Viime yönä tuli mieleen.
Busseilla ja raitiovaunuilla on etuajo-oikeus bussipysäkiltä poistuessa, tasavertaisissa ja kärkikolmiolla varustetuissa risteyksissä, jotka eivät ole varustettu liikenneympyrämerkein. Ei koske STOP-merkiein tai liikennevaloin varustettuja risteyksiä.
Edut:
Haitat:
Mikä jäi pohdinnasta pois? Miksi toteuttaa, miksi ei?
Busseilla ja raitiovaunuilla on etuajo-oikeus bussipysäkiltä poistuessa, tasavertaisissa ja kärkikolmiolla varustetuissa risteyksissä, jotka eivät ole varustettu liikenneympyrämerkein. Ei koske STOP-merkiein tai liikennevaloin varustettuja risteyksiä.
Edut:
- Koko Suomen bussiliikenteen luotettavuus ja nopeus (=>kilpailukyky) kasvaa ilman investointeja
- Liikennevaloetuudet ovat enää tarpeen vain risteyksissä, joissa liikennemäärät ovat erittäin suuret: etuudet ovat nyt ilmaisia hiljaisemmissa risteyksissä. Liikennevaloja voidaan nyt jopa lakkauttaa.
- Myös muun liikenteen liittyminen sivuteiltä 2-ajorataisille pääteille helpottuu, koska päätien liikenteen tulee väistää sivutieltä tai bussipysäkiltä tulevaa bussia
- Pikabussit ja pikaraitiotiet vaativat vähemmän investointeja, koska liikennevaloin ei joka risteystä tarvitse varustaa
Haitat:
- Sääntö on looginen, muttei itsestäänselvä
- Uuden säännön takia riskit kasvavat ainakin hetkellisesti, kun bussia tulee itsestäänselvästi väistää
- Henkilöautoliikenteen sujuvuus kärsii
- Vaarallinen käyttäytyminen liikenteessä (liika tilannenopeus, välinpitämättömyys..) aiheuttaa enemmän vaaratilanteita ja kolareita sivuteiltä tulevien bussien kanssa
- Vaaralliset risteykset voivat vaatia muutoksia päätien nopeusrajoituksin tai sivutien stop-merkein.
Mikä jäi pohdinnasta pois? Miksi toteuttaa, miksi ei?