- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle
Millähän laskulla tähän päädyit? Kun minä lasken, saan tulokseksi, että kaupunkiradan E-juna (10 min vuoroväli) sitoisi 10 yksikköä, sinun mallissasi taas nykymallinen E-juna (15 min vuoroväli) juurikin tuon 6 yksikköä, mutta A-juna 5 yksikköä, eli yhteensä 11 yksikköä. Nykyisen E-junan kiertoaika on 90 minuuttia, A-junan 50 min. Kaupunkiradan E-junan kiertoaika olisi 100 minuuttia, koska matka-aika hidastuisi 8 min ja 100 min on seuraava vuorovälin kerrannainen.
Ja junayksikköjen sitominen on vain yksi osa kustannuksia. Sitten tulee vielä kilometrikustannus ja tuntikustannus. Ja se ennustettu kuormitus, jotta tietäisi edes junayksikköjen tarpeen. Yksi Sm5 ei välttämättä riitä ruuhkaan, mutta S- ja U-junilta taas poistuu 5 väliasemaa ja siten merkittävä määrä kuormitusta, joten sieltä voitaneen taas vähentää ruuhkan yksikkötarvetta. Kuten sanoin, en halua lähteä konsulttiselvitystä tästä tekemään. Kannattaa kuitenkin aloittaa tietojen haku kaupunkiradan suunnitelmista.
No lasketaan sitten: kun tarkastellaan väliä Helsinki - Espoo ilman nopeita paikallisjunia, liikenne minun mallilla sitoo 6 junayksikköä, sinun mallilla 7 yksikköä.
Millähän laskulla tähän päädyit? Kun minä lasken, saan tulokseksi, että kaupunkiradan E-juna (10 min vuoroväli) sitoisi 10 yksikköä, sinun mallissasi taas nykymallinen E-juna (15 min vuoroväli) juurikin tuon 6 yksikköä, mutta A-juna 5 yksikköä, eli yhteensä 11 yksikköä. Nykyisen E-junan kiertoaika on 90 minuuttia, A-junan 50 min. Kaupunkiradan E-junan kiertoaika olisi 100 minuuttia, koska matka-aika hidastuisi 8 min ja 100 min on seuraava vuorovälin kerrannainen.
Ja junayksikköjen sitominen on vain yksi osa kustannuksia. Sitten tulee vielä kilometrikustannus ja tuntikustannus. Ja se ennustettu kuormitus, jotta tietäisi edes junayksikköjen tarpeen. Yksi Sm5 ei välttämättä riitä ruuhkaan, mutta S- ja U-junilta taas poistuu 5 väliasemaa ja siten merkittävä määrä kuormitusta, joten sieltä voitaneen taas vähentää ruuhkan yksikkötarvetta. Kuten sanoin, en halua lähteä konsulttiselvitystä tästä tekemään. Kannattaa kuitenkin aloittaa tietojen haku kaupunkiradan suunnitelmista.