Espoon kaupunkirata

Onko muuten tarkoitus että A siirtyy vain pidemmälle eikä Leppävaara-Helsinki jää mitään omaa junaansa?

Ja eikös jo viime kesän tehty aika paljon myös Espoon länsipuolella.....
Tarkoitus on, että on perusaikataulussa hidas juna välillä HKI-KLH (joko A tai E) ja nykyinen U ei pysähdy välillä LPV-EPO, paitsi Kauniaisissa.
 
*Perustarjonta Leppävaara–Espoo-kaupunkiradan valmistuessa
10min A Helsinki–(hidas)–Espoo
30min E Helsinki–(nopea)–Kauklahti
30min U Helsinki–(nopea)–Kirkkonummi
Tarkoitus on, että on perusaikataulussa hidas juna välillä HKI-KLH (joko A tai E) ja nykyinen U ei pysähdy välillä LPV-EPO, paitsi Kauniaisissa.
Onko E jatkossa siis hidas vai nopea yhteys?
Ilmeisesti "puolinopeaa" junaa ei ole tulossa, ellei se ole tuo E? Eli sellaista, joka menisi vaikkapa Kauniaisiin asti pikana ja siitä eteenpäin pysähtyen kaikilla asemilla. Muutenhan monelta asemalta matka keskustaan pitenee nykyisestä, jos ainoa vaihtoehto on joka asemalla pysähtyvä juna.

Vaikuttaako rata mitenkään Y:n ja kaukojunien aikatauluihin tai pysähdyksiin? Alkaako Y pysähtymään Kauniaisissa? Voidaanko IC:n Kirkkonummen pysähdys palauttaa Kauklahden jatkeen valmistuttua?
 
Onko E jatkossa siis hidas vai nopea yhteys?
Ilmeisesti "puolinopeaa" junaa ei ole tulossa, ellei se ole tuo E? Eli sellaista, joka menisi vaikkapa Kauniaisiin asti pikana ja siitä eteenpäin pysähtyen kaikilla asemilla. Muutenhan monelta asemalta matka keskustaan pitenee nykyisestä, jos ainoa vaihtoehto on joka asemalla pysähtyvä juna.

Ratapiirrustuksissa ei ole laitureita kaukoliikenneraiteille kuin Kauniaisissa, Espoossa ja Kauklahdessa. eli tuollainen puolipika joutuisi siirtymään kaupunkiraiteille ja pahimmillaan ylittämään kaksi vastaantulevaa raidetta.
 
Onko E jatkossa siis hidas vai nopea yhteys?
Linjojen tunnuksen ovat vielä hieman auki, mutta vaihtoehdot olivat aikoinaan:

Kaupunkirata Espooseen
10min Helsinki–(hidas)–Espoo (tod. näk. A)
30min Helsinki–(nopea)–Espoo–Kauklahti (tod. näk. E)
30min Helsinki–(nopea)–Espoo–Kauklahti–(hidas)–Kirkkonummi (U)
Siuntion yhteydelle eri vaihtoehtoja

Kaupunkirata Kauklahteen
10min Helsinki–(hidas)–Espoo–Kauklahti (mahdollisesti A, tod. näk. E)
20min Helsinki–(nopea)–Espoo–Kauklahti–(hidas)–Kirkkonummi (U)
Siuntion yhteydelle eri vaihtoehtoja
Muutenhan monelta asemalta matka keskustaan pitenee nykyisestä, jos ainoa vaihtoehto on joka asemalla pysähtyvä juna.
Matka-aika pitenee neljällä minuutilla.
Alkaako Y pysähtymään Kauniaisissa?
Y-juna voidaan joko ajaa erillisenä junana kuten nykyään, tai U-junan jatkeena/parina. Uuden U-junan matka-aika on vain pari minuuttia vanhaa Y-junaa hitaampi.
Voidaanko IC:n Kirkkonummen pysähdys palauttaa Kauklahden jatkeen valmistuttua?
Tämä on pitkälti VR:stä kiinni, mutta ymmärtääkseni se on infran puolesta mahdollista. Sen pitäisi periaattessa olla mahdollista jopa ilman Kauklahden jatketta (ks. Kaupunkirata Espooseen -perusvuorovälit) E- ja U-junien nopeutuessa Leppävaaran ja Espoon välillä.
 
Luultavasti
Tämä on pitkälti VR:stä kiinni, mutta ymmärtääkseni se on infran puolesta mahdollista. Sen pitäisi periaattessa olla mahdollista jopa ilman Kauklahden jatketta (ks. Kaupunkirata Espooseen -perusvuorovälit) E- ja U-junien nopeutuessa Leppävaaran ja Espoon välillä.
Turun junat voisivat alkaa pysähtyä Kirkkonummella jo nyt koska ajoaikaa on lisätty viime elokuusta lähtien ratatöiden vuoksi melkein 10 minuutilla. Turun junat köröttelevät n 60 km/h Leppävaaran ja Kauklahden välillä E-junan perässä sekä mennen että tullen evätkä ne erityisen ripeästi aja Kauklahdesta Kirkkonummellekaan.

Esim junat 966 ja 974 jotka pysähtyvät Kirkkonummella ajavat minuutilleen samaa aikataulua kuin muut Turku-Helsinki junat jotka eivät pysähdy.

Vaatiiko VR Kirkkonummelta rahaa että muutkin junat pysähtyisivät?
 
Matka-aika pitenee neljällä minuutilla.
Eli esim. +29% matka-aikaa steissiltä Kiloon. Tuo on jo sellainen ero, jolla on psykologista merkitystä - ajettiinhan pääradallakin pitkään K-junaa, jolla nopeusero oli vain 2 minuuttia. Aina on tilastollisesti joku määrä matkustajia, joille nykyiset matkaketjut Espoon perukoilta Helsinkiin ovat niin kipurajoilla, että joka asemalla pysähtyvä juna saisi vaihtamaan autoon.

Tuo 4 minuuttia vaikuttaa mielikuviin myös siten, että kun tyypillisesti matka-aika vaikkapa Pasilan asemalta Espoon väliasemille mitattuna on ollut junalla keskimäärin pari minuuttia autoa nopeampi, on se jatkossa pari minuuttia autoa hitaampi.

Myös pysähdysten määrä itsessään vaikuttaa mielikuvaan matkan sujuvuudesta; puhekielessä kuulee usein matkan pituudesta puhuttaessa esim. "On se juna nopea, määränpää on vain neljän pysäkin päässä". Kyllä sekin matkustajamääriin vaikuttaisi, jos vaikka metromatka Tapiolasta Kamppiin tai ratikka Munkkiniemestä Töölöön olisi yhtäkkiä 4 minuuttia nykyistä hitaampi.
 
Eli esim. +29% matka-aikaa steissiltä Kiloon. Tuo on jo sellainen ero, jolla on psykologista merkitystä - ajettiinhan pääradallakin pitkään K-junaa, jolla nopeusero oli vain 2 minuuttia.
Onhan tuokin ihan totta. Varmaan idea on, että luotettavampi liikenne tiheämmällä vuorovälillä kompensoi pidempää matka-aikaa tarpeeksi.
 
Eli esim. +29% matka-aikaa steissiltä Kiloon. Tuo on jo sellainen ero, jolla on psykologista merkitystä - ajettiinhan pääradallakin pitkään K-junaa, jolla nopeusero oli vain 2 minuuttia. Aina on tilastollisesti joku määrä matkustajia, joille nykyiset matkaketjut Espoon perukoilta Helsinkiin ovat niin kipurajoilla, että joka asemalla pysähtyvä juna saisi vaihtamaan autoon.
Onhan tämä merkittävä ero. Tätä voisi kompensoida laiturin yli vaihdoilla hitaasta nopeaan, mutta infra ei taida olla tähän soveltuva?

Ei liity suoraan aiheeseen, mutta mietin joskus metrolle samaa, kun nuo matka-ajat ovat aika pitkiä. Ainakin lännestä löytyy paljon asema, jonka joka toinen juna voisi ohittaa: Koivusaari, Urheilupuisto, Niittykumpu, Finnoo, Kaitaa, Soukka. Idässä ehkä vaan Siilitie ja Kulosaari.

Pääradan junissa taisi joskus olla näin, että joka toinen juna ohitti näitä hiljaisempia asemia, mutta siitä luovuttiin jostain syystä?
 
Onhan tämä merkittävä ero. Tätä voisi kompensoida laiturin yli vaihdoilla hitaasta nopeaan, mutta infra ei taida olla tähän soveltuva?
Kauniaisissa ja Leppävaarassa laiturijärjestelyt tulevat mahdollistamaan tällaisen Helsinkiin päin mentäessä. Toisin päin on tosin hankalampaa.
 
Pääradan junissa taisi joskus olla näin, että joka toinen juna ohitti näitä hiljaisempia asemia, mutta siitä luovuttiin jostain syystä?
Pääradalla oli R:n lisäksi hitaampi H-juna, joka loppui, kun pääradan hiljaiset seisakkeet lakkautettiin. H:n vuorot siirtyivät R:lle. Ennen asemia oli paljon enemmän, kuten Monni, Palopuro, Nuppulinna, Purola ja Ristinummi. Onkohan tulevalle "Riihimäen kaupunkiradalle" harkittu näiden asemien palautusta?
 
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta mietin joskus metrolle samaa, kun nuo matka-ajat ovat aika pitkiä. Ainakin lännestä löytyy paljon asema, jonka joka toinen juna voisi ohittaa: Koivusaari, Urheilupuisto, Niittykumpu, Finnoo, Kaitaa, Soukka. Idässä ehkä vaan Siilitie ja Kulosaari.
Kulosaaren ja Siilitien metroasemat voisi vaan lakkauttaa, niiden matkustajat mahtuvat rinnakkaisiin runkobusseihin.
 
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta mietin joskus metrolle samaa, kun nuo matka-ajat ovat aika pitkiä. Ainakin lännestä löytyy paljon asema, jonka joka toinen juna voisi ohittaa: Koivusaari, Urheilupuisto, Niittykumpu, Finnoo, Kaitaa, Soukka. Idässä ehkä vaan Siilitie ja Kulosaari.
Mutta noitten Tapiolan jälkeen olevien pysäkkien odotusajat voi olla yli 20 minuuttia ruuhka-ajan ulkopuolella ja viikonloppuna.
 
Onhan tämä merkittävä ero. Tätä voisi kompensoida laiturin yli vaihdoilla hitaasta nopeaan, mutta infra ei taida olla tähän soveltuva?

Ei liity suoraan aiheeseen, mutta mietin joskus metrolle samaa, kun nuo matka-ajat ovat aika pitkiä. Ainakin lännestä löytyy paljon asema, jonka joka toinen juna voisi ohittaa: Koivusaari, Urheilupuisto, Niittykumpu, Finnoo, Kaitaa, Soukka. Idässä ehkä vaan Siilitie ja Kulosaari.

Pääradan junissa taisi joskus olla näin, että joka toinen juna ohitti näitä hiljaisempia asemia, mutta siitä luovuttiin jostain syystä?
Tämä ei ole hyvä idea (liian monta asemia), mutta...

M1 voi ohittaa Koivusaaren ja Keilaniemen ainakin sunnuntaina, mutta myös Matinkylä on niin ruuhkautunut, että M2:t pitäisivät myös mennä Kivenlahteen vähintään iltapäivällä. Finnoo ja Kaitaa ovat kyllä aika vähäkäytäiset, mutta jos ohittaa ne, M1:stä tulee kaksi linjaa.

Muistakaa myös, että metron kapasiteetti on 24 junat/tunti, mutta jos junat ohittavat asemat, kapasiteetti vähenee. Jos esimerkiksi M1:t ajetaan suoraan Aalto-yliopistolta Lauttasaareen, niiden voisi lähteä Tapiolasta noin 75 sekuntia myöhemmin. Myös kaikilla laiturilla on metrossa Sn50-rajoitus.


...mutta tämä ei liittyy ESKAan.
 
Takaisin
Ylös