Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kiinteätelisen moninivelvaunun ongelmat on tunnustettu Euroopassa jo yleisesti. Ratkaisuna näyttää olevan saada kiinteään teliin sen verran joustavuutta, että pyörien ja radan kuluminen saadaan siedettävälle tasolle. Se taso on kuitenkin enemmän kuin kääntyvätelisissä telivaunuissa.M32-sarjaa ovat vaivanneet lukuisat ongelmat. Kiinteätelinen modulaarinen rakenne on tarkoittanut radan ja pyörien masentavan nopeaa kulumista, kuten eräissä muissakin vastaavanrakenteisia vaunuja käyttävissä kaupungeissa. Nyt vaunuista peräti 38 seisoo ruosteongelman vuoksi. Vaunujen rakenteisiin on kertynyt vettä, joten myös tuo Albertin mainitsema homeongelma kuullostaa luontevalta jatkolta.
Tuo joustavuusratkaisu on kiistatta yleistymässä, kun jo kaksi keskeisimmistä valmistajista (Bombardier/Flexity ja Stadler/Vario) ovat sen malleihinsa omaksuneet. Rohkenen silti väittää, että kokonaan toisentyyppiset rakenteet ovat myös yleistymässä. Entistä useammat kaupungit haluavat nimenomaan kääntyvätelisiä vaunuja, ja MAN-nivelvaunusta Siemensin perimä teliratkaisu on sekin tavallaan saanut Combino Supran ja Avenion myötä toisen tulemisen. Pohjoismaissa M32 ja Bergenin Vario-sarja saattavat hyvin jäädä viimeisiksi kiinteätelisiksi matalalattiavaunujen hankinnoiksi. Helsinki, Tukholma ja Norrköping ovat kaikki hankkineet viime vuosina kääntyvätelivaunuja, ja sellaisiin on valinta kallistumassa Oslossakin.Kiinteätelisen moninivelvaunun ongelmat on tunnustettu Euroopassa jo yleisesti. Ratkaisuna näyttää olevan saada kiinteään teliin sen verran joustavuutta, että pyörien ja radan kuluminen saadaan siedettävälle tasolle. Se taso on kuitenkin enemmän kuin kääntyvätelisissä telivaunuissa.
Kondenssivesi on ongelma, jonka voi sanoa olevan todellinen pohjoismainen erityisolosuhde. Ja etelän vaununtekijöille jotakuinkin vieras asia. Meillä se on tuttu, ja uudessa vaunuhankinnassa osattiin vaatia ratkaisut, joilla kondenssiongelma vältetään. Kiinnostavaa on nähdä, kuinka Stadlerin Variobahnit menestyvät Bergenissä, jossa ilmankosteutta riittää vielä enemmän kuin etelämpänä Atlantin rannalla Göteborgissa.
Antero
MAN-nivelvaunusta Siemensin perimä teliratkaisu on sekin tavallaan saanut Combino Supran ja Avenion myötä toisen tulemisen.
Minusta GS on kaivanut itselleen kuopan. Meillä oli suunnilleen sama ongelma ”modulivaunun” kanssa kuin heillä. Eli ostivat sellaisen vaunun, joita on maailma pullollaan, mutta niiden kanssa oli ja tuli vaikeuksia vähän kaikkialla. Uusissa järjestelmissä moninivelvaunut näyttävät toimivan, ainakin niihin tehtyjen rakenteellisten parannusten jälkeen. Eli siis toisen polven moninivelvaunut, joissa on todelliset akselilliset pyöräkerrat ja telillä edes parin asteen kiertymävara. Mutta vanhojen verkkojen tarpeisiin tarvitaan suurempia muutoksia. Kuten Simenesin Combino Plus / Avenio tai Articin tapaiset vaunut, joita isotkin valmistajat ovat tehneet vanhoille verkoille.Pari päivää myöhemmin kuvaan astui Transtech joka pitää uutta hankintailmoitusta kohtuuttomana. Transtech voisi "rakentaa vaunut juuri kuten Göteborg ne haluaa", mutta yhtiö ei täytä vaatimusta tuosta kuuden vaunun liikenteessä olosta.
M32 taas on moninivelvaunu. Ja nyt hankintaehdot rankkaavat ulos rakenteellisesti onnistuneen Articin sekä sen vastaavat kilpailijat, mm. Pesan kääntyvätelivaunun.
Tietysti onhan tuo surkeaa Transtechin kannalta, että tämän yhden vaatimuksen takia eivät pääse mukaan tarjousmenettelyyn. Toivotaan kuitenkin, että Göteborg saa hyvät uudet vaunut liikenteeseen surullisen M32-hankinnan jälkeen
No eipä tietenkään metrin raideleveyden vaunua tarjota 1435 mm:n verkolle... Eikä 2,4 metriä leveätä 2,65 leveään ympäristöön. Mutta kaikki vaunumallit ovat nykyään sellaisia, että niitä saa eri leveydellä ja pituudella. Myös Articeja.Transtechin tuskin kannattaisi tarjota Helsingin Arctic tyyppisiä vaunuja Göteborgiin koska siellä vaunut ovat sekä leveämpiä että pidempiä ja raideleveys tietenkin toinen, eli ihan toisenlaista kalustoa sinne halutaan kai?
Transtechin tuskin kannattaisi tarjota Helsingin Arctic tyyppisiä vaunuja Göteborgiin koska siellä vaunut ovat sekä leveämpiä että pidempiä ja raideleveys tietenkin toinen