Joo, hieman tuossa 24:n reitissä on sellaista väkisinvääntämisen makua; parsitaan yhteen muutama alue, johon pitäisi joukkoliikennettä ulottaa (Ullanlinna, Merikatu, Lapinlahdenkatu, Marian sairaala, Hietaniemi, Seurasaari). Ja ajetaan arkisin neljällä autolla, voi tosiaankin olla aika hiljaista.
Olen samaa mieltä Seurasaareen ylimitoitetusta kapasiteetista
Toki siellä tulee olemaan hiljaista. 20 min vuoroväli on kantakaupunkilinjalle aika pitkä, mutta Seurasaaren suunnalle täysin ylimitoitettu. Vriston parsimiskommentistakin olen osittain samaa mieltä. Silti järjestely on minusta harvinaisen onnistunut. Miksi näin?
No, ensinnäkin jo nykyinen 24 on ylimitoitettu. Mutta Helsingissä kuitenkin tahdotaan tarjota käyttökelpoinen joukkoliikennepalvelu koko kaupungin alueella. 24:n pohjoisosa on sen verran iso alue maantieteellisesti, ettei sitä voi oikein muutenkaan ratkaista kuin sillä, että siellä on bussilinja. Vaikkei sitä käytetäkään. Eli joko siellä on ylimitoitettu joukkoliikennepalvelu tai sitten ei joukkoliikennepalvelua ollenkaan. Näistä valitsen ennemmin tuon ensimmäisen vaihtoehdon.
Nyt bussilinjan 24 päätepysäkki Erottajalla on hankala, kun ei tuollaista arvopaikkaa pitäisi käyttää bussien pysäköintipaikkana. Jatkamalla linjaa etelään luodaan asukkaiden peräänkuuluttama keskustayhteys. Ei se ihan asemalle mene, mutta Stockmannille ja Lasipalatsille kuitenkin. Ja kun terveysasema muuttaa Viiskulmasta Mariaan, niin 24 vie sinne vaihdotta, mikä on jo erittäin hyvää palvelua. Eli minusta tässä on hyvin pystytty niputtamaan yhteen monenlaisia ohuita matkustajavirtoja. Ei niistä yhdessäkään mitään vuolasta puroa kerry, varsinkaan sinne reitin pohjoispäähän, mutta silti sen verran, että tuota linjaa voidaan ajaa.
Lisäpisteitä tulee siitä, että 24:n ansiosta myös bussi 55 saadaan pois Kaivokadulta. Helpottaa Kaivokatua ja parantaa 55:n säännöllisyyttä.
Suurta bonusta tässä E-Helsingin linjastouudistuksessa on se, että kaikenlaiset A/B/K/AK/BK-sekavuudet on karsittu pois. Ei mitään 24A:ta tai 24B:tä tai 24BK:ta sotkemaan pakkaa ja hankaloittamaan hahmotettavuutta. Yksi selkeä 24 on hahmotettavuudeltaan paras ratkaisu, olkoonkin että se maksaa hiukan enemmän kuin se, että osa autoista jäisi kesken matkan jonnekin.
Kaiken kaikkiaan tuo 24 on siis minusta onnistunut ja harkittu ratkaisu.
Siitä vaan vielä haluaisin kuulla lisää, miksi 24:n pitäisi ajaa Kampin metroaseman ohi. Rautatiekadulle saisi ihan hyvät ajoratapysäkit tällaiselle hiljaiselle, lyhyiden pysäkkiaikojen linjalle ihan Marian tuntumaan. Ei tarvitsisi kiertää Sokosta ja Simonkatu-UKK voitaisiin rauhoittaa kokonaan bussiliikenteeltä.
Minusta kaikesta valittajat ry:n mummojen lätinät olisi ollut syytä jättää huomiotta ja rakentaa rata kuitenkin. Alueen asukkaana olen huomannut, että Eteläiset kaupunginosat ry nyt vastustaa ihan kaikkea vaan periaatteen vuoksi. Jos joku änkyrä-ämmä ei ymmärrä asuvansa käupungissa, voi hän muuttaa Nurmijärvelle.
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Rakentamalla Merisataman raitiotie ja linja 5 saataisiin kaikki bussit pois Kaivokadun eteläpuolelta, ahtailta kivikaduilta tungeksimasta, meluamasta ja pölyämästä. Kyllä se olisi arvokasta. Merisataman raitiotie olisi kuitenkin pitänyt toteuttaa silloin, kun ysi tehtiin. Näin jälkikäteen, erillisenä hankkeena, sille ei ikinä saada sellaisia tunnuslukuja, että taloudesta tarkka virkamies uskaltaisi suositella sen toteuttamista. Matkustajia ei ole niin paljon kuin raitiovaunu edellyttää ja rakentaminen on suht kallista.
Eteläiset Kaupunginosat ry taitaa olla aika hyvin kunnostautunut valitusautomaattina. Mutta turha sitäkään on kaikesta syyttää. Ennemmin sanoisin näin, että asian markkinointi on jo viimeisen kymmenen vuoden ajan ollut pielessä, kas kun virkamies ei markkinoinnista mitään ymmärrä, ei edes sen vertaa, että keksisi tilata sen markkinoinnin joltain ammattilaiselta. Jos vuonna 2001 olisi teetetty kunnolliset suunnitelmat Merisataman raitiotien siitä versiosta, jonka virkamieskunta halusi toteuttaa ja laadittu siitä kunnolliset havainnekuvat ja markkinointimateriaali, niin änkyrävalittajat olisivat voineet joutua aivan naurunalaisiksi ja raitiotiestä olisi tullut menestys, myös esim. kauppiaiden mielestä.
Lopulta kaikki tiivistyy kuitenkin yhteen asiaan: halusiko virkamieskunta toteuttaa tuon ratahankkeen oikeasti vai ei? Jos ei halunnut, niin silloinhan tässä on toimittu esimerkillisesti: suunniteltu tavalla, joka johtaa halutunlaiseen asukaspalautteeseen, minkä jälkeen voi hyvillä mielin todeta, että palaute otetaan huomioon ja suunnittelu lopetetaan.
Jos taas virkamieskunta silloin 10 vuotta sitten oikeasti halusi tämän Merisataman raitiotien toteutuvan niin voi vain ihmetellä, miten huonosti asia onkaan hoidettu.
Vaan eipä silti, ei muitakaan joukkoliikennehankkeita osata meillä markkinoida. Länsimetron suhteen on vähän yritystä, mutta se on aika turhaa, kun tällainen "on sovittu" –hanke toteutuu joka tapauksessa eikä palautteella ole merkitystä. Sen sijaan esimerkiksi Raide-Jokeri tai Laajasalon raitiotie voisivat tänään olla aivan toisenlaisessa tilanteessa, jos niiden markkinointi olisi hoidettu toisella tavalla.
Toivottavasti Länsi-Helsingin uutta runkolinjaa 14+18 sentään osataan sitten avaamisen yhteydessä markkinoida tehokkaasti niin, että kansa sen löytää.