Espoon kaupunkirata

- - - Jos Kauklahti-Vuohimäki tehtäisiin yksi raidepari lisää - - -

Anteeksi pikkutarkkuuteni, mutta raidepari on toisin sanoen kaksi raidetta eli kaksoisraide. Kun Kökkelin-Kirkon välillä on jo olemassa yksi "raidepari" ja siitä kivenheitto eteenpäin Vuohimäelle yksi raide, niin ei sinne kyllä pitäisi tarvita rakentaa yhtään mitään raidetta lisää. Jos vuosisadan TTJ-hullutus eli Turun Tunnin Juna tulisi, niin vielä vähemmän olisi mitään tarvetta lisäraiteille.
 
Anteeksi pikkutarkkuuteni, mutta raidepari on toisin sanoen kaksi raidetta eli kaksoisraide. Kun Kökkelin-Kirkon välillä on jo olemassa yksi "raidepari" ja siitä kivenheitto eteenpäin Vuohimäelle yksi raide, niin ei sinne kyllä pitäisi tarvita rakentaa yhtään mitään raidetta lisää. Jos vuosisadan TTJ-hullutus eli Turun Tunnin Juna tulisi, niin vielä vähemmän olisi mitään tarvetta lisäraiteille.
Joo pahoittelut, kiskopari olisi oikeampi ilmaisu
 
Juuri tästä asiasta mitään tietämättä mutta virkamiesten touhuilua pitkään seuranneena kuulostaa siltä, että Vuohimäki on lumevaihtoehto. Aina pitää olla monta vaihtoehtoa, joista se, jonka virkamiehet haluavat, naamioidaan parhaaksi ja muut naamioidaan huonoiksi keksimällä vaikkapa tällaisia "pakko rakentaa kolmas raide, että aamulla ennen kuin kahdella olemassa olevalla raiteella yhtäkään junaa kulkee saadaan ajettua junat linjalle".

Tuo tarkoittaisi, että kaupunkiradan liikenteen pitäisi alkaa ainakin tunnin ennen Kirkkonummen liikennettä. Lisäksi sitten kun junia lyhennetään aamuruuhkaan jälkeen, niitä pitäisi saada aika monta säilöön jonnekin (oletettavasti varikolle). Sama rumba toistuu taas ennen iltapäiväruuhkaa ja sen jälkeen. Ymmärtääkseni tuolla tutkittiin mahdollisuutta ajaa nykyisillä raiteilla ja todettiin ettei kapasiteetti riitä. En ehkä itse kutsuisi Vuohimäkeä lumevaihtoehdoksi. Se antaa vain hinnan Espoolle ja Kirkkonummelle, jos mikään parempi sijainti ei meinaa kelvata (hyvistä tai huonoista syistä).

---------- Viestit yhdistetty klo 10:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:47 ----------

Jos vuosisadan TTJ-hullutus eli Turun Tunnin Juna tulisi, niin vielä vähemmän olisi mitään tarvetta lisäraiteille.

Tulee tai ei, Espoon kaupunkirata ja varikko valmistuvat monta vuotta ennen Salon oikorataa.
 
Joo pahoittelut, kiskopari olisi oikeampi ilmaisu

Jep, eikä sitä nyt pahoitella tarvi. Pitäisi käyttää tavallista raideliikenteen sanastoa: raide, kaksoisraide, kolmiraiteinen, neliraiteinen jne. Ja edelleen: rakennetaan kolmas raide, neljäs raide jne.
Sanaa "raide" käyttäen saamme kaksien kiskojen lisäksi ratapölkyt tai muun alusrakenteen tuohon kokonaisuuteen mukaan, sekä myös ratapohjan, penkereen, ynnä kaiken muun tarpeellisen.
 
Juhannukselta alkaa sitten todenteolla tämän projektin käytännön työ. Espoon kaupunkiradan rakennustyöt aiheuttavat liikennekatkoja Leppävaaran ja Kauklahden välillä 24 tunniksi 5.5., 9.5., 19.5., 26.5., 22.9. ja 29.9. sekä 48 tunniksi 31.8.-1.9., 7.-8.9. ja 14.-15.9. Lisäksi on luvassa totaalikatko 24.6.-28.7. Näistä ilmeisesti vain tämä viimemainittu aiheuttaa myös Kirkkonummen länsipuolisen liikenteen katkeamisen, mutta voihan olla, että näin käy muulloinkin.
Kaupunkiradan valmistumisajankohta on käsittääkseni vasta joskus 2027-28, joten näitä katkoja tässä projektissa on varmuudella tulossa myöhemminkin.
Rantaradalla on ongelmia tunneleissa, joten ilmeisesti nekin on määrä kunnostaa liikennekatkon aikana.

Olisi kiintoisaa tietää, onko näitä liikennekatkoja tarkoitus hyödyntää myös, jotta Turun ja Salon välinen kaksoisraide ja mahdolliset lähiliikenneasemat Varsinais-Suomessa etenisivät.
 
Kaupunkiradan valmistumisajankohta on käsittääkseni vasta joskus 2027-28, joten näitä katkoja tässä projektissa on varmuudella tulossa myöhemminkin.
Rantaradalla on ongelmia tunneleissa, joten ilmeisesti nekin on määrä kunnostaa liikennekatkon aikana.
"Koko rataosuus on tarkoitus sulkea viideksi viikoksi juhannuksesta lähtien ainakin kesinä 2024 ja 2025 sekä mahdollisesti myös 2026 ja 2027."
Lähde: https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4670806

Valmistuminen 2028 mainittu
 
Espoon kaupunkiradan rakentaminen vaikuttaa bussiliikenteeseen muullakin tavoin kuin että puuttuvia junayhteyksiä korvataan busseilla. Esimerkiksi Kauniaisten kohdalla bussit reititetään poikkeusreitille 24.6. alkaen muutamaksi viikoksi. Tunnelitien tunneli Kauniaisissa ei ole käytettävissä ja näin ollen bussien 108N, 212, 224, 533, 548 ja 549 ajoreitti muuttuu aseman lähistöllä. Aseman itäpuolella bussit ylittävät rautatien tilapäisessä tasoristeyksessä. Tämä tulee esille mm. reittioppaassa ja kuljettajaohjeissa.
 
Espoon kaupunkiradan rakentaminen vaikuttaa bussiliikenteeseen muullakin tavoin kuin että puuttuvia junayhteyksiä korvataan busseilla. Esimerkiksi Kauniaisten kohdalla bussit reititetään poikkeusreitille 24.6. alkaen muutamaksi viikoksi. Tunnelitien tunneli Kauniaisissa ei ole käytettävissä ja näin ollen bussien 108N*, 212, 224, 533, 548 ja 549 ajoreitti muuttuu aseman lähistöllä. Aseman itäpuolella bussit ylittävät rautatien tilapäisessä tasoristeyksessä. Tämä tulee esille mm. reittioppaassa ja kuljettajaohjeissa.
*) Yölinja on tietenkin 118N
 
Tilapäinen tasoristeys kuulostaa aika hurjalta. Itse ajaen siitä voi kyllä mennä, mutta bussilla tai – luoja paratkoon – nykypäivän taksilla en todellakaan. Vilkkaalla rantaradalla. Tuleeko sinne minkälaiset varoituslaitokset?
 
Ahaa. No se kuulostaa jo järkevämmältä. Ei silti, en mä taksin kyytiin uskalla muutenkaan. :)
 
Tilapäinen tasoristeys kuulostaa aika hurjalta. Itse ajaen siitä voi kyllä mennä, mutta bussilla tai – luoja paratkoon – nykypäivän taksilla en todellakaan. Vilkkaalla rantaradalla. Tuleeko sinne minkälaiset varoituslaitokset?
En sanoisi, että 6 junaa tunnissa suuntaansa on yhtään liian vilkas tasoristeykselle. Ongelma on vain että kolmasosa kaikista autoilijoista on täysin värisokeita, tai ainakin näin voisi päätellä, jos seuraa kuinka moni pysähtyy punaisiin liikennevaloihin. Tämä tietysti nykyään sisältää myös taksikuskit kuten mainitsit.
 
Minun tietääkseni tuo tilapäinen tasoristeys avataan vain bussiliikenteelle ja kevyelle liikenteelle. Ja todellakin, kaupallista junaliikennettä ei radan tuolla osalla kulje noiden bussien poikkeusreittien aikana.
 
Minun tietääkseni tuo tilapäinen tasoristeys avataan vain bussiliikenteelle ja kevyelle liikenteelle. Ja todellakin, kaupallista junaliikennettä ei radan tuolla osalla kulje noiden bussien poikkeusreittien aikana.
En tiedä, miten on toteutettu, mutta eiköhän sinne muutakin liikennettä eksy. Onko se kuitenkin toteutettu ihan perinteisenä tasoristeyksenä ja kulkeeko siitä jotain kiskokalustoakin katkon aikana?
 
Takaisin
Ylös