Dm12 pysähdykset Orivesi kesk. ja Kolho

Samalla systeemillä siis kannattaa ostaa lippu jos on menossa oikeesti vain es Tku-Pm niin sillo tiketti Hki-TKu-Tpe-Pm-Kv on halvempi ku eka vaihtohto.
 
Vilppulan kunnalla ja Mäntän kaupungilla on omat sisäiset palvelulinjansa arkipäivisin. Kunnan rajan yli niillä ei mennä. Tulevaisuudessa ajateltu kuntaliitos tuonee asiaan muutoksen, mutta palvelubussi-ideologia ei kai toteudu missään syöttöliikenteenä?

Ainakin Mäntsälän Palveluliikenne Kimpsu ajaa aamulla ja iltapäivällä syöttöliikennettä rautatieasemalle / rautatieasemalta ja keskellä päivääkin rautatieaseman kautta:
http://www.mantsala.fi/joukkoliikenne/kimpsu_aikataulu.pdf
 
Kokemus H423 matkalta torstaina 4.10.2007. Orivesi keskustassa poistui 3 henkilöä ja Kolhossa poistui yksi sekä kaksi nousi kyytiin. Paluumatkalla H424 nousi Kolhosta kolme ja Orivesi keskustasta 9 henkilöä.

Ei ole kovin suosittuja arkipäivänä keskellä päivää kyseiset seisakkeet, mutta jokunen käyttäjä kuitenkin.

Eräs seikka oli näköjään tullut huomattua Orivesi keskustaan menijöiden toimesta. He ostavat lipun Orivedelle, mutta matkustavat Orivesi keskustaan. Lipun hinnassa olisi oikeasti pieni ero. Havaitsin tämän vasta myöhemmin ja seuraavalla matkalla ollaan tarkkaavaisempia, että matkustetaan oikealle asemalle oikealla lipulla.
 
Eräs seikka oli näköjään tullut huomattua Orivesi keskustaan menijöiden toimesta. He ostavat lipun Orivedelle, mutta matkustavat Orivesi keskustaan. Lipun hinnassa olisi oikeasti pieni ero. Havaitsin tämän vasta myöhemmin ja seuraavalla matkalla ollaan tarkkaavaisempia, että matkustetaan oikealle asemalle oikealla lipulla.

En usko, että tahallaan tätä tehdään, koska hintaero on 60 senttiä aikuisilta. Sen sijaan epähuomiossa näin voidaan tehdä, kun sanotaan lipunmyyjälle, että ollaan menossa Orivedelle ja lipunmyyjä ei tarkista, että mennäänkö Oriveden asemalle vai keskustaan. Jotenkin sitä ajattelisi, että Oriveden asema olisi keskustassa, mutta onkin vielä erikseen Oriveden keskusta. Oriveden aseman voisi nimetä jollain muulla nimellä, tai sitten tämän Oriveden "keskustan" (Keskusta-puolue taitaa olla pikemminkin kyseessä, kun aseman vieressä on vain peltoa ja yksi lato). Tärkeää lipun ostaminen oikealle asemalle olisi sen kannalta, että näin saadaan junankäyttötilastoihin merkintöjä, että Oriveden keskustan asemallekin on menijöitä. Jos lippuja asemalle ei osteta, niin tilastoitavan käytön puutteessa seisake voidaan lakkauttaa. Orivesi-nimisen aseman nimi voisi olla taajamanosan mukaan "Laitamo" ja Oriveden keskusta voisi olla "Orivesi".
 
Mitäs järkeä on pitää eri hintoja Orivedelle? Onhan lippu myöskin saman hintainen jos menee Turu satamasta Helsinkiin tai Kupittaalta Pasilaan.
 
Mitäs järkeä on pitää eri hintoja Orivedelle? Onhan lippu myöskin saman hintainen jos menee Turu satamasta Helsinkiin tai Kupittaalta Pasilaan.

Kyseessä lienee tariffikilometreissä oleva ratkaiseva kilometrin rako, jota ei ole suunnittelussa huomioitu. Helsinki/Pasila ja Kupittaa/Turku/Turku satama lienevät erikoishinnoiteltuja pääteasemia, joihin on sama hinta matkustipa niihin mistä tahansa. Täytynee huomenna laittaa viestiä töissä asiasta, että asia huomioitaisiin seuraavassa hintojen tarkastuksessa.
 
Mitäs järkeä on pitää eri hintoja Orivedelle? Onhan lippu myöskin saman hintainen jos menee Turu satamasta Helsinkiin tai Kupittaalta Pasilaan.
Yksi eron syy on se, että Helsinki ja Turku kuuluvat alueisiin, joissa ollaan kiinnostuneita liikennöimään ja toimimaan järkevästi, Orivesi ei. Olihan koko Oriveden keskustan pysähdys alunperinkin liikennöitsijälle kovin vastenmielinen ajatus.
 
Eiköhän tässä tapauksessa ole kyse ihan vain vr:n periaatteesta veloittaa matka kilometrien pohjalta. Sinällään järkevää, koska koko Suomen jakaminen vyöhykkeisiin olisi aika työlästä ja nimen omaan kaukoliikenteessä todelliset erot lippujen hinnassa olisivat aika vähäisiä. Myös kulut ovat vr:llä aika tavalla sidottujua kilometreihin. (tai ehkä paremminkin tunteihin, vr:lle syntyy melko kiinteä määrä kuluja jokaista matkustajapaikkatuntia kohden, junatyypeittäin vaihdellen.) Nuo tapaukset Turku ja Helsinki ovat sitten poikkeuksia. Larin vastauksesta päättelen, että Orivesikin voisi olla vastaavanlainen poikkeus. Sittenpä näemme.
 
Orivesi-nimisen aseman nimi voisi olla taajamanosan mukaan "Laitamo" ja Oriveden keskusta voisi olla "Orivesi".

Ehdotan Orivesi-nimisen aseman nimeksi Orivesi InterCity. Lipunmyyjä voisi kysyä Orivedelle aikovalta, haluaako tämä InterCity-asemalle vai keskusta-asemalle.
 
Ehdotan Orivesi-nimisen aseman nimeksi Orivesi InterCity. Lipunmyyjä voisi kysyä Orivedelle aikovalta, haluaako tämä InterCity-asemalle vai keskusta-asemalle.

Tuo olisi hieman epäjohdonmukainen tapa labeloida asema, koska asemalla pysähtyy myös pikajunat ja tietenkin myös Haapamäen taajamajunat. Ehdotan Orivesi Asema-nimeä (ruotsiksi ja englanniksi Orivesi Station), Orivesi Keskusta pysyisi suomenkielisen nimensä osalta ennallaan.
 
Ehdotan Orivesi Asema-nimeä (ruotsiksi ja englanniksi Orivesi Station), Orivesi Keskusta pysyisi suomenkielisen nimensä osalta ennallaan.

Orivesi asema -nimi on edelleen minusta harhaanjohtava. Nykyään kun Orivedellä on kaksi asemaa. Ellei asemien nimiä selvästi eroteta toisistaan, niin sekaannuksia tulee varmasti jatkossa. Jos Oriveden keskusta olisi Orivesi Laitamo ja Orivesi keskusta säilyisi nykyisellä nimellään. Samoin kuin Espoo voisi olla Espoo keskus ja Tikkurila voisi olla Vantaa Tikkurila.
 
Tuo olisi hieman epäjohdonmukainen tapa labeloida asema, koska asemalla pysähtyy myös pikajunat ja tietenkin myös Haapamäen taajamajunat. Ehdotan Orivesi Asema-nimeä (ruotsiksi ja englanniksi Orivesi Station), Orivesi Keskusta pysyisi suomenkielisen nimensä osalta ennallaan.

Myös Orivesi Asema olisi hyvä nimi. Nykytilanteessa merkkijono "Orivesi" sisältyy merkkijonoon "Orivesi keskusta", mikä mielestäni aiheuttaa sekaannusvaaran tai ainakin lisää sitä. Oriveden tilanne eroaa ainakin Hangon ja Savonlinnan tilanteesta siinä, että niissä kaikki matkustajajunat pysähtyvät paikkakunnan kummallakin asemalla. Pikajunat muuttunevat jollain aikavälillä IC-juniksi. Sen jälkeen "InterCity-asemalla" pysähtyisi IC-junia ja taajamajunat pysähtyvät "kaikilla" asemilla. Nykyisin Pendolino S91 pysähtyy Orivedellä, mikä lienee hyvä Oriveden matkustajien kannalta, mutta on poikkeus Pendolinojen säännönmukaisten pysähtymispaikkojen luetteloon. Nimi Orivesi InterCity olisi kaikilla kielillä sama.
 
Koska Orivesi on jo vakiintunut nimi Tampere-Jyväskylä-rataosan liikennepaikalle, säilytettäköön se entisenlaisena - ilman mitään lisukkeita.

Hiljan avattu asema Oriveden kuntakeskuksessa voisi olla nimeltään Oriselkä. Juuri tuolla nimellä on monta etua. Asema on helppo mieltää Oriveden kuntaan ja kunnan merkittävimmän vesialueen eli Oriselän lähettyville. Nimi ei myöskään sekaannu minkään muun liikennepaikan kanssa, niin ainutlaatuinen se on. Jos taas VR joskus karsii kuntakeskuksen pysähdyksen valikoimastaan, eivät matkustajat menetä tuttua Orivesi-nimistä pysähdystään kuntansa alueella.
 
Jos taas VR joskus karsii kuntakeskuksen pysähdyksen valikoimastaan, eivät matkustajat menetä tuttua Orivesi-nimistä pysähdystään kuntansa alueella.

Tässähän VR on kunnostautunut. Karsimaan kuntakeskusten pysähdyksiä. Parkanossakin pysähdyttiin kuntakeskustassa vielä 1970-luvulla, mutta sen jälkeen juna pysähtyi ainoastaan 7 km päässä keskustasta olevalla korpiasemalla. Rata olisi voitu linjata keskustaa sivuten, mutta ei ajateltu, että niin pieneltä paikkakunnalta riittäisi junaan menijöitä ja ajateltiin, että pysähdykset Tampereella ja Seinäjoella riittävät. Jo 1970-luvulla. Tiheät pysähdykset ovat säilyneet ainoastaan ostoliikenteen käytössä olevilla rataosilla, kaupallisen liikentene osuuksilta ne on karsittu pois.
 
Takaisin
Ylös