Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011

Minulla on ollut linjastosuunnitelman voimaan tulosta lähtien ollut yksi ja sama kanta näihin muutoksiin. Kaikki muut ovat hyviä ja odotettuja, mutta 55 voisi koukata Hakaniemen kautta entisen 16:n tavoin.

HSL:n hallituksen ensi viikon tiistain kokouksen esityslistalla on monta HSL:n hallituksen lausuntoa linjojen h16, h17, h18 ja h55 reittien muutosaloitteisiin. Siellä kerrotaan, että HSL tutkii mahdollisuutta vaihtaa linjojen h16 ja h55 eteläpään reitit keskenään niin, että h55 ajaisi Hakaniemen kautta ja h16 Kruununhaan kautta.
 
Siellä kerrotaan, että HSL tutkii mahdollisuutta vaihtaa linjojen h16 ja h55 eteläpään reitit keskenään niin, että h55 ajaisi Hakaniemen kautta ja h16 Kruununhaan kautta.

Nyt HSL:ssä pidetään mahdollisena, että linjan h55 reitti siirtyisi takaisin Hämeentielle, ja linjan h16 reitti siirtyisi kulkemaan Kruununhaan kautta. Jos tämä muutos toteutuu, millä buss(e)illa aiotaan palvella Hermannin rantatien ympäristö, Kalasatama ja Merihaka?
 
Nyt HSL:ssä pidetään mahdollisena, että linjan h55 reitti siirtyisi takaisin Hämeentielle, ja linjan h16 reitti siirtyisi kulkemaan Kruununhaan kautta. Jos tämä muutos toteutuu, millä buss(e)illa aiotaan palvella Hermannin rantatien ympäristö, Kalasatama ja Merihaka?
Ei h55:ta Hämeentielle, vaan h16:n ja h55:n reitinvaihto päittäin välillä Sörnäisten rantatie-Rautatientori.
 
Liitteenä oleva dokumentti näyttäisi olevan linjassa vriston kertoman kanssa.
 

Liitetiedostot

  • SKMBT_C45212112613520.pdf
    1.8 MB · Lukukerrat: 1,107
Nyt kun tuota karttaa katsoo, voi vain ihmetellä miksei se ollut heti alunperin näin :) Eikös kulosaarelaisetkin meuhkanneet jossain välissä, kun yhteys kruununhakaan hävisi h16:n reittimuutoksen mukana?
 
Liitteenä oleva dokumentti näyttäisi olevan linjassa vriston kertoman kanssa.

HSL:n dokumenttiin uskon enemmän, kuin HS:n uutiseen, joten HS:n toimittaja on siis ymmärtänyt tuon asian väärin. Itseänikin hieman mietitytti tuo, että h55:n reitti palaisi takaisin Hämeentielle, kun kuitenkin koko ajan on puhuttu vain h16:n ja h55:n eteläpään reittien muutoksesta keskenään.
 
Mitähän sille hallinto-oikeuden valitukselle mahtaa kuulua?

Helsingin hallinto-oikeus on 18.2.2013 hylännyt asiasta tehdyt valitukset. Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä tai ole muuten lainvastaisia. Hallinto-oikeus ei ole toimivaltainen viranomainen tutkimaan päätösten tarkoituksenmukaisuutta. Se ei siten voi tutkia sitä, olisiko jokin muu vaihtoehto ollut parempi tai muutoin sopivampi kuin asiassa tehdyt reittimuutokset.
 
Hyvä näin. Minusta Kruununhaka-seura teki kyllä itsestään vähän pellen tämän touhun kanssa. Mitä siitä tulisi, jos hallinto-oikeus alkaisi suunnitella bussilinjoja? Mutta saas nähdä viitsivätkö valittaa vielä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

HSL:lle tämä ehkä opetti sen, että asukasvuorovaikutusta on monipuolistettava, vaikkei oikeus siihen kehotakaan. Ullanlinnalaisille kohdennettu tilaisuus ei riitä, jos muutoksia tapahtuu monessa muussakin kaupunginosassa. Ylipäätään olen sitä mieltä, että on sääli pilata hyvä uudistus huonolla markkinoinnilla, tiedotuksella ja vuorovaikutuksella.
 
HSL:lle tämä ehkä opetti sen, että asukasvuorovaikutusta on monipuolistettava, vaikkei oikeus siihen kehotakaan. Ullanlinnalaisille kohdennettu tilaisuus ei riitä, jos muutoksia tapahtuu monessa muussakin kaupunginosassa. Ylipäätään olen sitä mieltä, että on sääli pilata hyvä uudistus huonolla markkinoinnilla, tiedotuksella ja vuorovaikutuksella.

Mä en usko että tämän Krunikka-seuran mielipidettä olisi saanut muutettua vaikka olisi pidetty kuinka monta asukastilaisuutta ja esitetty hyvät perusteet muutoksille (kuten tietysti esitettiinkin) Suurin vastustushan Krunikassa oli linjan 18 reittimuutoksen takia, 18 oli eräänlainen pyhä lehmä johon ei olisi saanut koskea vaikka kuinka hyvät perusteet olisi ollut. Nyt reittiosuus on korvattu linjalla 17 joka ajaa melko tyhjillään, mun mielestä tämä jo osoittaa että linjan 18 reittimuutos oli perusteltu. Krunikka-seura tuskin siltikään suostuisi myöntämään että tehdyt muutokset ovat pääosin olleet hyviä.
 
Monta matkustajaa linjalla 17 on keskimäärin krunikan päässä? Saako jostain tuollaisen tilaston ulos? Koko linjan kuormitus oikein käy vertailukohdaksi, kun Punavuoressa ja Kampissa on kuitenkin matkustajia, jotka muuten käyttäisivät linjoja 14 ja 18.

Ja milloin Kamppiin saadaan linjoille 14 ja 18 takaisin pohjoiseen päin mennessä pysäkki, josta pääsee kunnolla vaihtamaan Espoon busseihin? Nykyinen sijaitsee hyvin kaukana terminaalin ovista. Eikös Kampintorin pysäkin voisi siirtää yhden korttelin välin Urho Kekkosen kadun ja Fredan kulmaan, kun sitä ei nykyään niin paljon käytetä?
 
Viimeksi muokattu:
55 jos kulkisi Hämeentietä, mitenkähän Kalasatamasta olisi tarkoitus päästä vaikkapa Malmille? Nythän sinne mennään niin, että 55:llä Arabian kohdille ja siinä bussinvaihto.
 
55 jos kulkisi Hämeentietä, mitenkähän Kalasatamasta olisi tarkoitus päästä vaikkapa Malmille?

Tokihan Rantateitä aina joku bussi kulkisi, jos ei 55. Aiemminhan se oli se 68. Mutta tämähän on aina tätä nimbyilyä: Juuri Meidän bussi se ei saa olla. Musta 55 on sinne kuitenkin parempi kuin 68.
 
Musta 55 on sinne kuitenkin parempi kuin 68.

IHan samaa mieltä. 55 on kuitenkin vähän enemmän keskusta linja kuin kauempaa tuleva 68, suhtkoht pitkä matka-aika pidentyisi turhaan rantatien koukkauksesta. 55:lla on lyhyt reitti muutenkin ja pieni reitinpidennys/muutos ei paljoa hetkauta. Aina löytyy niitä jotka eivät ole tyytyväisiä.
 
Takaisin
Ylös