Expressbusin kesätarjoukset

Sopii tietysti kysyä miksi VR ei halua palvella myöhäisillan kulkijoita. Esim. Helsinki-Tampere -välillä on taatusti jonkin verran palvelematonta kysyntää klo 23-00 välillä lähtevälle vuorolle, koska Helsingissä sentään on kaikenlaista kulttuuritarjontaa johon voisi tutustua enemmän jos yhteydet toimisivat paremmin.

Klo 23:06, IC² 189 Helsinki - Tampere. Päivittäin. (Tampereella vaihtoyhteys yli tunnin aikaisemmin lähteneeseen Rovaniemen yöjunaan. Päivittäin.)
 
Klo 23:06, IC² 189 Helsinki - Tampere. Päivittäin. (Tampereella vaihtoyhteys yli tunnin aikaisemmin lähteneeseen Rovaniemen yöjunaan. Päivittäin.)

Ahaa, tämä taitaa olla uutuus? Muistini mukaan takavuosina viimeinen yhteys lähti joskus 22.20 - 22.30 paikkeilla. Tämä on toki parannus. Lentoyhteyksien jatkoyhteytenä saattaa olla vähän tiukka viimeisille Helsinkiin saapuville Finnairin Euroopan-lennoille, jos ovat muutamankaan minuutin myöhässä (yleensähän nämä saapuvat n. klo 22.00 pintaan tai jonkin verran jälkeen). Lähinnä tosin silloin jos pitää odottaa laukkua ruumasta hihnan äärellä. Jos pääsee suoraan koneesta kävelemään tullin kautta ulos niin silloin ei ole niin paha.

Mutta ainakin Lufthansan lento Münchenistä saapuu 23.05. Sille tuo myöhäisin juna on liian aikainen.

Jos junaan aiotaan jatkossa Kehäradan valmistuttua saada houkuteltua lentomatkustajia niin pitäisi jo lennon myöhästymisriskin vuoksikin saada ainakin vielä yksi esim. klo 00.06 lähtevä juna tuon 23.06:n lisäksi. Muuten on liian suuri riski lähteä seikkailemaan Tikkurilaan kiireessä: jos missaakin Tampereen-junan, seuraava on vasta aamulla - siinä laiturilla tuntisi itsensä varmasti aika tyhmäksi. Erityisesti ulkomainen vieras. Toki varhaisaamuun tarvitaan myös vuoro tai pari toiseen suuntaan. Ideaalitilanteessa olisi hyvä jos läpi yön pääsisi vaikka sitten edes joka toinen tunti jotta selviäisi edes jonkinlaisella odotuksella (mieluiten lämpimässä ja valvotussa odotushallissa) eikä tarvisisi etsiä tilapäistä yösijaa. (Ceterum censeo että Kehärata on huono vaihdollinen lentoasemayhteys pohjoiseen. Lentorata sen olla pitäisi, tai vähintään jollakin jipolla aikaansaatu vaihdoton yhteys vaikka sitten Kehärataa hyödyntäen. Tämä neutraloisi hieman myös myöhästymisen riskiä.)
 
Viimeksi muokattu:
Mutta ainakin Lufthansan lento Münchenistä saapuu 23.05. Sille tuo myöhäisin juna on liian aikainen.
ExpressBus palvelee tähänkin tarpeeseen, lentoasemalta T2:sta lähtee Tampereen suuntaan vuorot klo 23.10 ja 00.10. Perillä Tampereella molemmat on melko paljon nopeammin, kuin seuraava mahdollinen raideyhteys ;)

Tarjoushintojen saatavuudesta näihin lähtöihin en osaa sanoa, mutta jos on varaa lennellä Finskillä tai Lufthansalla, on varmaan varaa maksaa kyydistä Vantaa - Tampere sama summa, minkä taksi veloittaa vaikkapa Keskustori - Olkahinen -matkasta?
 
ExpressBus palvelee tähänkin tarpeeseen, lentoasemalta T2:sta lähtee Tampereen suuntaan vuorot klo 23.10 ja 00.10. Perillä Tampereella molemmat on melko paljon nopeammin, kuin seuraava mahdollinen raideyhteys ;)

No, Expressbussilla minä viimeksi kuljinkin Vantaan lentoasemalta takaisin Tamperelle, nimenomaan 00.10 vuorolla.

Mutta jos katsotaan asiaa pidemmällä tähtäimellä niin kun nykyään suurin osa bisnesmatkustajista kulkee Vantaalta Tampereelle liittymälennolla, niin jatkossa nämä hyvin todennäköisesti loppuvat. 2,5 tunnin bussiyhteys on aika huono substituutti 0,5 tunnin lennolle. Se ei tule saamaan suosiota, tai jos se on siinä tilanteessa ainoa vaihtoehto, niin sitten Tampereen houkuttavuus bisnesmatkakohteena romahtaa banaanitasavallan tasolle.

1,0 - 1,5 tunnin junayhteys sen sijaan olisi siedettävä substituutti kun ottaa huomioon, että junalla voi tarjota enemmän vuoroja ja toisaalta kyytiin nousemisen muodollisuudet ovat niin paljon kevyemmät että aikaa säästyy valtavasti. 1,0 tunnin junayhteys vaatisi suoraa junayhteyttä ja Lentorataa. "Köyhän miehen Lentoradalla" eli kaukojunalla Kehäradalta pääradalle ilman junan vaihtoa päästäisiin ehkä 1,5 tuntiin. Vaihdollisena yhteys saattaisi myös kestää n. 1,5 tuntia parhaimmillaan, mutta sisältäisi junan vaihtoon liittyvän epävarmuuden (mitä jos myöhästyy?) ja matkalaukkujen raahaamisen kiireessä junasta toiseen. Se ei ole houkuttava vaihtoehto.

Asian ydin on se, että jos lähtee yrittämään nopeampaa junamatkaa ja epäonnistuu myöhästymisen vuoksi, on sinä aikana missannut todennäköisesti jo yhden bussin kun joutuu palaamaan takaisin lentoasemalle päästäkseen bussin kyytiin. Ja sitten se matka kestää kumminkin 2,5 tuntia. Tässä on kokonaisuus hukassa. Ei kukaan halua tällaisia sekoilumahdollisuuksia. Bussin ja junan olisi syytä lähteä samasta paikasta, jotta niitä voisi käyttää toistensa korvikkeina tarpeen mukaan. Eli kaukojunan pitäisi lähteä suoraan lentoasemalta. Jos näin ei ole niin siedettävä hätävaravaihtoehto olisi että myös bussi lähtisi Tikkurilan asemalta eikä lentoasemalta. Tai sitten kulkisi Tikkurilan aseman kautta lentoasemalle ja siitä eteenpäin.

Tarjoushintojen saatavuudesta näihin lähtöihin en osaa sanoa, mutta jos on varaa lennellä Finskillä tai Lufthansalla, on varmaan varaa maksaa kyydistä Vantaa - Tampere sama summa, minkä taksi veloittaa vaikkapa Keskustori - Olkahinen -matkasta?

Nettisivu nimenomaan ilmoittaa että lentoasemayhteyksille ei ole tarjouksia.

Tuolle "on kyllä varaa" -kommentille kyllä naurahdan vaivautuneesti. Olin nimittäin tuolloin heinäkuussa lomamatkalla Madridissa. Menin maanantaina, yövyin neljä yötä (neljän tähden hotellissa) ja palasin perjantaina. Lennot olivat Lufthansalla HEL-MUC-MAD-MUC-HEL. Kokonaisuutena maksoin lennoista ja hotellista tasan 500 €. Lentokenttämatkasta Madridissa ei tullut lisäkuluja kun kuljin metrolla ja ostin 5 päivän lipun, johon lentokenttäyhteys kuului mukaan ilman lisämaksua.

Mutta tuo Expressbus...! Se maksoi muistaakseni reilut 24 € suuntaansa eli hiuksen verran alle 50 € meno-paluu. Se on 10 % koko muun matkan kustannuksesta. Kun katsoo vähän mitä vastinetta rahalle saa niin kyllä minusta lentokilometrit Madridiin sai suhteessa pilkkahintaan verrattuna siihen mitä Expressbus Suomessa maksoi. Se oli matkani suhteellisesti kallein osa, kenties lukuunottamatta öistä taksimatkaa linja-autoasemalta kotiin (menoaikataulu oli niin mukava että menin kotoa linja-autoasemalle bussilla, ja kun minulla on kk-lippu, siitä ei tullut lisäkulua).

Homma menee niin että polttoaineiden hintojen noususta huolimatta lentomatkustuksen hinnat ovat tulleet kilpailun myötä rajusti alas viimeisen 25 vuoden aikana. Samaan aikaan bussi- ja junamatkustus on Suomessa kallistunut hirmuisesti, mikä tuskin on ihme kun tietää että kilpailua ei ole vaan monopolit sanelevat hinnat. Toisinaan (esim. Ryanairin kanssa) ollaan jo tilanteessa jossa lento toiselle puolelle Eurooppaa on halvempi kuin bussimatka alle 200 km päähän!
 
Viimeksi muokattu:
Homma menee niin että polttoaineiden hintojen noususta huolimatta lentomatkustuksen hinnat ovat tulleet kilpailun myötä rajusti alas viimeisen 25 vuoden aikana. Samaan aikaan bussi- ja junamatkustus on Suomessa kallistunut hirmuisesti, mikä tuskin on ihme kun tietää että kilpailua ei ole vaan monopolit sanelevat hinnat. Toisinaan (esim. Ryanairin kanssa) ollaan jo tilanteessa jossa lento toiselle puolelle Eurooppaa on halvempi kuin bussimatka alle 200 km päähän!

Kolikon kääntöpuoli vaan on se että kovassa kilpailussa puristetut hinnat ovat ajaneet lentoyhtiöt taloudelliseen ahdinkoon. Jossain vaiheessa (ehkä vieläkin) pystyi lyömään vetoakin siitä mikä yhtiö kaatuu seuraavaksi.

Norwegian lentää Suomesta edullisella Virolaisella työehtosopimuksella. Tuleeko linja-autonkuljettajien tulevaisuudessa siirtyä vaikka Albanian työehtosopimukseen että saamme bussihinnat mahdollisimman alas?
Enkä lähtisi kauhean suuresti mainostamaan Ryanairin kaltaista yhtiötä, yhtiötä joka on saanut netissä ihan oman "fanisivustonsa": www.ihateryanair.org

Tämä kertomus kertoo aika paljon ko yhtiön palveluasenteesta: http://www.ihateryanair.org/ryanair-flights-that-leave-you-30ft-closer-to-your-destination/
 
Ja juurihan saimme lukea kuinka Ryaniar lopettaa kaikki Turun vuorot ja lopettaa tukun muita Suomen lentoja. Lieneekö yleistyvää näissä halpafirmoissa että heti kun joku vuoro näyttää vähän miinusta niin lopetetaan vuoro?
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kuulin juuri Radio Novalta ExpressBussin mainoksen, jossa hehkutettiin että Tampereelle, Joensuuhun jne. vain viidellä eurolla, ammattilaiskuskin kyydissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kuulin juuri Radio Novalta ExpressBussin mainoksen, jossa hehkutettiin että Tampereelle, Joensuuhun jne. vain viidellä eurolla, ammattilaiskuskin kyydissä.

Näin on, EB:n kesällä alkanutta tarjouskampanjaa on jatkettu vuoden loppuun asti. Vaatii tosin sitkeyttä jos haluaa löytää esim. Hki-Turku välille lähes ilmaisen 2€ lipun, aika monelle ALE-hintaiselle vuorolle tulee ilmoitus "tämän vuoron nettilipunmyynti on päättynyt tai tarjoushintaiset liput ovat loppuneet"
 
Näin on, EB:n kesällä alkanutta tarjouskampanjaa on jatkettu vuoden loppuun asti. Vaatii tosin sitkeyttä jos haluaa löytää esim. Hki-Turku välille lähes ilmaisen 2€ lipun, aika monelle ALE-hintaiselle vuorolle tulee ilmoitus "tämän vuoron nettilipunmyynti on päättynyt tai tarjoushintaiset liput ovat loppuneet"

Niin käsittääkseni ne halvimmat (2eur) liput on PL:n tiettyihin express vuoroihin ja niitä on n. 2-5 lippua/vuoro. Ja Viiden euron liput muutamalle Vainion vuorolle 5kpl/vuoro. Mutta ainakin Vainiolla on sitten kaikkille muille vuoroille netistä ostetut liput 25 eur/kpl. Ja siitä hinnasta saa vielä kaikki normaalit alennukset. Eli menopaluu 45 eur. ja opiskelija 12,50 eur. Ja jos on esim.3 aikuista ryhmänä liikkeellä jää yhden suunnan hinnaksi enään 18,80eur Joten mielestäni ihan kohtuullinen hinta Tku-Hki välille. Siitä mikä on riittävän halpaa, voidaan tietysti olla montaa mieltä..
 
EB ale

Näin on, EB:n kesällä alkanutta tarjouskampanjaa on jatkettu vuoden loppuun asti. Vaatii tosin sitkeyttä jos haluaa löytää esim. Hki-Turku välille lähes ilmaisen 2€ lipun, aika monelle ALE-hintaiselle vuorolle tulee ilmoitus "tämän vuoron nettilipunmyynti on päättynyt tai tarjoushintaiset liput ovat loppuneet"

Ja se onkin outo lähtökohta, että asiakkaalta vaaditaan sitä sitkeyttä löytää lippuja. Se, mitä Matkahuollon / EB:n olisi ehdottomasti saatava ajan tasalle, on tuo verkkokauppa. Nyt se on monin tavoin ajastaan jäljessä ja minusta se ei ole hyvää joukkoliikennettä, jossa ilmoitetaan, että lippuja ei ole vaikka asiakas olisi rahat kourassa valmis sellaisen ostamaan. Tämä siitä syystä, että ihmiset yhä useammin ostavat matkansa tehokkaiden nettimyymälöiden kautta. Näin on asia ainakin Onnibusilla, VR:llä, lento- ja laivayhtiöillä. Nämä muutokset tuohon verkkokauppaan olisi syytä tehdä mahdollisimman pian:

-Lipunmyynnin kiintiöt toimimaan siten, että kun tarjousliput loppu, niin loput lipuista normihinnoin myyntiin.
-Aikarajat pois. Ei ole tätä päivää, että lippu pitää ostaa lähtöä edeltävää työpäivän klo 13 ennen.
-Lipun toimitus oltava muutakin tietä kun vain tulostimella. Kaikilla ei ole tulostinta ja toisaalta mitä vähemmän paperiroskaa, sitä ympäristöystävällisempää. Eli mobiililiput sinnekin, ilman että kuljettaja tulostaa automaattisesti ylimääräistä lippua.
-Mihin ihmeeseen tarvitaan virallisia henkilötodistuksia kun ostat lipun netistä?
 
Niin käsittääkseni ne halvimmat (2eur) liput on PL:n tiettyihin express vuoroihin ja niitä on n. 2-5 lippua/vuoro. Ja Viiden euron liput muutamalle Vainion vuorolle 5kpl/vuoro. Mutta ainakin Vainiolla on sitten kaikkille muille vuoroille netistä ostetut liput 25 eur/kpl.
Joten mielestäni ihan kohtuullinen hinta Tku-Hki välille. Siitä mikä on riittävän halpaa, voidaan tietysti olla montaa mieltä..

Onnilla pääsee Turkuun yleisesti hintaan 7.90€-12.90€ ja lipun saa heti seuraavalle päivälle, on siinä melkoisesti eroa vainion ja PL:n 25€-30€ normihintoihin. Mun mielestä yli 20€ maksava lippu on liian kallis esim. Hki-Turku tai Hki-Tampere välistä. Onnin systeemi on kyllä huomattavasti EB:n kampanjaa parempi koska lippujen hinnat nousevat portaittain, eikä kalleinkaan lippu maksa yli 20 euroa. EB:llä taas myydään vain muutama sikahalpa lippu ja loput normihinnalla. Voi tietysti olla ettei MH:n lipunmyyntijärjestelmä salli hintojen porrastamista samaan tapaan kuin OB:n käyttämä myyntijärjestelmä.
 
Onko syytä vertailla ollenkaan onnibussin ja expressbussin hintoja, koska kyseessä ovat vielä aivan eri tuotteet.
Arkisin onnibussilla 4 vuoroa Tku-Hki, expressbusilla 36,
viikonloppuna onnilla 2 vuoroa, eb:llä 32. Odotetaan vielä ensi vuosi, niin nähdään mitä tuotteita on tarjolla.
 
Onko syytä vertailla ollenkaan onnibussin ja expressbussin hintoja, koska kyseessä ovat vielä aivan eri tuotteet.
Arkisin onnibussilla 4 vuoroa Tku-Hki, expressbusilla 36,
viikonloppuna onnilla 2 vuoroa, eb:llä 32. Odotetaan vielä ensi vuosi, niin nähdään mitä tuotteita on tarjolla.

Sekä OB:lla että EB:llä pääsee Helsingistä Turkuun, miksei hintoja siis mielestäsi pitäisi vertailla? Eihän vuoromäärillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa!
 
Onnilla pääsee Turkuun yleisesti hintaan 7.90€-12.90€ ja lipun saa heti seuraavalle päivälle, on siinä melkoisesti eroa vainion ja PL:n 25€-30€ normihintoihin. Mun mielestä yli 20€ maksava lippu on liian kallis esim. Hki-Turku tai Hki-Tampere välistä. Onnin systeemi on kyllä huomattavasti EB:n kampanjaa parempi koska lippujen hinnat nousevat portaittain, eikä kalleinkaan lippu maksa yli 20 euroa. EB:llä taas myydään vain muutama sikahalpa lippu ja loput normihinnalla. Voi tietysti olla ettei MH:n lipunmyyntijärjestelmä salli hintojen porrastamista samaan tapaan kuin OB:n käyttämä myyntijärjestelmä.
Siitä ollaan samaa mieltä, että Onnin lipunmyynti on fiksumpi ja matkahuollon järjestelmä on jäänyt pahasti kehityksestä jälkeen. Mutta jos Onnin hinnat ovat jatkuvasti vielä päivää ennen 7,90-12,90, kertoo se minun mielestä vajaasta täyttöasteesta. Ja se ei tietysti pitkällä tähtäimellä ole hyvä asia. Sillä eikös nuo halvat hinnat edellytä hyvää täyttöastetta? Tosiaan EB:n ja OB:n vertaaminen ei ehkä vielä ole ihan reilua, koska lähtöjä on niin eri määrät. Sitten kun Onnilla on kerran tunnissa yhteys Helsinki-Vantaalle ja lähtöjä muutenkin tunnin välein ympäri vuorokauden voidaan alkaa vertailla. Ja tähän on mielestäni turha sitä rahtia vetää mukaan. En jaksa uskoa että pelkällä rahdilla saadaan hiljaiset vuorot kannattavaksi. Aina pitäisi ajatella kokonaisuutta ja sitä miksi se toinen tuote maksaa enemmän... Tässä tapauksessa sillä kalliimmalla hinnalla voi päättää itse milloin haluaa lähteä ja meneekö vaikka keskellä yötä suoraan lentoasemalle ilman lisämaksuja. Toisille hinta on ykkös kriteeri ja toisille laaja vuorotarjonta tai esim. suora yhteys lentoasemalle. Tarvitseeko itseasiassa enään edes vertailla, sillä molemmille ryhmille on nyt oma konsepti. Ja jotta kukaan ei pahoita mieltään, niin mainittakoon, että en tällä kirjoituksella halua millään tavalla kritisoida, halventaa tai vähätellä Onnibussia enkä heidän uskollisia tukijoitaan.
 
Takaisin
Ylös