Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle
Totta kai, mutta radan liikenteeseen ei voi upottaa niin paljon rahaa kuin halutaan. Investoinnin hinnalla ei ole mitään merkitystä. Liikenteen aloittamisvaiheessa se on uponnut kustannus, ja siinä vaiheessa optimoidaan vain sitä, mikä on paras kompromissi palvelutason ja kustannusten välillä. Ja minä uskon, että se tarkoittaa A-junien jatkamista 10 minuutin vuorovälillä Espoon keskukseen. Ja myös uskon, että 10 minuutin vuoroväli 4 minuuttia hitaampana on parempaa palvelua kuin 15 minuutin vuoroväli.
Uskomisen sijaan voisit vaikka arvioida, kuinka monta junayksikköä kummassakin mallissa oikeasti tarvitaan. Alkuperäinen tarkoitukseni oli vain yksinkertaisesti osoittaa, että radasta saataisiin suunniteltua enemmän kapasiteettia niin haluttaessa. Se, mikä määrä palvelua on tarpeen muuttuu kaupungin muuttaessa. Rataa käytetään hyvinkin seuraavat sata vuotta.
Sen verta pitää vielä jatkaa, että jos mielestäsi tuo olisi optimaalinen tilanne, niin koko rata on oikeastan turha, sillä muutosta palvelutasossa ei oikeastaan tule. Kirkkonummen suuntaan palvelu paranee jos sillä, että Turun junat siirtyvät pois, eli ELSA-rata olisi ensisijaisempi hanke. Pitää joskus miettiä, miten paljon liikennettä Kirkkonummen suuntaan saa lisättyä milläkin investoinnilla. (Alustavasti ja teoreettisesti toki, en minä täällä kotona mitään oikeista selvityksiä tee.)
---------- Viestit yhdistetty klo 19:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:23 ----------
Espoon kaupunkiradan tapauksessa kannattaisikin tehdä eritasoristeys, jossa itään johtava nopea raide siirretään kaupunkiradan eteläpuolelle (lähijunaraiteet kulkisivat siis sen ali/yli), jolloin samaan suuntaan menevät raiteet sijaitsisivat vierekkäin.
Viime kesänä kävin töissä Espoon keskuksessa junalla ja mulla oli reilusti aikaa mietiskellä kaikkea tällaista. Silloin päädyin suunnilleen samaan ajatukseen, että kaupunkirataraiteiden pitäisi olla mieluumminkin kaukoraiteiden molemmin puolin reunalla. Silloin saisi myös näppärä yli-laiturin vaihdot linja-autoihin ja raitiovaunuihin, jos laiturit olisivat reunalla. Vaihtoehtoisesti keskisaarekelaitureilla tulisi helpot vaihdot hitaiden ja nopeiden junien välillä.
Eritasoristeysten korkeat hinnat tietäen, mietiskelin myös, onnistuisiko raiteiden ylitys jotenkin näppärästi tasossa. Asemat saattaisivat tarjota mahdollisuuden, sillä näillä kohtaa junat pysähtyvät joka tapauksessa. Jos numeroidaan raiteet 1- 4, niin ajatus olisi lähinnä se, että raidetta 2 Helsingistä tuleva kaupunkijuna siirtyy Leppävaaraan tullessa raiteelle 3, raiteella 2 oleva juna seisoo asemalla ja siirtyy Helsinkiin mennessä raiteelle 3. Ja Leppävaarasta raiteelta 3 lähtevä kaupunkijuna siirtyy raiteelle 4, odottaen, että vastaan raiteella 3 tuleva pikajuna siirtyy raiteelle 4. Tämä touhu voi mennä liian tipalle, jos koko kapasiteetti on käytössä. Asiaa auttaisi ehkä suojausvälin tuplaus yhdessä nopeusrajoituksen kanssa. Varsinaisesti mietin tällaista järjestelyä Espoon asemalla, kun raide jakautuu Kirkkonummen ja Lohjan suuntiin. Espoon asemalla pysähtyvät kaikki junat.
---------- Viestit yhdistetty klo 19:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:23 ----------
Anteeksi nyt, sitä kapasiteettiä kaivataan KKN - HEL välille, jos tuo 2,5 min tulee lisää, kyllä se näkyy loppuajassa, kun matka-aika hivelee nyt jo kiireistä työssäkäyvää ihmistä siirymään omaan autoon, tai kulkea nopeammalla U-linjalla, jonka matka-aika on puolet junasta.
Tuo on teoreettinen odotusajan pidennys, jos matkustaja ei lainkaan katso aikataulua, vaan tulee asemalle sattumanvaraiseen aikaan. Oletettavasti tarkoitat liikennettä Kirkkonummeen? Sitä edellinen keskustelu ei varsinaisesti koskenut, vaan väliä Helsingistä Espooseen. (Riippuu siitä, millaista liikennettä Lohjan suuntaan tulisi.) Jos ELSA-rata ja Espoon kaupunkirata rakennetaan, Kirkkonummelle voitaisiin ajaa tunnissa ainakin neljä Y-junan tapaista nopeaa junaa, joista kaiketi kaksi voisi jatkaa Karjaalle asti. Jos pelkkä ELSA-rata rakennetaan, nopeita junia sopisi kaksi tunnissa. Jos taas pelkkä kaupunkirata rakennetaan, nopeita paikallisjunia Kirkkonummelle sopisi periaatteessa jopa 11 tunnissa, joista kait yksi voisi jatkaa Karjaalle. Eli niin tai näin, näkymät kirkkonummelaisille ovat oikein hyviä.