Hämeenlinnan paikallisliikenne

Vs: Havaintoja Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Vastaavanikäiset ruotsalaiset-suomalaiset peruskaturit (esim. Volvo B10BLE / Carrus City L tai Scania L94 / Lahti 402) olisivat varmasti olleet toimivia ja melko vähän huollolle murheita tuottavia autotyyppejä.

Näin varmasti on, mutta niitäpä ei juuri tuosta syystä välttämättä ole kovin runsaasti saatavilla, ei ainakaan sillä rahalla, mikä pienen kaupungin liikennöitsijällä on käytettävissä.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Ei kalusto ole oikeasti olennainen asia. Matalan lattian merkitys pikkukaupungeissa toki on suurempi kuin isommissa, sillä suurempi osa matkustajista kuuluu siihen joukkoon, joille liikkuminen saattaa olla hankalaa. Paljon tärkeämpi asia käyttäjän kannalta on liikenne. Hämeenlinnan liikenne on selkeää, runkoreitillä arkena autot ajavat jopa 10 minuutin välein (asema-sairaala), M-L useimpiin kaupunginosiin pääsee kahdella linjalla ja sunnuntaisin yhdellä. Etenkin Hämeen Linjan autot ovat aina olleet siistejä ja hienosti maalattuja iästään huolimatta.

Kalusto on normaalia kaupunkikalustoa, liikenne on normaalia. Matkustajia ei silti ole liikaa. Toki tuplaamalla liikenne, puolittamalla hinnat ja hankkimalla uusia busseja saataisiin parempi paikallisliikenne. En usko kaupungin ihan heti panostavan paikallisliikenteeseen nykyistä enemmän. Kauempana keskustasta on niin merkittäviä kaupunginosia, että niihin paikallisliikenne on lähes välttämätöntä, joten vaikea on uskoa kaupungin antavan liikenteen nykyisestään vähentyäkään. Uskon paikallisesti tuollaista hiljaisemmankin ajan tunnin vuoroväliä pidettävän siinä määrin hyvänä, ettei paineita kaupungin panostuksen lisäämiseen ole.

Pääasiassa liikenne on hoidettu Hämeenlinnassa aina tehokkaasti. Linjoilla on tunnin kierrosaika, jonka puitteissa sitten toisesta päästään pidemmät linjat ajavat toisella puolen kaupunkia suorempaa reittiä. Suurin osa autoista on nytkin kokopäiväliikenteessä. Liikenteessä ei ole juuri tehostamisen (säästämisen) mahdollisuuksia. Itse näen ongelmana muutamien linjojen kääntämisen asemalla ja Hätilässä. Miettimällä niille sopivat kääntöpaikat idästä, saisi keskustan ohittavia yhteyksiä paremmiksi. Hämeen Linjan linjojen runkoreitiksi sopisi vaikkapa Harvoilanmäki-sairaala-Nummi, josta sitten haarauduttaisiin eri suuntiin, kuten tähänkin saakka.

Turengin linjalla kuljetaan jo nyt myös Hämeenlinnan sisällä. Linja ansaitsisi numeron ja jonkin kierroksen keskustan länsipuolella. Paras vaihtoehto olisi ajaa tori-Tiiriö-Nummi-Sairaala-l.as, jolloin linja toisi uusia yhteyksiä Turengista ja Harvialantien suunnalta kaikkein eniten. Linjan 12 ja 15 vievät molemmat Kettumäkeen. Sairaalaan ja Tiiriöön olisi varmasti enemmän kulkijoita. Samalla tämä ratkaisisi Tiiriön ja Nummen välisen liikkumisen ongelmia - 14 palvelee vain toiseen suuntaan.

Paikalliseen liikkumiseen liikenne on ihan siedettävää. Ongelmia tulee, jos saapuu kaupunkiin junalla tai bussilla. Tasaminuutein ajavat bussit ja junat eivät aina sovi yhteen kovinkaan hyvin. Kymmenien minuuttien paikallisbussin odotusta ei asemalla näytetä harrastavan, vaan loppumatka taitetaan muilla keinoin. Nykyisiä linjoja on vaikea yhdistellä keskenään ilman, että matka-aika pitenisi liikaa. Samoin ajoajat keskustasta ja asemalta päätepysäkille vaihtelevat linjoittain niin paljon, ettei niitä oikein saa samaan aikaan vaihtopysäkille. Kumminkin tunnin kierto ja tasaminuutein toistuva aikataulu ovat monessa suhteessa niin edullisia, ettei niitä kannata ehkä lähteä muuttelemaan.

Jos mieleen tulee jotain ideoita linjaston kehittämisestä, kertokaa. Mielenkiintoista kuulla realististia ajatuksia, joskaan ne välttämättä eivät täältä kantaudu asioista päättävien korviin. Kaksi yritystä kimpassa tuollaisen paketin hoitajana aina aiheuttaa myöskin omat hankaluutensa.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Turengin linjalla kuljetaan jo nyt myös Hämeenlinnan sisällä. Linja ansaitsisi numeron ja jonkin kierroksen keskustan länsipuolella. Paras vaihtoehto olisi ajaa tori-Tiiriö-Nummi-Sairaala-l.as, jolloin linja toisi uusia yhteyksiä Turengista ja Harvialantien suunnalta kaikkein eniten. Linjan 12 ja 15 vievät molemmat Kettumäkeen. Sairaalaan ja Tiiriöön olisi varmasti enemmän kulkijoita. Samalla tämä ratkaisisi Tiiriön ja Nummen välisen liikkumisen ongelmia - 14 palvelee vain toiseen suuntaan.
Jo useamman vuoden ajan on ollut puhetta mahdollisesta runkoreitistä Hattula (Parola) - Hämeenlinna - Janakkala (Turenki). Tälle löytyisi liikennöitsijät nykyisistä Vekka, Lehdon Liikenne ja Pekola. Tiedä sitten mikä on tämän tilanne, kun sekä Janakkala ja Hattula eivät ole mukana uudessa Suur-Hämeenlinnassa, joka starttaa 1.1.2009.

http://www.hameenlinna.fi/paatoksenteko/index.php?id=1102&pykala=311
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Perjantai 16.1.2009 / havaintoja

Hämeen linjan sijoituksia:
#3 / 1
#4 / 4
#5 / 20
#6 / 14
#9 / 3
#16 / 13

Vekan #7 ja #9 puolestaan lojuivat varikon romurivissä. Eivät näyttävästi ole olleet ajossa pitkään aikaan. #8:a ei näkynyt varikon alueella missään. Olisikohan poistettu? Eipähän ko. mallin autoja ole linjalla muutenkaan näkynyt varmaan ainakaan puoleen vuoteen...

Kuvia odotettavissa jälleen illalla - kunhan pääsen omalle koneelle... :)
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

6.1 HPK-ILVES ottelussa kiakkoajossa pelin jälkeen oli Vekan #14.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Onko kellään tietoa minä päivinä tuo Vekan #8 ajaa? Ajaako se jotain vakiona ja jos niin mitä? Ja jos saisi tiedot myös Vekan autoista #5 ja #19.

EDIT: Luin juuri Bussidata.fi sivustolta, että #5 on poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Vastaan itselleni. Aamulla ajattelin, että onpas tylsää niin lähdetään Hämeenlinnaan skootterilla Tampereelta. Siellä vähän aikaa pyörittyäni ja melkein MaxCin peräänajaneena :p huomasin Vekan #8 (ex. Tkl #607) linjalla 2. Onko kenelläkään tietoa onko tämä vakiosijoitus?
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Hämeenlinnan paikkurikalusto uudistuu. Hämeen linjalle on tullut toinen Scala. Tämä entinen HelBin auto on saanut numeron #3. Toisin sanoen aiemmin tällä numerolla kulkenut Scania N113CLB/Carrus City L (IYN-566) on mitä ilmeisimmin poistettu.

Vekalle on tullut ainakin 2 autoa, jotka molemmat ovat myös HelB:ltä ostettu. VGL-413 on Scania MaxCi (ex. HelB #9521) ja toinen puolestaan Carrus City U, rekisteriltään VGL-781 eli ex. HelB #9612. Mutta kysymys kuuluukin, onko yhtiölle tullut toinenkin MaxCi, niin kuin huhut kertovat, vai onko tämä toinen auto tuo uukkari?

Perjantain (12.2.) havaintoja kuvina saatavana huomenna, kunhan pääsen kotikoneelleni...
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Vekalle on tullut ainakin 2 autoa, jotka molemmat ovat myös HelB:ltä ostettu. VGL-413 on Scania MaxCi (ex. HelB #9521) ja toinen puolestaan Carrus City U, rekisteriltään VGL-781 eli ex. HelB #9612.
Tuon 9612:n hankinnalla taidetaan ainakin huolto pitää leivän syrjässä kiinni. :)
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

ainakin #9518 on siellä- mahdollisesti myös #9514. #9518 maalattu Virossa Vekaksi- #9514
vielä samassa paikassa HELB väreissä ja Suomen kilvissä.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Olisko tämä sitten tuo ex Helb #9518? rekkarista saa kyllä sen verran selvää että VGL-41 alkuinen. Tällainen näky möllisteli varikolla 23.2. ja ohessa pari ruutukaappausta bussin ikkunan läpi.
 

Liitetiedostot

  • 45008080_vekka_maxci.jpg
    45008080_vekka_maxci.jpg
    146.5 KB · Lukukerrat: 1,043
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä


Thanks, eiköhän sitten ollu VGL-413, eli ex #9521 uuden maalin saaneena.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Hämeenlinnan numerolinjojen liikenteen uudesta järjestämistavasta käynnistetään neuvottelut, seuraavassa kokouspöytäkirjasta kopioitu kohta:

Yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennejaosto 1.6.2011 sanoi:
Joukkoliikenteen järjestämistapa kanta-Hämeenlinnassa ja Hattulassa
YHLAJKLJ 14.6.2011 § 23 Valmistelija: joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio,
p. 03 621 3850
Joukkoliikennelaki ja EU:n palvelusopimusasetus (PSA) tulivat voimaan 3.12.2009. Hämeenlinnan seudulla siihen asti voimassa olleet linjaliikenneluvat muutettiin siirtymäajan liikennöintisopimuksiksi ja täydentävien bussivuorojen järjestämisessaä on noudatettu hankintalakia. Joukkoliikennejaosto päätti joukkoliikennelain 14 §:n 4 momentin mukaisesti liikenteen järjestämistavasta kokouksessaan 2.2.2010 § 11: ”Joukkoliikennejaosto päättää toimivalta-alueellaan järjestää joukkoliikenteen palveluita siltä osin kuin siirtymäajan liikennöintisopimuksiin perustuvia ja reittiliikenteen palveluita ei voida pitää riittävinä peruspalvelutason saavuttamisen ja myöhemmin tehtävän palvelutasomäärittelyn mukaisen palvelutason saavuttamisen kannalta.”
Kanta-Hämeenlinnan alueen siirtymäajan liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2014 –31.5.2017 välisenä aikana vähitellen. Nämä kymmenen sopimusta koskevat bussilinjoja, jotka ajavat numerotunnuksin kanta-Hämeenlinnan ja Hattulan alueella, ja joita liikennöivät Vekka Liikenne Oy ja Hämeen Linja Oy. Kaupungin hankintasopimukset samojen linjojen täydentävistä vuoroista päättyvät kaikki 31.12.2011. Nykyinen linjastorakenne on muodostunut vähitellen vuosien aikana. Liikennöintiympäristön muutoksiin on pyritty vastaamaan mm. uusien asuinalueiden liikennöintiä järjestämällä, mutta järjestelmä on kuitenkin melko jäykkä muutoksille. Ostoliikenteen osuus on noin neljännes ajetuista vuosikilometreistä; kolme neljännestä on siirtymäajan liikennöintisopimuksissa määritettyaä liikennettä.
PSA antaa mahdollisuuden järjestää joukkoliikennepalveluja tekemällä käyttöoikeussopimuksia esimerkiksi alueellisesti rajatuista liikennekokonaisuuksista. Ilman tarjouskilpailua tehtävien julkisten palveluhankintojen rajat ovat käyttöoikeussopimuksissa merkittävästi korkeammat kuin hankintalain mukaisissa täydentävissä liikennepalveluissa. PSA löytyy osoitteesta http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0 001:01:FI:HTML ja sen 5. artikla käsittelee julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia.
Liikenteenharjoittajat ovat tehneet kaupungille esityksen em. kymmenen siirtymäajan liikennöintisopimuksen ja täydentävän ostoliikenteen osalta siirtymisestä PSA:n mukaisiin käyttöoikeussopimuksiin. Käyttöoikeussopimuksiin siirtymiseksi olisi käytävä neuvottelut, joissa ratkaistaisiin mm. kuntien maksamat liikennöintikorvaukset, lippuasiat, linjastorakenteessa toteutettavat muutokset ja liikenteenharjoittajien ja kuntien kehittämisvastuut sopimusten voimassaoloaikana.
Sopimusneuvotteluista on ilmoitettava EU:n virallisessa lehdessä vuosi ennen sopimuksen tekemistä. Näin ollen aikaisin mahdollisuus siirtyä käyttöoikeussopimuksiin on 1.7.2012. Koska nykyiset hankintasopimukset päättyvät jo vuodenvaihteessa, on niiden osalta liikenne kilpailutettava uudestaan mahdollisiin käyttöoikeussopimuksiin siirtymiseen saakka. Jos neuvottelut eivät johda osapuolten hyväksymiin käyttöoikeussopimuksiin, ei siirtymäajan liikennöintisopimuksia pureta ja täydentävien liikennepalvelujen hankinnat tehdään edelleen hankintalakia noudattaen.

Tavoitteena ilmeisesti on säilyttää liikenne entisellään ja antaa entisten liikennöitsijöiden ajaa. Kaupungille ja Hattulan kunnalle tämä voi hyvin olla helpoin ja taloudellisin ratkaisu nykytason säilyttämiseen, jotenkin vain olisin toivonut yhteiskunnan ottavan hieman isomman roolin ihan käytännön liikenteen järjestämisessä ja järkeistämisessä.

Yllättynyt olin myös siitä, että näinkin iso käyttöoikeussopimus voidaan tehdä ilman mitään kilpailutusta, mikä mahtaa olla raja hankinnan suuruudelle? Onko muissa kaupungeissa jo päätetty käynnistää vastaavat neuvottelut liikennöitsijöiden kanssa?
 
Takaisin
Ylös