vaunuissa ennenkuin uskaltaa laittaa ovet kiinni, jottei kukaan jää ovien väliin. Vaunun pituus ja kaarteessa oleva pysäkki hankaloittavat visuaalista havaintoa. Ohjaamoon asennettin taustapeili, josta näkee vaunun sisälle onko vielä ketään jäämässä kyydistä, ja kamerasta näkee ulkopuolelle, onko ketään tulossa sisälle. Tietenkin tämä varman päälle pelaaminen hidastaa matkantekoa.
Ovissa on kuormitusraja, eli jos joku jää väliin, niin ovet aukeavat uudestaan ja melkein heti sen jälkeen sulkeutuvat. Mutta ovien tulee oikeasti osua johonkin esteeseen, ennenkuin ne aukeavat uudestaan.
 
Sepä se, vaunussa ei ole valokennoja ollenkaan, joten ne ovet, mitkä aukeavat, pysyvät auki, kunnes kuljettaja painaa nappia "OVET KIINNI". (...).
I am trying to understand this discussion... :confused:
Is there any problem (or possible problem) with the process of closing the doors?
 
I am trying to understand this discussion... :confused:
Is there any problem (or possible problem) with the process of closing the doors?

Older Helsikin trams have automatic door control system using 'electric eye' (or light sensitive array, dunno what's correct term for it) that closes doors after a short while there hasn't been any passages. Crotram's doors needs to be manually closed from the drivers position which can be difficult in some curved stops especially.
 
Older Helsikin trams have automatic door control system using 'electric eye'
That is: All the tram doors except for the door nearest the driver function automatically. Even the trams built in 1959 have this system.
Also the time used in stops is longer without automation.
 
SRS-uutisiin tuli tänään tieto, että eilen (24.1.) olisi ainakin klo 18.03 lähtö Hietalahdesta jäänyt ajamatta. Onkohan rvk:eek:illa tietoa?
 
SRS-uutisiin tuli tänään tieto, että eilen (24.1.) olisi ainakin klo 18.03 lähtö Hietalahdesta jäänyt ajamatta. Onkohan rvk:eek:illa tietoa?

Noin 18.15 eilen Crotram kyllä suhahti Kaivokadulla ohitseni, Hietalahden suunnasta tulossa. Olisiko sitten käännähtänyt Kolmikulmassa jos sitä ei Hietalahdessa näkynyt?
 
It seems that these Croatian trams have years of knowledge built into them as being developed particularly for heavy conditions of Zagreb. Surely the period of over 100 years of tram orientated city public transport that is not imported neither the manufacturing or the planning speaks for itself. So far Crotram has been a small success in Helsinki altought the car inside would need a makeover. More places to sit for example. But definitely Crotram is more spacious than Bombardier's trams. Of course the plan to use Bombardiers for the next 40 some years is the most ideal. We'll see how it goes. At least I would say Crotram is a heavy candidate if Bombardiers are replaced.
 
Noin 18.15 eilen Crotram kyllä suhahti Kaivokadulla ohitseni, Hietalahden suunnasta tulossa. Olisiko sitten käännähtänyt Kolmikulmassa jos sitä ei Hietalahdessa näkynyt?
No sitten lienee "uutisavustus" väärä. Taitaa Kolmikulma olla liikaa Kroatialaiselle?
 
SRS-uutisiin tuli tänään tieto, että eilen (24.1.) olisi ainakin klo 18.03 lähtö Hietalahdesta jäänyt ajamatta. Onkohan rvk:eek:illa tietoa?

SRS-uutisissa ainakin mainitaan, että kyse olisi ollut keskiviikosta. Tällöin vaunu ajeli n. klo 17.55 Mannerheimintietä Uuden ylioppilastalon kohdilla aivan normaalinoloisesti kohti Hietalahtea.

Laitetaanpa oikein kuvakin: http://sim.1g.fi/kuvat/Raitiovaunuja/D2C22685.jpg
 
SRS-uutisiin tuli tänään tieto, että eilen (24.1.) olisi ainakin klo 18.03 lähtö Hietalahdesta jäänyt ajamatta. Onkohan rvk:eek:illa tietoa?
No sitten lienee "uutisavustus" väärä. Taitaa Kolmikulma olla liikaa Kroatialaiselle?

Kuten mainittiin edellä päivä oli 23.1. Vaikka en ole rvk, niin kerron matkustajana kuitenkin. Vaunu oli sen verran myöhässä, joten vaunu kääntyi Yrjönkadulle/ kävi kääntymässä kolmikulmassa. Takana tulleeseen vaunun tuloon oli Kaisaniemessä ja Hakaniemessä 2 minuuttia.

Eli Yrjönkatu ei ole liikaa kroaatille. Tässä olisi kolme kuvaa 2263:sta Erottajankadulla, jossa vaunu seisoi odottamassa takaa tulevaa kymppiä. (Ei lähtisi liian aikaisin Koskelaan.) linkki kuviin
 
Kuten mainittiin edellä päivä oli 23.1.
No näinhän se oli :oops: . Itselleni iskostui päähän eilinen (24.1.) kun olin Toukolassa eilisessä kelissä puolen päivän aikaan odottamassa sen tuloa Arabiaan. Ei tule, ei ja lähtöaika ARB:sta on ihan kohta. No kun selkäni käänsin, niin tulihan se.
 
Takaisin
Ylös