Olen miettinyt mahdollisuuksia korvata osa Helsingin lähiöihin menevistä bussilinjoista ratikoilla. Ratikkaliikennettä olisi tässä kehitetty niin, että ratikoiden matka-aika olisi riippumaton muusta liikenteestä ja siten jokaiselle pysäkille voitaisiin antaa sitova aika. Tällä käytännöllä liikenteestä saataisiin todennäköisesti nopeudeltaan kilpailukykyistä bussiliikenteeseen ja yksikkökokoa voitaisiin kasvattaa niin, että liikenteestä tulisi busseja halvempaa. Jos ratikkaliikenteestä tulisi täsmällistä ja nopeaa, voisi loputkin bussien esikaupunkilinjat muuttaa liityntälinjoiksi. Liityntälinjojen vaihtopysäkit voisivat mahdollisuuksien mukaan sijaita juna-asemilla, jolloin ydinkeskustaan menevät voisivat vaihtaa junaan ja matkan varrelle menevät ratikkaan.
Kriittiset osuudet ovat kantakaupungissa eli nykyisen ratikkaverkon alueella. Esikaupunkiratikoita liikkuisi ulosmenoväylillä paljon ja ne pitäisi saada tahdistettua niin, etteivät ne häiritse toistensa kulkua. Samoilla kiskoilla liikkuisi myös nykyiset kantakaupunkiratikat, jotka lisäävät rataverkon ruuhkaisuutta.
Jotta vaunut etenisivät tasaisesti, pitäisi liikennevalojen kiertoajan olla koko linjastolla suunnilleen sama ja vaunujen vuorovälin tahdistettu siihen (eli vaunuja lähtisi "aalloissa" tasaisin väliajoin). Muuten liikennevalot keräävät vaunuja epätasaisesti isoiksi ryppäiksi, jotka eivät mahdu kerralla pysäkille ja siten estävät toistensa kulkua. Tämä kiertoaika voisi olla vaikkapa 90 s. Riittäisikö tämä ruuhkaisimmissa risteyksissä, joissa poikittainen liikennevirta on voimakas? Tiheän liikennevalovälin vuoksi molempiin suuntiin ei saataisi vihreää aaltoa, mutta liikennevalojen kiertoaikaan sopeutetun vuorovälin ansiosta seuraava "aalto" ei koskaan saavuttaisi edellistä.
Kantakaupunkiratikoita ei saada täysin täsmällisiksi, koska ne kulkevat monissa paikoissa, joissa erillisille ratikkakaistalle ei ole tilaa. Kantakaupunkiratikoiden myöhästymisiin pitäisi varautua rakentamalla niitä varten seisontaraiteita, joihin myöhässä olevat vuorot ajettaisiin syrjään pois esikaupunkiratikoiden tieltä. Raiteille pitäisi jättää jonkun verran vapaata kapasiteettia, jolla myöhässä olevat vuorot voitaisiin sitten ajaa.
Jos esikaupunkilinjoja lähtisi keskustasta 90 s välein, voisi esim. Tuusulanväylän ja Lahdenväylän suuntiin haarautua linjat 3 min vuoroväleillä. Turuntien/Vihdintien/Hämeenlinnanväylän suuntaan voisi mennä linja 90 s välein, jos Turunväylän suunta hoidetaan liitynnällä neloseen. Kantakaupunkiratikat voisivat sitten mennä välittömästi esikaupunkilinjojen perässä.
Kriittiset osuudet ovat kantakaupungissa eli nykyisen ratikkaverkon alueella. Esikaupunkiratikoita liikkuisi ulosmenoväylillä paljon ja ne pitäisi saada tahdistettua niin, etteivät ne häiritse toistensa kulkua. Samoilla kiskoilla liikkuisi myös nykyiset kantakaupunkiratikat, jotka lisäävät rataverkon ruuhkaisuutta.
Jotta vaunut etenisivät tasaisesti, pitäisi liikennevalojen kiertoajan olla koko linjastolla suunnilleen sama ja vaunujen vuorovälin tahdistettu siihen (eli vaunuja lähtisi "aalloissa" tasaisin väliajoin). Muuten liikennevalot keräävät vaunuja epätasaisesti isoiksi ryppäiksi, jotka eivät mahdu kerralla pysäkille ja siten estävät toistensa kulkua. Tämä kiertoaika voisi olla vaikkapa 90 s. Riittäisikö tämä ruuhkaisimmissa risteyksissä, joissa poikittainen liikennevirta on voimakas? Tiheän liikennevalovälin vuoksi molempiin suuntiin ei saataisi vihreää aaltoa, mutta liikennevalojen kiertoaikaan sopeutetun vuorovälin ansiosta seuraava "aalto" ei koskaan saavuttaisi edellistä.
Kantakaupunkiratikoita ei saada täysin täsmällisiksi, koska ne kulkevat monissa paikoissa, joissa erillisille ratikkakaistalle ei ole tilaa. Kantakaupunkiratikoiden myöhästymisiin pitäisi varautua rakentamalla niitä varten seisontaraiteita, joihin myöhässä olevat vuorot ajettaisiin syrjään pois esikaupunkiratikoiden tieltä. Raiteille pitäisi jättää jonkun verran vapaata kapasiteettia, jolla myöhässä olevat vuorot voitaisiin sitten ajaa.
Jos esikaupunkilinjoja lähtisi keskustasta 90 s välein, voisi esim. Tuusulanväylän ja Lahdenväylän suuntiin haarautua linjat 3 min vuoroväleillä. Turuntien/Vihdintien/Hämeenlinnanväylän suuntaan voisi mennä linja 90 s välein, jos Turunväylän suunta hoidetaan liitynnällä neloseen. Kantakaupunkiratikat voisivat sitten mennä välittömästi esikaupunkilinjojen perässä.