Suunnitelma on minusta kokonaisuutena hyvä. Esitetty bussilinjasto on nykyistä huomattavasti selkeämpi ja todennäköisesti vähemmän häiriöaltis. Linjojen 14, 18 ja 16 uudistukset ovat tervetulleita. Oikeasti linjaa 24 ei tule juuri kukaan käyttämään, mutta kun se siellä pyörii, niin eivät pääse mammat valittamaan. Hyvä siis noin. Samalla vähenee bussien seisottaminen Erottajalla.
Suurimpana haasteena näen tässä sen, että HSL:n on hankala lähteä toteuttamaan suuria linjastouudistuksia, kun se kilpailuttaa bussilinjansa aivan liian pieninä paketteina, ja ne paketit erääntyvät kaikki eri aikoina. Tässä pitäisi rohkeasti tehdä koko uudistus kerralla esimerkiksi syksyllä 2012 ja neuvotella liikennöitsijöiden kanssa poikkeusjärjestelyistä korvauksineen kunnes nykyiset paketit erääntyvät. En tiedä, onko HSL halukas käyttämään siihen rahaa. Jos ei ole ja tätä kokonaisuutta yritetään muokkailla kerran-kaksi vuodessa aina kunkin yksittäisen linjan kilpailutuksen lähestyessä, niin sitten tulee hankalat ja sekavat ajat.
Raitioliikenteen luotettavuuden kannalta noin yleensä olisi Korkeavuorenkadun-Kapteeninkadun rata perusteltu Tehtaankadulle asti, mutta tässä on kovasti menty asukkaiden ehdoilla, ja asukasmielipiteethän ovat aina konservatiivisia. No, ollaan tietysti alueella jolla asukkaat edellyttävät, että heitä kuunnellaan ja poliitikot vahtivat, joten toivottavasti kaikki ovat lopputulokseen tyytyväisiä.
Hylkeen tavoin panin merkille, että linjat 14 ja 18 ovat yhä enemmän runkolinjamainen pari, mikä enteilee mukavasti ratikka-aikaa. Tosin viitosratikan kannalta olisi tietysti edullisempaa verrata tulevan ratikan kustannuksia nykyiseen huippukalliiseen, tehottomaan ja epäluotettavaan bussiliikenteeseen, se antaisi ratikalle mukavasti H/K-etua.
