Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

Erikoisena yksityiskohtana tuo h24 kiertää länteen menessä Sokoksen ympäri 360 astetta. Luultavasti pysähtyy siinä nykyisellä 65/66:n pysäkilläkin. Tämän lenkin kun saisi jotenkin pois, niin tuota Kaivokadun-Manskun risteystä voisi kehittää vähän vapaammin.

Manskulta etelästä Simonkadulle kääntyminen ei varmaan onnistu mitenkään järkevästi, mutta mitä jos reitin muuttaisi Mansku-Arkadiankatu-Rautatiekadut-Freda? Se kulkisi edelleen Kampin keskukselle, mutta manskun käännökset olisivat helpommat, ja samalla saatatisiin bussit pois Simonkadultakin (tosin liekö siitä mitään lisäiloa; ei sitä ruveta uusiksi rakentamaan.
Joo ei noin. Ei mennä Simonkadulle vaan Arkadiankadun kautta Rautatiekaduille. Samalla saa yhteyden Marian sairaalaan. http://maps.google.fi/maps/ms?msid=209650463155016147313.0004b0a7fbb40d7b3d5b3&msa=0
 
Mä en oikein ymmärrä, miksi 24:n on kuljettava Kampin metroaseman kautta. Kuka sieltä metrosta pyrkii sen kyytiin? Jos bussi kulkisi Arkadiankatua ja Rautatiekatuja, reitti olisi suorempi ja yhteys Marian sairaalalle olisi ihan hyvä. Etelä-Helsingin terveysasemamatkojen ketjussa metro ei ole mukana. Itä-Helsingistä tuskin on tarvetta kulkea E-Helsingin terveysasemalle. Siis miksi metrosta pitää päästä vaihtamaan 24:een Kampissa?

Ja Seurasaari ei sitten kelpaa vastaukseksi, sillä Lasipalatsilla sujuu vaihto metrosta jo nyt.
 
Eteläisen kantakaupungin ja Kampin välisiä yhteyksiä palvelee muutenkin jo 3B/T, 14 ja 14B(tulevaisuudessa 14B:n korvaa 18) joten ei 24:n tosiaankaan ole tarpeen kiertää Kampin metroaseman kautta, samoin Lapinlahdenkadun kautta ajaminen on täysin turhaa joten tuo Arkadiankatu-Rautatiekatu on paljon parempi ratkaisu.
 
Joo, hieman tuossa 24:n reitissä on sellaista väkisinvääntämisen makua; parsitaan yhteen muutama alue, johon pitäisi joukkoliikennettä ulottaa (Ullanlinna, Merikatu, Lapinlahdenkatu, Marian sairaala, Hietaniemi, Seurasaari). Ja ajetaan arkisin neljällä autolla, voi tosiaankin olla aika hiljaista.
 
Kerrassaan huono suunnitelma. Ratikan vieminen Merikadulla ja kolmosten katkaiseminen olisi jo paljon parempi. Surkeasti aikataulussa pysyvät kolmoset ja neljättoista ovat minusta Etelä-Helsingin joukkoliikenteen ykkösongelma. Tasaminuuttiaikatauluja, jotka oikeasti pitävät ei noilla muutoksilla saada aikaan.
 
Kerrassaan huono suunnitelma. Ratikan vieminen Merikadulla ja kolmosten katkaiseminen olisi jo paljon parempi. Surkeasti aikataulussa pysyvät kolmoset ja neljättoista ovat minusta Etelä-Helsingin joukkoliikenteen ykkösongelma. Tasaminuuttiaikatauluja, jotka oikeasti pitävät ei noilla muutoksilla saada aikaan.

Tottakai olisi parempi jos ratikkaa jatkettaisiin Merikadulle mutta kun se suunnitelma on nyt hylätty alueen asukkaiden vastustuksesta johtuen! Näin ollen täytyy sitten suunnitella alueen joukkoliikenne enemmän bussiliikenteeseen painottuen. Kolmosillehan suunnitellaan nyt ajantasausta Eiraan jolloin aikataulussa pysyttäisiin jatkossa paremmin. Jos tuo runkolinjatyyppinen ratkaisu linjoilla 14 ja 18 toteutuu ja ajoaikoihin sekä ajantasauksiin reitin varrella kiinnitetään tarpeeksi huomiota niin on varmasti mahdollista että tuosta saadaan toimiva kokonaisuus.

---------- Viesti lisätty kello 14:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:28 ----------

Joo, hieman tuossa 24:n reitissä on sellaista väkisinvääntämisen makua; parsitaan yhteen muutama alue, johon pitäisi joukkoliikennettä ulottaa (Ullanlinna, Merikatu, Lapinlahdenkatu, Marian sairaala, Hietaniemi, Seurasaari). Ja ajetaan arkisin neljällä autolla, voi tosiaankin olla aika hiljaista.

Mun mielestä suunniteltu 20min vuoroväli koko linjan pituudelta on ylimitoitettu ainakin talvikaudella jolloin kysyntää Seurasaaren suuntaan on vähän, nykyisinkin linjaa 24 ajetaan Seurikseen 30min välein ja hiljaista on. Uutta 24:sta voitaisiin ajaa talvikaudella kolmella autolla siten, että väliä Merikatu-Seurasaari ajettaisiin 40min välein johon riittäisi kaksi autoa, lisäksi ajettaisiin lyhyempää versiota 24B joka kulkisi Merikadulta Marian sairaalalle asti, tälle riittäisi yksi auto kun kierrosaika olisi 40min, esimerkiksi näin:

Merikadulta

7 00 15B 40 55B
8 20 35B
9 00 15B 40 55B

Seurasaaresta (ajoaika Marian sairaalalle n 12 min)

7 00 40
8 20
9 00 40

Marian sairaalalta Merikadulle

7 12 35B 52
8 15B 32 55B
9 12 35B 52

Huonoa tällaisessa aikataulussa tietenkin on epätasainen vuoroväli mutta koska linjan kuormitus oletettavasti jää talvikaudella muutenkin alhaiseksi niin tämä ei ole niin iso ongelma, hyötynä tästä saadaan yhden auton säästö talvikaudella.
Kesäisin tietenkin ajettaisiin neljällä autolla 20min välein koska kysyntää on paljon Hietaniemeen ja Seurasaareen.
 
Mun mielestä suunniteltu 20min vuoroväli koko linjan pituudelta on ylimitoitettu ainakin talvikaudella .

Onkos niitä vielä olemassa lyhyempiä City-busseja?
Tuli mieleen olisiko mitään järkeä jatkaa länsipäässä esim. nelosen päättärille. tuskin.
Voisi tietysti palvella Mariaan, Ruoholahteen ja Länsisadamaan menijöitä.
 
Tottakai olisi parempi jos ratikkaa jatkettaisiin Merikadulle mutta kun se suunnitelma on nyt hylätty alueen asukkaiden vastustuksesta johtuen! Näin ollen täytyy sitten suunnitella alueen joukkoliikenne enemmän bussiliikenteeseen painottuen.

Minusta kaikesta valittajat ry:n mummojen lätinät olisi ollut syytä jättää huomiotta ja rakentaa rata kuitenkin. Alueen asukkaana olen huomannut, että Eteläiset kaupunginosat ry nyt vastustaa ihan kaikkea vaan periaatteen vuoksi. Jos joku änkyrä-ämmä ei ymmärrä asuvansa käupungissa, voi hän muuttaa Nurmijärvelle. :mad:
 
Niistä "kaikesta valittajista" vaan taitaa löytyä sen verran vaikutusvaltaisia henkilöitä ettei heidän kanssaan haluta alkaa vääntämään peistä tästä raitiotiekysymyksestä, helpommalla pääsee kun suosiolla luopuu suunnitelmista ja annetaan sitten se heidän kaipaamansa bussiyhteys. Kyllä itsekin olisin mieluusti nähnyt ratikan jatkavan Merikadulle, jostain syystä ratikkarataa oltiin kovasti kierrättämässä Huvilakadun kautta, en kyllä ymmärrä miksi? Musta paljon luontevampi reitti olisi ollut Korkevuorenkatu-Kapteeninkatu-Merikatu, takaisinpäin Neitsytpolkua ja Kasarmikatua kirraan ja edelleen kympin reittiä keskustaan. Tässä vaihtoehdossa Korkeavuorenkadun parkkipaikat olisivat pääosin säilyneet eikä Huvilakadun arvokasta maisemaa olisi tarvinnut tärvellä ajolangoilla ja kiskoilla.
 
Mun mielestä suunniteltu 20min vuoroväli koko linjan pituudelta on ylimitoitettu ainakin talvikaudella jolloin kysyntää Seurasaaren suuntaan on vähän, nykyisinkin linjaa 24 ajetaan Seurikseen 30min välein ja hiljaista on. Uutta 24:sta voitaisiin ajaa talvikaudella kolmella autolla siten, että väliä Merikatu-Seurasaari ajettaisiin 40min välein johon riittäisi kaksi autoa, lisäksi ajettaisiin lyhyempää versiota 24B joka kulkisi Merikadulta Marian sairaalalle asti, tälle riittäisi yksi auto kun kierrosaika olisi 40min, esimerkiksi näin.

Olen samaa mieltä Seurasaareen ylimitoitetusta kapasiteetista, joten tämä voisi olla ihan toimiva idea. Itse kyllä näkisin paremmaksi, että linja 24B ajaisi Hietaniemeen asti, koska matka-aika ei siinä merkittävästi pitene ja samalla Hietaniemeen pääsisi useammin. Mutta tietysti jos matkustajamäärät Marian sairaala-Hietaniemi osuudella jäisivät marginaalisiksi, ei 24B:n kannattaisi sinne asti ajaa (ei se kävelymatka niin pitkä ole).
Linjanumeroitakin pitäisi miettiä: 24/A vai 24/B?
 
Joo, hieman tuossa 24:n reitissä on sellaista väkisinvääntämisen makua; parsitaan yhteen muutama alue, johon pitäisi joukkoliikennettä ulottaa (Ullanlinna, Merikatu, Lapinlahdenkatu, Marian sairaala, Hietaniemi, Seurasaari). Ja ajetaan arkisin neljällä autolla, voi tosiaankin olla aika hiljaista.

Olen samaa mieltä Seurasaareen ylimitoitetusta kapasiteetista

Toki siellä tulee olemaan hiljaista. 20 min vuoroväli on kantakaupunkilinjalle aika pitkä, mutta Seurasaaren suunnalle täysin ylimitoitettu. Vriston parsimiskommentistakin olen osittain samaa mieltä. Silti järjestely on minusta harvinaisen onnistunut. Miksi näin?

No, ensinnäkin jo nykyinen 24 on ylimitoitettu. Mutta Helsingissä kuitenkin tahdotaan tarjota käyttökelpoinen joukkoliikennepalvelu koko kaupungin alueella. 24:n pohjoisosa on sen verran iso alue maantieteellisesti, ettei sitä voi oikein muutenkaan ratkaista kuin sillä, että siellä on bussilinja. Vaikkei sitä käytetäkään. Eli joko siellä on ylimitoitettu joukkoliikennepalvelu tai sitten ei joukkoliikennepalvelua ollenkaan. Näistä valitsen ennemmin tuon ensimmäisen vaihtoehdon.

Nyt bussilinjan 24 päätepysäkki Erottajalla on hankala, kun ei tuollaista arvopaikkaa pitäisi käyttää bussien pysäköintipaikkana. Jatkamalla linjaa etelään luodaan asukkaiden peräänkuuluttama keskustayhteys. Ei se ihan asemalle mene, mutta Stockmannille ja Lasipalatsille kuitenkin. Ja kun terveysasema muuttaa Viiskulmasta Mariaan, niin 24 vie sinne vaihdotta, mikä on jo erittäin hyvää palvelua. Eli minusta tässä on hyvin pystytty niputtamaan yhteen monenlaisia ohuita matkustajavirtoja. Ei niistä yhdessäkään mitään vuolasta puroa kerry, varsinkaan sinne reitin pohjoispäähän, mutta silti sen verran, että tuota linjaa voidaan ajaa.

Lisäpisteitä tulee siitä, että 24:n ansiosta myös bussi 55 saadaan pois Kaivokadulta. Helpottaa Kaivokatua ja parantaa 55:n säännöllisyyttä.

Suurta bonusta tässä E-Helsingin linjastouudistuksessa on se, että kaikenlaiset A/B/K/AK/BK-sekavuudet on karsittu pois. Ei mitään 24A:ta tai 24B:tä tai 24BK:ta sotkemaan pakkaa ja hankaloittamaan hahmotettavuutta. Yksi selkeä 24 on hahmotettavuudeltaan paras ratkaisu, olkoonkin että se maksaa hiukan enemmän kuin se, että osa autoista jäisi kesken matkan jonnekin.

Kaiken kaikkiaan tuo 24 on siis minusta onnistunut ja harkittu ratkaisu.

Siitä vaan vielä haluaisin kuulla lisää, miksi 24:n pitäisi ajaa Kampin metroaseman ohi. Rautatiekadulle saisi ihan hyvät ajoratapysäkit tällaiselle hiljaiselle, lyhyiden pysäkkiaikojen linjalle ihan Marian tuntumaan. Ei tarvitsisi kiertää Sokosta ja Simonkatu-UKK voitaisiin rauhoittaa kokonaan bussiliikenteeltä.

Minusta kaikesta valittajat ry:n mummojen lätinät olisi ollut syytä jättää huomiotta ja rakentaa rata kuitenkin. Alueen asukkaana olen huomannut, että Eteläiset kaupunginosat ry nyt vastustaa ihan kaikkea vaan periaatteen vuoksi. Jos joku änkyrä-ämmä ei ymmärrä asuvansa käupungissa, voi hän muuttaa Nurmijärvelle. :mad:

Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Rakentamalla Merisataman raitiotie ja linja 5 saataisiin kaikki bussit pois Kaivokadun eteläpuolelta, ahtailta kivikaduilta tungeksimasta, meluamasta ja pölyämästä. Kyllä se olisi arvokasta. Merisataman raitiotie olisi kuitenkin pitänyt toteuttaa silloin, kun ysi tehtiin. Näin jälkikäteen, erillisenä hankkeena, sille ei ikinä saada sellaisia tunnuslukuja, että taloudesta tarkka virkamies uskaltaisi suositella sen toteuttamista. Matkustajia ei ole niin paljon kuin raitiovaunu edellyttää ja rakentaminen on suht kallista.

Eteläiset Kaupunginosat ry taitaa olla aika hyvin kunnostautunut valitusautomaattina. Mutta turha sitäkään on kaikesta syyttää. Ennemmin sanoisin näin, että asian markkinointi on jo viimeisen kymmenen vuoden ajan ollut pielessä, kas kun virkamies ei markkinoinnista mitään ymmärrä, ei edes sen vertaa, että keksisi tilata sen markkinoinnin joltain ammattilaiselta. Jos vuonna 2001 olisi teetetty kunnolliset suunnitelmat Merisataman raitiotien siitä versiosta, jonka virkamieskunta halusi toteuttaa ja laadittu siitä kunnolliset havainnekuvat ja markkinointimateriaali, niin änkyrävalittajat olisivat voineet joutua aivan naurunalaisiksi ja raitiotiestä olisi tullut menestys, myös esim. kauppiaiden mielestä.

Lopulta kaikki tiivistyy kuitenkin yhteen asiaan: halusiko virkamieskunta toteuttaa tuon ratahankkeen oikeasti vai ei? Jos ei halunnut, niin silloinhan tässä on toimittu esimerkillisesti: suunniteltu tavalla, joka johtaa halutunlaiseen asukaspalautteeseen, minkä jälkeen voi hyvillä mielin todeta, että palaute otetaan huomioon ja suunnittelu lopetetaan.

Jos taas virkamieskunta silloin 10 vuotta sitten oikeasti halusi tämän Merisataman raitiotien toteutuvan niin voi vain ihmetellä, miten huonosti asia onkaan hoidettu.

Vaan eipä silti, ei muitakaan joukkoliikennehankkeita osata meillä markkinoida. Länsimetron suhteen on vähän yritystä, mutta se on aika turhaa, kun tällainen "on sovittu" –hanke toteutuu joka tapauksessa eikä palautteella ole merkitystä. Sen sijaan esimerkiksi Raide-Jokeri tai Laajasalon raitiotie voisivat tänään olla aivan toisenlaisessa tilanteessa, jos niiden markkinointi olisi hoidettu toisella tavalla.

Toivottavasti Länsi-Helsingin uutta runkolinjaa 14+18 sentään osataan sitten avaamisen yhteydessä markkinoida tehokkaasti niin, että kansa sen löytää.
 
Olen samaa mieltä Seurasaareen ylimitoitetusta kapasiteetista, joten tämä voisi olla ihan toimiva idea. Itse kyllä näkisin paremmaksi, että linja 24B ajaisi Hietaniemeen asti, koska matka-aika ei siinä merkittävästi pitene ja samalla Hietaniemeen pääsisi useammin. Mutta tietysti jos matkustajamäärät Marian sairaala-Hietaniemi osuudella jäisivät marginaalisiksi, ei 24B:n kannattaisi sinne asti ajaa (ei se kävelymatka niin pitkä ole).
Linjanumeroitakin pitäisi miettiä: 24/A vai 24/B?

Nykyäänhän linjalla 55A/AK on talvikaudella arkisin vain kolme vuoroa suuntaansa, Hietaniemeen 6.22, 14.47 ja 18.16, Hietaniemestä 6.57, 15.47 ja 18.55. La-Su sitten kaikki vuorot ajavat Hietsuun klo 08-19 välillä. Eli tuskin kuitenkaan kaikkia 24/A/B:n vuoroja kannattaisi ajaa turhaan Hietsuun tai Hietsun kautta, se on sitten makuasia miten tunnukset haluaa järjestää, tässä pari ehdotusta:

24 Eira - Seurasaari
24B Eira - Marian sairaala
24K Eira - Hietaniemi - Seurasaari

tai

24 Eira - Marian sairaala
24A Eira - Seurasaari
24AK Eira - Hietaniemi - Seurasaari

Mun mielestä tuo eka vaihtoehto olisi selkeämpi kun ei tarvittaisi kahden kirjaimen yhdistelmiä.
 
Seurasaareen voisi rakentaa tyylikkään merihaka-tyyppisen asuinalueen, niin tuo 20 min -ongelma poistuisi välittömästi.
 
Seurasaareen voisi rakentaa tyylikkään merihaka-tyyppisen asuinalueen, niin tuo 20 min -ongelma poistuisi välittömästi.
Oli kai tuo vitsi?

h24 voisi palvella paremminkin, kun se yhdistettäisiin pohjoiseen kulkevaan linjaan. Tällä hetkellä Seurasaaresta ja Lounais-Meilahdesta on yhteys vain keskustaan. 52 sopisi vuoroväliltään, mutta se on jo liian pitkä ja täten häiriöaltis. Ehkä sillä (24:llä) voisi korvata linjan J33 sekä linja 53 voisi pätkästä reitille Merihaka-Linnankoskenkatu. Eli siis 24 jatkaisi Laajalahden aukiolle ja siitä Tarvoon. Tällä hetkellä Tarvoon, jonka museoon sekä sillan taakse Elfvikin virkistysalueelle on pääasiassa matkustajia vain viikonloppuisin, mutta Tarvoon kulkee bussi vain arkisin. 24:n pidennys lisäisi siis Luoteis-Munkkivuoren sekä virkistyskohteisiin matkustajia joukkoliikenteen piiriin. Linjan 53 linjasivu lyhenisi ajallisesti 40%:lla eli 8 minuutilla.
 
Takaisin
Ylös