Tämä on niin totta! Jos päästät yhden etuovesta, tulee toinen jo itsestäänselvyytenä pitävänä seisomaan vain etuovelle, puhumatta edes mitään. Tämän toisen jälkeenhän sirkus on sitten valmis ja siitä voit syyttää sitten vain itseäsi, koska päästit sen ensimmäisenkin etuovesta. Kun on selvät sävelet, matkustaja tietää jo bussiin noustessa hakeutuvansa lähemmäksi keski- ja/tai takaovea. Työtä tehdessä oppii jo naamavärkistä autoon noustessa tuntemaan, etupenkkiin jäävän ruikutuksen sitten pois jäädessä, päästä etuovesta ulos.
Jos on säännöt niitä noudatetaan. Tämä maa on täynnä valittajia, jotka koko ajan katselevat tilanteita sillä silmällä, että mistä voisi valittaa! Pidetään vain kiinni tästä ja monista muista meidän oikeuksista, mitä meille kuljettajille kuuluu!
Ei voi kyllä kun todeta, että on niitä valittajia kuljettajissakin näköjään.
Sanokaahan yksikin järkevä este etuovesta poistumiselle.
Itse ajan YTV-aluella kaupunkibussia, joissa useinmiten on 2+2+1-ovet, enkä ole koskaan tuntenut tuollaista vastenmielisyyttä päästää matkustajaa poistumaan etuovesta. Kyseessä on usein vanhemmat tai muuten huonosti liikkuvat ihmiset tai sitten bussi on niin täynnä, että keski- tai takaoville on vaikeaa mennä. Hyvin usein he vieläpä vähänkuin häpeillen ja anteeksipyydelleen pyytävät sitä, ikäänkuin pelkäisivät kuljettajan reaktiota. Tunnen häpeää ammatissani, jos matkustajani pelkäävät ja ajattelevat noin aiempien kokemustensa perusteella.
Suurin osa ihmisistä kuitenkin käyttää varsinaisia poistumisovia ja sanoisinpa 18 vuoden työkokemuksella, että varsin vähäinen määrä pyrkiin pois etuovesta. Jossain tapauksissa kaikkien ovien käyttö poistumiseen jopa nopeuttaa pysäkkiaikaa.
Itsekin teen niin tarpeen tullen ja aina kysyn kohteliaasti kuljettajalta, että: "onko mahdollista poistua etuovesta?". Täydessä bussissa vastaus, että: "takaovilta poistutaan!", on mielestäni jo eräänasteista simputusta matkustajaa kohtaan ja ainakin sellainen saa allekirjoittaneen lähettämään palautetta asiasta liikennöitsijälle sekä liikenteentilaajalle. Tällainen toiminta ei mielestäni kuulu enää YTV-bussiliikenteeseen nykyaikana; toki vuosikymmeniä sitten asia oli eri ja silloin silloin bussinkuljettajien toiminta oli armeijan kapiaisten luokkaa, eikä mistään palvelusta voinut puhuakaan. Bussinkuljettaja tai rahastaja on silloin pelottava ilmestys. Onneksi niin ei ole enää ja ainakin omalta osaltani pyrin toiminnallani edelleenkin poistamaan tuollaista negatiivista mielikuvaa. Vaikeaa se näköjään edelleen on, koska osa alan ammattilaisistakin on jäänyt asenteessaan vuosikymmenien taakse, jonka mukaan bussinkuljettaja on siellä kopissaan itse Jumalasta seuraava.
Britanniassa on muuten monissa kaupungeissa taka- ja keskiovet poistettu busseista ja nykyään hankitaan vain etuovellisia busseja siksi, että takaovet ovat aiheuttaneet aivan liikaa oikeudenkäyntejä bussinkuljettajia sekä heidän edustamiaan liikenneyhtiöitä vastaan.