EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

Sen verran Helsingin Sanomat avaa asiaa, että se kertoo yli 300:aa linja-autoa liikennöivän yhtiön (eli nykyisen Helsingin Bussiliikenne Oy:n) olevan vaarassa. Jos selvitysmenettelyssä ilmenee ettei Helsingin kaupungin linja-autotoiminnan (yhtiö joka vanhan HelBin liikentoiminnan uudelle omistajalle myi) varat vastaa velkoja, yhtiö päätyy konkurssiin. Linja-autotoiminnan osakepääoma on jutun mukaan runsaat 6000 euroa eikä sillä ole viime vuosina ollut liiketointaa, joten vararikko on täysin mahdollinen. Takaisinperintähän kohdistuu ensisijaisesti vanhaan HelBiin eli tähän linja-autotoiminta-osakeyhtiöön.

Jos varoja ei saadan perittyä linja-autotoiminnalta, perinnän kohdistuminen siirtyy nykyiselle Helsingin Bussiliikenne Oy:lle, jonka katsotaan myös hyötyneen takavuosien laittomista valtiontuista. Toisaalta asianosaiset valittivat asiasta EU-tuomioistuimeen, jossa asian käsittely on edelleen kesken.

Tämä yllä oleva on referaatti HS:n uutisesta, jonka sähköinen yllä linkattu teksti kuvituskuvineen on maksumuurin takana.
 
Ainoa uusia asia tuossa Hesarin uutisessa oli, että Helsingin kaupungin Linja-autotoiminta Oy:n selvitysmies käy parhaillaan läpi velkojilta saamiaan vastauksia. Jutussa ei esitetä mitään aika-arviota, milloin selvitystila päättyisi.
 
Saa nyt nähdä miten Helbille käy. Tietysti toivon ite että Helb pysyy turvassa mutta olen toki myös varautunut siihen että Helbille käy samalla tavalla kuin Westendin linjalle 8 vuotta sitten. Jos Helb menee konkurssiin niin Westendin konkurssiin verrattuna tilanne saattaa olla HSL:n näkökulmasta vielä haastavampi kun Helbillä on niin paljon enemmän linjoja kuin mitä Westendillä oli, jolloin HSL:n on pakko löytää kaikille Helbin linjoille uudet operaattorit (Nobina, PL, Tammelund ja Savonlinja). Toivottavasti noi 4 edellä mainittua firmaa ovat myös varautuneita Helbin konkurssiin. Mut ensisijaisesti toivon että Helb saadaan vielä jotenkin pelastettua...
 
Saa nyt nähdä miten Helbille käy. Tietysti toivon ite että Helb pysyy turvassa mutta olen toki myös varautunut siihen että Helbille käy samalla tavalla kuin Westendin linjalle 8 vuotta sitten. Jos Helb menee konkurssiin niin Westendin konkurssiin verrattuna tilanne saattaa olla HSL:n näkökulmasta vielä haastavampi kun Helbillä on niin paljon enemmän linjoja kuin mitä Westendillä oli, jolloin HSL:n on pakko löytää kaikille Helbin linjoille uudet operaattorit (Nobina, PL, Tammelund ja Savonlinja). Toivottavasti noi 4 edellä mainittua firmaa ovat myös varautuneita Helbin konkurssiin. Mut ensisijaisesti toivon että Helb saadaan vielä jotenkin pelastettua...

Toivottavasti Helb nyt säästyisi tuolta tilanteelta..
 
Toivottavasti Helb nyt säästyisi tuolta tilanteelta..

Niin, sitä varmasti kaikki toivoo (mukaanlukien minä), ja mä uskon että Helbillä (ja/tai Koivistolla) yritetään tehdä kaikki sen eteen ettei niin kävisi, mut jos Helbiä ei kaikista yrityksistä huolimatta saada pelastettua niin ei voi mitään. Se on vaan selvä juttu, että Helbin konkurssi olis ainakin HSL:lle iso asia...
 
En odota erityisempää menestystä tuosta yrityssaneerauksesta. EU-säännösten ja -oikeuskäytännön mukaan tuet on perittävä takaisin täysimääräisenä ja vain kohteen konkurssi tai vastaava poistuminen markkinoilta voi vapauttaa siitä. Mikäli takaisinperintää voisi välttää yrityssaneerauksen kautta, käytännössä tuen saaja voisi lähes missä tahansa tapauksessa päästä eroon tukien takaisinperinnästä. Se siis vesittäisi takaisinperinnän täysin.

Tuon takia takaisinperintä ei ole yrityssaneerauksessa leikattavaa velkaa. Kysymys on lähinnä toteaako käräjäoikeus tämän vai hyväksyykö se velan leikkauksen ensin, jonka jälkeen kierretään komission haasteen takia EU-tuomioistuimessa palauttamassa takaisinperintä täysimääräiseksi.
 
Länsi-Uusimaa uutisoi eilen, että Helsingin käräjäoikeus on määrännyt HelBin saneerausmenettelyn käynnistettäväksi.

Päätös koskee kuitenkin vasta menettelyn aloittamista. Saneerausohjelman hyväksyminen kestää vähintäänkin kuukausia. Jos ja kun Helsingin kaupunki kielletyn valtiontuen takaisinperijänä toimii EU-lainsäädännön mukaan, sen tulee äänestää saneerausohjelman hyväksymistä vastaan, kun velkojat aikanaan äänestävät asiasta. Se johtanee siihen, ettei saneerausohjelmaa hyväksytä. Tällä välin on kuitenkin ns. rauhoitusaika, jonka aikana vanhoja velkoja ei saa periä HelB:ltä, joten valtiontuen takaisinperintäkin on jäissä. Jos sillä välin EU-tuomioistuimesta tulee päätös, joka muuttaa komission takaisinperintäpäätöstä HelB:lle riittävän paljon myönteisempään suuntaan, voi se päästää HelB:n pälkähästä.
 
Takaisin
Ylös