Ota huomioon, että EU pulittaa suunnittelusta 50 % ja rakentamisesta 30 %. Se on jo iso summa, jolla saataisiin EU:lta rahaa takaisin, kun ollaan sinne laitettukin sitä. Sen lisäksi projekti tulee kestämään kauan ja sen kustannukset jakaantuvat minimissään ainakin 15-20 vuoden aikavälille.Täyttä idiotismia ja julkisen rahan tuhlausta koko hanke. Mutta tämähän liittyy käytännössä siihen, että Suomi ei enää ole itsenäinen. Natoon liittäminen vei Suomen viimeisetkin itsenäisyyden rippeet, ja tämän hankkeen taustalla on ensisijaisesti harhaan perustuva sotilaallinen "uhka".
Kyseinen hanke on myös taloudellisesti Suomelle varsinainen itsemurhahanke. Tätä ei voi perustella millään talouskasvulla, koska sitä talouskasvua irtoisi parhaiten ja helpoiten palauttamalla normaalit diplomaattiset ja taloudelliset suhteet itänaapurin kanssa.
Olen pannut merkille, että lähes kaikki isot hankkeet ovat nykyään julkisia hankkeita, eli ne toteutetaan tosiasiallisesti velkarahalla. Eli toisin sanoen Suomeen ei nykyään juurikaan oikeasti investoida, vaan näillä julkisilla velkahankkeilla luodaan vain mielikuvaa talouskasvusta. Tästä syystä velkaantumista ei voi saada taittumaan. Yhtälö on vain mahdoton.
Suomen poliittisilta päättäjiltä on järki ja todellisuudentaju kadonnut aivan totaalisesti. Meistä on tullut pelkkiä Naton ja EU:n käskyläisiä ja maksamme siitä itsemme kipeäksi. En odota mitään käännettä parempaan ennen kuin aletaan laajasti ymmärtää (uudelleen) maamme geopoliittinen asema, realistinen tilanne ja sen mahdollisuudet.
Hankkeella olisi myös merkittävä työllisyysvaikutus ja sen lisäksi samalla voidaan tehdä muita ratatöitä ja parannuksia helpommin. Kaluston hankinnasta tulee edullisempaa, kun ei tarvita enää kalliita mittatilaustelejä, ja mahdollinen kilpailu helpottuu huomattavasti. Tämä on jo myös sen kannalta hyvä ratkaisu, että Putin vastustaa tätä. Aina kun Putin vastustaa jotain, kyseessä on yleensä lännelle hyvä asia ja Putinille menetys