EU haluaa Suomen uusista junaradoista 1435 mm

Kun puhutaan vaalein alla säästökohteista, niin tuon selvityksen tekemättä jättäminen olisi puhdasta säästöä. Koska lopputulos tiedetään jo nyt.

Mä en tiedä. Koko rataverkon osalta kerralla järjetöntä juu, mutta uskoisin normaaliraideleveyden ulottamisen aluksi Outokummun tehtaille Tornioon sekä Kemin sellutehtaille voivan olla hyvinkin järkevää. Eikä tästä ole hirveän pitkä matka Raaheen, jonne ymmärtääkseni tullaan tuomaan suuret määrät rautasientä Ruotsin puolelta.
 
Hanke on täysin järjetön. sinä olet halventanut minua täällä, mutta minä huumorintajuisena tulen toimeen teekkarien kanssa. eivät he tuosta loukkaannu.

Huumorintajuisena haluat siis jatkaa tätä puolen vuoden tauon jälkeen?

Missä kohtaa väitin, että hanke on järjellinen?

Huumoritajuisuudestasi huolimatta et taida tietää teekkarihuumorista ja teekkareista juuri mitään. Esim sitä, että teekkari ei ole vapunpäivänä krapulassa, vaan edelleen humalassa.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:32 ----------

mutta uskoisin normaaliraideleveyden ulottamisen aluksi Outokummun tehtaille Tornioon sekä Kemin sellutehtaille voivan olla hyvinkin järkevää.

Se olisikin hyvin järkevää. Lisäksi ruotsalaisen matkustajajunan pääteasema voisi olla Haaparannan sijasta Kemi, jossa niin etelästä kuin pohjoisesta tulleet leveäraidejunan matkustajat voisivat vaihtaa junaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:38 ----------

Eikä tästä ole hirveän pitkä matka Raaheen, jonne ymmärtääkseni tullaan tuomaan suuret määrät rautasientä Ruotsin puolelta.

Onko rautasientä kuitenkin tarkoitus tuoda Luulajasta Raaheen laivalla?
 
Onko rautasientä kuitenkin tarkoitus tuoda Luulajasta Raaheen laivalla?

Oletettavasti. Oliko suunnitelmassa tehdä tämä sieni Luulajassa vai jossain pohjoisemmassa? Jos pohjoisemmassa, saattaisi raideleveyden säilyminen kuitenkin muuttaa tuota matikkaa?
 
Huumoritajuisuudestasi huolimatta et taida tietää teekkarihuumorista ja teekkareista juuri mitään. Esim sitä, että teekkari ei ole vapunpäivänä krapulassa, vaan edelleen humalassa.

No nyt ne teekkarit kyllä suuttuvat, kun tuollaisia menet julkisella foorumilla väittämään. Nostavat vielä kanteen herjauksesta.
 
No nyt ne teekkarit kyllä suuttuvat, kun tuollaisia menet julkisella foorumilla väittämään. Nostavat vielä kanteen herjauksesta.

Jep. Jätetään teekkarit nyt rauhaan ainakin vappuun asti.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:46 ----------

Oletettavasti. Oliko suunnitelmassa tehdä tämä sieni Luulajassa vai jossain pohjoisemmassa? Jos pohjoisemmassa, saattaisi raideleveyden säilyminen kuitenkin muuttaa tuota matikkaa?

En ole ennättänyt tutustua tähän mielenkiintoiseen asiaan enempää. Luulaja oli jäänyt mieleen rautasienestä. Nythän Ruotsissa junalla matkansa aloittava rautapelletti laivataan Ruotsista Raaheen. On myös mielenkiintoista selvittää mistä alueilta Ruostsista tuodaan puuta Kemiin.

Joukkoliikenteeseen tämä liittyy sikäli olennaisesti, että jos Kemiin tulisi normaaliraide, se mahdollistaisi järkevämmän matkustajajunaliikenteen Ruotsiin.

Nyt Tornio-Haaparanta välille on tulossa käsittämätön raide- ja ilmajohtosekamelska, josta omalla normaaliraideyhteydellä myös päästäisiin eroon.
 
Sen vielä voisi ymmärtää että vaikka Ouluun saakka vedetään ohessa kapeampaa raidetta, mutta se EU:n virkamies puhui asteettaisesta raideleveyden muuttamisesta koko maassa.

Jos kerran jotkut Suomi-radat saadaan laitettua lepäämään, niin uskon kyllä itse että joltain taholta ammutaan savikiekkona alas nämä raideleveyden muuttamiset.
 
Sen vielä voisi ymmärtää että vaikka Ouluun saakka vedetään ohessa kapeampaa raidetta, mutta se EU:n virkamies puhui asteettaisesta raideleveyden muuttamisesta koko maassa.

Jos kerran jotkut Suomi-radat saadaan laitettua lepäämään, niin uskon kyllä itse että joltain taholta ammutaan savikiekkona alas nämä raideleveyden muuttamiset.
Raideleveyden muuttaminen on suoraansanottuna vuosituhannen tuhlaushanke, aivan mielipuolista touhua. Tämä etenkin siksi, ettei nykyistä toimivaa raideverkkoa kalustoineen yksinkertaisesti kannata lähteä turhan takia muuttelemaan. Mikäli nykyinen ideologinen venäjäviha pitää pintansa pitkään ja jää pysyväksi (mikä on totaalista idiotismia ja poliittista itsemurhaa), jää Suomi raiteineen saarekkeeksi euroopan periferiaan. Silloin on aivan sama mikä raideleveys täällä on, kun mitään tuskin sitten enää kuljetetaan raiteitse ulkomaille tai ulkomailta tänne.
 
No onhan se junalautta tulossa Viron ja Suomen välille, raakapuuta esimerkiksi tulee Suomen satamiin nyt Baltiasta.

Toisaalta eikö jo pian olisi vaihtuvan raideleveyden vaunuja. Nurmisen rautatieyhtiölle voisi olla hyvä hankinta. Vaunutyypillä mentäisiin Suomesta Narvikiin, mutta auttaisi mahdollisia kiinanjunia..
 
Kun rautatiet Espanjassa remontoidaan käytetään sellaista ratapölkkyä missä on mahdolisuus vaihtaa joskus tulevaisuudessa rautatie 1435mm:ksi. Tämä ainakin vois tehdä myöskin Suomessa nyt alussa. Sitten on helpompi vaihtaa esim. Kolari - Tornio - Kemi 1435mm:ksi alussa.

IMG_0433.jpg
 
Sen verran kommentoin ketjuun kun nyt selasin foorumia, että Viron ja Suomen välille suunnitellaan junalauttaa.. Ja kun Rail Baltica ei vielä Viroon ole tulossa niin kai se 1520/1524 raideleveydellä tulee.. Toki saattaahan Rail Baltican tullessa tulla junalauttoja missä on 1435 raiteet mutta kai siihen menee aikaa.. (Enemmän toki itseä kiinnostaa pitääkö Viron ja Suomen välisessä junalauttaliikenteessä käyttää EU-standardin vaunuja vai voiko käyttää ns. idän vaunuja. Kun Baltiassahan on niitä sallittu käyttää sisäisessäkin liikenteessä. (Ja toki nyt poikkeuslailla Suomessakin tietyissä kuljetuksissa))

Junalautan reitiksi on kaavailtu Koverhar (Hanko) - Paldiski. Se tarkoittaisi että mahdollinen telinvaihto, sitten kun RailBaltica on valmis, tai siirtokuormaus normaaliraiteiseen vaunuun, tapahtuisi Tallinnan ûlemisten ratapihalla tai vastaavassta paikassa Tallinnan seudulla. Junalautta varmaan mahdollistaa myös leveämpien ja korkeampien ns idän vaunujen kuljettamisen, muuten siinä ei olisi järkeä.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:08 ----------

Kun rautatiet Espanjassa remontoidaan käytetään sellaista ratapölkkyä missä on mahdolisuus vaihtaa joskus tulevaisuudessa rautatie 1435mm:ksi. Tämä ainakin vois tehdä myöskin Suomessa nyt alussa. Sitten on helpompi vaihtaa esim. Kolari - Tornio - Kemi 1435mm:ksi alussa.

Muuten hyvä idea mutta Suomen ja eurooppalaisen raideleveyden ero on niin paljon pienempi kuin ns iberialaisen ja eurooppalaisen ero, että reiät tulisi liian lähelle ja pölkkyjen kestävyys voisi kärsiä.
 
Jos oletetaan, että valtio vastoin mun oletuksiani ryhtyisi rakentamaan uutta junarataa Helsingistä Turkuun, niin olisikohan jotain itua siinä, että se tehtäisiin 1435:lle? Ainakaan sellaista kaukoliikennettä se ei haittaisi, kun se kulkee vain Helsingin ja Turun välillä, eli tarvetta ylimääräisille osuuksille olisi sitten vain Helsingin päässä ja 1524:lle Turun päässä Tampereen suunnasta tuleville junille.

Tässä olisi ajatuksena se, että rata jatkuisi 1435:na sitten Tallinnaan. Muutoinhan tossa 1435:ssa ei ole mitään mieltä.
 
Muuten hyvä idea mutta Suomen ja eurooppalaisen raideleveyden ero on niin paljon pienempi kuin ns iberialaisen ja eurooppalaisen ero, että reiät tulisi liian lähelle ja pölkkyjen kestävyys voisi kärsiä.

Jos onkin noin, mitä vähän epäilen, niin varaa pölkkyyn mahdollisuuden vain toisen kiskon siirrolle. Siirtoetäisyys alkaa pyöriä samassa luokassa kuin Iberian kahden kiskon siirrossa.

Ongelmaksi tulee, että juna kulkee siirron jälkeen vähän sivussa, mutta kait noissa ajolangoissakin on säätövaraa? Jos ei ole, niin ei ole kallista järjestää.

Jäljelle jää laiturit.

Vähän kyllä epäilen, että tämä on lopulta enemmän tahto- kuin kustannuskysymys. Teknisten ratkaisujen puolesta ri vaikuta mitenkään mahdottomalta tai mahdottoman kalliilta, jos toteutuksen aikajänne on vuosikymmeniä. Tietysti jos ensi vuodeksi pitäisi saada...
 
On helppoa olla ratkaisuhaluton, silloin pieninkin haaste ja kuluerä on ylitsepääsemätön ja mahdoton.
 
”Raideleveyden muuttaminen ei olisi kannattavaa” – Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti vaihtoehtoja
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/53eb34d6-501d-4aa3-b5cb-c0babc9c4fac

Olipa taas selvitys, esitettiin oikeastaa vain kalleimmat vaihtoehdot ja sivuutettiin pikku lauseella todennäköisesti halvin neliraiteinen vaihtoehto.
Kaiken kukkuraksi tuon neliraiteisen vaihtoehdon kohdalla valehdeltiin joko tarkoituksella tai tietämättömyytä että sähköraidetta ei voi toteuttaa neliraiteisella ratkaisulla (alla lainaus uutisesta).
Neljän kiskon rata, jossa rata toimisi kahdella eri raideleveydellä, ei ole sähköradalla mahdollinen. Radan keskilinja eroaa eri raideleveyksillä, minkä vuoksi nelikiskoista toteutusta ei voitaisi hyödyntää tehokkaasti ja laajasti.

Kummasti vain se onnistuu Espanjassa, Ukrainassa ja Rail Baltican tapauksessa. Myös meillä on sähköistetään neliraiteinen Tornio Haaparanta väli.
Ja jos joku ei tiedä niin ajolankojen keskilinjaa vaihdetaan tietyn välein raideparin puolelta toiselle jolloin veturin virroitin kuluu tasaisesti.

Spain advances Barcelona – Valencia dual-gauge project.jpg

Dual-gauge-railway-in-Ukraine.jpg

Rail Baltica tulee näillä näkymin loppuvan Tallinnan Muugan satamaan jonne rakennetaan 35Km standardiraidetta. https://www.railbaltica.org/muuga-f...altica-is-to-be-designed-by-sweco-projekt-as/
Valmistautuminen raideleveyden muutokseen voitaisiin tehdä uusilla 180 astetta vaakatasossa käännettävillä aluslevyilla joissa keskilinjan ero olisi vain vaivaiset 22.25mm (ko alusleyn kun kääntää niin kiskon paikka siirtyy 44,5mm ja kiskoparin raideväli muuttuu tuon 89mm).
 
Takaisin
Ylös