EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

EU-tuomioistuin hylkäsi HelB:n ja Helsingin kaupungin valitukset eli palautusmääräys jää voimaan. Kuten tässä ketjussa on jo aiemmin kerrottu, HelB on jo maksanut palautettavan summan Helsingin kaupungille.
 
Köyhästä tuntuu kallille mutta. Mahtaa Nobinaa ottaa päähän, ei onnistunut kaataa kilpailijaansa :cool:

Ite olen kyllä hieman ihmetellyt miten Nobinalla oikein ajatellaan että minkä takia ruotsalaisfirmalle se on niin iso haloo, jos hävitään paljon liikennettä jossain ulkomailla, HSL-alueella, joka on kuitenkin vain pieni osa Nobinan markkina-aluetta. Luulisi olevan Nobinan mielestä paljon suurempi haloo jos hävittäis runsaasti linjoja vaikka Tukholmasta SL-alueelta, joka taitaa olla Nobinan päämarkkina-aluetta (tai oisko Göteborg, jompi kumpi uskoisin). En myöskään ihmettelis jos Suomen Nobinalle kävis jonain päivänä samanlailla kuin Transdeville eli päättäis kokonaan luopua kilpailuihin osallistumisen ja vetäytyisi myöhemmin Suomen markkinoilta. Transdevin lopettaessa ajattelin myös että se olisi jotenkin houkuttanut Nobinaakin luovuttamaan, kun on nykyään maamme ainoa bussiyhtiö, jonka pääkonttori ja kotipaikka sijaitsee muualla kuin Suomessa, mut eipä ole nyt siltä toistaiseksi näyttänyt. Ruotsissa puolestaan Transdev on edelleen hengissä ja markkina vetää ymmärtääkseni edelleen samalla tasolla Nobben kanssa. Ja ainiin, Ruotsissahan toimii Transdevin lisäksi toinenkin ei-ruotsalainen bussioperaattori, Keolis.
 
Ite olen kyllä hieman ihmetellyt miten Nobinalla oikein ajatellaan että minkä takia ruotsalaisfirmalle se on niin iso haloo, jos hävitään paljon liikennettä jossain ulkomailla, HSL-alueella, joka on kuitenkin vain pieni osa Nobinan markkina-aluetta. Luulisi olevan Nobinan mielestä paljon suurempi haloo jos hävittäis runsaasti linjoja vaikka Tukholmasta SL-alueelta, joka taitaa olla Nobinan päämarkkina-aluetta (tai oisko Göteborg, jompi kumpi uskoisin). En myöskään ihmettelis jos Suomen Nobinalle kävis jonain päivänä samanlailla kuin Transdeville eli päättäis kokonaan luopua kilpailuihin osallistumisen ja vetäytyisi myöhemmin Suomen markkinoilta. Transdevin lopettaessa ajattelin myös että se olisi jotenkin houkuttanut Nobinaakin luovuttamaan, kun on nykyään maamme ainoa bussiyhtiö, jonka pääkonttori ja kotipaikka sijaitsee muualla kuin Suomessa, mut eipä ole nyt siltä toistaiseksi näyttänyt. Ruotsissa puolestaan Transdev on edelleen hengissä ja markkina vetää ymmärtääkseni edelleen samalla tasolla Nobben kanssa. Ja ainiin, Ruotsissahan toimii Transdevin lisäksi toinenkin ei-ruotsalainen bussioperaattori, Keolis.
”Mitä väliä jos hävitään” Tuollaisella asenteella ei kyllä pitkälle pääse yhtään missään. Jokainen joka näin ajattelee omaa kyllä aika vähän jos ollenkaan edes alkeellista kykyä hahmottaa liiketoimintaa ja yrityksen pyörittämistä…
 
Ite olen kyllä hieman ihmetellyt miten Nobinalla oikein ajatellaan että minkä takia ruotsalaisfirmalle se on niin iso haloo, jos hävitään paljon liikennettä jossain ulkomailla, HSL-alueella, joka on kuitenkin vain pieni osa Nobinan markkina-aluetta. Luulisi olevan Nobinan mielestä paljon suurempi haloo jos hävittäis runsaasti linjoja vaikka Tukholmasta SL-alueelta, joka taitaa olla Nobinan päämarkkina-aluetta (tai oisko Göteborg, jompi kumpi uskoisin). En myöskään ihmettelis jos Suomen Nobinalle kävis jonain päivänä samanlailla kuin Transdeville eli päättäis kokonaan luopua kilpailuihin osallistumisen ja vetäytyisi myöhemmin Suomen markkinoilta. Transdevin lopettaessa ajattelin myös että se olisi jotenkin houkuttanut Nobinaakin luovuttamaan, kun on nykyään maamme ainoa bussiyhtiö, jonka pääkonttori ja kotipaikka sijaitsee muualla kuin Suomessa, mut eipä ole nyt siltä toistaiseksi näyttänyt. Ruotsissa puolestaan Transdev on edelleen hengissä ja markkina vetää ymmärtääkseni edelleen samalla tasolla Nobben kanssa. Ja ainiin, Ruotsissahan toimii Transdevin lisäksi toinenkin ei-ruotsalainen bussioperaattori, Keolis.
Helsinki ja sen seutu on kyllä aika iso markkina-alue jos toiminta keskittyy vain Pohjoismaihin. Transdevin näkökulmasta taas ei
 
Ite olen kyllä hieman ihmetellyt miten Nobinalla oikein ajatellaan että minkä takia ruotsalaisfirmalle se on niin iso haloo, jos hävitään paljon liikennettä jossain ulkomailla, HSL-alueella, joka on kuitenkin vain pieni osa Nobinan markkina-aluetta. Luulisi olevan Nobinan mielestä paljon suurempi haloo jos hävittäis runsaasti linjoja vaikka Tukholmasta SL-alueelta, joka taitaa olla Nobinan päämarkkina-aluetta (tai oisko Göteborg, jompi kumpi uskoisin). En myöskään ihmettelis jos Suomen Nobinalle kävis jonain päivänä samanlailla kuin Transdeville eli päättäis kokonaan luopua kilpailuihin osallistumisen ja vetäytyisi myöhemmin Suomen markkinoilta. Transdevin lopettaessa ajattelin myös että se olisi jotenkin houkuttanut Nobinaakin luovuttamaan, kun on nykyään maamme ainoa bussiyhtiö, jonka pääkonttori ja kotipaikka sijaitsee muualla kuin Suomessa, mut eipä ole nyt siltä toistaiseksi näyttänyt. Ruotsissa puolestaan Transdev on edelleen hengissä ja markkina vetää ymmärtääkseni edelleen samalla tasolla Nobben kanssa. Ja ainiin, Ruotsissahan toimii Transdevin lisäksi toinenkin ei-ruotsalainen bussioperaattori, Keolis.

No hei, HB voitti tosi monta linjaa, joissa häviäjänä oli nimenomaan Nobina.


Helsinki ja sen seutu on kyllä aika iso markkina-alue jos toiminta keskittyy vain Pohjoismaihin. Transdevin näkökulmasta taas ei

Todellakin näin.

No mutta saihan ruottalaiset sentään valituksen takia HB:n ajelemaan luokattoman vanhalla kalustolla. Tai siis eihän HB siitä kärsinyt.
Vaan se HB:n kuski, ja suurin häviäjä oli tietenkin ne varsinaiset työnantajat, eli matkustajat!

Siellä on hikoiltu huolella, kyydissäkin, viime kesänä siis.
 
Itse näkisin että tämän tapauksen suurin voittaja on Helsingin kaupunki, joka sai 59 miljoonaa euroa ja Helb ei siitä huolimatta kaatunut eli kilpailutilanne kolmen suuren kesken jatkuu pitäen hintatasoa todennäköisesti alempana kuin jos alueelle olisi jäänyt vain kaksi isoa toimijaa.
 
Mun mielest tollainen liikennöitsijän valittaminen siitä että joku muu liikennöitsijä vie jonkun kohteen itseltään, niin on oikeastaan täysin käsittämätöntä ja turhaa, kun ainahan tulee uusi mahdollisuus tsempata ja voittaa joku toinen kohde itselleen. Mun mielest liikennöitsijöiden tulisi liikennettä hävitessä ajatella tyyliin näin: "Ohoh, nyt kävi tälleen, yritetään uudestaan seuraavassa kohteessa", kun eihän yhden kohteen häviäminen missään nimessä estä liikennöitsijää yrittää uudestaan seuraavassa kilpailutettavassa kohteessa.

Parempi onni ensi kerralla, näin se menee. :)

---------- Viestit yhdistetty klo 20:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:05 ----------

Siellä on hikoiltu huolella, kyydissäkin, viime kesänä siis.

Ite en kyllä allekirjoita tota. T: kesällä runsaasti linjaa 717 käyttänyt ;)
 
Itse näkisin että tämän tapauksen suurin voittaja on Helsingin kaupunki, joka sai 59 miljoonaa euroa ja Helb ei siitä huolimatta kaatunut eli kilpailutilanne kolmen suuren kesken jatkuu pitäen hintatasoa todennäköisesti alempana kuin jos alueelle olisi jäänyt vain kaksi isoa toimijaa.

Olisihan tuossa voinut käydä huonomminkin. On kuitenkin muistettava, että jos hintataso nousee, tulee lisää tarjoajia joka tapauksessa. Tilaajan on myös maltettava olla kilpailuttamasta liian isoja kokonaisuuksia.
 
Oudosti otsikoitu juttu. Helsinkihän ei sinänsä joudu maksumieheksi, vaan Capmanin Helsingille maksama raha siirretään takaisin Capmanille. Teoriassa siis nollasummapeliä, jos ei huomioida eri osapuolien oikeudenkäyntikuluja.
 
Oudosti otsikoitu juttu. Helsinkihän ei sinänsä joudu maksumieheksi, vaan Capmanin Helsingille maksama raha siirretään takaisin Capmanille. Teoriassa siis nollasummapeliä, jos ei huomioida eri osapuolien oikeudenkäyntikuluja.

Ja meinaat, että koroton laina ollut sinnepäin myös?
 
Takaisin
Ylös