Koska viestini sivuaa todennäköisesti kaikkein eniten tätä ketjua, enkä uutta ketjua viitsi aloittaa, laitan ehdotukseni tähän.
Kun kesän alussa avattiin seisakkeet Oriveden keskustassa ja Kolhossa, aikataulut samalla myös nopeutuivat muutamalla minuutilla.
Olen laskenut, että kaikki vaihtoyhteydet pystyttäisiin säilyttämään nykyisin aikatauluin, vaikka Tpe-Hpk-junien aikatauluja pidennettäisiin viidellä minuutilla. Siis nykyinen kymmenen minuutin vaihtomarginaali Haapamäellä lyhennettäisiin viiteen minuuttiin, jolloin jäisi Helsingin lähiliikenteen pysähdyskäytännöillä varaa neljän pysähdykseen (yksi minuutti lisää ajoaikaa per pysähdys, lisäksi suuremmasta nopeudesta Orivesi-Ruutana jarruttamiseen ja päinvastoin kannattaa varata ylimääräinen minuutti).
Neljä pysähdystä kannattaisi sijoittaa nykyisten joukkoliikenneyhteyksien ja liikennetarpeen perusteella mahdollisimman tehokkaasti. Itse valitsisin seuraavat pysähdykset: Messukylä, Nattari, Kangasala ja Ruutana. Jos varaa jäisi vielä kahteen ylimääräiseen pysähdykseen, lienevät Suinula ja Järvensivu (Tampereen yliopiston kohdalla) järkevimmät pysähdyspaikat.
Käytännössä seisakkeiden onnistunut lanseeraus edellyttää myös seutulipun (ja Messukylä-Tampere-välillä sisäisen lipun) hyväksymistä taajamajunamatkan maksuvälineenä.
Vielä perustelut seisakekohtaisesti:
Messukylä: molemmin puolin rataa tiheää asutusta (pientaloja kirkonkylässä ja tiheästi kerrostaloja Jankassa) ja teollisuusalue, lisäksi n. 700 metrin päässä asemasta valtakunnallinen erikoislukio (viestintä), joka houkuttelee opiskelijoita ympäri Suomen, myös Pohjois-Pirkanmaalta ja etenkin Kangasalta. Aseman lähistöllä olevista asunnoista hyvin suuri osa TOASin opiskelija-asuntoja, eli nykyisten taajamajunien pysähdys Messukylässä helpottaisi matkaketjua esimerkiksi vanhempien luota opiskelija-asuntoon. Lisäksi viiden minuutin ajoaika keskustaan olisi ruuhka-aikoina aamulla ennen kahdeksaa ja illalla neljän jälkeen kilpailukykyinen paitsi linjaan 25 (ajoaika rautatieasemalle 15 min), myös omaan autoon verrattuna.
Nattari: radan ympäristössä Messukylän tavoin tiheästi pien- ja kerrostaloja, ja lisää juuri valmistumassa. Nattarin joukkoliikenneyhteydet rajoittuvat lähinnä kerran tunnissa arkisin kulkevaan linjaan 45 (ajoaika rautatieasemalle 20 min, vrt. junan n. 10 min), Tampereen Holvastin puolelle päättyvään linjaan 16 (vuoroväli 10 min, pitkähkö kävelymatka) ja Kangasalantietä noin 20 min välein kulkeviin linjoihin 70 ja 75, jonne myös on radan varrelta pitkä matka.
Kangasala: asemakylä on tiiviisti radan varteen rakentunut idyllinen pientaloalue, jonka joukkoliikenneyhteydet rajoittuvat linjaan 45, joka liikennöi arkisin kerran tunnissa. Ajoaika Tampereen rautatieasemalle 25 min, junalla n. 12 min.
Ruutana: suurehko pientalovaltainen taajama radan varrella, jossa lähipalvelut toimivat joukkoliikennettä lukuunottamatta. Linja 95 vie Tampereen keskustaan kerran tunnissa, ajoaika Tampereen rautatieasemalle 25 min. Junalla noin vartti.