EU haluaa Suomen uusista junaradoista 1435 mm

Sen verran kommentoin ketjuun kun nyt selasin foorumia, että Viron ja Suomen välille suunnitellaan junalauttaa.. Ja kun Rail Baltica ei vielä Viroon ole tulossa niin kai se 1520/1524 raideleveydellä tulee.. Toki saattaahan Rail Baltican tullessa tulla junalauttoja missä on 1435 raiteet mutta kai siihen menee aikaa.. (Enemmän toki itseä kiinnostaa pitääkö Viron ja Suomen välisessä junalauttaliikenteessä käyttää EU-standardin vaunuja vai voiko käyttää ns. idän vaunuja. Kun Baltiassahan on niitä sallittu käyttää sisäisessäkin liikenteessä. (Ja toki nyt poikkeuslailla Suomessakin tietyissä kuljetuksissa))

Kyllä sen vähän pakko olisi 1435 olla, jos Keski-Eurooppaan asti meinataan junalla ajaa, koska mitä järkeä olisi tehdä junalautta Suomesta Viroon joka sitten lähtisi takaisin Suomeen menemättä jonnekin Keski-Eurooppaan. Saman asian hoitaisi ihan perus autolautat jos vain Viroon halajaa.
 
Kyllä sen vähän pakko olisi 1435 olla, jos Keski-Eurooppaan asti meinataan junalla ajaa, koska mitä järkeä olisi tehdä junalautta Suomesta Viroon joka sitten lähtisi takaisin Suomeen menemättä jonnekin Keski-Eurooppaan. Saman asian hoitaisi ihan perus autolautat jos vain Viroon halajaa.

Eiköhän rahtia tulisi ihan Baltiastakin. Esimerkiksi raakapuuta on sanottu tulleen sieltäkin kun Venäjältä tuonti on loppunut. Voisi olla hyvää bisnestä Operailille, joka saisi junan vetoon lahden molemmin puolin.
 
Virossa on laskettu hieman EU:n suunnitelman kustannuksia ja toteuttamiskelpoisuutta, asiasta uutisoi ERR:

https://www.err.ee/1608705319/euroopa-roopmelaiusele-uleminek-laheks-maksma-8-7-miljardit-eurot

Lyhyesti tiivistettynä:
- rataverkon uudelleenrakentaminen maksaisi 7,5 miljardia
- kaluston uusiminen 1,2 miljardia
- artikkelissa todetaan, että nykyisin rataa on noin 2500km ja koska puhe oli koko rataverkon uusimisesta, oletan että tarkoitetaan siis tätä 2500 kilometriä
- ainut vaihtoehto on rinnakkaisen rataverkon rakentaminen, kolmas raide ei mahdu väliin (kuten Espanjassa) eikä ajojohtimen korkeuserosta johtuen myöskään Liettuassa toteutettu "neljän raiteen" järjestely ole mahdollinen. Uusi rata pitää siis olla täysin vanhasta erillään

Kokonaisuudessaan sävy oli, jos nyt ei innostunut, niin ainakin myönteinen.

Tuosta voi sitten miettiä mitä vastaava urakka Suomessa tarkoittaisi.

Virossa tuolle on toki helppo ajatella olevan suurempaa tarvetta, onhan nykyisellään ajonopeudet alhaisempia kuin Suomessa, tasoristeyksiä on edelleen paljon jne, samalla siis saisi ratkaistua useita ongelmia. Normaaliolosuhteissa Viro ja muut Baltian maat ovat kuitenkin hyvin kytköksissä Venäjään, Valko-Venäjään ja Ukrainaan (tosin Ukrainastakin on kuulunut juttuja että raideleveys pitäisi vaihtaa eurooppalaiseksi), joten kapeampi rataverkko ei välttämättä ole avain onneen.

On kuitenkin hyvin vaikea nähdä niin valtavaa vaunutulvaa Euroopasta Suomeen, että tuossa olisi mitään järkeä. Jonain päivänä tavara (ja ihmiset) liikkuvat taas Venäjälle ja leveämmästä radasta on hyötyä. Uuden kaluston hankinnassakin säästöt ovat liene miljoonia, ehkä kymmeniä miljoonia pidemmällä aikavälillä, ei kymmeniä miljardeja mitä tuo projekti maksaisi.
 
Ehkä Baltiassa pitäisi tehdä yhteinen päätös kapeampaan siirtymisestä ja suunnitelma siihen. Jos yksittäinen maa siirtyy niin ei mitään järkeä.

Tietysti jos Liettuassa purettaisiin 1520mm verkko niin eipä enää junat liikkuisi Kaliningradiin.
 
Kyllä se taitaa olla niin, ettei rajan yli kuljeteta mitään ainakaan useimman eliniän aikana. Vaikka ihmisten muisti pettäisi asian suhteen, muistavat yritykset sen onneksi paremmin. Eli yhteyksillä ja samalla raideleveydellä ei ole mitään käyttöä lähitulevaisuudessa.

Voivottelun ja odottelun sijaan pitäisi Suomen rataverkkoa pohtia laajemmin, koska entiseen ei ole paluuta. Tähän voi sisältyä uusia ratoja ja kakkia nykyisiä ei välttämättä tarvita. Myös osuuksia, jotka ovat lakkautettu, voidaan kenties tarvita uudelleen.

Suomen kääntyminen länteen vaikuttaa myös huoltovarmuuteen ja puolustukseen.

Rail Baltican ansiosta kannattaa tehdä yhteistyötä näiden maiden kanssa rahoituksen hankkimiseksi. Tunneli on tähtäimessä, mutta sitä ennen tarvitaan junalauttayhteyksiä. Todennäköisesti käy kuitenkin niin, että Baltian maista on purettu ja.muutettu koko leveä rataverkko, ennen kuin Suomessa on tehty mitään.

Käynnissä olevista hankkeista ei ole mitään järkeä säilyttää leveää raidetta Haaparantaan. Aloitetaan sillä! Jäämeren yhteydestä tuli myös entistä tärkeämpi niin kaupan kuin turvallisuuden osalta.

Odotan kuulevani kuvioista Rata 2023-tilaisuudessa Tampereella 17. - 18.1.23.
 
Kallista lystiähän tuollainen raideleveyden vaihto on, mutta varmaan sekin olisi ihan tehtävissä kun sitä pilkkoo projekteihin jotka voi tehdä 1-2 vuoden aikana pikkuhiljaa standardileveää rautatieverkkoa laajentaen pitkin maata. Osa rataosuuksista voidaan vaihtaa kokonaan osaksi uutta verkkoa peruskorjauksen yhteydessä, toisia voi leventää rinnakkaisella standardileveällä radalla. Rinnakkaisia ratoja voidaan myöhemmin muuttaa yhdeksi monirataiseksi väyläksi.

Hankalin rasti lienee rinnakkaisverkon rakentaminen valmiiksi ahtaisiin paikkoihin kuten Tampereelle, mutta sekin lienee mahdollista yhdistää esim. ohitus/oikoratahankkeiden kanssa. Kunhan rakennetaan pitkällä tähtäimellä “ylimääräistä” rataverkkoa mahdollisimman vähän. Eniten rinnakkaisverkkoa tarvitaan juurikin kaupunkiseuduilla joilla lisäkapasiteettia voidaan hyödyntää lähiliikenteessä.

Toinen haaste on se, että junaliikenne nyt välttämättä jakautuu kahden eri verkon liikenteeksi projektin aikana. Matkustajaliikenteessä ei niin suuri ongelma kunhan vaihtoasemia on, mutta rahti voi olla hankalampaa heittää junasta toiseen (tai muuttaa akselien leveyttä linjan varrella). Tätä haittaa lienee mahdollista vähentää miettimällä toteutusjärjestystä niin, että suurimman volyymin rahtireittejä katkaistaan mahdollisimman vähän.
 
Virossa on laskettu hieman EU:n suunnitelman kustannuksia ja toteuttamiskelpoisuutta, asiasta uutisoi ERR:

https://www.err.ee/1608705319/euroopa-roopmelaiusele-uleminek-laheks-maksma-8-7-miljardit-eurot

Lyhyesti tiivistettynä:
- rataverkon uudelleenrakentaminen maksaisi 7,5 miljardia
- kaluston uusiminen 1,2 miljardia
- artikkelissa todetaan, että nykyisin rataa on noin 2500km ja koska puhe oli koko rataverkon uusimisesta, oletan että tarkoitetaan siis tätä 2500 kilometriä
- ainut vaihtoehto on rinnakkaisen rataverkon rakentaminen, kolmas raide ei mahdu väliin (kuten Espanjassa) eikä ajojohtimen korkeuserosta johtuen myöskään Liettuassa toteutettu "neljän raiteen" järjestely ole mahdollinen. Uusi rata pitää siis olla täysin vanhasta erillään

Kokonaisuudessaan sävy oli, jos nyt ei innostunut, niin ainakin myönteinen.

Tuosta voi sitten miettiä mitä vastaava urakka Suomessa tarkoittaisi.

Virossa tuolle on toki helppo ajatella olevan suurempaa tarvetta, onhan nykyisellään ajonopeudet alhaisempia kuin Suomessa, tasoristeyksiä on edelleen paljon jne, samalla siis saisi ratkaistua useita ongelmia. Normaaliolosuhteissa Viro ja muut Baltian maat ovat kuitenkin hyvin kytköksissä Venäjään, Valko-Venäjään ja Ukrainaan (tosin Ukrainastakin on kuulunut juttuja että raideleveys pitäisi vaihtaa eurooppalaiseksi), joten kapeampi rataverkko ei välttämättä ole avain onneen.

On kuitenkin hyvin vaikea nähdä niin valtavaa vaunutulvaa Euroopasta Suomeen, että tuossa olisi mitään järkeä. Jonain päivänä tavara (ja ihmiset) liikkuvat taas Venäjälle ja leveämmästä radasta on hyötyä. Uuden kaluston hankinnassakin säästöt ovat liene miljoonia, ehkä kymmeniä miljoonia pidemmällä aikavälillä, ei kymmeniä miljardeja mitä tuo projekti maksaisi.

Tässä laskelmassa on näköjään tarkoituksella vedetty tietämätöntä kansaa höplästä, kiinnitin heti muutamaan asiaan joka on selvityksessä mielestäni pielessä.
1 Kaluston uusiminen, miksi se pitäsii uusia kun todennäköisesti 99% pelkkä pyöränkertojen vaihto riittäisi ja nekin voitaisiiin tehdä huoltojen yhteydessä kun pyöräkerrat joutuvat sorviin (jenkkiveturit jota virossa on ja on modernisoitu on alkujaan standardiraideleveyksisiä, myös vanhoista venäläisvetureista ja vaunuista joita Virossa on, on valmistettu standardiraideleveyksisiä versioita mm entisiin neuvostoliiton satellittivaltioihin).
2 Ajolangan korkeus, se on Virossa vanhassa 3Kv järjestelmässä 5000-5750mm ja EU:n määriitelyssä (komission päätös 2011/2 74/Eu8) minimi ajolangan korkeus on AC järjestelmissä 4950mm. https://www.era.europa.eu/sites/def.../opinion-advice/opinion_era-opi-2019-2_en.pdf
Virossahan on uusittu vanhaa 3Kv järjestelmää 25Kv mukaiseksi, myös uudet flirtiti ovat näitä. https://www.railtech.com/infrastruc...ectrification-of-railway-network/?gdpr=accept
Skoda on lisäksi toimittaa Elronille 2024 aikana uusia kahdella virtajärjestelmällä toimivia lähijunia..
Suomessa ja Virossa on tietenkin tahoja jotka haluavat säilyttää lähes monopolin rautatiekuljetyksissa ja joille eurooppalainen raideleveys on myrkkyä sen myötä helpommin avautuvan kilpailun kannalta.

Suomelle olisi kyllä myös hyötyä raideleveyden kaventamisesta, saataisiin Ruotsiin vihdoin toimiva rahti ja matkustajayhteys, sekä nyt Saksasta ja Virosta (Rail Baltican myötä) tuleva rekkalliikenne saattaisi hyvinkin siirtyä mitä suurimmassa osin EU:n rautatiemyönteisen strategian myötä raiteille.
Venäjän varaan ei sodan takia laskisi mitään muutamaan vuosikymmeneen, ja kun tässä vielä irtaannutaan Venäjän fossiilisesta energiasta.
On myös Suoomen huoltovarmuuden takia havahduttu tallinna tunnelin tarpeelisuudesta https://www.finanssiala.fi/kolumni/...ertaa-eu-voi-olla-valmis-avaamaan-kukkaronsa/
Ja samaten natossa on huomattu sotamateriaalien kuljetuksen ja nopean puolustuksen kannalta suureksi onglemaksi balttian epäyhteensopiva raideleveys, varsinkin kun vastavasti Venäjälle se on vain etu (mikä on Ukrainassa varsinkin tullut selväksi).

Ehkä Baltiassa pitäisi tehdä yhteinen päätös kapeampaan siirtymisestä ja suunnitelma siihen. Jos yksittäinen maa siirtyy niin ei mitään järkeä.

Tietysti jos Liettuassa purettaisiin 1520mm verkko niin eipä enää junat liikkuisi Kaliningradiin.

Liettua on käsittääkseni saanutkin Rail Balticansa suurimalta osin valmiiksi, ainakin uutisten mukaan ja siellä toivotaa että Rail Balticin vaihe kaksi (Helsinkiin asti) saadaan 2026 mennessä valmiiksi.
Liettualle tämä eurooppalainen standardi raideleveys on tärkeä koska eteläinen rajanaapuri on Puola ja sitä kautta on yhteydet koko muuhun eteläiseen eurooppaan.
 
Virossahan on uusittu vanhaa 3Kv järjestelmää 25Kv mukaiseksi
Mitä uusimista siellä on tehty ja millä osuudella? Ainakaan jännitettä ei ole missään vaihdettu. Muistelen, että Ülemisten ja Aegviidun välillä edelliset uusimiset on tehty ennen kuin oli puhettakaan jännitteen nostamisesta.

Liettua on käsittääkseni saanutkin Rail Balticansa suurimalta osin valmiiksi, ainakin uutisten mukaan
Liettuassa ei ole RailBaltica yhtään sen valmiimpi kuin Latviassakaan. Ja miten voisi ollakaan, kun vasta on yhdessä sovittu reitti maiden väliselle osuudelle.

Se, mikä RailBalticassa on Liettuassa "valmista", on normaaliraiteinen rautatie rajalta Kaunasiin. Tosin ne nopeat sähköjunat eivät tätä rautatietä tule käyttämään, vaan niille rakennetaan uusi RailBaltica.
 
Raideleveyden vaihtaminen sopisi hyvin krapulaisen teekkarin huumoriksi vapunpäivänä.
 
Mitä uusimista siellä on tehty ja millä osuudella? Ainakaan jännitettä ei ole missään vaihdettu. Muistelen, että Ülemisten ja Aegviidun välillä edelliset uusimiset on tehty ennen kuin oli puhettakaan jännitteen nostamisesta.


Liettuassa ei ole RailBaltica yhtään sen valmiimpi kuin Latviassakaan. Ja miten voisi ollakaan, kun vasta on yhdessä sovittu reitti maiden väliselle osuudelle.

Se, mikä RailBalticassa on Liettuassa "valmista", on normaaliraiteinen rautatie rajalta Kaunasiin. Tosin ne nopeat sähköjunat eivät tätä rautatietä tule käyttämään, vaan niille rakennetaan uusi RailBaltica.

Viroon on rakenteilla 500km 25Kv linjaa, uutisten mukaan tarton suuntaan ainakin (tämä oli Virossa lyöty lukkoon jo 2020). https://railway-news.com/estonias-rail-network-to-be-fully-electrified/


Liettuassa taas alkoi mm noin kuukausi sitten balttian pisimmän sillan (1,5Km) rakennus noin kuukausi sitten, väittävät että Liettuan osalta (Puolasta Latvian rajalle) koko Rail Baltic on 2026 mennessä valmis (siihenhän ei ole kuin vähän yli kolme vuotta joten pirskatin kiirettä heillä pitää).
 
Viimeksi muokattu:
LVM teettää selvityksen Suomen raideleveyden tulevaisuuden vaihtoehdoista (uutinen raidepuolue.fi). Ilmoitus on julkaistu Hilmassa 19.9.
 
Nyt on Suomessakin havahduttu rautateiden osalta että tulevaisuus on euroopassa, ei Venäjällä.
Lähes sama raideleveys Venäjän kanssa kriisin sattuessa on kuin avoin ovi Venäjän armeijalle, toisaalta suljettu ovi tulevaan Nato ystäväämme Ruotsiin ja tästähän Venäjä tietenkin kiittää.
 
Raideleveyden vaihtaminen sopisi hyvin krapulaisen teekkarin huumoriksi vapunpäivänä.
Erittäin hyvin sanottu, mutta näyttää siltä että totaalisen hukassa ja psykoosissa elävä valtionjohtomme näyttää nyt innostuneen tästä mielipuolisesta ideasta, joka on pelkkää rahan heittämistä kaivoon. Mutta toisaalta tuhlaaminen on tullut tässä maassa jo tavaksi.
 
Onpa teekkareita yleistävällä tavalla halventavaa. Varo hyvä mies puheitasi, voit joutua edesvastuuseen, onhan tämä julkinen foorumi.

Hanke on täysin järjetön. sinä olet halventanut minua täällä, mutta minä huumorintajuisena tulen toimeen teekkarien kanssa. eivät he tuosta loukkaannu.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:54 ----------

LVM teettää selvityksen Suomen raideleveyden tulevaisuuden vaihtoehdoista (uutinen raidepuolue.fi). Ilmoitus on julkaistu Hilmassa 19.9.

Kun puhutaan vaalein alla säästökohteista, niin tuon selvityksen tekemättä jättäminen olisi puhdasta säästöä. Koska lopputulos tiedetään jo nyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:57 ----------

Erittäin hyvin sanottu, mutta näyttää siltä että totaalisen hukassa ja psykoosissa elävä valtionjohtomme näyttää nyt innostuneen tästä mielipuolisesta ideasta, joka on pelkkää rahan heittämistä kaivoon. Mutta toisaalta tuhlaaminen on tullut tässä maassa jo tavaksi.

EU-virkamies höpisi televisiossa raideleveyden muuttamisesta. Uskomatonta, että tuollaista edes lähdetään esittämään.
 
Takaisin
Ylös