ExpressBus palvelee tähänkin tarpeeseen, lentoasemalta T2:sta lähtee Tampereen suuntaan vuorot klo 23.10 ja 00.10. Perillä Tampereella molemmat on melko paljon nopeammin, kuin seuraava mahdollinen raideyhteys
No, Expressbussilla minä viimeksi kuljinkin Vantaan lentoasemalta takaisin Tamperelle, nimenomaan 00.10 vuorolla.
Mutta jos katsotaan asiaa pidemmällä tähtäimellä niin kun nykyään suurin osa bisnesmatkustajista kulkee Vantaalta Tampereelle liittymälennolla, niin jatkossa nämä hyvin todennäköisesti loppuvat. 2,5 tunnin bussiyhteys on aika huono substituutti 0,5 tunnin lennolle. Se ei tule saamaan suosiota, tai jos se on siinä tilanteessa ainoa vaihtoehto, niin sitten Tampereen houkuttavuus bisnesmatkakohteena romahtaa banaanitasavallan tasolle.
1,0 - 1,5 tunnin junayhteys sen sijaan olisi siedettävä substituutti kun ottaa huomioon, että junalla voi tarjota enemmän vuoroja ja toisaalta kyytiin nousemisen muodollisuudet ovat niin paljon kevyemmät että aikaa säästyy valtavasti. 1,0 tunnin junayhteys vaatisi suoraa junayhteyttä ja Lentorataa. "Köyhän miehen Lentoradalla" eli kaukojunalla Kehäradalta pääradalle ilman junan vaihtoa päästäisiin ehkä 1,5 tuntiin. Vaihdollisena yhteys saattaisi myös kestää n. 1,5 tuntia parhaimmillaan, mutta sisältäisi junan vaihtoon liittyvän epävarmuuden (mitä jos myöhästyy?) ja matkalaukkujen raahaamisen kiireessä junasta toiseen. Se ei ole houkuttava vaihtoehto.
Asian ydin on se, että jos lähtee yrittämään nopeampaa junamatkaa ja epäonnistuu myöhästymisen vuoksi, on sinä aikana missannut todennäköisesti jo yhden bussin kun joutuu palaamaan takaisin lentoasemalle päästäkseen bussin kyytiin. Ja sitten se matka kestää kumminkin 2,5 tuntia. Tässä on kokonaisuus hukassa. Ei kukaan halua tällaisia sekoilumahdollisuuksia. Bussin ja junan olisi syytä lähteä samasta paikasta, jotta niitä voisi käyttää toistensa korvikkeina tarpeen mukaan. Eli kaukojunan pitäisi lähteä suoraan lentoasemalta. Jos näin ei ole niin siedettävä hätävaravaihtoehto olisi että myös bussi lähtisi Tikkurilan asemalta eikä lentoasemalta. Tai sitten kulkisi Tikkurilan aseman kautta lentoasemalle ja siitä eteenpäin.
Tarjoushintojen saatavuudesta näihin lähtöihin en osaa sanoa, mutta jos on varaa lennellä Finskillä tai Lufthansalla, on varmaan varaa maksaa kyydistä Vantaa - Tampere sama summa, minkä taksi veloittaa vaikkapa Keskustori - Olkahinen -matkasta?
Nettisivu nimenomaan ilmoittaa että lentoasemayhteyksille ei ole tarjouksia.
Tuolle "on kyllä varaa" -kommentille kyllä naurahdan vaivautuneesti. Olin nimittäin tuolloin heinäkuussa lomamatkalla Madridissa. Menin maanantaina, yövyin neljä yötä (neljän tähden hotellissa) ja palasin perjantaina. Lennot olivat Lufthansalla HEL-MUC-MAD-MUC-HEL. Kokonaisuutena maksoin lennoista ja hotellista tasan 500 €. Lentokenttämatkasta Madridissa ei tullut lisäkuluja kun kuljin metrolla ja ostin 5 päivän lipun, johon lentokenttäyhteys kuului mukaan ilman lisämaksua.
Mutta tuo Expressbus...! Se maksoi muistaakseni reilut 24 € suuntaansa eli hiuksen verran alle 50 € meno-paluu. Se on 10 % koko muun matkan kustannuksesta. Kun katsoo vähän mitä vastinetta rahalle saa niin kyllä minusta lentokilometrit Madridiin sai suhteessa pilkkahintaan verrattuna siihen mitä Expressbus Suomessa maksoi. Se oli matkani suhteellisesti kallein osa, kenties lukuunottamatta öistä taksimatkaa linja-autoasemalta kotiin (menoaikataulu oli niin mukava että menin kotoa linja-autoasemalle bussilla, ja kun minulla on kk-lippu, siitä ei tullut lisäkulua).
Homma menee niin että polttoaineiden hintojen noususta huolimatta lentomatkustuksen hinnat ovat tulleet kilpailun myötä rajusti alas viimeisen 25 vuoden aikana. Samaan aikaan bussi- ja junamatkustus on Suomessa kallistunut hirmuisesti, mikä tuskin on ihme kun tietää että kilpailua ei ole vaan monopolit sanelevat hinnat. Toisinaan (esim. Ryanairin kanssa) ollaan jo tilanteessa jossa lento toiselle puolelle Eurooppaa on halvempi kuin bussimatka alle 200 km päähän!