Espoon kaupunkirata

Muistakaa myös, että metron kapasiteetti on 24 junat/tunti, mutta jos junat ohittavat asemat, kapasiteetti vähenee.

Tää on tosiaan se syy, miksi metrossa ei voi nykyisellään olla asemia ohittavia junia. Kulosaari ja Siilitie pitäisi yksinkertaisesti lakkauttaa. Tällaista päätöstä on kuitenkin vaikea tehdä demokratiassa, koska Kulosaaren ja Siilitien asemat on tärkeitä niiden käyttäjille, ja käyttäjät nostavat metelin lakkautuksesta, kun taas vastapuolella ei ole ihmisiä, joilla on iso intressi lakkauttaa asemat. Vaikka demokratia on usein hyvä hallintomuoto, tällaisessa tilanteessa päädytään usein päätökseen, joka ei ole kokonaisuuden kannalta mielekäs.

Varmaan realistisin keino nopeuttaa metroa on pysähtyä Keilaniemessä vain virka-aikana, koska virka-ajan ulkopuolella ei ole kovin suurta intressiä päästä Keilaniemeen, eikä siivoojien ja vartijoiden tyyppisiä työntekijöitä oteta huomioon julkisessa keskustelussa.
 
Linjojen tunnuksen ovat vielä hieman auki, mutta vaihtoehdot olivat aikoinaan:

Kaupunkirata Espooseen
10min Helsinki–(hidas)–Espoo (tod. näk. A)
30min Helsinki–(nopea)–Espoo–Kauklahti (tod. näk. E)
30min Helsinki–(nopea)–Espoo–Kauklahti–(hidas)–Kirkkonummi (U)
Siuntion yhteydelle eri vaihtoehtoja

Kaupunkirata Kauklahteen
10min Helsinki–(hidas)–Espoo–Kauklahti (mahdollisesti A, tod. näk. E)
20min Helsinki–(nopea)–Espoo–Kauklahti–(hidas)–Kirkkonummi (U)
Siuntion yhteydelle eri vaihtoehtoja

Jälkimmäinen on mun muistikuvissa se kokoonpano, millä post-ESKA Rantarataa ajetaan. Kirkkonummelaisille kuitenkin luvattiin tiheämpää liikennettä nykyisen 30 min + Siuntion Y/U vuorovälin sijaan. Toki jos rannikkokunnat alkaa vaatimaan enemmän lähijunaliikennettä, niin käytännössä Y-juna jatketaan Hankoon ja siitä pyritään tekemään tunnittainen vuoro.

Onko viimeaikoina pyöritelty mahdollisen Lohjan lähijunan vaikutusta uusiin kaukoraiteisiin? 3x/h Kirkkonummen juna, 1x/h Intercity ja joku 1x/h Y-juna tarkoittaa junaa kaukoraiteilla 5 kertaa tunnissa eli ra'asti 12 min vuoroväliä. Löysää siis on. Pääradalla on nyt aamuhuipussa Helsinkiin muistaakseni 7-8 min vuoroväli kun lasketaan 2-3x/h R-juna (+Sm2-ruuhkavuoro), 1+1/h Z-juna (+ruuhkavuoro), 1x/h D-juna ja Intercityt maakunnista. (Turkulaistuessa en enää muista näitä.)

Mietin erityisesti sitä, että kun tässä ei rakenneta Pääradan tavoin ohitusraiteita esim. Senttiin ja Huopalahteen missä kaukojunat ei pysähdy tai rakenneta Pääradan Pasilan (ja kohta Tikkurilan) tavoin 2+2 kaukolaitureita, jotta perässä tuleva juna voi ajaa viereiselle raiteelle laituriin kun edellä menevä juna lähtee asemalta. ESKA:n valmistuessa tuleva järjestely varmasti pelittää, mutta entä sitten jos tulee Lohjan lähijunat ja mahdollisesti Turusta ylimääräinen ruuhka-IC jos ELSA päätetäänkin rakentaa kokonaisuudessaan?
 
Viimeksi muokattu:
Tällaista päätöstä on kuitenkin vaikea tehdä demokratiassa, koska Kulosaaren ja Siilitien asemat on tärkeitä niiden käyttäjille, ja käyttäjät nostavat metelin lakkautuksesta, kun taas vastapuolella ei ole ihmisiä, joilla on iso intressi lakkauttaa asemat. Vaikka demokratia on usein hyvä hallintomuoto, tällaisessa tilanteessa päädytään usein päätökseen, joka ei ole kokonaisuuden kannalta mielekäs.
Ymmärsinkö tästä oikein, että kokonaisuuden kannalta mielekäs vaihtoehto on mielestäsi sellainen, joka ei juuri hyödytä ketään? :unsure:

Jälkimmäinen on mun muistikuvissa se kokoonpano, millä post-ESKA Rantarataa ajetaan.
Näin on. Tuo ensimmäinen vaihtoehto oli esillä, kun kaupunkiradan päätepysäkistä tehtiin päätöstä joitain vuosia sitten.
Onko viimeaikoina pyöritelty mahdollisen Lohjan lähijunan vaikutusta uusiin kaukoraiteisiin?
En tiedä onko viime aikoina, mutta joskus on laskettu, että Lohjan lähijunat voisivat myös kulkea 20 minuutin vuorovälillä. Rantaradan ja pääradan kapasiteetit eivät tosin ole täysin vertailukelpoisia, sillä kaukojunat eivät pysähdä Huopalahdessa, Kauniaisissa tai Espoossa. Pääradalla taajamajunat siirtyvät pois pääraiteilta heti Keravalla. Ohitusraiteet väliasemilla (esim. Huopalahti) eivät käytännössä auttaisi, koska pysähdysajan pitäisi olla kaksi kertaa minimivuoroväli, jotta nopeampi juna ehtisi ohittaa hitaamman. Pasilan 2+2-laitureille saattaisi olla hyvin harvoin tarvetta, mutta tilaa ei ole tarpeeksi. Joka tapauksessa, on muistaakseni laskettu, että nyt rakennettava infra riittää ainakin 3x U/Y-junaan, 3x Lohjan lähijunaan ja kahteen Turun nopeaan junaan.
 
Joka tapauksessa, on muistaakseni laskettu, että nyt rakennettava infra riittää ainakin 3x U/Y-junaan, 3x Lohjan lähijunaan ja kahteen Turun nopeaan junaan.
Itse asiassa siinä riittää kapasiteetti 4x U, 4x Lohjan suunta ja 2x Turku. Lohjan suuntaan on toki todennäköistä, että alkuun olisi vain 30 min vuoroväli, nuo lisävuorot olisivat ajatuksen vain Histaan asti kulkevia. Kannattaa lukea Helsinki-Pasila kapasiteettiselvitys, siellä on tosta Rantaradan suunnasta myös juttua.
 
Mikä estää Turun junien pysäyttämisen Espoon keskuksessa? Siellähän ne pysähtyi kaikki yli 30 vuoden ajan. Mielestäni se on parempi paikka kuin Leppävaara, ja viimeistään kun Länsirata on käytössä pitäisi ottaa pysähdys käyttöön uudelleen että Karjaan ja Espoon välillä asuvat pääsisivät lähempänä Turun junan kyytiin koska vanhaa rantarataa pitkin tuskin enää sitten ajeta junia Turkuun.
 
Ymmärsinkö tästä oikein, että kokonaisuuden kannalta mielekäs vaihtoehto on mielestäsi sellainen, joka ei juuri hyödytä ketään? :unsure:
Demokratiassa on sellainen valuvika ja puute, että pienen porukan intensiivinen vastustava puheenvuoro on usein aivan liian vaikutusvaltainen verrattuna suuren porukan kädenlämpimään edistykseen, vaikka jälkimmäisestä koituva kokonaishyöty on monikymmenkertainen.

Ei metrolinjan asiakkaita jostain syystä hirveästi kiinnosta jankuttaa siitä että heidän työmatkaa voisi nopeuttaa parilla minuutilla kusemalla paremman väen muroihin.
 
Miten niin? Nopeutetaan ja vapautetaan kapasiteettia metrossa, ja Kulosaaren ja Siilitien nykyiset asiakkaat pääsevät edelleen kulkemaan kätevästi alueiden kysyntää vastaavilla palveluilla, jotka ovat suurimmalta osin jo olemassa.
Metron kapasiteettia vapautuu kun Laajasalolaiset siirtyvät käyttämään Kruunuvuorensillan pikaraitiotietä.
 
Demokratiassa on sellainen valuvika ja puute, että pienen porukan intensiivinen vastustava puheenvuoro on usein aivan liian vaikutusvaltainen verrattuna suuren porukan kädenlämpimään edistykseen, vaikka jälkimmäisestä koituva kokonaishyöty on monikymmenkertainen.
Voi olla montaa eri mieltä, onko tuollainen edes valuvika, vai suoja enemmistön ylivallalta.


Palatakseen ehdotukseesi jotenkuten kilpailukykyisen palvelun tuominen Siilitielle tarkoittaisi todennäköisesti 59:n jatketta Siilitielle (ja mahdollisesti Itäkeskukseen), mikä ei ole ihan halpa muutos. Periaatteessa se kuitenkin onnistuisi. Sen sijaan Kulosaaren kuormitusprofiili on erittäin haastava bussiliikenteelle. Kulosaaressa on kolme koulua, joiden oppilaat suurimmaksi osaksi asuvat Kulosaaren ulkopuolella. Metroasemalla saattaa siis saapua ruuhkaisena aamuna lähes 1000 oppilasta klo. 7:55–8:15. Samoin iltapäivällä on ajoittain toinen lähes 1000 oppilaan piikki 10 minuutin pituisessa ajassa. Tuollaista kuormituspiikkiä ei niin vain ratkaista bussiliikenteellä.

Toinen ongelma on metroon kohdistuvat hyödyt. Matka-aika nopeutuisi arviolta 1,5 minuuttia suuntaansa eli liikennöinnissä voisi ehkä säästää yhden junan. Laskennallisia matka-aikahyötyjä tulisi myös matkustajan päässä. Kapasiteettiongelmaa se ei kuitenkaan ratkaise. Kuten itsekin totesit, Siilitie ja Kulosaari ovat hiljaisimpien asemien joukossa, joten niiden vaikutus kokonaiskuormitukseen ei ole erityisen suuri. Siiltien yhteys keskustaan kulkisi joka tapauksessa Herttoniemen kautta metrolla, joten kuormitus Kulosaaren sillalla laskisi vain Kulosaaren matkustajien osalta (sekä tietysti autoon siirtyvien osalta Siilitien seudulla).
 
Mikä estää Turun junien pysäyttämisen Espoon keskuksessa? Siellähän ne pysähtyi kaikki yli 30 vuoden ajan. Mielestäni se on parempi paikka kuin Leppävaara, ja viimeistään kun Länsirata on käytössä pitäisi ottaa pysähdys käyttöön uudelleen että Karjaan ja Espoon välillä asuvat pääsisivät lähempänä Turun junan kyytiin koska vanhaa rantarataa pitkin tuskin enää sitten ajeta junia Turkuun.
Ei mikään teknisesti estä, mutta Espoon keskus on Leppävaaraan verrattuna surkeammin saavutettava paikka muualta Espoosta joukkoliikenteellä ja saattoliikenteellä autolla. Espoon keskus on käytännössä perinteinen lähiö jossa sattuu olemaan kaupungin virastot, kun Leppävaara on pk-seudun vilkkain joukkoliikenne-hubi ja vapaa-ajan kohde Sellon takia. Se on myös työmatkojen vikkelistä lähempänä mm. Ota–Keilaniemeä, Perkkaata, Tapiolaa ja Pitäjänmäkeä ym. office-alueita. Erityisesti nyt kun Leppävaaraan kulkee Raide-Jokeri ja 520 Matinkylästä Myyrmäkeen, niin painoarvo on noussut.

Saattoliikenteen vinkkelistä Leppävaara on kaupunkimotarien kainalossa osana ihmisten arkireittejä, Espoon keskus on Turunväylän perukoilla Kehä III:n reunalla. Erityisesti jos Kirkkonummi palautetaan säännöllisemmäksi IC-junien pysähdyspaikaksi, niin se tulee saavutettavaksi Länäri-Espoolle autollakin.
 
Ei mikään teknisesti estä, mutta Espoon keskus on Leppävaaraan verrattuna surkeammin saavutettava paikka muualta Espoosta joukkoliikenteellä ja saattoliikenteellä autolla. Espoon keskus on käytännössä perinteinen lähiö jossa sattuu olemaan kaupungin virastot, kun Leppävaara on pk-seudun vilkkain joukkoliikenne-hubi ja vapaa-ajan kohde Sellon takia. Se on myös työmatkojen vikkelistä lähempänä mm. Ota–Keilaniemeä, Perkkaata, Tapiolaa ja Pitäjänmäkeä ym. office-alueita. Erityisesti nyt kun Leppävaaraan kulkee Raide-Jokeri ja 520 Matinkylästä Myyrmäkeen, niin painoarvo on noussut.

Saattoliikenteen vinkkelistä Leppävaara on kaupunkimotarien kainalossa osana ihmisten arkireittejä, Espoon keskus on Turunväylän perukoilla Kehä III:n reunalla. Erityisesti jos Kirkkonummi palautetaan säännöllisemmäksi IC-junien pysähdyspaikaksi, niin se tulee saavutettavaksi Länäri-Espoolle autollakin.
Espoon keskuksen palauttaminen kaukojuna-asemaksi tulisi ajankohtaiseksi kun länsirata on kokonaisuudessaan käytössä ja Turun junat kulkevat kaikki sitä pitkin. Ei se poissulje että ne pysähtyisivät Leppävaarassakin.

Siihen asti pitäisi junien pysähtymiset Kirkkonummella saada takaisin. Kirkkonummi on helpommin saavutettavissa kuin Leppävaara myös kehäkolmosen varrelta.
 
Takaisin
Ylös