Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

ei 24:n tosiaankaan ole tarpeen kiertää Kampin metroaseman kautta, samoin Lapinlahdenkadun kautta ajaminen on täysin turhaa joten tuo Arkadiankatu-Rautatiekatu on paljon parempi ratkaisu.

Lapinlahdenkadusta vielä: Marian pysäkin lisäksi kadulla on pysäkki vain Lastenlehton puiston kohdalla. Kampintorin sekä Ruoholahdenkadun uudet ratikkapysäkit korvaavat sen aivan hyvin. Eli olen samaa mieltä Akin kanssa: kapealle, kivetylle Lapinlahdenkadulle ei kannattaisi viedä busseja ollenkaan siinä vaiheessa kun linja 9 alkaa kulkea Kampin kautta.
 
Seurasaareen voisi rakentaa tyylikkään merihaka-tyyppisen asuinalueen, niin tuo 20 min -ongelma poistuisi välittömästi.
Aivan samaa mieltä; mokoma ulkomuseo vaan jonnekin skutsiin, eikä keskelle parasta stadia. Samalla tyylillä voisi kaavoittaa myös muut vastaavat muinaismuistot eli Suomenlinna sekä Vallisaari ja yhdistää ne silloilla kantakaupunkiin ja Santahaminaan ;).
 
Kaupunkisuunnittelulautakunnan 1.11 piämässä kokouksessa Helsingin eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesunnitelma 2011 on jätetty pöydälle.
 
Kaupunkisuunnittelulautakunnan 1.11 piämässä kokouksessa Helsingin eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesunnitelma 2011 on jätetty pöydälle.
Ja käsitellään jälleen seuraavassa kokouksessa, joka on 8.11.
 
Eteläiset Kaupunginosat ry taitaa olla aika hyvin kunnostautunut valitusautomaattina. Mutta turha sitäkään on kaikesta syyttää. Ennemmin sanoisin näin, että asian markkinointi on jo viimeisen kymmenen vuoden ajan ollut pielessä, kas kun virkamies ei markkinoinnista mitään ymmärrä, ei edes sen vertaa, että keksisi tilata sen markkinoinnin joltain ammattilaiselta.

OT: Vilkaiskaapa alueella liikkuessanne HSY:n aluekeräyspistettä Hernesaaren puoleisella veneiden talvisäilytysalueella.
Sitäkin vastustettiin aikoinaan mm. alueen imagollisista ja maisemallisista syistä. Keräyspistettä on kuitenkin vaikea erottaa veneiden seasta eivätkä n. 1,5m maanpinnan yläpuolelle ulottuvat eli niiden viereen pysäköityjen autojen korkuiset jätesäiliöt todennäköisesti satu pahasti silmiin kesälläkään Merikadun keskivaiheilta ulapalle katsellessaan. Sitä en sitten tiedä, onko vastarinta hankaloittanut portaiden rakentamista Merikadulta Helsinginniemen puiston kohdalta alas parkkipaikalle.
 
Kruununhaka-seura on närkästynyt. Tuo "kaupunginosainen sisäinen reitti" pistää hymyilyttämään.
BUSSILINJA 18 LIIKENNÖINTIÄ KRUUNUNHAASSA UHKAA LOPETTAMINEN

Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksessa 1.11.2011 jätettiin pöydälle "Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelmaa 2011".

Se sisältää ehdotuksen lakkauttaa linjan 18 liikennöinti Kruununhaassa ja korvata linja osittain linjalla 16, jonka reitti päättyisi rautatieasemalle.

Ehdotus tarkoittaa Kruununhaan joukkoliikennepalveluiden olennaista huonontamista.

Linja 18 on Töölön ja keskustan poikittaisyhteyden lisäksi palvellut hyvin kruununhakalaisia myös kaupunginosan sisäisenä reittinä useita vuosikymmeniä.

Linja 16 taas on terveysaseman lakkauttamisen jälkeen palvellut kaupunginosan asukkaiden yhteytenä Viiskulman terveysasemalle.

"Eteläisen Helsingin joukkoliikennesuunnitelma 2011" -hankkeesta on pidetty 1.3.2011 yleisötilaisuus, josta ei lainkaan kerrottu kruununhakalaisille.
http://www.krunikka.fi/
 
Krunikkalaisten keskustelua aiheestä:

http://www.krunikka.fi/index.php?option=com_fireboard&Itemid=826&func=view&id=971&catid=1

---------- Viesti lisätty kello 11:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:13 ----------

Oliko Krunikan seudulle jokin oma joukkoliikennesuunnitelmansa? Toki Kalasatama ja Sompasaari, mutta kuinka suunnitelmat on nyt muuttuneet?

Krunikassa ajaa toki muutama spåralinja tulevaisuudessa (mm. Laajasaloon), mutta kuinka monen vuoden kuluttua?
 
Sinne krunikkaan eitaida mahtua yhtä tilapäistä raitiotien kääntöpaikkaa, johon voitaisiin liikennöidä vaikka sitä raitiolinjaa 10B
 
Kyllä Liisanpuistikkoon mahtuu ihan kunnon silmukka, jos halutaan. Siis puistoa kiertäville kaduille. Parkkipaikkojakaan ei kohtuuttomasti menetetä. Olen itse toiveajatellut niin, että Välimerenkatu–Liisanpuistikko olisi tilapäinen linja joskus 2016 alkaen, jatkuu siitä sitten idemmäs kun sen aika on. Mutta ilmeisesti Välimerenkatu ei toteudu tuossa aikataulussa.

Jospa Krunan Nimby-seura saisi vauhditettua tuota? Vaan eipä se taida onnistua, sillä täytyyhän niiden vastustaa Liisankadun raitiotietä ja toki niiden täytyy vastustaa Liisanpuistikon silmukkaakin.
 
Kyllä Liisanpuistikkoon mahtuu ihan kunnon silmukka, jos halutaan.

Sehän olisi hyvä kääntöpaikka viitoselle, Munkkivuori-HUS-Topelius-Kamppi-Rautatieasema-Kruunuhaka.
Ei muuta kuin vauhtia suunnitteluun ja sitä myötä rakentamiseen.
Voisi koko Bussi 18 lopettaa.
 
Minun mielestä 18 ei saa lopettaa ja korvata 16 koska kuka matkustaja haluaa rautatientorille ja siitä kävellä kamppiin että pääsis esimerkiksi Munkkivuoreenpäin tai johonkin mihin 18 viekin. Ratikkaa en tunkisi mihinkään missä 18 ajaa nimittäin aika ahdasta!
 
Ratikkaa en tunkisi mihinkään missä 18 ajaa nimittäin aika ahdasta!

Jos Laajasalon ratikka toteutetaan Liisankadun kautta, niin kyllä se edellyttää liikennesuunnittelijoilta ja arkkitehdeiltä sen ymmärtämistä ja sisäistämistä, että kohtuulliset raitioliikenteen toimintaedellytykset merkitsevät kadun täydellistä uudelleenjärjestämistä.

Vaihtoehtoja on useita, mutta se, että nykyisille ajoradoille vaan rakennetaan kiskot, ei ole yksi niistä.
 
Muutamia ajatuksia:

Arkadiankatu. 18 katoaa sieltä, mitä tulee tilalle? Ollaanko nyt sitä mieltä, että katu joka ennen tarvitsi kolmosen ratikan, ei nyt tarvitse mitään? Enimmäkseen liikennevirrassa on toki ollut kyse kauttakulusta, mutta esim. Eläinmuseo jää nyt vaille joukkoliikennettä. Minusta tuo olisi erinomainen sijoituspaikka linjalle 24.

Merikatu. Jos Merikadun ratikkahankkeesta toteuttaisi pohjoisosan, kympin voisi jatkaa Tehtaankadulle ja edelleen 1A:n silmukkaan ja tarvittaessa Hernesaareen. Kuutosen pidennyksellä sinne suuntaan ei olisi yhtä kova kiire, linjan 24 eteläpidennys voitaisiin unohtaa, ja ykkönen korvaisi 1A:n ruuhkissa. Linjan 14 tosin olisi nykyiseen malliin kuljettava Merikadulle.

Hietaniemi. Jos tätä ei saada muuten ratkeamaan, linjan 24 voisi kieputtaa sinne myös laittamalla se reitille Seurasaari - Arkadiankatu - Sokoksen kortteli - Kamppi - Marian sairaala - (24A Hietaniemi). Tulisi kömpelö ja kenties hyvinkin vaikeasti hahmotettava linja, mutta ainakin se yhdistäisi 55:n eteläosan ja 24-linjan nykyisin olennaisimman osan. Tuo tietysti edellyttäisi jotakin muuta ratkaisua etelään. Koska mainitsemastani ratikkapidennyksestä tuskin mitään tulee, se tarkoittaisi epäilemättä linjaa 16. Toinen vaihtoehto olisi laittaa 16 Hietaniemeen ja 24 Arkadiankadun kautta Merikadulle.
 
Jos Laajasalon ratikka toteutetaan Liisankadun kautta, niin kyllä se edellyttää liikennesuunnittelijoilta ja arkkitehdeiltä sen ymmärtämistä ja sisäistämistä, että kohtuulliset raitioliikenteen toimintaedellytykset merkitsevät kadun täydellistä uudelleenjärjestämistä.
Vaihtoehtoja on useita, mutta se, että nykyisille ajoradoille vaan rakennetaan kiskot, ei ole yksi niistä.
Ei todellakaan ole. Yksi huolimattomasti pysäköity auto Liisankadulla, niin se on siinä.
Onko se Liisankatu ainut vaihtoehto mahdolliselle Laajasalon ratikalle?
Pohjoisranta - Aleksi ja Pohjoisesplanadi - Pohjoisranta? No siinä jäisi tietysti Assa saavuttamatta.
 
Takaisin
Ylös