Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

Uudistettua linjaa 18 ei varmaankaan ajettaisi enää telibussilla? Mieleeni tulee muutamat kadunkulmat Punavuoressa, jossa voisi tehdä tiukkaa. Myös koukkaavan peräylityksen kanssa voisi tulla ongelmia.
 
Uudistettua linjaa 18 ei varmaankaan ajettaisi enää telibussilla? Mieleeni tulee muutamat kadunkulmat Punavuoressa, jossa voisi tehdä tiukkaa. Myös koukkaavan peräylityksen kanssa voisi tulla ongelmia.
Katsotaanpa nyt sitten aikanaan, mikä linja lopultakin johdetaan minnekin. late-:han totesi edellä, että suunnitelma on tarkoituksellakin yleispiirteinen.
 
Miten Korkeasaaren bussiyhteys aiotaan hoitaa, kun 11 lakkautetaan? Ei 16 riitä sitä korvaamaan, ainakaan nykyisellä reitillään, koska kävelyä kertyy Kulosaarentieltä parisen kilometriä. Ehkäpä muutama 16:n vuoro voisi ajaa esim. A-tunnuksella nykyisen 11:n päättärin kautta.

Sen nykyisen 18-linjan lenkin voi korvata vaikka linjalla 16 siten, että ajetaan Keskustan suuntaan reittiä Poihjoisranta-Kirkkokatu-Mariankatu-Liisankatu.

Linja 16 voisi tosiaan ajaa tuota 18:n reittiä, jolloin jäisi helppo yhteys Kruununhaasta Rautatieasemalle. Muuten sinne halutakseen pitäisi kävellä tai mennä 7:lla Aleksanterinkadun kautta. En usko tuon lenkin edes pidentävän ajoaikoja merkittävästi.

Eteläisen niemen joukkoliikennesuunnitelma 2011 sanoi:
Lisäksi selvitetään mahdollisuutta ohjata linja 24 Hietaniemen kautta, jolloin linjat 55 ja 55A voitaisiin päättää Rautatientorille.

Eli 24 poikkeaisi Mechelininkadulta Hietaniemenkatua 55A:n päättärille, josta samaa reittiä takaisin.

55/A:lle tekisi kyllä hyvää Rautatientorille päättäminen Kaivokadun ja Kampin tukkoisuuden takia. Samalla linja selkiytyisi koska tarvittaisiin enää tunnukset 55 ja 55K.
 
Miten Korkeasaaren bussiyhteys aiotaan hoitaa, kun 11 lakkautetaan?
Tätä ihmettelin myös, mielestäni turisteja varten on hyvä pitää ihan oma zoo-linja, muttei sen tarvitse lähteä R-torilta - Pasila tai Kalasatama kävisivät vallan mainiosti, kun kaikki metrot pysähtyvät Kalasatamassa ja kaikki junat pysähtyvät Pasilassa.

Ja 16-linja ja 17-linja pitäisi yhdistää, molemmilla sama kalustotarve ja vuoroväli. Tämä myöskin jättäisi yhteyden Etelä-Kulosaarelta Stockmannille sekä Espalle, vaikka kuulostaa erittäin mariginaaliselta, aika usein olen nähnyt tätä matkaa tehtävän. Linjalla matkustaa myös paljon kulosaarelaisia ja herttoniemeläisiä Kauppatorille ja linja on ainoa yhteys eteläiseltä niemeltä itä-Helsinkiin.
 
16-linja ja 17-linja pitäisi yhdistää, molemmilla sama kalustotarve ja vuoroväli. Tämä myöskin jättäisi yhteyden Etelä-Kulosaarelta Stockmannille sekä Espalle, vaikka kuulostaa erittäin mariginaaliselta, aika usein olen nähnyt tätä matkaa tehtävän. Linjalla matkustaa myös paljon kulosaarelaisia ja herttoniemeläisiä Kauppatorille ja linja on ainoa yhteys eteläiseltä niemeltä itä-Helsinkiin.

Siis mikä linja 17 pitäisi yhdistää? Tuohan lopetettiin silloin kun ysi perustettiin, Rautatientorilta ei liene liian pitkä kävelymatka Stockalle ja Espalle, Kauppatorillekin kävelee muutamassa minuutissa, kyseessä on todellakin marginaaliryhmien matkat ja sen takia en kyllä säilyttäisi linjaa nykyisenkaltaisena kiemurtelevana ja häiriöille alttiina.

---------- Viesti lisätty kello 20:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:43 ----------

Eli 24 poikkeaisi Mechelininkadulta Hietaniemenkatua 55A:n päättärille, josta samaa reittiä takaisin.

Mieluummin niin että ajettaisiin reittiä Mechelininkatu-Hietaniemenkatu-Hiekkarannantie-Eteläinen Hesperiankatu-Mechelininkatu, nuo koukkaukset jonkin kadun päässä ovat aina hieman hankalasti hahmotettavia ja Hietaniemestäkin tulee sesonkiaikoina sen verran paljon matkustajia että saattaisi tulla sekaannusta onko linja menossa Seurasaareen vai Keskustaan.
 
Tätä ihmettelin myös, mielestäni turisteja varten on hyvä pitää ihan oma zoo-linja, muttei sen tarvitse lähteä R-torilta - Pasila tai Kalasatama kävisivät vallan mainiosti, kun kaikki metrot pysähtyvät Kalasatamassa ja kaikki junat pysähtyvät Pasilassa.

No laitetaan 16 päättymään Korkeasaareen? Mitä se Herttoniemeen ajelee muutenkaan, sinnehän kulkee metro.

Linjalla matkustaa myös paljon kulosaarelaisia ja herttoniemeläisiä Kauppatorille ja linja on ainoa yhteys eteläiseltä niemeltä itä-Helsinkiin.

Herttoniemeläisiä Kauppatorille? Mitä ne siellä tekee, ostaa porontaljoja vai riitelee romanien kanssa kerjäämisreviireistä? Jos haluavat torilla käydä, niin suosittelen Hakaniemeä. Siellä on sentään aitoa toritunnelmaa. Mä vähän epäilen tätä havaintoa kyllä.
 
No laitetaan 16 päättymään Korkeasaareen? Mitä se Herttoniemeen ajelee muutenkaan, sinnehän kulkee metro.

Mutta mikäs linja hoitaisi sitten Etelä-Kulosaaren yhteydet? Voisiko h58 kenties koukata Kulosaarentien ja Risto Rytin tien kautta?
 

Hs oikoo taas hienosti kun kirjoittaa että uudet reittimuutokset voitaisiin ottaa käyttöön jo vuoden 2013 alusta jolloin nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät, kaikki sopimuksethan eivät todellakaan pääty silloin, linjoilla 14/14B on sopimuskautta vuoden 2015 loppuun asti ja linjalla 24 on jo parin kuukauden kuluttua alkamassa uusi sopimuskausi jota kestää vuoden 2018 loppuun. Kuten jo aiemmin on todettu niin yksittäisen linjan radikaali muuttaminen on hankalaa koska se vaikuttaisi myös muihin linjoihin, esimerkiksi linjojen 14/14B ja 18 eriaikaan päättyvät sopimukset mahdollistavat tuon uuden 14/18 runkolinjamallin vasta vuoden 2016 alusta jolloin linjojen 14/14B sopimus päättyy.
 
Siis mikä linja 17 pitäisi yhdistää?
Tietysti suunnitelmassa mainittu 17. Kuitenkin niin, että Kaivokatu vältettäisiin, vaikka ...Vilhonkatu-Mikonkatu-Esplanadi-Erottaja...

No laitetaan 16 päättymään Korkeasaareen? Mitä se Herttoniemeen ajelee muutenkaan, sinnehän kulkee metro.
Tämä korvaisi ainoan yhteyden eteläiseltä niemeltä Itä-Helsinkiin. Ei niitä vaihtoja tarvitse kaikille tyrkyttää. Zoobussin reittiä voisi lyhentää tai yhdistää 59:iin, mutta pitää erillään 16:sta.
Herttoniemeläisiä Kauppatorille? Mitä ne siellä tekee, ostaa porontaljoja vai riitelee romanien kanssa kerjäämisreviireistä? Jos haluavat torilla käydä, niin suosittelen Hakaniemeä. Siellä on sentään aitoa toritunnelmaa. Mä vähän epäilen tätä havaintoa kyllä.
Herttoniemestä astuu kyytiin, aika vähän kesän ulkopuolella toki, Suomenlinnaan matkaavia. Lisäksi Kauppatorin tienoilla on usein tapahtumia, joiden aikana (jos linja ei ole erikoisreitillä;), matkustajamäärät kasvavat. Ja Katajanokalle matkaavan on helppo kävellä Ritarihuoneelta perille.

Pitäisikö tehdä haastattelu Herttoniemestä sisään astuville, että miksi matkustatte tällä bussilla? Omien havaintojeni perusteella keskivertovuorolle kesän ja ruuhka-ajan ulkopuolella astuu n. 10 matkustajaa ja ruuhka-aikana muutama enemmän. Suurin osa jää Hakaniemen jälkeisellä osuudella pois ja suurin osa Kulosaaresta sisään astuvista jää samoin.

Myös mainitsemaltasi Hakaniemen torilta Etelä-Kulosaareen on säännöllisiä matkustajia, mutta Herttoniemeen menevä valitsee toki metron.
 
Tietysti suunnitelmassa mainittu 17. Kuitenkin niin, että Kaivokatu vältettäisiin, vaikka ...Vilhonkatu-Mikonkatu-Esplanadi-Erottaja...

Se 17 siellä toki mainittiin yhtenä alavaihtoehtona, mutta jäljempänä todettiin että erillisen linjan perustaminen tulisi liian kalliiksi eikä siksi ole realistinen vaihtoehto. Myöskään tuo bussilinjan vieminen 3T:n sekaan ahtaalle Mikonkadulle ei kuulosta kovin realistiselta, saattaisi tulla ongelmia bussin ja ratikan kohdatessa, lisäksi bussi juuttuisi taas Espan ruuhkiin josta nyt siis halutaan päästä eroon. Mun mielestä nyt esitetty 24:n jatko Merikadulle on vaihtoehdoista paras.
 
Kuten jo aiemmin on todettu niin yksittäisen linjan radikaali muuttaminen on hankalaa koska se vaikuttaisi myös muihin linjoihin, esimerkiksi linjojen 14/14B ja 18 eriaikaan päättyvät sopimukset mahdollistavat tuon uuden 14/18 runkolinjamallin vasta vuoden 2016 alusta jolloin linjojen 14/14B sopimus päättyy.

Tai sitten HSL neuvottelee sopimuksiin, ainakin osaan niistä, muutoksia kesken kauden. Ei se ennenkuulumatonta ole. Osa muutoksista saattaa myös mahtua sopimuksien liikkumavaroihin, vaikka pieniähän ne liikkumavarat ovat.

Tapaus 14/14B/18 on mielenkiintoinen. Linjan 18 paketti on voimassa vuoden 2012 loppuun asti. Voiko uuden linjan 14+18 toteuttaa käyttämällä vanhaa 14/14B-pakettia, johon tilataan lisäliikennettä sen paketin liikennöitsijältä? Tai ehkä se lisäliikenne kilpailutetaan erikseen. Vaihtoehtoja on useita. Tuota 1.1.2013 ei ole HS:n toimittaja keksinyt omasta päästään kuitenkaan.
 
Tai sitten HSL neuvottelee sopimuksiin, ainakin osaan niistä, muutoksia kesken kauden. Ei se ennenkuulumatonta ole. Osa muutoksista saattaa myös mahtua sopimuksien liikkumavaroihin, vaikka pieniähän ne liikkumavarat ovat.

Tapaus 14/14B/18 on mielenkiintoinen. Linjan 18 paketti on voimassa vuoden 2012 loppuun asti. Voiko uuden linjan 14+18 toteuttaa käyttämällä vanhaa 14/14B-pakettia, johon tilataan lisäliikennettä sen paketin liikennöitsijältä? Tai ehkä se lisäliikenne kilpailutetaan erikseen. Vaihtoehtoja on useita. Tuota 1.1.2013 ei ole HS:n toimittaja keksinyt omasta päästään kuitenkaan.

Laskeskelin että jos linjaa 14 ajettaisiin ruuhkassa 10min välein, kuten suunnitelmassa alustavasti esitettiin, tarkoittaisi tämä kolmen auton vähennystä, linjan 14B lakkautus vähentäisi lisäksi neljä autoa, yhteensä siis seitsemän auton vähennystarve. Linjan 18 reittimuutos ei lisäisi matka-aikaa mutta vuorovälin tihentäminen 10 minuuttiin lisäisi kalustotarvetta kahdella autolla, lisäksi linjan 24 esitetty reittimuutos ja vuorovälin tihentäminen 20 minuuttiin lisäisi kalustotarvetta kahdella autolla, kun siis ynnätään vähennys -ja lisäystarve, niin tarvetta jää vähentää kolme autoa. Tuo kolme autoa saadaan varmasti lisättyä joihinkin muihin helbin kohteisiin joilla olisi tarvetta vuorovälin lyhennykseen. Muiden linjojen suhteen ongelmia ei olisi koska niiden sopimukset päättyvät 31.12.2012.
 
Oikeasti linjaa 24 ei tule juuri kukaan käyttämään, mutta kun se siellä pyörii, niin eivät pääse mammat valittamaan. Hyvä siis noin. Samalla vähenee bussien seisottaminen Erottajalla.

Erikoisena yksityiskohtana tuo h24 kiertää länteen menessä Sokoksen ympäri 360 astetta. Luultavasti pysähtyy siinä nykyisellä 65/66:n pysäkilläkin. Tämän lenkin kun saisi jotenkin pois, niin tuota Kaivokadun-Manskun risteystä voisi kehittää vähän vapaammin.

Manskulta etelästä Simonkadulle kääntyminen ei varmaan onnistu mitenkään järkevästi, mutta mitä jos reitin muuttaisi Mansku-Arkadiankatu-Rautatiekadut-Freda? Se kulkisi edelleen Kampin keskukselle, mutta manskun käännökset olisivat helpommat, ja samalla saatatisiin bussit pois Simonkadultakin (tosin liekö siitä mitään lisäiloa; ei sitä ruveta uusiksi rakentamaan.

Muutoin kyllä lupaava suunnitelma. Bussien saaminen kokonaan pois Etelä-Helsingin kapeilta kaduilta on vaan selvästi hidas projekti...
 
Takaisin
Ylös