ExpressBusin tulevaisuus

Eskelinen ja Pohjolan Matka ovat Onnibusin ulkopuolella ainoat, joilla on mainitsemisen arvoisesti markkinalinjaliikennettä. Pekola tulee sitten hieman siitä jäljessä, jos katsoo reittien määrää.
Entäs Oulaisten Liikenne? Vai onko heidän liikennekenttänsäkin nykyään elyjen tilaamaa?
 
Pohjolan Liikenteen ja Savonlinjan poistumiset vaikuttivat useampiin reitteihin kuin pienempien. Ne olivat myös ainoat, joilla olisi -niin halutessaan- saattanut olla mahdollisuudet jäädä kilpailemaan ainakin puolivaltakunnallisella tasolla Onnibussin kanssa, tai mikä tuo pääkilpailija sitten ikinä olisi ollutkaan.
 
Siinähän kävi niin, että entisistä isoista pikavuoroliikennöitsijöistä Pohjolan Liikenne ja Savonlinja irtautuivat etunenässä ExpressBusista, perustivat uuden oman brändin sekä verkkokaupan ja yrittivät sitä kautta - eivät onnistuneet.

Muista isoista pikavuoroliikennöitsijöistä Vainio ja Paunu jäivät lipunmyyntitoiminnoissa Matkahuollon sateenvarjon alle ja ne pärjäsivät pisimpään.

Ehkä lopputulos olisi voinut olla vähän toisenlainen, jos isot ExpressBus-liikennöitsijät olisivat yksissä tuumin lähteneet kehittämään palveluja ja brändiä, mutta sen sijaan ne keskittyivät lähinnä iskemään kapuloita uuden kilpailijan rattaisiin.

Toki silläkin on valtava merkitys, että rahti siirrettiin lopulta busseista kuorma-autoihin ja rekkoihin. Moni entisajan vakiovuoro- ja pikavuororeitti eli rahtituloilla matkustajatulojen rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Toki silläkin on valtava merkitys, että rahti siirrettiin lopulta busseista kuorma-autoihin ja rekkoihin. Moni entisajan vakiovuoro- ja pikavuororeitti eli rahtituloilla matkustajatulojen rinnalla.

Tästähän on hyvä esimerkki se että Tampere-Vaasa pikavuoro lopetettiin ja rahti ajettiin kuorma-autolla käytännössä samalla pikavuoron aikataululla. Tässä varmasti rahdista saatava tuotto ja sen muodostumisperiaatteet esittivät isoa osaa.
 
Takaisin
Ylös