EU haluaa Suomen uusista junaradoista 1435 mm

Täyttä idiotismia ja julkisen rahan tuhlausta koko hanke. Mutta tämähän liittyy käytännössä siihen, että Suomi ei enää ole itsenäinen. Natoon liittäminen vei Suomen viimeisetkin itsenäisyyden rippeet, ja tämän hankkeen taustalla on ensisijaisesti harhaan perustuva sotilaallinen "uhka".

Kyseinen hanke on myös taloudellisesti Suomelle varsinainen itsemurhahanke. Tätä ei voi perustella millään talouskasvulla, koska sitä talouskasvua irtoisi parhaiten ja helpoiten palauttamalla normaalit diplomaattiset ja taloudelliset suhteet itänaapurin kanssa.

Olen pannut merkille, että lähes kaikki isot hankkeet ovat nykyään julkisia hankkeita, eli ne toteutetaan tosiasiallisesti velkarahalla. Eli toisin sanoen Suomeen ei nykyään juurikaan oikeasti investoida, vaan näillä julkisilla velkahankkeilla luodaan vain mielikuvaa talouskasvusta. Tästä syystä velkaantumista ei voi saada taittumaan. Yhtälö on vain mahdoton.

Suomen poliittisilta päättäjiltä on järki ja todellisuudentaju kadonnut aivan totaalisesti. Meistä on tullut pelkkiä Naton ja EU:n käskyläisiä ja maksamme siitä itsemme kipeäksi. En odota mitään käännettä parempaan ennen kuin aletaan laajasti ymmärtää (uudelleen) maamme geopoliittinen asema, realistinen tilanne ja sen mahdollisuudet.
Ota huomioon, että EU pulittaa suunnittelusta 50 % ja rakentamisesta 30 %. Se on jo iso summa, jolla saataisiin EU:lta rahaa takaisin, kun ollaan sinne laitettukin sitä. Sen lisäksi projekti tulee kestämään kauan ja sen kustannukset jakaantuvat minimissään ainakin 15-20 vuoden aikavälille.
Hankkeella olisi myös merkittävä työllisyysvaikutus ja sen lisäksi samalla voidaan tehdä muita ratatöitä ja parannuksia helpommin. Kaluston hankinnasta tulee edullisempaa, kun ei tarvita enää kalliita mittatilaustelejä, ja mahdollinen kilpailu helpottuu huomattavasti. Tämä on jo myös sen kannalta hyvä ratkaisu, että Putin vastustaa tätä. Aina kun Putin vastustaa jotain, kyseessä on yleensä lännelle hyvä asia ja Putinille menetys :D
 
Kaluston hankinnasta tulee edullisempaa, kun ei tarvita enää kalliita mittatilaustelejä, ja mahdollinen kilpailu helpottuu huomattavasti.
Mittatilauskalustoa tarvitaan joka tapauksessa, koska Suomen rautateiden kuormaulottuma on suurempi kuin suurimmassa osassa Eurooppaa, ja sitä kannattaa hyödyntää niin henkilö- kuin tavaraliikenteessäkin. Esimerkiksi kaksikerrosvaunujen yläkerrat ovat monin paikoin epämukavan ahtaita.
 
Mittatilauskalustoa tarvitaan joka tapauksessa, koska Suomen rautateiden kuormaulottuma on suurempi kuin suurimmassa osassa Eurooppaa, ja sitä kannattaa hyödyntää niin henkilö- kuin tavaraliikenteessäkin. Esimerkiksi kaksikerrosvaunujen yläkerrat ovat monin paikoin epämukavan ahtaita.
Tarvitaan ja ei, onhan matkustajavaunukalusto lähes aina tehty meillä mittatilaustyönä, säästö tulee mm telien ja pyöräkertojen osalta kuitenkin.
Moottorijunissa ja matkustajavaunuissa itse isomman korin kustannus on pieni osa tekniikkaan ja sisustukseen verrattuna.
Vetokalustoa ei ole mitenkään järkevää mitoittaa meidän ulottuman mukaan koska siitä ei ole mitään hyötyä ja tavaravaunuissakin hyötyä ei tule kuin vaunuissa jossa tila on kriittinen (umpivaunut), esim jotain teräskela, kontti ja säiliövaunuja on turha mitoittaa meidän eurooppaa suuremman ulottuman mukaan.
Yle uutisissa oli juuri artikkeli tästä raideleveyden muutoksesta, silleäkin on ymmärretty että meidän geopoliittinen tilanne on muuttunut peruuttamattomasti.
Myös toteutuksen vaihtoehdoista Yle uutisoi, pohjoisen sähköistämättömät osuudet kannattaisi kustannussäätön nimissä tehdä heti neljän limittäisen raiteen mallilla.

Kapeammat junaraiteet voitaisiin toteuttaa ainakin neljällä tavalla – kaikki vaihtoehdot eivät...png
 
pohjoisen sähköistämättömät osuudet kannattaisi kustannussäätön nimissä tehdä heti neljän limittäisen raiteen mallilla.
Ja mitkäs nämä pohjoisen sähköistämättömät osuudet ovat, jotka ovat tarpeeksi tärkeitä, että ne hyötyvät standardiraideleveydestä mutta eivät ole tarpeeksi tärkeitä sähköistettäväksi?
 
Ja mitkäs nämä pohjoisen sähköistämättömät osuudet ovat, jotka ovat tarpeeksi tärkeitä, että ne hyötyvät standardiraideleveydestä mutta eivät ole tarpeeksi tärkeitä sähköistettäväksi?
Kolarin rataa tarkoitin koska ministeriön mukaan sekin on tarkoitus muuttaa 1435mm leveydelle..
 
Tarvitaan ja ei, onhan matkustajavaunukalusto lähes aina tehty meillä mittatilaustyönä, säästö tulee mm telien ja pyöräkertojen osalta kuitenkin.
Kaikki uusi kalusto kaikkialle on jossain määrin mittatilaustyötä, koska kalustotehtaat haluavat myydä ostajille heidän tarpeita ja arvoja vastaavaa rautaa. Junia suunnitellaan toisaalta standardoiduiksi että yhteiset osakatalogit maksimoidaan ja toisaalta muunneltaviksi niin että sama malli saadaan asiakkaan haluamiin mittoihin.

En ihmettelisi, jos aika suurenkin osan Suomen junista voisi vaihtaa standardileveille akseleille ihan kausihuollon yhteydessä. Ei se 89mm ero raideleveydessä ole niin iso, etteikö kannattaisi hyödyntää valmista standardileveää teliä ja tehdä siihen pienimmät mahdolliset muutokset jotta mitat osuvat.
 
Kolarin rataa tarkoitin koska ministeriön mukaan sekin on tarkoitus muuttaa 1435mm leveydelle..
Kolarin radalla ei ymmärtääkseni ole minkäänlaista sotilaallista tärkeyttä tai huoltovarmuuden osalta suurta hyötyä nykytilassa. Jos Kolari–Kiiruna-rata joskus rakennetaan, siinä vaiheessa yhteys muuttuu tärkeämmäksi, mutta myös sähköistys on aikalailla pakollinen.
 
Kolarin radalla ei ymmärtääkseni ole minkäänlaista sotilaallista tärkeyttä tai huoltovarmuuden osalta suurta hyötyä nykytilassa. Jos Kolari–Kiiruna-rata joskus rakennetaan, siinä vaiheessa yhteys muuttuu tärkeämmäksi, mutta myös sähköistys on aikalailla pakollinen.
Ylen sivulta näkee ko suunnitelmat ja siinä on juuri tuo Kolarin rata mukana..

39-1465483682582bc7fca9
 
Jos vielä Rovaniemi-Kemijärvi- ja Oulu-Kajaani-osuudet otettaisiin mukaan, voitaisiin saada mahdollisuuksia pohjoisen ulottuvuuden operoimiselle Norrtågetin tyyliin alueellisena hankintana -ja jos operaattori tarjoaa sinne 1435-kalustoa, sekään ei olisi este.
Olennaisimmat kohteet tuossa raideleveyden normalisoinnissa toki olisivat Kemi ja Raahe, joissa teollisuus tarvitsee toimivia yhteyksiä länteen.
 
En nyt ymmärrä miksi Raahe nyt olisi tärkeä saada 1435mm raiteisiin. Raahe kuitenkin meren vieressä ja laivalogistiikka vaihtoehtona.

Ja vähän luulen, että meillä on vaihtuvan raideleveyden vaunuja ennen kuin 1435:ttä on rakennettu isommalti.
 
Raaheen tuodaan huomattava määrä rautamalmia Kiirunasta junalla Luulajaan, josta se rahdataan laivalla perille. Painavan malmin kuskaaminen laivalla on varsin kallista puuhaa, olisi huomattavasti halvempaa ja ympäristöystävällisempää jos sen voisi kärrätä sähköjunalla perille asti.
 
Raaheen tuodaan huomattava määrä rautamalmia Kiirunasta junalla Luulajaan, josta se rahdataan laivalla perille. Painavan malmin kuskaaminen laivalla on varsin kallista puuhaa, olisi huomattavasti halvempaa ja ympäristöystävällisempää jos sen voisi kärrätä sähköjunalla perille asti.
Laivakuljetus on tietenkin edullisempaa, muutenhan rautapelletit mätettäisiin Haaparannassa tai Torniossa junasta toiseen. Normaaliraide ei muuttaisi tätä kuljetusketjua.
 
Laivakuljetus on tietenkin edullisempaa, muutenhan rautapelletit mätettäisiin Haaparannassa tai Torniossa junasta toiseen. Normaaliraide ei muuttaisi tätä kuljetusketjua.
Kuljetusketju 1. juna Jällivaara - Luulaja + 2. siirtokuormaus Luulajassa + 3. laivaus Raaheen on kylläkin edullisempi kuin ketju 1. juna Jällivaara - Haaparanta + 2. siirtokuormaus Haaparannassa + 3. juna Haaparanta - Raahe.

Mutta kuljetus yhdessä ja samassa junassa Jällivaarasta Raaheen varmasti tulee halvemmaksi kuin mikään siirtokuormausta sisältävä ketju. Tavara ei siirry junasta laivaan tai myöskään junasta toiseen läheskään ilmaiseksi.
 
Yle uutisissa oli juuri artikkeli tästä raideleveyden muutoksesta, silleäkin on ymmärretty että meidän geopoliittinen tilanne on muuttunut peruuttamattomasti.
Yle nyt julistaa monesti mitä tahansa mitä sen käsketään julistaa, koska journalismi on suomesta loppunut jo ajat sitten.
Tällainen väite liittyy pelkästään siihen, että EU-eliitti olisi niin mielellään sotajalalla Venäjää vastaan ja tekee kaikkensa sodan aikaansaamiseksi. Suomen ratahankkeet ovat tässä seikassa yksi osa-alue. Näillä toimilla Eurooppa on luomassa uutta rautaesirippua, jolla se tosiasiallisesti eristää itsensä muusta maailmasta. Viime aikoina tapahtuneen kehityksen perusteella voidaan jo väittää ettei euroopan poliitikkoja oteta maailmalla enää vakavasti. Esimerkkinä Stubbin toilailut Kiinassa sekä Zelenskin epämääräiset kerjuureissut ympäri maailmaa.
Mikäli ratahankkeet ja sotilaallinen varustautuminen toteutuvat, tarkoittaa se suomen osalta julkisen velan yhä voimakkaampaa kasvua samalla kun palveluita ja sosiaaliturvaa leikataan edelleen. Tällainen yhtälö ei edistä millään tavalla luottamusta poliittista järjestelmäämme sekä yhteiskuntaamme kohtaan. Siinä mielessä mielenkiintoista mitä tulee tapahtumaan 10 vuoden sisällä. Kuitenkin riippumatta näiden - mielestäni turhien ja typerien ratahankkeiden julistamisesta, uskoisin että kymmenen vuoden kuluttua EU ja Nato ovat hajonneet - tietyistä ilmiselvistä syistä joihin en mene tässä.
 
Takaisin
Ylös