Flixbus Suomeen

Flixbus kertoi tänään, että se suunnittelee uusia reittejä Suomeen ja aikoo julkistaa ne ensi keväänä. He harkitsevat 20:tä uutta kohdetta Suomessa. Ilta-Sanomien juttu
 
Flixbus-kokemus viime perjantailta (20.10.) Hampuri-Köpis -linjalta:

- Hampurin bussiasemalta ei kello 15:n jälkeen näyttänyt lähtevän mitään muita kuin FlixBusseja. Asiakkaita oli aseman pieni halli täynnä koska myrsky iski pohjoiseen Saksaan ja monet linjat myöhässä 2-3 tuntia. Aikataulunäyttö FlixBussin toimiston seinästä jumittui näyttämään klo 15:n tilannetta vielä 16:n jälkeen. Meidän 15:ksi aiottu bussimme luvattiin näytöissä klo 16:20, kunnes äkkiä se katosi näytöistä, samoin kuin seuraava Köpikseen vievä bussi. Turisit kyselivät toisiltaan joko auto tuli vai joko meni.
- Edeltävä Köpikseen vievä bussi olisi ollut laiturissa kello 15 (koska myöhässä pari tuntia) mutta siihen ei FlixBussin kassa myynyt lippuja selittäen, että heillä olisi oltava asiakkaiden henkilöllisyydet selvillä AIEMMIN, vakuutusten vuoksi.
- FlixBussimme saapui 16:40 selityksittä, lähti klo 17 selityksittä. Matkalla ei mitään kuulutuksia, kuljettaja vastasi aluksi matka-ajaksi 7 tuntia kun kysyttiin, myöhemmin matkalla kohautteli olkapäitään kun kysyttiin todennäköisiä aikoja.
- Reitin piti kulkea suoraan lautan kautta Tanskaan, mutta mitään kertomatta kuljettaja ajoikin pidempää reittiä Iso-Beltin sillan kautta, ilmeisesti siksi että myrsky pysäytti lauttaliikenteen. Kaksikerroksinen bussi eteni sillan yli hiipimällä, koska myrsky tärisytti sitä. Tuulen puhaltaessa yli 15 ms ei sillalle pitäisi lainkaan mennä tuuliherkillä ajoneuvoilla, mutta kuskin mielestä bussimme ei kai sitten ollut sellainen. Myrskyvaroitus Iso-Beltille oli jo annettu yli 20 ms puhaltavista tuulista. Etelä-Ruotsissa kaksikerroksiset bussit korvattiin yksikerroksisilla vielä seuraavanakin päivänä.
- Perillä Köpiksessä kuski ajoi bussin jollekin pimeälle sivukadulle ja häipyi saman tien! Stuertti jäi parkittelemaan, ei mitään kuulutuksia taaskaan missä ollaan ja missä suunnassa on asema; lähellähän se oli mutta siinä sateessa ja pimeydessä ei olisi löytänyt mitään ellei kaupunki olisi ollut edes alkeellisesti tuttu.

Ei toista kertaa tämän firman kyyteihin.
 
Flixbus-kokemus viime perjantailta (20.10.) Hampuri-Köpis -linjalta:

- Perillä Köpiksessä kuski ajoi bussin jollekin pimeälle sivukadulle ja häipyi saman tien! Stuertti jäi parkittelemaan, ei mitään kuulutuksia taaskaan missä ollaan ja missä suunnassa on asema; lähellähän se oli mutta siinä sateessa ja pimeydessä ei olisi löytänyt mitään ellei kaupunki olisi ollut edes alkeellisesti tuttu.

Ei toista kertaa tämän firman kyyteihin.

Se pimeä sivukatu, Ingerslevsgaden, on kapunungin kaukobussiterminaali, vielä toistaiseksi.
 
Flixbus on päässyt siihen harvalukuisten bussiyhtiöiden joukkoon, jonka kaikki sattumukset uutisoidaan.

Vaasasta Varsovaan lähtenyt Flixbus hajosi Mynämäessä. Matkustajat käyttivät ChatGPT:tä kommunikoidakseen kuljettajan kanssa ja korvaavan bussin tuloon kesti 3 tuntia. Matkustajat saivat 10 euron välipalakupongit (tosin tien poskessa ei ollut mitään paikkaa, mihin kuponkeja olisi voinut käyttää). Iltalehden uutinen
 
Flixbus on päässyt siihen harvalukuisten bussiyhtiöiden joukkoon, jonka kaikki sattumukset uutisoidaan.

Vaasasta Varsovaan lähtenyt Flixbus hajosi Mynämäessä. Matkustajat käyttivät ChatGPT:tä kommunikoidakseen kuljettajan kanssa ja korvaavan bussin tuloon kesti 3 tuntia. Matkustajat saivat 10 euron välipalakupongit (tosin tien poskessa ei ollut mitään paikkaa, mihin kuponkeja olisi voinut käyttää). Iltalehden uutinen

Uutisen kuvan perusteella autona on ollut vähän vanhempi LHL822. Tämä ja pari muuta vastaavaa LHL-kilpistä on ilmaantunut ajamaan näitä linjoja tässä syksyn aikana ja ne ovat aikamoisessa kuosissa.

Menin pari viikkoa sitten sisarella LHL833:lla, auto oli ulkoa kolhuja ja naarmuja täynnä, sisällä ei tainnut olla yhtäkään ehjää käsinojaa ja viereinen penkki oli poistettu käytöstä, kun se oli osittain irti kiinnikkeistään. Bonarina mainittakoon vielä, että bussista päästiin ulos Turussa vasta tasan saapumisaikaan 12.20, vaikka bussi saapuikin asemalle jo hyvissä ajoin ennen sitä.
 
En tiedä onko usein... tänään näkyi olevan linjalla täys valkoinen 2 akselinen new 9700
 
"Joensuusta pääsee pian bussilla Hampuriin – saksalainen bussiyhtiö haluaa laajentaa toimintaansa Suomessa"



Minun mielestä ainakin ihan positiivista että vähän pikavuoroille tulee muutakin kilpailua, ettei kohta koko Suomen pikavuoroliikenne ole tuon yhden ja saman puulaakin hallussa.
 
Joensuu - Hampuri todennäköisesti fiksuinta Helsinki - Turku - Malmö - Gedserin kautta, eikö?
 
Google Maps esittää kahta reittiä, joista toinen Tallinnan kautta ja toinen Vaasan kautta.
Luulisi, että Flixbus haluaa hyödyntää Helsingin markkinat, eli oletetaan, että reitti kulkee Helsingin kautta. Google Maps ehdottaa Helsinki–Hampuri-välillä ensisijaisesti Tallinnan ja Varsovan kautta kulkevaa reittiä ja vaihtoehtoisesti Tallinnan ja Gdanskin kautta kulkevaa reittiä. Näistä nopeampi on reilut 23 tuntia.

Jos raahaa reitin Ruotsiin Tukholman eteläpuolelle, eli pakottaa Google Mapsin ehdottamaan toista reittiä, matka-aika on noin puoli tuntia Tallinnan reittiä lyhyempi. Google Maps ei siis jostain syystä halua ehdottaa sitä, mutta nopein reitti Helsingistä Hampuriin näyttäisi kulkevan Turun, Tukholman, Malmön, Kööpenhaminan ja Gedserin kautta.
 
Arvaus meni väärin: YLEn artikkelissa kerrotaan lisätietoja reiteistä.
Tampere–Vilna kuluttaa penkkiä 18 tunnin verran. Suomessa bussi pysähtyy Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä ja Nurmijärvellä.

Joensuun reitti kulkee Kuopion, Jyväskylän, Heinolan ja Lahden kautta Helsinkiin. Tästä matka jatkuu Viron ja Puolan kautta Saksaan. Matkaa kuluu 40 tuntia.

Rovaniemeltä [Krakovaan] 39 tunnin matka kulkee kotimaassa Kemissä, Oulussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Heinolassa.

Flixbusin kaikilla uusilla reiteillä on yksi lähtö päivässä sekä pohjoiseen että etelään. Reiteillä aletaan ajaa jo heinäkuun lopulla.
 
Takaisin
Ylös