Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Katsotaanpa nyt sitten aikanaan, mikä linja lopultakin johdetaan minnekin. late-:han totesi edellä, että suunnitelma on tarkoituksellakin yleispiirteinen.Uudistettua linjaa 18 ei varmaankaan ajettaisi enää telibussilla? Mieleeni tulee muutamat kadunkulmat Punavuoressa, jossa voisi tehdä tiukkaa. Myös koukkaavan peräylityksen kanssa voisi tulla ongelmia.
Sen nykyisen 18-linjan lenkin voi korvata vaikka linjalla 16 siten, että ajetaan Keskustan suuntaan reittiä Poihjoisranta-Kirkkokatu-Mariankatu-Liisankatu.
Eteläisen niemen joukkoliikennesuunnitelma 2011 sanoi:Lisäksi selvitetään mahdollisuutta ohjata linja 24 Hietaniemen kautta, jolloin linjat 55 ja 55A voitaisiin päättää Rautatientorille.
Tätä ihmettelin myös, mielestäni turisteja varten on hyvä pitää ihan oma zoo-linja, muttei sen tarvitse lähteä R-torilta - Pasila tai Kalasatama kävisivät vallan mainiosti, kun kaikki metrot pysähtyvät Kalasatamassa ja kaikki junat pysähtyvät Pasilassa.Miten Korkeasaaren bussiyhteys aiotaan hoitaa, kun 11 lakkautetaan?
16-linja ja 17-linja pitäisi yhdistää, molemmilla sama kalustotarve ja vuoroväli. Tämä myöskin jättäisi yhteyden Etelä-Kulosaarelta Stockmannille sekä Espalle, vaikka kuulostaa erittäin mariginaaliselta, aika usein olen nähnyt tätä matkaa tehtävän. Linjalla matkustaa myös paljon kulosaarelaisia ja herttoniemeläisiä Kauppatorille ja linja on ainoa yhteys eteläiseltä niemeltä itä-Helsinkiin.
Eli 24 poikkeaisi Mechelininkadulta Hietaniemenkatua 55A:n päättärille, josta samaa reittiä takaisin.
Tätä ihmettelin myös, mielestäni turisteja varten on hyvä pitää ihan oma zoo-linja, muttei sen tarvitse lähteä R-torilta - Pasila tai Kalasatama kävisivät vallan mainiosti, kun kaikki metrot pysähtyvät Kalasatamassa ja kaikki junat pysähtyvät Pasilassa.
Linjalla matkustaa myös paljon kulosaarelaisia ja herttoniemeläisiä Kauppatorille ja linja on ainoa yhteys eteläiseltä niemeltä itä-Helsinkiin.
No laitetaan 16 päättymään Korkeasaareen? Mitä se Herttoniemeen ajelee muutenkaan, sinnehän kulkee metro.
Tietysti suunnitelmassa mainittu 17. Kuitenkin niin, että Kaivokatu vältettäisiin, vaikka ...Vilhonkatu-Mikonkatu-Esplanadi-Erottaja...Siis mikä linja 17 pitäisi yhdistää?
Tämä korvaisi ainoan yhteyden eteläiseltä niemeltä Itä-Helsinkiin. Ei niitä vaihtoja tarvitse kaikille tyrkyttää. Zoobussin reittiä voisi lyhentää tai yhdistää 59:iin, mutta pitää erillään 16:sta.No laitetaan 16 päättymään Korkeasaareen? Mitä se Herttoniemeen ajelee muutenkaan, sinnehän kulkee metro.
Herttoniemestä astuu kyytiin, aika vähän kesän ulkopuolella toki, Suomenlinnaan matkaavia. Lisäksi Kauppatorin tienoilla on usein tapahtumia, joiden aikana (jos linja ei ole erikoisreitillä, matkustajamäärät kasvavat. Ja Katajanokalle matkaavan on helppo kävellä Ritarihuoneelta perille.Herttoniemeläisiä Kauppatorille? Mitä ne siellä tekee, ostaa porontaljoja vai riitelee romanien kanssa kerjäämisreviireistä? Jos haluavat torilla käydä, niin suosittelen Hakaniemeä. Siellä on sentään aitoa toritunnelmaa. Mä vähän epäilen tätä havaintoa kyllä.
Tietysti suunnitelmassa mainittu 17. Kuitenkin niin, että Kaivokatu vältettäisiin, vaikka ...Vilhonkatu-Mikonkatu-Esplanadi-Erottaja...
Se 17 siellä toki mainittiin yhtenä alavaihtoehtona --
Kuten jo aiemmin on todettu niin yksittäisen linjan radikaali muuttaminen on hankalaa koska se vaikuttaisi myös muihin linjoihin, esimerkiksi linjojen 14/14B ja 18 eriaikaan päättyvät sopimukset mahdollistavat tuon uuden 14/18 runkolinjamallin vasta vuoden 2016 alusta jolloin linjojen 14/14B sopimus päättyy.
Tai sitten HSL neuvottelee sopimuksiin, ainakin osaan niistä, muutoksia kesken kauden. Ei se ennenkuulumatonta ole. Osa muutoksista saattaa myös mahtua sopimuksien liikkumavaroihin, vaikka pieniähän ne liikkumavarat ovat.
Tapaus 14/14B/18 on mielenkiintoinen. Linjan 18 paketti on voimassa vuoden 2012 loppuun asti. Voiko uuden linjan 14+18 toteuttaa käyttämällä vanhaa 14/14B-pakettia, johon tilataan lisäliikennettä sen paketin liikennöitsijältä? Tai ehkä se lisäliikenne kilpailutetaan erikseen. Vaihtoehtoja on useita. Tuota 1.1.2013 ei ole HS:n toimittaja keksinyt omasta päästään kuitenkaan.
Oikeasti linjaa 24 ei tule juuri kukaan käyttämään, mutta kun se siellä pyörii, niin eivät pääse mammat valittamaan. Hyvä siis noin. Samalla vähenee bussien seisottaminen Erottajalla.