En myöskään nyt oikein ymmärrä tätä pessimismiä, varsinkin itäpuolella ratkaisut eivät ole edes vaikeita. Väli Sturenkatu - Hakaniemi Hämeentie voitaisiin vallan mainiosti sulkea henkilöautoilta. Ensinnäkin niillä ei edes ole niin kovin paljon liikennettä, suurin osa autoilijasta käyttää nopeampaa rantatietä etelään päin muutenkin, pikkuveli aikoinaan intti että nopein reitti Vaasankadulta Hakaniemeen kulkee rantatien kautta, ja kun en uskonut niin kokeiltiin pari kertaa kellon kanssa ja niin se vaan on. Kallioon ajo taas sujuu vallan mainiosti alueen katuverkkoa myöten, pohjois-etelä suunnassa on puolen tusinaa katua joita ajaa eikä niillä ole sanottavasti liikennettä. Hämeentien itäpuolella taas ei ole juuri asutusta tai muita kohteita joihin ei pääsisi Rantatien kautta kätevämmin. Lyhyesti, henkilöautoväylänä Hämeentie on tuolla välillä turhake, ja jos sen käyttö kiellettäisin niin saataisiin samalla ne kaivatut pyöräkaistat.
Mäkelänkadusta täällä on kirjoitettu aiemminkin, lyhyesti koko reitillä Käpylään on tasan kaksi isompaa risteystä, Koskelantie ja Sturenkatu, eikä edes sanottavasti jalankulkijoita. Nopeusongelmat on jossain ihan muussa kuin vilkkaassa risteävässä autoliikenteessä.
Hakaniemi - Mannerheimintie väliin on ratkaisu jota kutsutaan kävelykeskustaksi. Olen aika optimistinen sen suhteen, aika alkaa olla kypsä, eri asia on kauanko toteutuminen kestää. Sitä odotellessa, onko tämä nyt niin iso ongelma? Väli on jotain reilu kilometri, sen nopeudella nyt ei ole niin kauhean suurta kokonaisvaikutusta.
Mannerheimintie sen sijaan on aidosti vaikea siksi että päinvastoin kuin itäpuolella ei ole korvaavaa väylää johon ne autot voisi ohjata. Minusta Nordenskjiöldin - Mechenlininkadusta voisi kehittää tällaisen, mutta joka tapauksessa tuo suunta vaatisi käytännössä jonkinlaisia tunneliratkaisuja joko ratikoille tai autoille. Jos KSV:lla olisi esittää edes vähän realistinen suunnitelma siitä mitä Töölön läpiajoliikenne (siis autot) saadaan maan alle, niin veikkaan että vahva töölöläislobby runnoisi tämän läpi. Väitän että Mannerheimintien ja Mechelininkadun varren taloyhtiöt olisivat jopa valmiit maksamaan tästä jotain, se hinta mitä Mannerheimintien autokolonnista maksetaan pienempinä asunnon arvoina on satoja miljoonia.
Lopuksi, ne pysäkit. Välillä Munkkiniemi / Pikku-Huopalahti - Käpylä / Arabia on 39 pysäkkiä, ja näistä mm. 10 jostain täysin käsittämättömistä syistä Mäkelänkadulle muutaman kilometrin matkalla, eli sanotaan nyt järkeistettynä vaikka 30 pysäkkiä. Jos näiden pidentäminen maksaa puoli miljoonaa kappale, en tiedä mitä kustantaisi ja tuokin kuulostaa paljolta, niin se on 15 miljoona eli saman verran kuin mitä aiotaan polttaa Vihdintien tarpeettomiin bussikaistoihin. Vaihtoehtoisesti sillä saisi noin 150 metriä Töölön metroa. Eli mitä sitten?