Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

Ehkäpä sopiva ratkaisu tähän on raitiovaunu, joka liikenne-etuus-Helmillä hidastetaan noin kaksinkertaiseen matka-aikaan.

On se Helmi-täti bussipuolella ihan yhtä pihalla kuin ratikkapuolella. Mutta ei hätiä mitiä. Eihän tuossa tarvitse tehdä mitään sen kummempaa kuin nykylinjoillakaan: suunnitellaan ratikalle aikataulut, joiden matka-aika on bussiin verrattuna kaksinkertainen ja annetaan kuljettajille määräys, että etuajassa ei saa ajaa.

Skenaariossasi vaan yksi juttu ei toimi: se ratikkalinja keräisi hitaudestaan huolimatta vielä enemmän matkustajia kuin nykyinen bussilinja. Miksi, sitä en osaa sanoa. Me helsinkiläiset ollaan epäjohdonmukaista kansaa. Ehkä meitä pitäisi kouluttaa Emme-mallin mukaisiksi. ;)
 
HSL tiedottaa matkustajamääristä 17.10.2012: http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/uutiset/2012/Sivut/Page_20121017091343.aspx

Kun koko Helsingissä bussien matkustajamäärät ovat laskeneet 4,5 % niin muuttuneilla E-Helsingin linjoilla ne ovat nousseet 3 %. Vaikka lehdistöstä ja Kruununhaka-seuran narinoista voisi muuta päätellä, niin ilmeisen onnistunut tuo uudistus on ollut.

Mitähän sille hallinto-oikeuden valitukselle mahtaa kuulua? Jos hallinto-oikeuden jäsenet lukevat näitä tiedotteita, niin mahtaa niillä olla hauskaa asiaa ratkaistessaan.
 
Joku älypää on nyt muuttanut 14 ja 18 Kampin pysäkin niin kauas bussiterminaalin ovesta, että matkustajamäärät Punavuoren päässä tipahtanevat selvästi. Miksi ihmeessä?

Muutenkin bussivaihdot ovat Helsingissä ihan syvältä. Järjettömin vaihto on 506:lla Pasilassa, jossa Töölön suunnasta tullessa ei junaan vaihtaessa pääse ulos sillalla, vaan pitää odottaa minuuttitolkulla, että bussi ajaa mahdolliisimman kauas asemasta. Onkohan sama nerokas suunnittelija nyt kehittänyt Kampinkin pysäkkejä, kun bussiterminaalinkin vaihtokävelyn matka on saatu jo tuplattua?

Eikö edes sellaista perusasiaa saada kuntoon, että bussi pysähtyy mahdollisimman lähellä asemien sisäänkäyntejä?
 
Viimeksi muokattu:
Joku älypää on nyt muuttanut 14 ja 18 Kampin pysäkin niin kauas bussiterminaalin ovesta, että matkustajamäärät Punavuoren päässä tipahtanevat selvästi. Miksi ihmeessä?

Varmaan siksi, että bussit eivät mahdu niille vanhoille pysäkeille siten, että ratikka pääsisi ohi. Tai mahtuisivat kyllä, mutta se edellyttäisi sitä, että kuljettajat osaavat pysähtyä jalkakäytävän reunaan ja että bussit eivät kulje peräkkäin. Kumpikaan edellytys ei ole realistinen.

Auttaisiko, jos Kampintorille ratikkapysäkin kohdalle tulisi myös bussipysäkki etelään? Se toki blokkaisi takaa tulevan autoliikenteen, mutta kävelymatka metrosta olisi lyhyempi.
 
Järjettömin vaihto on 506:lla Pasilassa, jossa Töölön suunnasta tullessa ei junaan vaihtaessa pääse ulos sillalla, vaan pitää odottaa minuuttitolkulla, että bussi ajaa mahdolliisimman kauas asemasta.

Noh, ennen Pasilansillan levennystä ei pysäkkiä oikein saa siirrettyäkään siten, että siltä pääsisi kääntymään vasemmalle. Ellei sitten tehdä kikkakolmonen, ja pyhitetä oikeanpuoleisin kaista vain busseille, ja sallitaan siltä kääntyminen minne tahansa, omalla valo-ohjauksella. Oikealle kääntyvät henkilöautot keskimmäiselle kaistalle.

Nykytilanne ei toki ole kovin hyvä, mutta samahan pätee myös seiskan ratikkaan.
 
Auttaisiko, jos Kampintorille ratikkapysäkin kohdalle tulisi myös bussipysäkki etelään? Se toki blokkaisi takaa tulevan autoliikenteen, mutta kävelymatka metrosta olisi lyhyempi.

Pysäkki etelästä tullessa minua ketuttaa, yleensä kuljen bussilla vain kun sataa kaatamalla tai on tosi kylmä. Nyt siitä ei ole mitään iloa kun bussi jättää niin kauas bussiterminaalista, että ehtii kastua läpimäräksi tai kangistua jääpuikoksi Kampin päässäkin. Sama se sitten vaikka kävelee räntäsateessa koko matkan. :(

Aina silloin kun sataa vettä, lunta, räntää tai on tosi kylmä minulla tulee mieleen ostaa auto. Kyllähän sitä hyvällä ilmalla mukavasti kulkee joukkoliikenteellä, mutta lumimyrskyssä, kaatosateessa tai pakkasessa olisi mukava kulkea lämpimällä ja kuivalla autolla. Sitten vielä kiusataan lisää tuollaisilla pysäkkikiusoilla, ihan niin kuin pysäkkikatoksen puuttuminen Lapinrinteestä ei ketuttaisi sadepäivinä tarpeeksi. :(
 
[...] lämpimällä ja kuivalla autolla.

Talviautoilussa on sitten näitä erinäisiä puolia... Helsingissä taitaa olla lumipöpperökeleillä aika merkittävässä määrin vaihtoa päinvastaiseenkin suuntaan, eli mennään julkisilla ja jätetään kohmeinen auto sijoilleen.
 
Talviautoilussa on sitten näitä erinäisiä puolia... Helsingissä taitaa olla lumipöpperökeleillä aika merkittävässä määrin vaihtoa päinvastaiseenkin suuntaan, eli mennään julkisilla ja jätetään kohmeinen auto sijoilleen.

Niin on, kun minulla oli auto pitkä aika sitten, saihan sitä talvella jatkuvasti olla kaivamassa hangesta ja sitten tökkimässä takaisin kinokseen. Jos minä uudestaan alkaisin ruokkia peltilehmää, niin kyllähän sille pitäisi olla ainakin parkkipaikka tai sitten autotalli, ettei kadun varressa tarvitsisi laiduntaa ja toki webasto myös pitämään ammu lämmöissä. Kalliiksihan tuo lysti tulisi ja kaaralla tulisi kuitenkin aika vähän kurvailtua.

Nykyään tämä insinörtti on jo elämäntavankin puolesta niin kovin leimaantunut jyräämään julkisilla, jotta kynnys auton hankintaan on aikamoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Reilu vuosi sitten tehty oikaisuvaatimus Luoteis-Helsingin bussilinjaston muutoksista johti myös kunnallisvalitukseen. Helsingin hallinto-oikeus ei ole vielä ratkaissut asiaa.

Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi viime perjantaina tuon keväällä 2011 tehdyn kunnallisvalituksen Luoteis-Helsingin bussilinjaston muutoksista. Tällä käsittelyajalla Etelä- ja Länsi-Helsingin muutoksista siis tullee ratkaisu n. vuoden päästä. Kunnallisvalituksen voi tehdä vain laillisuusperustein, ei tarkoituksenmukaisuusperustein, eikä nyt tehdyssä oikeuden ratkaisussa siksi arvioida päätöksen tarkoituksenmukaisuutta.
 
Pysäkki Nyt siitä ei ole mitään iloa kun bussi jättää niin kauas bussiterminaalista, että ehtii kastua läpimäräksi tai kangistua jääpuikoksi Kampin päässäkin.

Ongelma saataisiin ratkaisua, jos lipunmyynti poistettaisiin sekä raitiovaunuilta että vähintään valikoiduilta bussien kantakaupunkinlijoilta kuten 14 ja 18. Voi myös olla, että pelkkä ratikoiden nykytilaa vastaava avorahastus näille busseille riittäisi. En osaa sanoa miten paljon kertalippuja myydään Kampin pysäkeillä.

Minusta 14 ja 18 sietäisi myös merkitä keskustan linjakarttaan raitiovaunulinjoja vastaavalla tavalla, koska niillä on saman tyyppinen palvelutehtävä.
 
Ongelma saataisiin ratkaisua, jos lipunmyynti poistettaisiin sekä raitiovaunuilta että vähintään valikoiduilta bussien kantakaupunkinlijoilta kuten 14 ja 18. Voi myös olla, että pelkkä ratikoiden nykytilaa vastaava avorahastus näille busseille riittäisi. En osaa sanoa miten paljon kertalippuja myydään Kampin pysäkeillä.

Minusta 14 ja 18 sietäisi myös merkitä keskustan linjakarttaan raitiovaunulinjoja vastaavalla tavalla, koska niillä on saman tyyppinen palvelutehtävä.

Ei minusta Kampin pysäkillä linjoilla 14 ja 18 niin paljon lippuja myydä, että se olisi hidastuksen pääaiheuttaja. Ongelmana on minusta ovikapasiteetti ja sisäänpääsy vain yhdestä ovesta. Ruuhkassa linjoilla 14 ja 18 noin 60-70 % matkustajista vaihtuu Kampissa. Jos Eirasta tulevassa bussissa on vaikka 35 matkustajaa, ensin 25 matkustajaa pitää saada ulos ja sitten 30 sisään. Kun nuo kaikki 30 tulevat etuovesta ja näyttävät lippua lukijalaitteelle Kampin pysäkkiajoista tulee ihan tolkuttoman pitkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta 14 ja 18 sietäisi myös merkitä keskustan linjakarttaan raitiovaunulinjoja vastaavalla tavalla, koska niillä on saman tyyppinen palvelutehtävä.

Niinhän nuo pitäisi olla samankaltaisia palvelutehtävältään, myös lippuhinnoiltaan "0" vyöhykettä.
 
Niinhän nuo pitäisi olla samankaltaisia palvelutehtävältään, myös lippuhinnoiltaan "0" vyöhykettä.

Luonnollisesti. Palvelun jaon pitäisi perustua linjojen asiakkaille tarjoaman palvelun tyyppiin eikä linjoilla käytettävään kalustoon.
 
Vastaavasti seudulle tarvittaisiin se lähijunamainen ratikka (oma rata, pitkät pysäkkivälit) jotta ihmiset viimeinkin tajuaisivat, että palvelun tyyppi ei perustu kalustoon. Sekä bussilla että ratikalla voidaan ajaa samaa laajaa palveluvalikoimaa hitaasta lähipalvelusta nopeaan taajamienväliseen palveluun. Nyt vain bussit ovat (lähes) yksinomaan nopeaa taajamienvälistä palvelua ja ratikat hidasta lähipalvelua joten tämän tästä kuulee vaatimuksia korvata ratikat edullisilla, nopeilla busseilla. Tai metrolla, joka sekin on luonteeltaan nopeaa taajamienvälistä palvelua.

Lähipalvelu nyt vain kuitenkin on tarjottava, ydinkeskustassa muuhun ei ole varaa. Jos sitä ei tarjota tehokkaasti ratikoilla, se on tarjottava kalliisti bussein.
 
Jos Eirasta tulevassa bussissa on vaikka 35 matkustajaa, ensin 25 matkustajaa pitää saada ulos...

No, ainakin pysäkkiuudistuksella on saatu aikaan se, että tuolle aikaisemmin turhalle "Kampintorin" pysäkille on saatu käyttöä kun monet Kampinkeskukseen matkalla olevat hyppäävät pois jo siinä. Arvioni mukaan ~8 noista 25 jää sillä pois, ja loput ~17 jatkavat Tennispalatsille. Aikaisemmalla poistumisella tervejalkainen säästää puolisen minuuttia.

Pysäkkien siirto on kaikkiaan etelästä tulijan kannalta ihan susi ratkaisu, ja asia pitäisi miettiä uudestaan.

Loukkauksena kaiken päälle Kampin pysäkillä etelään päin ei vieläkään ole edes sitä akkukäyttöistä pysäkkinäyttöä kertomassa koska bussi tulee, vaikka kyseessä on linjan ylivoimaisesti vilkkain pysäkki. Viereisellä (yleensä tyhjällä) design-pysäkillä on kaksi isoa screeniä näyttämässä seuraavat ~36 3T:n lähtöä. Jos näytöt ovat loppu varastosta, käytöstä poistetuilta 14B:n pysäkeiltä voisi siirtää yhden sinne.
 
Takaisin
Ylös