EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

Päätös koskee kuitenkin vasta menettelyn aloittamista. Saneerausohjelman hyväksyminen kestää vähintäänkin kuukausia. Jos ja kun Helsingin kaupunki kielletyn valtiontuen takaisinperijänä toimii EU-lainsäädännön mukaan, sen tulee äänestää saneerausohjelman hyväksymistä vastaan, kun velkojat aikanaan äänestävät asiasta. Se johtanee siihen, ettei saneerausohjelmaa hyväksytä. Tällä välin on kuitenkin ns. rauhoitusaika, jonka aikana vanhoja velkoja ei saa periä HelB:ltä, joten valtiontuen takaisinperintäkin on jäissä. Jos sillä välin EU-tuomioistuimesta tulee päätös, joka muuttaa komission takaisinperintäpäätöstä HelB:lle riittävän paljon myönteisempään suuntaan, voi se päästää HelB:n pälkähästä.

Homma on nyt ohi, koska sijoitusyhtiö Capman Infra osti koko Koiviston Auto- konsernin johon HB kuuluu. Kilpailuviranomaiset hyväksyivät kaupan joten tällä viikolla ilmoitettiin, että:

"Kaupan toteutumisen yhteydessä Helsingin Bussiliikenne Oy maksoi Euroopan komission päätöksellä palautettavaksi määrättyyn valtiontukeen liittyneen velkansa Helsingin kaupungille sekä kaikki saneerausvelat. Yhtiön saneerausmenettely on näin myös päättynyt ja toiminta jatkuu normaalisti ilman rajoitteita."


Että otsikon voisi vaihtaa tai ainakin lisätä: "MAKSETTU" :wink:
 
Viimeksi muokattu:
Homma on nyt ohi

Ei ole vielä, jutun käsittelyhän on vielä kesken EU-tuomioistuimessa. Tuomioistuimen ratkaisu ei enää vaan suoraan vaikuta Helsingin Bussiliikenteen päivittäiseen toimintaan, mutta jutun osapuolille kyse on edelleen summaltaan isosta ratkaisusta.
 
Ei ole vielä, jutun käsittelyhän on vielä kesken EU-tuomioistuimessa. Tuomioistuimen ratkaisu ei enää vaan suoraan vaikuta Helsingin Bussiliikenteen päivittäiseen toimintaan, mutta jutun osapuolille kyse on edelleen summaltaan isosta ratkaisusta.


No kyllä meille intrassa tiedotettiin, että nyt on velat maksettu ja saneeraus päättynyt:


”On hienoa, että koko konsernia ja etenkin Helsingin Bussiliikenne Oy:tä yli kaksi vuotta rasittanut valtiontukiasia on nyt saatu osaltamme päätökseen. Tämä ja CapMan Infran tulo omistajaksi antavat erinomaiset mahdollisuudet kasvun hakemiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen”, toteaa konsernijohtaja Antti Unkuri."

Kerro ihmeessä, mitä siellä EU-tuomioistuimessa vielä käsitellään?
 
Viimeksi muokattu:
”On hienoa, että koko konsernia ja etenkin Helsingin Bussiliikenne Oy:tä yli kaksi vuotta rasittanut valtiontukiasia on nyt saatu osaltamme päätökseen. Tämä ja CapMan Infran tulo omistajaksi antavat erinomaiset mahdollisuudet kasvun hakemiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen”, toteaa konsernijohtaja Antti Unkuri."

Hänen sukunimensä on kyllä Norrlin. Mut etunimi kyllä oikein. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Kerro ihmeessä, mitä siellä EU-tuomioistuimessa vielä käsitellään?
Edelleen tätä samaa tapausta. Jos HelB voittaa jutun, palautetaan sille nyt maksamansa tuet, joten omistajan kannalta kyse on vielä valtavasta asiasta.

Hänen sukunimensä on kyllä Norrlin. Mut etunimi kyllä oikein. :lol:
Ei vaan Unkuri. Antti Norrlin oli hallituksen puheenjohtaja, en tiedä onko enää kun uusi omistaja on vaihtanut osan hallituksen jäsenistä. Asiaa on käsitelty tällä foorumilla konserinjohtajan vaihtuessa.
 
Edelleen tätä samaa tapausta. Jos HelB voittaa jutun, palautetaan sille nyt maksamansa tuet, joten omistajan kannalta kyse on vielä valtavasta asiasta.

No pointtini olikin se, ettei onneksi konkurssia tullut, kilpakumppanien haaveilusta poiketen :mrgreen:

Jos CapMan Infra saa miljoonat takaisin, vielä parempi. Mutta eivät he ole tyhmiä, kyllä siellä on laskettu varmasti kaikki mahdolliset skenaariot ennen omistuksen vaihtumista.

P.S. Koiviston Auton konsernissa ei ole lyhenteenä HelB:iä vaan HB minkä varmaan jo tiesittekin...
 
Minulla muistissa tällainen tieto, joka tosin voi olla vanhaa tietoa: Koiviston Auto tj.Jussi Ville Laitinen / Metsäpietilä tj.Antti Ilmari Unkuri. / Antti Tapani Norrlin molemmissa hallitusten pj.
 
P.S. Koiviston Auton konsernissa ei ole lyhenteenä HelB:iä vaan HB minkä varmaan jo tiesittekin...

Mistä tuo lyhenne muuten on alkujaan peräisin? Oliko se alkujaan ihan Helsingin Bussiliikenteen omassa käytössä vai onko se vakiintunut ulkoiseen käyttöön? Itsellä on mielikuva siitä jo pitkältä ajalta, mutta olin yhtiön syntyessä niin nuori, etten oikein riittävän hyvin muista. Tuota käytetään kuitenkin tosi laajasti, näyttää löytyvän esim. Wikipediasta ja jostain tutkimuksista.
 
Mistä tuo lyhenne muuten on alkujaan peräisin?

Ai HelB? no Helsingin Bussiliikenteestä tietenkin. Tyhmä kysymys, etkö ite osannut olettaa että Hel tulee sanasta "Helsingin" ja B sanasta "Bussiliikenne"? mistäs muusta se nyt ois peräisin? :lol: XD
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tuo lyhenne muuten on alkujaan peräisin? Oliko se alkujaan ihan Helsingin Bussiliikenteen omassa käytössä vai onko se vakiintunut ulkoiseen käyttöön?

HelB alkoi käyttää sitä itse firman perustamisen yhteydessä. Nettisivutkin oli osoitteessa helb.fi

Koiviston Auto -konsernissa kaikilla tytäryhtiöillä on kaksikirjaimiset lyhenteet. Harrastajat käyttävät joistakin tytäryhtiöistä niitä, mutta eivät kaikista. Esim. Satakunnan Liikenteestä harrastajat käyttävät yleisesti lyhennettä SatLi ja KA-konsernin sisäisesti käyttämä lyhenne SL on taas harrastajien kielenkäytössä yleensä Savonlinja.
 
Oman arvioni mukaan harrastajien käyttämät lyhenteet yleisyysjärjestyksessä:
Helsingin Bussiliikenne: HelB, HB
Koiviston Auto: KA
Jyväskylän Liikenne: JL, JyLi
Kuopion Liikenne: KL, KuoLi
Koskilinjat: KS, KL, joista jälkimmäinen sekoittuu Kuopion Liikenteeseen ja ensimmäisen käyttöäkin usein vältetään, ettei se sekoitu Korsisaareen.
Satakunnan Liikenne: SatLi, (SL)
Porvoon Liikenne: BT, (PL)
KA:n sisäiset lyhenteet on lihavoitu ja harrastajien hyvin harvoin käyttämät sulkeissa.
 
Oman arvioni mukaan harrastajien käyttämät lyhenteet yleisyysjärjestyksessä:
Helsingin Bussiliikenne: HelB, HB
Koiviston Auto: KA
Jyväskylän Liikenne: JL, JyLi
Kuopion Liikenne: KL, KuoLi
Koskilinjat: KS, KL, joista jälkimmäinen sekoittuu Kuopion Liikenteeseen ja ensimmäisen käyttöäkin usein vältetään, ettei se sekoitu Korsisaareen.
Satakunnan Liikenne: SatLi, (SL)
Porvoon Liikenne: BT, (PL)
KA:n sisäiset lyhenteet on lihavoitu ja harrastajien hyvin harvoin käyttämät sulkeissa.

Konsernissa nuo lyhenteet on pakko mennä saman kaavan mukaan, veikkaan että KA:n ERP tai vastaava systeemi heillä ei salli kuin kaksikirjaimiset tytäryhtiöiden lyhenteet.
 
Konsernissa nuo lyhenteet on pakko mennä saman kaavan mukaan, veikkaan että KA:n ERP tai vastaava systeemi heillä ei salli kuin kaksikirjaimiset tytäryhtiöiden lyhenteet.
Aikanaan Kuopion Liikenne Kuopiossa oli KLK, Kuopion Liikenne Varkaudessa oli KLV ja Liikenne Oy oli LOY. Toki ERP on voinut muuttua sen jälkeen monestikin.
 
Ai HelB? no Helsingin Bussiliikenteestä tietenkin. Tyhmä kysymys, etkö ite osannut olettaa että Hel tulee sanasta "Helsingin" ja B sanasta "Bussiliikenne"? mistäs muusta se nyt ois peräisin? :lol: XD

Tuo nyt oli itselle selvä juttu. Kysyin siitä, oliko lyhenne alkujaan yhtiön itse käyttämä vai harrastajien kehittämä, kun oli mainittu, että se ei ole nykyisin yhtiön käyttämä lyhenne. Muut jo kertoivatkin sen olleen yhtiön käytössä ennen ja että ei ole enää Koiviston Auton aikana käytössä.
 
Takaisin
Ylös