EU haluaa Suomen uusista junaradoista 1435 mm

Jos oletetaan, että valtio vastoin mun oletuksiani ryhtyisi rakentamaan uutta junarataa Helsingistä Turkuun, niin olisikohan jotain itua siinä, että se tehtäisiin 1435:lle? Ainakaan sellaista kaukoliikennettä se ei haittaisi, kun se kulkee vain Helsingin ja Turun välillä, eli tarvetta ylimääräisille osuuksille olisi sitten vain Helsingin päässä ja 1524:lle Turun päässä Tampereen suunnasta tuleville junille.

Tässä olisi ajatuksena se, että rata jatkuisi 1435:na sitten Tallinnaan. Muutoinhan tossa 1435:ssa ei ole mitään mieltä.

Näin on. Lisäksi junalautta Turusta Ruotsiin voisi olla uudestaan ajankohtainen.
 
  • Tykkää
Reaktiot: AJO
Vähän kyllä epäilen, että tämä on lopulta enemmän tahto- kuin kustannuskysymys. Teknisten ratkaisujen puolesta ri vaikuta mitenkään mahdottomalta tai mahdottoman kalliilta, jos toteutuksen aikajänne on vuosikymmeniä. Tietysti jos ensi vuodeksi pitäisi saada...

Järjenkäytön kysymys. Hanke on jo tyrmätty.
 
Järjenkäytön kysymys. Hanke on jo tyrmätty.

Voi ollakin, muttet sinä siitä mitään tiedä. Järjenkäytöstä. Hanke on myös tyrmätty varsin hepposin perustein, jonka ymmärtäisit, jos tietäisit järjenkäytöstä.

1435 puolesta on yksi erinomainen argumentti ja se on kilpailuolosuhteiden parantaminen. Suomen rautatieliikenne on jäänyt junnaamaan jonnekin 50-luvulle, koska monopoli. Monopolin purussa aivan keskeinen asia on madaltaa kynnystä tulla Suomeen liikennöimään ja tällä hetkellä eniten kynnystä korottava tekijä on sopivan kaluston puute. Sopivaa kalustoa liikennöitsijöille saisi helpoiten pilkkomalla VR:n ja VR:stä kalustoyhtiön, mutta koska helpotkin kilpailua edistävät ratkaisut ovat Suomen kommaripoliitikoille liian vaikeita, raideleveyden muuttaminen on varteenotettava vaihtoehto sekin.
 
Nämä perustelut muistuttavat jotenkin kuin aikanaan videonauhureiden standardíkanppailua. VHS voitti mutta Sonyn Beta kilpaili loppuun asti ja kaatui sitten saappaat jalassa. Olisi voitu valita Sony Suomen standardiksi mutta enäähän ei ole edes VHS:kään.

Kokonaisnäkemys puuttuu mahdollisuuksineen. Emme tee sukupolviin mitään tällä nykyisellä raideleveydellä!
 
Voi ollakin, muttet sinä siitä mitään tiedä. Järjenkäytöstä. Hanke on myös tyrmätty varsin hepposin perustein, jonka ymmärtäisit, jos tietäisit järjenkäytöstä.

1435 puolesta on yksi erinomainen argumentti ja se on kilpailuolosuhteiden parantaminen. Suomen rautatieliikenne on jäänyt junnaamaan jonnekin 50-luvulle, koska monopoli. Monopolin purussa aivan keskeinen asia on madaltaa kynnystä tulla Suomeen liikennöimään ja tällä hetkellä eniten kynnystä korottava tekijä on sopivan kaluston puute. Sopivaa kalustoa liikennöitsijöille saisi helpoiten pilkkomalla VR:n ja VR:stä kalustoyhtiön, mutta koska helpotkin kilpailua edistävät ratkaisut ovat Suomen kommaripoliitikoille liian vaikeita, raideleveyden muuttaminen on varteenotettava vaihtoehto sekin.

Teoriassa ihan kiva juttu heittää läppää aiheesta jollain nettifoorumilla. Kerro nyt sitten, mistä työ käytännössä aloitettaisiin. Ja kuinka montakymmenta vuotta meillä on kahden leveyden kalustoa ja kaikkein tarkein: mitä lysti maksaa ?

---------- Viestit yhdistetty klo 21:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:47 ----------

https://valtioneuvosto.fi/-//1410829/selvitys-raideleveyden-muuttaminen-ei-olisi-kannattavaa

tuossa vähän faktaa, mutta nettikeskustelujen tyyliin siitähän voi vääntää puutteita
 
Eiköhän tavaraliikenteessäkin auttaisi kilpailuun kun saisi käyttää 1520mm gost-standardin vaunuja kaikissa Suomen sisäisissä kuljetuksissa. Kuten nyt Fenniarail ajaa UPM:lle niillä raakapuuta poikkeuslain turvin ja ehkä Yaran kuljetuksia gost-säiliövaunuin jonkun liikennöitsijän toimesta.

Entä matkustajaliikenteen kalusto 1520mm alueella? Oliko Viron Flirttien ongelma, että ne olisivat liian leveitä Suomen raiteille, jos joskus kävisi niin että tulisivat myyntiin tulevaisuudessa? Entä oliko Latviassa ja Liettuassakin muuta kuin neukkukalustoa henkilöliikenteessä?
 
Eiköhän tavaraliikenteessäkin auttaisi kilpailuun kun saisi käyttää 1520mm gost-standardin vaunuja kaikissa Suomen sisäisissä kuljetuksissa. Kuten nyt Fenniarail ajaa UPM:lle niillä raakapuuta poikkeuslain turvin ja ehkä Yaran kuljetuksia gost-säiliövaunuin jonkun liikennöitsijän toimesta.

Entä matkustajaliikenteen kalusto 1520mm alueella? Oliko Viron Flirttien ongelma, että ne olisivat liian leveitä Suomen raiteille, jos joskus kävisi niin että tulisivat myyntiin tulevaisuudessa? Entä oliko Latviassa ja Liettuassakin muuta kuin neukkukalustoa henkilöliikenteessä?

Viron Flirtit taitavat olla liian leveät Suomeen.

Latviassa ei taida olla muuta kuin neukkuaikaista kalustoa.
Liettuassa om jotain Skodan nykyaikaisia junia, myös 2-kerroskalustoa.
 
Viron Flirtit taitavat olla liian leveät Suomeen.

Latviassa ei taida olla muuta kuin neukkuaikaista kalustoa.
Liettuassa om jotain Skodan nykyaikaisia junia, myös 2-kerroskalustoa.
Latviaan on ilmeisesti tulossa Skodan valmistamia sähköjunia - tosin toimitusten olisi tämän mukaan pitänyt alkaa jo viime vuonna: http://www.railfaneurope.net/list/latvia_pv.html . Mutta jos nuo junat eivät ole vielä liikenteessä, niin sitten tosiaan siellä kuljetaan neukkuaikaisella kalustolla.

Liettuassa on noiden mainitsemiesi kulkineiden lisäksi myös mm. Siemensin Eurorunnereita: http://www.railfaneurope.net/list/lithuania_lg.html .
 
Muistaakohan kukaan oikealla että EU tätä jo vaatinut, nyt tietysti helppo myydä jollain muulla
 
Mitäs tuollainen selvitys tulee maksamaan ? Järjetön edelleen , mutta on tässä se hyvä puoli että Persujen liikenneministeri varmistaa kannatuksen laskun. Mutta miten voi olla mahdollista että komissiosta lähtee täysin järjettömiä ehdotuksia ?
 
Olen itse miettinyt, onkohan taustalla jotakin, jota ei voida tai ei ainakaan rohjeta sanoa ääneen. Esimerkiksi että Suomi on niin riippuvainen meriteitse tulevista tavaroista, ettei nykyisellään rautateiden ja maanteiden kapasiteetti riitä millään korvaamaan meriliikennettä, jos Itämerellä liikennöinti estyy sotatilanteessa, eikä Suomessa myöskään ole riittävästi tuotantoa tai varastoja korvaamaan vähentynyttä tuontia. Vaikka Pohjoiselta jäämereltä kulkeekin rautatie Suomeen, olisi ehkä arvioitu, ettei ole kapasiteettia vaihtaa telejä tai siirtokuormata tavaroita, koska tavaravirta olisi niin suuri. Tätä arviota ei kuitenkaan haluta julkistaa. Suomen ja ulkomaiden välisestä tavaraliikenteestä kulkee meriteitse 96 prosenttia eli Ruotsin ja Norjan rajojen yli pitää saada tilavuudeltaan aivan valtava määrä tavaraa, jos merenkulku estyy.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös