Kani sanoi:
On tietysti elämää helpottavaa suhtautua asioihin noin positiivisesti, mutta ei kuvaamasi kaltainen puljaaminen, vuodesta toiseen jatkuessaan kyllä kovin ammattimaiselta liikenteenharjoittamiselta tunnu kun ongelman olisi voinut välttää ostamalla järkevää kalustoa.
No onko Ruotsissa Y1-moottorivaunuilla liikennöinti ollut jotenkin epäammattimaista, kun niissäkään ei ylikulkua ole? Tai onko meillä Suomessa aiheutunut Sm-junien kanssa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, koska yksiköstä toiseen ei voi siirtyä ajon aikana?
Toisaalta voidaan miettiä sitäkin, miksi Sm1-junista ylikulut poistettiin jälkikäteen ja miksi VR ei sittemmin ole halunnut ylikulkuja Sm4-juniin, Dm11-vaunuihin tai nyt näihin Dm12-vaunuihinkaan? Onko syynä kenties ilkivalta, riittävän turvallisten (lue katettujen) ylikulkusuojien kalleus, kuljettajan näkökentän kaventuminen katettuja suojia käytettäessä, ilmanvastuksen lisääntyminen vai vielä joku muu syy tai kaikki nämä yhdessä?
Kani sanoi:
Mm. Varkauden reitillä seisomaan joutuneet matkustajat tuskin pitävät ongelmaa keksittynä. Jos olisin itse liikennöitsijä, pitäisin aikamoisena ongelmana sitä, että olen hankkinut kalustoa, jolla ei pysty kuitenkaan hoitamaan liikennettä ilman korvaavaa kalustoa kaikkina viikonpäivinä. Tällaisia hankintoja muuten kutsutaan tehottomuudeksi, josta tuossa aikaisemmin oli puhe.
On melkoinen paradoksi, että VR:tä tehottomuudesta moittivat ovat heti valittamassa, jos toimintaa sitten todella tehostetaan eikä junassa kuljeteta enää jatkuvasti sataa tyhjää istuinta vain sen takia, ettei tilapäisen matkustajahuipun yllättäessä kukaan joutuisi seisomaan.
Ikävä kyllä kaluston osalta on pakko antaa periksi joko matkustusmukavuudesta tai käyttöasteesta (eli taloudellisuudesta), jos osalla vuoroista on matkustajia 20 ja osalla 200. Dm12-kalusto mukautuu toki hyvinkin joustavalla tavalla kysynnän vaihteluihin, koska ruuhkahuippujen yllättäessä voidaan junaan liittää lisävaunuja. Olisi kuitenkin todella epätaloudellista mitoittaa vaunumäärä vilkkaimman kysynnän mukaan ja hankkia esim. 30 vaunua, jos useimpina päivinä pärjätään 16 vaunun kanssa vallan hyvin.
Tehokkuutta on nimenomaan hankkia Dm12-vaunuja vain minimitarpeen verran ja käyttää lisäkapasiteettina Dv12-vetoisia junia. Dv12-vetureita näyttää viikonloppuisin seisoskelevan muutenkin varikoilla joutilaina ilmeisesti tavaraliikenteen vähäisemmän kysynnän takia ja sinisillä vaunuilla olisi taajamajunaliikenteen lisäkalustona toimimisen vaihtoehtona lähinnä romutus.