- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Eipä ole ensimmäinen kerta, kun arvelet päin metsää
Eipä ole ensimmäinen kerta kun keskiverto kuluttaja arvelisi päin metsää... Kertooko tämä enemmän kuluttajasta vai palveluntarjoajasta?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eipä ole ensimmäinen kerta, kun arvelet päin metsää
Pahus. En osannut tulkita nimimerkki "Ultrix'ta" keskivertokuluttajaksi (huom. yhdyssana). Olen saanut käsityksen, että hän leijuu siinä määrin keskitason yläpuolella, ettei varpaatkaan päivittäin tavoita maan kamaraaEipä ole ensimmäinen kerta kun keskiverto kuluttaja arvelisi päin metsää... Kertooko tämä enemmän kuluttajasta vai palveluntarjoajasta?
Tuon edesmenneen SuperExpress -vuoron liikennöitsijällä ei ko. yhteysvälillä ole ollut koskaan "tavallisia" express-vuoroja, joita mm. 1-tiellä Vainio ja Pohjolan Liikenne ajavat. On ollut vain tavallisia ExpressBus -tuotemerkin alla kulkevia pikavuoroja sekä saman tuotemerkin alla kulkevia SuperExpress -vuoroja. SuperExpress -vuorot eivät myöskään ole olleet näitä tavallisia pikavuoroja hitaampia, vaikka jo mainittu "keskivertokuluttaja" on saattanut niin päätelläkin?Expressvuoroja on myyty nopeimpana vaihtoehtona. On luontevaa päätellä että SuperExpress olisi vielä nopeampi kuin Express, sen sijaan että SuperExpress onkin hitaampi kuin Express ja pysähtyy useammin.
Eli olisikohan SuperExpress pitänyt nimetä SuperVakiovuoroksi. Tai sitten tuoda esille että se on Super siksi koska se pysähtyy useammin kuin normi Express.
En tunne tapausta joten arvailen vain tässä...
Tuon edesmenneen SuperExpress -vuoron liikennöitsijällä ei ko. yhteysvälillä ole ollut koskaan "tavallisia" express-vuoroja, joita mm. 1-tiellä Vainio ja Pohjolan Liikenne ajavat. On ollut vain tavallisia ExpressBus -tuotemerkin alla kulkevia pikavuoroja sekä saman tuotemerkin alla kulkevia SuperExpress -vuoroja. SuperExpress -vuorot eivät myöskään ole olleet näitä tavallisia pikavuoroja hitaampia, vaikka jo mainittu "keskivertokuluttaja" on saattanut niin päätelläkin?
Kyllä se hieman keskimääräistä normaalia pikavuoroa nopeampi oli loppuun asti. Mitään reitin varrella ollutta pikavuoropysäkkiä ei kuitenkaan ohitettu pysähtymättä siinä tarvittaessa.Vähän laihoilla tiedoilla kirjoitin viestini, joten hyvä saada selvennös asiaan. Tiedän ensikerralla paremmin mistä on kyse.
Mutta varmistetaan vielä:
Eli siis Pikavuoro ja SuperExpress olivat yhtä nopeita (tai hitaita...), mutta SuperExpress vuoroilla oli aina autoemäntä mukana erotuksena normi pikavuorosta. Silloin kun tuo vuoro perustettiin saattoi se siis olla nopeampi kuin reitillä yleensä kulkenut vuoro, mutta pikavuorojen myötä sen ainoaksi erotukseksi jäi autoemännän kyydissä olo?
Pahus. En osannut tulkita nimimerkki "Ultrix'ta" keskivertokuluttajaksi (huom. yhdyssana).
Ps. Eipä ole ensimmäinen kerta, kun arvelet päin metsää
SuperExpress -lisätunnuksella kerrottiin poikkeavan nopeuden sijaan poikkeavan kattavasta palvelusta ko. vuorossa. Aikanaan kun Hämeen Nopein lanseerattiin, olikohan vuonna -85, se saattoi olla silloisen 3-tien vuoroista ajallisesti nopein ainakin päiväaikaan.
Ps. Eipä ole ensimmäinen kerta, kun arvelet päin metsää
Expressvuoroja on myyty nopeimpana vaihtoehtona. On luontevaa päätellä että SuperExpress olisi vielä nopeampi kuin Express, sen sijaan että SuperExpress onkin hitaampi kuin Express ja pysähtyy useammin.
Eli olisikohan SuperExpress pitänyt nimetä SuperVakiovuoroksi. Tai sitten tuoda esille että se on Super siksi koska se pysähtyy useammin kuin normi Express.
En tunne tapausta joten arvailen vain tässä...
Pahus. En osannut tulkita nimimerkki "Ultrix'ta" keskivertokuluttajaksi (huom. yhdyssana). Olen saanut käsityksen, että hän leijuu siinä määrin keskitason yläpuolella, ettei varpaatkaan päivittäin tavoita maan kamaraa
---------- Viesti lisätty kello 16:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:38 ----------
Tuon edesmenneen SuperExpress -vuoron liikennöitsijällä ei ko. yhteysvälillä ole ollut koskaan "tavallisia" express-vuoroja, joita mm. 1-tiellä Vainio ja Pohjolan Liikenne ajavat. On ollut vain tavallisia ExpressBus -tuotemerkin alla kulkevia pikavuoroja sekä saman tuotemerkin alla kulkevia SuperExpress -vuoroja. SuperExpress -vuorot eivät myöskään ole olleet näitä tavallisia pikavuoroja hitaampia, vaikka jo mainittu "keskivertokuluttaja" on saattanut niin päätelläkin?
Kyllä se hieman keskimääräistä normaalia pikavuoroa nopeampi oli loppuun asti. Mitään reitin varrella ollutta pikavuoropysäkkiä ei kuitenkaan ohitettu pysähtymättä siinä tarvittaessa.
SuperExpress -vuorossa matkan hintaan kuului autoemännän matkustajille tarjoama suodatinkahvi, tee tai kaakao. Lisäksi asiakkaalla oli mahdollisuus ostaa "kyytipojaksi" tuoretta pullaa tai sämpylää.
Aikoinaan, kun Hämeen Nopein aloitti kulkunsa Valkeakoskelta Helsinkiin, oli se varsinkin 80-luvun puolivälin mittapuulla arvioiden reilumminkin poikkeava. Kalustona nahkanojatuolein sisustettu 30-paikkainen (vaikkakin täyspitkä) auto. Tuohon aikaan vielä NMT-puhelinta ei löytynyt jokaisen pikkupomonkaan työsuhdebemarista mukana raahattavasta puhelinlaatikosta puhumattakaan. Auton varustukseen se kuului jo tuolloin. Kaikkiaan kymmenkunta vuotta (vuoteen 1996 asti) näissä Hämeen Nopein -vuoroissa saatiin nauttia nahkapenkkikyydistä ja poikkeavan tilavista istuimista, kunnes siirryttiin tavanomaisiin istuimiin vaikkakin auton etuosassa hieman normaalia väljemmin sijoiteltuna. Kahvitarjoilu ja aamu-/välipalamyynti oli vuoroilla alusta loppuun asti.
No, taitaa niitäkin olla. Tällaiseksi laskisin esimPaunulla ei näköjään ole Express-vuoroja
Kas, kun jotkut ovat tainneet jo (kymmeniä) vuosia sitten oivaltaa, että kilpaileminen Tampereen ja Helsingin välillä asiakkaista ajallisesti junaa vastaan ei ole kovin järkevää... Siksipä onkin syytä pyrkiä kilpailemaan matkustajista siellä, missä heitä on. Epäilemättä tämän vuoksi kolmostiellä ei käytännössä ole eikä ole ollutkaan nk. "nonstop" -vuoroja. Miksi ajaa potentiaalisten asiakkaiden ohi heille iloisesti heiluttaen? Toisekseen, minusta kilpailuvaltti henkilöautoa vastaan ei ole silloinkaan absoluuttinen nopeus, vaan ennemminkin vaivattomuus. Ei tarvitse esim. konserttimatkaa suunniteltaessa vetää pitkää tikkua siitä, "kuka ajaa paluumatkan". Samoin vaikkapa Vantaan lentokonekentälle mennessä voipi unhoittaa tyystin Lentoparkit tai muut rahanhimoiset pysäköintilaitokset sekä murheen siitä, lähteekö se oma katiska viikon tai pari lumihangessa ja pakkasen armoilla seisottuaan käyntiin. Se, että sinä onni-uskoon tulleena koet ja näet, että vain nopeudella tai hinnalla on lopulta merkitystä, ei tarkoita sitä, että kaikki (maksavat asiakkaat) olisivat samaa mieltä kanssasi. Ei, vaikka kuinka haluaisit kera heimopäälliköittesi niin uskoaMinusta Paunun SuperExpress on verrattavissa siihen, että VR:llä olisi joku SuperExpress-juna reitillä Helsingistä Ouluun, joka ajelisi reittiä Helsinki–Tampere–Haapamäki–Seinäjoki–Oulu suunnilleen samalla aikataululla kuin vuosikymmeniä sitten, ainoastaan tuotteen nimi olisi vaihtunut välillä ja NMT-yleisöpuhelin kadonnut ravintolavaunusta. Tuote on käytännössä polkenut paikoillaan, vaikka Helsingin moottoritie on avattu jo reippaasti yli vuosikymmen sitten mahdollistaen aidosti henkilöauton kanssa kilpailevan palvelutason.
Kas, kun jotkut ovat tainneet jo (kymmeniä) vuosia sitten oivaltaa, että kilpaileminen Tampereen ja Helsingin välillä asiakkaista ajallisesti junaa vastaan ei ole kovin järkevää... Siksipä onkin syytä pyrkiä kilpailemaan matkustajista siellä, missä heitä on. [...] Se, että sinä onni-uskoon tulleena koet ja näet, että vain nopeudella tai hinnalla on lopulta merkitystä, ei tarkoita sitä, että kaikki (maksavat asiakkaat) olisivat samaa mieltä kanssasi.
Maunun Pasi tietää varmasti mitä tekee. Itse käyttäisin mieluiten Tampere–Helsinki-matkoilla pikavuoroa, joka ei kiertele mitään Valkeakoskia ja Hämeenlinnoja Riihimäistä puhumattakaan, mutta onneksi on VR ja parin vuoden päästä myös Onnibus pääsee liikennöimään Tampereen keskustasta.Kas, kun jotkut ovat tainneet jo (kymmeniä) vuosia sitten oivaltaa, että kilpaileminen Tampereen ja Helsingin välillä asiakkaista ajallisesti junaa vastaan ei ole kovin järkevää... Siksipä onkin syytä pyrkiä kilpailemaan matkustajista siellä, missä heitä on. Epäilemättä tämän vuoksi kolmostiellä ei käytännössä ole eikä ole ollutkaan nk. "nonstop" -vuoroja. Miksi ajaa potentiaalisten asiakkaiden ohi heille iloisesti heiluttaen? Toisekseen, minusta kilpailuvaltti henkilöautoa vastaan ei ole silloinkaan absoluuttinen nopeus, vaan ennemminkin vaivattomuus.
Tässähän se elämän onni ja autuus taas kerran tuli. Onneksi Onnibus... Siitä se riemu syttyy, kuinkas muutenkaanmutta onneksi parin vuoden päästä myös Onnibus pääsee liikennöimään Tampereen keskustasta.
Maunun Pasi tietää varmasti mitä tekee. Itse käyttäisin mieluiten Tampere–Helsinki-matkoilla pikavuoroa, joka ei kiertele mitään Valkeakoskia ja Hämeenlinnoja Riihimäistä puhumattakaan, mutta onneksi on VR ja parin vuoden päästä myös Onnibus pääsee liikennöimään Tampereen keskustasta.
Expressbus ei olisi ollut vaihtoehto matka-ajan eikä oikein hinnankaan puolesta.