Etuovesta poistuminen

Ymmärrän kyllä huonojalkaisten halun jäädä etupenkkiin ja siten kulkea etuovesta, mutta kun osa tulee miltei sieltä keskiovelta etuovelle, jolloin allekirjoittaneen ymmärrys ei enää riitä.
Koska ainakin osalla heistä on huonoja kokemuksia keski- tai takaovista poistumisesta ja ovat kenties jopa loukkaantuneet jonkun kuljettajan hätäilyn tai muun huolimattomuuden takia. He oikeasti pelkäävät bussimatkustamisen vaiheita, joissa noustaan bussiin tai jäädään siitä pois. Onpa joku jopa joskus kaatunut poistuessaan ja joutunut liian ripeästi liikkeelle lähteneen bussin takapyörien ruhjomaksi. Tällaisia kuolemaankin johtaneita ovionnettomuuksia tapahtuu aina silloin tällöin, valitettavasti. Siksi huonosti liikkuvan on mielestäni ehdottomasti turvallisinta käyttää molempiin suuntiin etuovea, jotta koko "prosessia" ja sen turvallisuutta voi kokoajan valvoa. Huonosti liikkuvia eivät ole välttämättä vain vanhukset, vaan nuoremmillakin voi olla ongelmia sen suhteen.

Kuten totesin jo aiemmin, etuovesta ulos pyrkivät ovat varsin marginaalinen ryhmä ja normaali ovikäyttäytyminen näyttää olevan varsin hyvin iskostunut ainakin YTV-alueen bussimatkustajien päähän. Kun joku heistä tulee pyytämään jostain syystä ulospääsyä etuovesta avaan sen mielihyvin hänelle; joku syyhän siihen hänellä on. Minä olen bussinkuljettajana työssäni asiakkaitani varten, ei päinvastoin.
 
Minä ainaki pyydän vain silloin poistumista etuovesta, jos ei ole mahdollisuutta esim. ruuhkassa mennä takaovista ryysiksen takia ja aina olen päässyt ja kiittänyt vielä perään. Toinen juttu on se kun pyydän etuovesta poistumista, jos vaikka olen kepeillä. Vanhuksienkin pitäisi päästä etuovesta, jos ovat edessä ja liikkuminen on vaikeata. Ajatellään järjellä. Kummassa tulee enemmän pysäkillä oloaikaa: siinä, että liikunta rajoitteinen laahaa itsensä takaoville vai siinä, että päästetään etuovesta? Kyllä te kuskit saatte järkeä käyttää. Kyllä ymmärrän, jos ei päästä silloin, kun joku tulee melkein takaa.
 
Toimiihan tämä yksisuuntainen liikenne myös päivittäistavarakaupoissa, miksei myös busseissa?

Kaupassa kerätään ensin tuotteet ja lopuksi maksetaan, kun taas bussissa maksaminen hoidetaan ensin. Eli jos sama asia halutaan ajatella kaupan kannalta, voisi kysyä, onko vaikkapa jossakin supermarketissa ehdottomasti kiellettyä mennä kassan kautta sisään?

Kotilinjallani ajoi joskus muuan kuljettaja, joka ostoskeskuksen jälkeen, kun merkittäviä kyytiinnousijamääriä ei ollut enää odotettavissa, otti mikrofonin käteen ja kuulutti, että loppumatkan pysäkeillä saa poistua myös etuovesta.

Itse en ole ihan niin pitkälle mennyt, mutta en omassa bussissani ota stressiä, vaikka joku etuovesta haluaisikin ulos, koska kuljetettavien ihmisten määrään nähden heitä on täällä YTV-alueella kuitenkin melko vähän.
 
Esim. kun vaikeasti liikkuva ihminen tulee kyytiin, niin oman kokemukseni mukaan matka edistyy nopeammin, kun pyytää häntä kohteliaasti istumaan usein vapaana olevaan etupenkkiin ja kertoo samalla, että hän pääsee sitten etuovesta ulos. Näin ei tarvitse odottaa pysäkillä, että hän pääsee raahautumaan johonkin keskioven lähellä olevalle istuimelle ja samalla kun hän haluaa jäädä kyydistä pois, häntä voi pyytää rauhassa istumaan paikallaan siihen saakka, kun bussi on pysähtynyt. Silloin ei tarvitse erikseen varoa ajamista ja pysäkille pysähtymistä vaikeasti liikkuvan henkilön takia, jotka tahtovat lähteä liikkeelle istuimeltaan varsin hyvissä ajoin ennen poistumispysäkkiään.

Tervejalkaistenkin hyvin liikkuvien matkustajien kanssa olen huomannut, että liukkailla keleillä = jäätyneillä pysäkeillä on monesti epävarmuutta keski- tai takaovesta poistumisessa. Useimmiten tilanteessa on mukana myös suurehko väli bussin ja jalkakäytävän välissä joko kuljettajasta tai pysäkkilevikkeen muodosta, puutteellisesta liukkaudenpoistosta tms. ulkoisesta syystä johtuen. Yhtenä esimerkkinä linjalla 734 2-suunnassa (Helsinkiin päin) on Vantaan Laurantiellä sijaitseva Sauvatien pysäkkilevike, jossa sinänsä on matalahko reunakivetys, mutta päästäkseen aivan kivetyksen viereen on ajettava osittain kivetyksen päältä levikkeen alussa tai lopussa, toisena vaihtoehtona hiljentää kävelyvauhtiin jotta pystyy taivuttelemaan bussin edes lähelle kivetystä (monellako riittää kärsivällisyyttä?).

Kotilinjallani ajoi joskus muuan kuljettaja, joka ostoskeskuksen jälkeen, kun merkittäviä kyytiinnousijamääriä ei ollut enää odotettavissa, otti mikrofonin käteen ja kuulutti, että loppumatkan pysäkeillä saa poistua myös etuovesta.

Länsiväylän seutulinjoja ajellessa Ruoholahden kohdalla tulee toisinaan ruuhka-aikoina itsekin huikattua ihan ilman kuulutuslaitteita, että etuoveakin saa käyttää poistumiseen.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

Toisaalta, jos on niin paljon kantamuksia, niin käytävällä liikkuminenkin on hankalaa. Riippumatta ovien/oven leveydestä. Joten voisi olettaa etuovien kaventuessa, että keskiovista sisääntulo lisääntyy. Kuten nämä "muuttokuorman" kanssa kulkevat tekevät nykyäänkin...

Sillon ku mä olin muksu, niin stadin dösissä oli selkeät säännöt: edestä sisään, keskeltä ja takaa ulos. Busseissa oli jopa erilliset kyltit, joissa luki "vain takaa ulos". Nykymenoa kun kattelee, niin tullaan ja mennään ihan miten sattuu, ensinnäkään busseissa ei ole matkustajille ohjeistusta kulkujärjestyksestä ja toiseksi tuntuu myöskin, ettei vanhemmat millään lailla kasvata irmapettereitään sujuvaan joukkoliikenteen käyttöön.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

Sillon ku mä olin muksu, niin stadin dösissä oli selkeät säännöt: edestä sisään, keskeltä ja takaa ulos. Busseissa oli jopa erilliset kyltit, joissa luki "vain takaa ulos". Nykymenoa kun kattelee, niin tullaan ja mennään ihan miten sattuu, ensinnäkään busseissa ei ole matkustajille ohjeistusta kulkujärjestyksestä ja toiseksi tuntuu myöskin, ettei vanhemmat millään lailla kasvata irmapettereitään sujuvaan joukkoliikenteen käyttöön.

Eikä taida olla yhtenäistä ohjeistusta myöskään kuljettajlle. tässäkään asiassa. Valtaosa menee kyllä edelleen kiltisti ulos vain takaa, mutta sitten on juuri näitä jotka haluavat vaikka väkisin ulos siitä etuovesta. Ellet päästä kyseistä arvonsa tuntevaa matkustajaa ulos, saat valituksen. Näin oli käynyt eräälle kolleegalle ja varmasti monelle muullekin. Pääsääntöisesti mulle on sama mistä matkustajat ulos menee, kunhan vaan menevät kohtuullisen ripeästi ;)

Mutta sitten tilanne on toinen, kun kyytiin tulijoita on paljon. Se vastaantuleva liikenne siinä ovella aiheuttaa aivan turhaa härdelliä.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

Sillon ku mä olin muksu, niin stadin dösissä oli selkeät säännöt: edestä sisään, keskeltä ja takaa ulos.
Eikä taida olla yhtenäistä ohjeistusta myöskään kuljettajlle. tässäkään asiassa.
Ajat ja tavat muuttuvat.
Kuljettajille on yhtenäisiä ohjeistuksia, määräyksiä ja sääntöjä. Niiden mukaan toimiminen ei vain näytä kaikkia kuljettajia kiinnostavan.
Matkustajillekin on olemassa toimintaohjeita, mutta millään ei voida edellyttää, että jokainen matkustaja aina osaa toimia niiden mukaan. HSL-aluella on vuosittain n. 330 miljoonaa nousua joukkoliikennevälineeseen.
Sen sijaan voidaan edellyttää, että ammattilainen tuntee ohjeet, säännöt ja määräykset sekä toimii niiden mukaan.
Nyt tilanne vain näyttää siltä, että kuljettajat vahtivat tarkasti matkustajille annettujen ohjeiden noudattamista, vaativat niitä lisääkin, mutta itseä koskevien ohjeiden, sääntöjen ja määräysten noudattaminen ei ole niin tärkeää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
kuljettajien/matkustajien toimintaohjeet

Eikä taida olla yhtenäistä ohjeistusta myöskään kuljettajlle. tässäkään asiassa. Valtaosa menee kyllä edelleen kiltisti ulos vain takaa, mutta sitten on juuri näitä jotka haluavat vaikka väkisin ulos siitä etuovesta. Ellet päästä kyseistä arvonsa tuntevaa matkustajaa ulos, saat valituksen. Näin oli käynyt eräälle kolleegalle ja varmasti monelle muullekin. Pääsääntöisesti mulle on sama mistä matkustajat ulos menee, kunhan vaan menevät kohtuullisen ripeästi ;)

Mutta sitten tilanne on toinen, kun kyytiin tulijoita on paljon. Se vastaantuleva liikenne siinä ovella aiheuttaa aivan turhaa härdelliä.
Muistan, kun olin pieni, HKL:n bussin etuosassa oli kyltti: "Etuovesta ulos vain, kun pysäkillä ei ole sisään pyrkiviä matkustajia". Näin kyltin vain kerran yhdessä bussissa ja mielestäni tämä olisi sinänsä paras mahdollinen ohje, mutta epäselvin noudattaa.

Avorahastus, kaikista ovista sisään, ja täysmataluudesta ja leveistä ovituksista roimasti kalustopisteitä, niin ei yksi ovi jää tungokseen. Esim. Länsisatamassa jotkut bussit lähtevät reippaasti myöhässä, kun viime tingassa tulee laivalastillinen matkaajia ja bussin kaksi ovea kolmesta ovat hyödyttömiä.
 
Vs: kuljettajien/matkustajien toimintaohjeet

Avorahastus, kaikista ovista sisään, ja täysmataluudesta ja leveistä ovituksista roimasti kalustopisteitä, niin ei yksi ovi jää tungokseen. Esim. Länsisatamassa jotkut bussit lähtevät reippaasti myöhässä, kun viime tingassa tulee laivalastillinen matkaajia ja bussin kaksi ovea kolmesta ovat hyödyttömiä.

Tuota länsiterminaalin tilannetta ei oikein voi yleistää kaikkiin bussilinjoihin koska samanlaisia ihmismassoja tulee harvoin muille bussilinjoille, lisäksi 15/A:lla terminaalista lähtöä hidastaa matkustajien suuret matkatavarat joita bussiin ahdetaan, jos bussiin pääsisi kaikista ovista niin tuloksena voisi olla hallitsematon kaaos kun väki pakkautuisi keski -ja takaovien väliin eikä matkaan päästäisi yhtään nopeammin. Avorahastukseenkaan en oikein usko koska se lisää varmasti pummilla matkustamista. Kaksilehtinen ovi ei itseasiassa ole yhtään sen parempi kuin yksilehtinen, jos matkustaja jää ostamaan kertalippua kuljettajalta niin harvoin siitä ohi pääsee sujuvasti vaan takana joutuu odottamaan vaikka itse on jo matkakorttia vilauttanut, tuosta kaksilehtisestä ovesta ei siis todellisuudessa ole mitään hyötyä. Katselin äskettäin Tukholmasta otettuja bussikuvia ja siellä näyttää monissa uusissa teli -ja nivelbusseissa olevan 1+1+1 ovitus, taitaa olla ihan toimiva systeemi kun tällaiseen on päädytty?
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

HSL:n palvelu- ja myyntiohjeessa (kuljettajille) on ihan selkeä ohje tuosta etuovesta päästämisestä. Taitaa vaan moni "VAIN TAKAA ULOS!" kuljettaja heittää oppaansa lukematta roskiin.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

Taitaa vaan moni "VAIN TAKAA ULOS!" kuljettaja heittää oppaansa lukematta roskiin.

Taitaa aika harvan HSL-alueen bussinkuljettajan kielitaito riittää oppaan tavaamiseen ja luetun ymmärtämiseen. Ja sitten pitäisi vielä kyetä kertomaan asia eteenpäin matkustajalle. Miten se onnistuisi, kun ei kuljettaja pysty edes vastaamaan matkustajan "Meneekö tämä Maunulaan?" -kysymykseen?
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

Taitaa aika harvan HSL-alueen bussinkuljettajan kielitaito riittää oppaan tavaamiseen ja luetun ymmärtämiseen. Ja sitten pitäisi vielä kyetä kertomaan asia eteenpäin matkustajalle. Miten se onnistuisi, kun ei kuljettaja pysty edes vastaamaan matkustajan "Meneekö tämä Maunulaan?" -kysymykseen?

Mun kokemus etuovesta ulos pyrkimisestä ei ole kovin laaja mutta yleensä se on ollut "jermu" joka ei ulos päästä vaikka olisi istunut etupenkissä 6 kassin kanssa. Mustan miehen dösästä olen aina päässyt ulos tarvittavalla tavalla vaikka ei yleistää saakaan ;)
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

Mun kokemus etuovesta ulos pyrkimisestä ei ole kovin laaja mutta yleensä se on ollut "jermu" joka ei ulos päästä vaikka olisi istunut etupenkissä 6 kassin kanssa.

Minun kokemukseni tästä on täsmälleen sama. Joka ainoan kerran, kun minä (tai joku muu matkustaja) on jäänyt pääsemättä etuovesta ulos, on kuljettajana ollut valtaväestöön kuuluva, keski-iän jo ohittanut mies. Toki valtaosa heistäkin on etuovesta ulos päästänyt tarvittaessa.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

HSL:n palvelu- ja myyntiohjeessa (kuljettajille) on ihan selkeä ohje tuosta etuovesta päästämisestä. Taitaa vaan moni "VAIN TAKAA ULOS!" kuljettaja heittää oppaansa lukematta roskiin.
Sama juttu Tampereella. Lähinnä tosin olen PAUNU:n kuljettajien kanssa joutunut vääntämään tuosta asiasta. Nykyään mulla onkin palvelu- ja myyntiohje vakiovarusteena repussa ;)
 
Mun mielestä kaupunkibusseilla matkustettaessa on ihan selkeää että keski -ja takaovista poistutaan, etuovi on ensisijaisesti sisääntulijoille tarkoitettu, tietenkin pitää joustaa jos kyytiin tulee vaikkapa huonojalkainen vanhus kepin kanssa joka istuu etupenkkiin ja haluaa poistua etuovesta, toinen syy etuovesta poistumiseen voi olla tungos, jos bussi on täynnä ihmisiä ja etuosasta poistuminen keskioven kautta on hankalaa niin silloin voidaan poistua myös etuovesta. Usein vaan näkee matkustajia jotka ilman mitään syytä haluavat poistua etuovesta.
 
Takaisin
Ylös