Yhtenä mahdollisuutena voisi harkita Vuohenojaa, jos seisake rakennettaisiin nykyisen ratasillan kohdalle, joka ylittää Hervannan valtaväylän. Näin saataisiin tulevaisuudessa mahdollinen vaihtoasema raitiotien kanssa. Vuohenojan seisake ei ikävä kyllä auttaisi aivan itäisintä Tamperetta pääsemään nopeammin keskustaan.
Seisakkeita ei kannata rakentaa vain raitiotien vuoksi jonnekin sillan alle. Seisake pitää rakentaa sopivaan taajamaan. Raitiotiet ja bussireitit voidaan siirtää kulkemaan tämän seisakkeen kautta.
Tampereen itäisen seisakkeen ideana ei ole taata nopeaa yhteyttä keskustaan kolme kertaa päivässä kulkevalla kiskobussilla. Seisakkeen ideana olisi nopeuttaa Haapamäeltä tulevien matkaa Itä-Tampereelle ja takaisin! (Tietysti Tampereen sähköisen paikallisliikenteen tarkoitus on ottaa matkustajat seisakkeelta ja viedä nopeasti keskustaan, mutta se ei ole tämän viestiketjun aiheena.)
Tuskin Haapamäen kiskobussien pysähtelystä Tampereen ja Oriveden välillä mitään haittaakaan olisi
Jos Tampereen ja Oriveden välillä on säännöllinen ja tiheä paikallisliikenne, ei pitkän matkan harvoja taajamajunia kannata pysäyttää tuon paikallisliikenteen tarpeen vuoksi. Mikäli Haapamäen kiskobusseille lisätään pysähdyksiä, pitää nuo pysähdykset mielestäni tehdä vain Oriveden ja Haapamäen väliltä tulevien matkustajien liikennetarpeiden tyydyttämiseksi.
Mutta ei Dm12-vaunuja ole hankittu Tampereen paikallisliikennettä varten, joten ei oikeastaan ole tämän kaluston vika, jos se ei ko. tarkoitukseen sovellu. Liitevaunu voisi muutamilla reiteillä olla hyödyllinen mutta Tampereen paikallisliikenteeseen Dm12 tuskin on kovin käyttökelpoinen edes liitevaunulla varustettuna.
Eipäs nyt puhuta asian vierestä! Tässä viestiketjussa keskustellaan Haapamäen kiskobusseista. Ymmärtääkseni nuo kiskobussit on ostettu vähäliikenteisten rataosien liikennettä varten ja ymmärtääkseni Haapamäen rata on tuollainen vähäliikenteinen rataosa. Kiskobussit liikkuvat siis aivan oikealla radalla, mutta valitettavasti niiden kapasiteetti on niin pieni, ettei pysähdyspaikkoja tuolla oikealla rataosalla voida lisätä. Tampereen paikallisliikennettä (jos sillä tarkoitetaan Oriveden sähköjunia) varten pitää hankkia oma kalustonsa ja Haapamäen kiskobusseja varten pitää hankkia lisää vaunuja, jos kapasiteetti on täydessä käytössä.
Jos Haapamäen radan liikenteeseen varattaisiin lisää kalustoa ja henkilökuntaa niin eikö ennemmin kannattaisi pyrkiä lisäämään Tampereen ja Haapamäen välillä kulkevien junavuorojen lukumäärää?
Eikös Tampereen ja Haapamäen välillä kulkevia junavuoroja voitaisi lisätä nytkin tehostamalla kaluston käyttöä? Yksi lisävuoro olisi mahdollinen. Tosin en tiedä, vähentäisikö se matkustajamääriä, jos uudet aikataulut eivät sopisikaan matkustajille. Vastaus kysymykseesi kuitenkin on, että junavuorojen määrää voisi lisätä.