Expressbusin kesätarjoukset

Omasta mielestä Paunun Korkeasaari-paketti on hinnaltaan varsin kilpailukykyinen. Ja vaivatonkin kun pääsee tyyliin perille asti: http://www.paunu.fi/korkeasaari12.htm
Tosin, katson maailmaa nuolikuvioisten silmälasien läpi....
Nykyisenä interwebin aikakautena se vaan on liian vaikeaa löytää tuollaisia käyttäjäystävällisesti hinnoiteltuja palveluita. Vai onko vaan jotkut ihmiset liian tyhmiä huomatakseen niitä? ;)

Negatiivista tuossa paketissa toki on, ettei matkaa voi tehdä OB - se varma tamponi -värisellä vaunulla...
 
Omasta mielestä Paunun Korkeasaari-paketti on hinnaltaan varsin kilpailukykyinen. Ja vaivatonkin kun pääsee tyyliin perille asti: http://www.paunu.fi/korkeasaari12.htm
Tosin, katson maailmaa nuolikuvioisten silmälasien läpi....

Jotakuinkin samaan hintaluokkaan taitaa mennä kokonaisuutena. Mutta suoraan sanottuna kun on tottunut vuosikaudet kokoamaan matkansa erillisistä palikoista niin tällainen tarjous suorastaan huutaa "pakettimatka!". Ei houkuta. Ja lisäksi olisi pitänyt herätä varaamaan se hyvissä ajoin.

Meidän Korkeasaaren reissu oli täysin improvisoitu juttu. Päätin lähdöstä vasta edellisenä päivänä alkuillasta (palattuamme Ikaalisista Ti-Ti Nallen taloa katsomasta ja todettuani että virtaa riittää vielä toiseen peräkkäiseen hupipäivään) ja ainoa ennakkovaraus oli Onnibus-lippu, joka oli niin edullinen että ajattelin ettei tule kauheaa tappiota vaikka suunnitelmat muuttuisivatkin. Junalipun ostin rautatieasemalla automaatista 5 min ennen junan lähtöä, ja siinä vaiheessakin oli vielä auki menemmekö Pendolinolla vai IC:llä: vasta automaatilla tuon päätin. Ja perillä Helsingissä piti tietty puuhastella vähän muutakin kuin vain käydä siellä Korkeasaaressa: luonnollisesti kävimme Akateemisessa kirjakaupassa sekä jäätelöllä Stockmannin vintillä. Ja tietenkin syömässä, mennessä Kluuvikadulla ja juuri ennen paluuta Forumissa. Ei tällainen kahta kättä heilutellen -improvisointi sovi ollenkaan siihen, että pitäisi varata matka pakettina kun kaikki on avoinna vielä lähtöhetkellä ja sitten sen näkee kun menee millainen päivästä muodostuu.
 
Jotakuinkin samaan hintaluokkaan taitaa mennä kokonaisuutena. Mutta suoraan sanottuna kun on tottunut vuosikaudet kokoamaan matkansa erillisistä palikoista niin tällainen tarjous suorastaan huutaa "pakettimatka!". Ei houkuta. Ja lisäksi olisi pitänyt herätä varaamaan se hyvissä ajoin.

Meidän Korkeasaaren reissu oli täysin improvisoitu juttu. Päätin lähdöstä vasta edellisenä päivänä alkuillasta (palattuamme Ikaalisista Ti-Ti Nallen taloa katsomasta ja todettuani että virtaa riittää vielä toiseen peräkkäiseen hupipäivään) ja ainoa ennakkovaraus oli Onnibus-lippu, joka oli niin edullinen että ajattelin ettei tule kauheaa tappiota vaikka suunnitelmat muuttuisivatkin. Junalipun ostin rautatieasemalla automaatista 5 min ennen junan lähtöä, ja siinä vaiheessakin oli vielä auki menemmekö Pendolinolla vai IC:llä: vasta automaatilla tuon päätin. Ja perillä Helsingissä piti tietty puuhastella vähän muutakin kuin vain käydä siellä Korkeasaaressa: luonnollisesti kävimme Akateemisessa kirjakaupassa sekä jäätelöllä Stockmannin vintillä. Ja tietenkin syömässä, mennessä Kluuvikadulla ja juuri ennen paluuta Forumissa. Ei tällainen kahta kättä heilutellen -improvisointi sovi ollenkaan siihen, että pitäisi varata matka pakettina kun kaikki on avoinna vielä lähtöhetkellä ja sitten sen näkee kun menee millainen päivästä muodostuu.

Tuskin se eb-kuski olisi pahemmin moittinut vaikka olisit suorittanut nuo mainitut ruokailurituaalit myös heidän matkojen välissä. Kummasti Onnibussilta voi varata matkan etukäteen, mutta eb:ltä ei ja toisekseen ainakin ennen Paunulta sai autosta suoraan ostettua nuo matkat ilman mitään varaamista.
Jos rautatieasemalle raahautuu niin eikös silloin ole jo päättänyt matkasta hieman ennen sinne menemistä vai juniako ajattelit muksuille käydä näyttämässä ja sitten päätitkin pistäytyä Tsadissa ja Onnilippu oli sattumalta samalle päivälle?
Jokainen saa kulkea vaikka konttaamalla, mutta on ihmeellistä, että toisilta voi varata etukäteen, mutta toisilta taas ei.
:cool:

ps.Jos olisit mennyt EB-autoon 10 sekuntia ennen lähtöaikaa olisit voinut ostaa lipun lähtöajan jälkeen samalla hintaa
 
Kummasti Onnibussilta voi varata matkan etukäteen, mutta eb:ltä ei ja toisekseen ainakin ennen Paunulta sai autosta suoraan ostettua nuo matkat ilman mitään varaamista.
Jos rautatieasemalle raahautuu niin eikös silloin ole jo päättänyt matkasta hieman ennen sinne menemistä vai juniako ajattelit muksuille käydä näyttämässä ja sitten päätitkin pistäytyä Tsadissa ja Onnilippu oli sattumalta samalle päivälle?
Jokainen saa kulkea vaikka konttaamalla, mutta on ihmeellistä, että toisilta voi varata etukäteen, mutta toisilta taas ei.
:cool: ps.Jos olisit mennyt EB-autoon 10 sekuntia ennen lähtöaikaa olisit voinut ostaa lipun lähtöajan jälkeen samalla hintaa

Onnibusin varaukseen liittyi tässä tapauksessa pienempi taloudellinen riski. Ja esim. mitään VR:n alelippuja en olisi kyllä niitäkään varannut etukäteen, eipä silti. Mainoksessa ei sanottu että paketin Korkeasaari-lippuineen saa myös bussista vaan kehotettiin varaamaan matkapalvelusta. Jos bussista saa vain bussiliput niin sitten Expressbus-vaihtoehto on selkeästi kalliimpi kuin valitsemani vaihtoehto. Mainoksessa korostettiin myös kuinka bussi vie suoraan satamaan. Entä jos en halunnutkaan suoraan sinne? Nämä ovat ihan todellisia tekijöitä päätöksentekoprosessissa.

Mutta tokihan EB-silmälasien läpi tarkasteltuna EB on ratkaisu mihin tahansa ongelmaan. Asiakkaan mielestä tosin välttämättä ei ole, mutta matkustinhan kuitenkin sinne Vantaan kentälle EB:lla - ei pääse kukaan sanomaan että vältän sitä silloinkin kun se on mitenkuten järkevin vaihtoehto.
 
Onnibusin varaukseen liittyi tässä tapauksessa pienempi taloudellinen riski. Ja esim. mitään VR:n alelippuja en olisi kyllä niitäkään varannut etukäteen, eipä silti. Mainoksessa ei sanottu että paketin Korkeasaari-lippuineen saa myös bussista vaan kehotettiin varaamaan matkapalvelusta. Jos bussista saa vain bussiliput niin sitten Expressbus-vaihtoehto on selkeästi kalliimpi kuin valitsemani vaihtoehto. Mainoksessa korostettiin myös kuinka bussi vie suoraan satamaan. Entä jos en halunnutkaan suoraan sinne? Nämä ovat ihan todellisia tekijöitä päätöksentekoprosessissa.

Mutta tokihan EB-silmälasien läpi tarkasteltuna EB on ratkaisu mihin tahansa ongelmaan. Asiakkaan mielestä tosin välttämättä ei ole, mutta matkustinhan kuitenkin sinne Vantaan kentälle EB:lla - ei pääse kukaan sanomaan että vältän sitä silloinkin kun se on mitenkuten järkevin vaihtoehto.

Niin, EB kuljettaakin asiakkaansa perille asti, toisin kuin OB. Monelle tuo satamaan asti vieminen on kullanarvoinen asia, sillä moni joka ei Helsingin seudulla asu, oudoksuu siellä yksin liikkumista. Monelle on myös mukavuudesta kyse, kun pääsee suoraan sinne minne on menossa. Ja tämän näkee ihan konkreettisesti seuraamalla Paunun autoja Länsisatamassa etenkin viikonloppuisin Baltic Princessin tulo/lähtöaikoina.
On toki hienoa että Sinä olet omatoiminen etkä halua satamaan. J_J varmaan voi selventää olisiki sinut matkapaketteinesi voinut jättää vaikka Myyrmäkeen.
 
Niin, EB kuljettaakin asiakkaansa perille asti, toisin kuin OB. [...]
On toki hienoa että Sinä olet omatoiminen etkä halua satamaan. J_J varmaan voi selventää olisiki sinut matkapaketteinesi voinut jättää vaikka Myyrmäkeen.

Ja tämä on Onnibusin vika kuinka?

Ehkäpä vain on niin että olen Helsingissä tottunut kävelemään rautatieasemalta Kauppatorille ja pidän sitä tässä tilanteessa lisäarvona enkä haittana, kun voi lapselle esitellä katumaisemia... Mutta eihän minun tätä tarvitse perustella. Kerroin vain miten tämän koen. Ei ole kenenkään pakko ottaa tosikseen. Mutta jos ei ota, voi olla että asioin rahoineni muualla.
 
Ei kai sen nyt pitäisi olla maailman vaikein asia ymmärtää, että asiakkaita on monenlaisia ja monenlaisille konsepteille on tilausta. Onnibussin mukaantulo pakottaa vanhat firmat varmistamaan, että korkeimmilla hinnoilla tosiaan saa vastinetta, mikä on ihan hyvä. Mutta ei kaikkien tarvitse hinnalla kilpailla. Nythän tilanne on sillä tavalla aika selkeä, että Onnibus tarjoaa halvimman, VR nopeimman ja EB palvelevimman yhteyden. Eli asiakkaan näkökulmasta kenttä on aika hyvin peitetty ja omista tarpeista ja preferensseistä katsoen aina löytyy hyvä vaihtoehto. Itse tällä hetkellä suosin aika paljon EB-busseja Tampere - Helsinki -väliä kulkiessani ja syynä on myöhäiset lähdöt läpi yön yhdistettynä mahdollisuuteen ostaa lippu vasta bussissa. Mutta minä toki saankin tällä hetkellä opiskelijana liput puoleen hintaan, eli lipun hinta ei tunnu niin kalliilta, että välittäisin halvemmista. Vaan jos täyden hinnan joutuisi maksamaan, Onnibus saattaisi muuttua hyvinkin houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.
 
Itse tällä hetkellä suosin aika paljon EB-busseja Tampere - Helsinki -väliä kulkiessani ja syynä on myöhäiset lähdöt läpi yön yhdistettynä mahdollisuuteen ostaa lippu vasta bussissa. Mutta minä toki saankin tällä hetkellä opiskelijana liput puoleen hintaan, eli lipun hinta ei tunnu niin kalliilta, että välittäisin halvemmista. Vaan jos täyden hinnan joutuisi maksamaan, Onnibus saattaisi muuttua hyvinkin houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.

Hyvin kiteytetty. EB:n etu ovat todella ne illan myöhäiset lähdöt, jolloin juna ei enää palvele. Ja lentoasemayhteys (jos kohta niin hidas ettei se kilpaile mitenkään tasavertaisesti liittymälennon kanssa). Ja tämähän se Onnibusin logiikka on, että jos kaikki saisivat saman hinnan kuin nyt opiskelijat, kysyntä lähtisi rajuun kasvuun. Kuten on lähtenyt jo alkukokemusten perusteella.

Sopii tietysti kysyä miksi VR ei halua palvella myöhäisillan kulkijoita. Esim. Helsinki-Tampere -välillä on taatusti jonkin verran palvelematonta kysyntää klo 23-00 välillä lähtevälle vuorolle, koska Helsingissä sentään on kaikenlaista kulttuuritarjontaa johon voisi tutustua enemmän jos yhteydet toimisivat paremmin. Nykyisellään moni jättää varmasti menemättä, kun ei ole pakottavaa tarvetta. Poikkeukset vahvistavat säännön: esim. joku megakonsertti silloin tällöin vetää väkeä kaukaa siitä huolimatta että kotiin pääsy voi olla tuskainen taival. Samoin lentoyhteydet maailmalta tulevat usein niin myöhään että viimeinen juna on jo mennyt. Eli ei ole mitään iloa hankkiutua Tikkurilaan kun ei enää kuitenkaan pääse siitä junalla eteenpäin. Sama juttu sitten kun Kehärata valmistuu ellei VR samalla lisää kaukojunatarjontaansa.
 
Tässähän se elämän onni ja autuus taas kerran tuli. Onneksi Onnibus... Siitä se riemu syttyy, kuinkas muutenkaan :D
Onhan tietysti varsin todennäköistä, että jokin muukin bussiyritys alkaa liikennöidä suoria pikavuoroja tuolloin ilman välipysähdyksiä (pl. mahdollisesti rampit ja Hämeenlinnakeskus). Mutta Onnibus on kokolailla varmuudella toimijana ko. reitillä.

Meinaat että valkeakoskelta pitäisi ajaa omaa pikavuoroa kun ei sinne junallakaan pääse? Koskas näemme Onnibussin mainoksen?

Ps. Ihan vinkkinä, aikataulusta näkee mitkä vuorot kiertää Valkeakosken ja Rixun kautta, niin ei tarvitse sitä hitainta valita :)
Näitäkin vuoroja näköjään on, jotka skippaavat Koskin ja Rixun kokonaan. Rampit ja Hämeenlinna toki pidentävät matka-aikaa jonkin verran, luokkaa 5 minuuttia kumpikin. Näitä en vastusta, koska ovat tärkeää palvelua niiden palvelualueella asuville ja sinne matkustaville.

Jostain syystä kuitenkaan ei ole koskaan osunut omalle kohdalle EB-vuoroa, joka olisi ajanut suoraan käymättä kummassakaan kauppalassa. Toki niiden kautta ajaminen on elämys itsessään eikä niissä ole minulle yleensä mitään suoranaista haittaa. VLK-reitin paras puoli onkin Sääksmäen sillat, joita on ilo katsella silloin kun ei ole mihinkään kiire. Mutta jos ajatellaan tyypillistä vaativaa matkustajaa, joka haluaa mahdollisimman nopeasti perille Helsinkiin/Tampereelle, jokainen koukkaus ärsyttää. Etenkin jos autotallissa seisoo oma kiesi.

Valkeakosken Ilpolle tarjoutuu parin vuoden päästä mahdollisuus aloittaa reittiliikenne Valkeakoskelta Helsinkiin. On pitkälti Ojalan klaanista kiinni, mihin yhteenliittymään haluavat kuulua vai ovatko itsenäisiä.

Ja junaliikenne Valkeakoski–Toijala synkronoituna kaukojuniin ei ole mikään mahdottomuus, kunhan rata parannetaan henkilöliikenteelle hyväksyttäväksi. Bussia saa ajaa vaikka routineella hiekkatiellä, mutta junaliikenteen turvallisuusmääräykset ovat nykyisin niin tiukat, että tasoristeyksien näkemäalueiden pitää olla tarpeeksi laajat ja radalla pitää olla kulunvalvonta. Syöttöjunayhteys parantaisi koskilaisten yhteyksiä paitsi Helsinkiin, myös etenkin Turkuun ja pohjoiseen Tamperetta lukuunottamatta (pohjoisemmas kyllä, koska merkittävä osa IC-junista jatkaa Tampereelta pohjoiseen).
 
Viimeksi muokattu:
Ja tämä on Onnibusin vika kuinka?

Ehkäpä vain on niin että olen Helsingissä tottunut kävelemään rautatieasemalta Kauppatorille ja pidän sitä tässä tilanteessa lisäarvona enkä haittana, kun voi lapselle esitellä katumaisemia... Mutta eihän minun tätä tarvitse perustella. Kerroin vain miten tämän koen. Ei ole kenenkään pakko ottaa tosikseen. Mutta jos ei ota, voi olla että asioin rahoineni muualla.
Kuten sanot, jokainen saa toimia parhaaksi kokemallaan tavalla. Mikäli itse olen pyrkimässä (satamasta lähtevään) laivaan, menen ilomielin perille satamaan asti yhdellä ja samalla kulkuneuvolla/lipulla, etenkin kun se satamayhteys ei käytännössä maksa yhtään lisää... Jos kuitenkin on halu kävellä satamaan vaikka Kampista (tai vaikka Martinlaaksosta, Lommilasta tai ihan mistä parhaalta tuntuu), niin kaikin mokomin :)

---------- Viesti lisätty kello 15:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:41 ----------

Niin, EB kuljettaakin asiakkaansa perille asti, toisin kuin OB. Monelle tuo satamaan asti vieminen on kullanarvoinen asia, sillä moni joka ei Helsingin seudulla asu, oudoksuu siellä yksin liikkumista. Monelle on myös mukavuudesta kyse, kun pääsee suoraan sinne minne on menossa. Ja tämän näkee ihan konkreettisesti seuraamalla Paunun autoja Länsisatamassa etenkin viikonloppuisin Baltic Princessin tulo/lähtöaikoina.
On toki hienoa että Sinä olet omatoiminen etkä halua satamaan. J_J varmaan voi selventää olisiki sinut matkapaketteinesi voinut jättää vaikka Myyrmäkeen.
Paunun vuoroista ei tietääkseni ainakaan Myyrmäkeen voi jäädä, mutta mikäli Korkeasaari -paketin ostanut haluaa jäädä kyydistä esimerkiksi Haagaan tai vaikka Tervakoskelle (halutessaan kävellä ja näyttää maisemia lapselleen), niin ei sitä kukaan estämässä ole. Toki tuo hukkaan menevä (kävely)aika on sitten vastaavasti pois siitä apinalaaksossa vierailuun käytettävissä olevasta ajasta. Korkeasaari ja Linnanmäki -paketin (sis. bussimatkat, sisäänpääsy kohteeseen) voi siis ostaa bussista ilman ennakkovarausta, kuten useimmat pakettimatkailijat tekevätkin.
 
Mikäli itse olen pyrkimässä (satamasta lähtevään) laivaan, menen ilomielin perille satamaan asti yhdellä ja samalla kulkuneuvolla/lipulla, etenkin kun se satamayhteys ei käytännössä maksa yhtään lisää...

Varmaan toimisin itsekin toisin jos olisin lähdössä risteilylle ja mukana olisi paljon matkatavaraa. Tässä tapauksessa vaan en ollut, eikä matkatavaroitakaan ollut. Vaikka en mikään aivan erityinen Helsinki-fani olekaan, kävely Esplanadin kautta Kauppatorille voi aurinkoisena kesäpäivänä olla positiivinen kokemus, jota en välttämättä haluaisi skipata kerran vuodessa tehtävällä reissulla vain siksi että pääseen kiilusilmäisen päämäärätietoisesti suoraan Korkeasaaren lautalle. Matkakin voi olla osa elämystä. ;)

Puhun kiilusilmäisestä päämäärätietoisuudesta siksi kun itse satun olemaan niin päämäärätietoinen, että en oikein osaa tehdä mitään tai mennä minnekään ilman tarkoitusta, vain "huvin vuoksi". Minun pitää keksiä itselleni päämäärä jota kohti kulkea. Mutta jo varhain opin, että itse asiassa toisinaan voi käydä niin että kun pyrkii jotain tavoitetta kohti, matkalla voi kohdata jotain vielä tärkeämpää, hauskempaa, mielenkiintoisempaa jne. Päämäärä voi olla itsetarkoitus, mutta se voi olla myös välineellinen tavoite jonka kautta avautuu paljon uusia näköaloja, joita ei ole ajatellut olevan olemassakaan. On tärkeää olla päämäärä, mutta mikä se on ei välttämättä ole niin tärkeää. Pitkällä aikavälillä olemme kaikki kuolleita - ja jos näin ajattelee, niin ikinä ei kannata tehdä yhtään mitään. Mutta kun keksii itselleen realistisia päämääriä, niiden kautta tavoittaa paljon muutakin, ja motivaatio/mielenkiinto säilyy.
 
Onko nyt muutenkaan hirveän tarkoituksenmukaista juuttua yhteen Korkeasaari-pakettiin? Ihmisillä on tuhat muutakin syytä tulla Helsinkiin, ja Paunu tuskin tarjoaa pakettimatkaa jokaiselle. Janin vertailu matka-ajoista ja kustannuksista pätee ihan hyvin edelleen yleistapaukseen.
 
Varmaan toimisin itsekin toisin jos olisin lähdössä risteilylle ja mukana olisi paljon matkatavaraa. Tässä tapauksessa vaan en ollut, eikä matkatavaroitakaan ollut. Vaikka en mikään aivan erityinen Helsinki-fani olekaan, kävely Esplanadin kautta Kauppatorille voi aurinkoisena kesäpäivänä olla positiivinen kokemus, jota en välttämättä haluaisi skipata kerran vuodessa tehtävällä reissulla vain siksi että pääseen kiilusilmäisen päämäärätietoisesti suoraan Korkeasaaren lautalle. Matkakin voi olla osa elämystä. ;)
Et sinä sillä Paununkaan "Korkeasaari Expressillä" suoraan Kauppatorille pääse. Espaa pitkin 99% varmuudella senkin kyydissä saat kulkea vieläpä Kampin kautta ;)
 
Tässä keskustelussa on ollut pari sivua aika inhottava sävy. Yhden mielestä Onnibus on hyvä juttu ja EB-miehet vinoilevat hänelle minkä ehtivät. Onko tämä nyt foorumin linjan mukaista asiallista keskustelua? Ei tee kauheasti mieli sanoa mitään kun Onnibus-myönteinen kommentti aiheuttaa tiukkaa väheksyntää.
 
Tässä keskustelussa on ollut pari sivua aika inhottava sävy. Yhden mielestä Onnibus on hyvä juttu ja EB-miehet vinoilevat hänelle minkä ehtivät. Onko tämä nyt foorumin linjan mukaista asiallista keskustelua? Ei tee kauheasti mieli sanoa mitään kun Onnibus-myönteinen kommentti aiheuttaa tiukkaa väheksyntää.
Toisaalta viestiketjun aihe lienee "Expressbusin kesätarjoukset"... Ja niinikään toisaalta, jos ei tee mieli mitään sanoa, voi jättää sanomattakin ;)

Toisekseen, eräs "Onniuskovainen" aloitti itse vertailun Onnibussiin, joten sitä saa mitä tilaa ;)
 
Takaisin
Ylös