Joukkoliikenteen järjestämistapa kanta-Hämeenlinnassa ja Hattulassa
YHLAJKLJ 14.6.2011 § 23 Valmistelija: joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio,
p. 03 621 3850
Joukkoliikennelaki ja EU:n palvelusopimusasetus (PSA) tulivat voimaan 3.12.2009. Hämeenlinnan seudulla siihen asti voimassa olleet linjaliikenneluvat muutettiin siirtymäajan liikennöintisopimuksiksi ja täydentävien bussivuorojen järjestämisessaä on noudatettu hankintalakia. Joukkoliikennejaosto päätti joukkoliikennelain 14 §:n 4 momentin mukaisesti liikenteen järjestämistavasta kokouksessaan 2.2.2010 § 11: ”Joukkoliikennejaosto päättää toimivalta-alueellaan järjestää joukkoliikenteen palveluita siltä osin kuin siirtymäajan liikennöintisopimuksiin perustuvia ja reittiliikenteen palveluita ei voida pitää riittävinä peruspalvelutason saavuttamisen ja myöhemmin tehtävän palvelutasomäärittelyn mukaisen palvelutason saavuttamisen kannalta.”
Kanta-Hämeenlinnan alueen siirtymäajan liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2014 –31.5.2017 välisenä aikana vähitellen. Nämä kymmenen sopimusta koskevat bussilinjoja, jotka ajavat numerotunnuksin kanta-Hämeenlinnan ja Hattulan alueella, ja joita liikennöivät Vekka Liikenne Oy ja Hämeen Linja Oy. Kaupungin hankintasopimukset samojen linjojen täydentävistä vuoroista päättyvät kaikki 31.12.2011. Nykyinen linjastorakenne on muodostunut vähitellen vuosien aikana. Liikennöintiympäristön muutoksiin on pyritty vastaamaan mm. uusien asuinalueiden liikennöintiä järjestämällä, mutta järjestelmä on kuitenkin melko jäykkä muutoksille. Ostoliikenteen osuus on noin neljännes ajetuista vuosikilometreistä; kolme neljännestä on siirtymäajan liikennöintisopimuksissa määritettyaä liikennettä.
PSA antaa mahdollisuuden järjestää joukkoliikennepalveluja tekemällä käyttöoikeussopimuksia esimerkiksi alueellisesti rajatuista liikennekokonaisuuksista. Ilman tarjouskilpailua tehtävien julkisten palveluhankintojen rajat ovat käyttöoikeussopimuksissa merkittävästi korkeammat kuin hankintalain mukaisissa täydentävissä liikennepalveluissa. PSA löytyy osoitteesta
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0 001:01:FI:HTML ja sen 5. artikla käsittelee julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia.
Liikenteenharjoittajat ovat tehneet kaupungille esityksen em. kymmenen siirtymäajan liikennöintisopimuksen ja täydentävän ostoliikenteen osalta siirtymisestä PSA:n mukaisiin käyttöoikeussopimuksiin. Käyttöoikeussopimuksiin siirtymiseksi olisi käytävä neuvottelut, joissa ratkaistaisiin mm. kuntien maksamat liikennöintikorvaukset, lippuasiat, linjastorakenteessa toteutettavat muutokset ja liikenteenharjoittajien ja kuntien kehittämisvastuut sopimusten voimassaoloaikana.
Sopimusneuvotteluista on ilmoitettava EU:n virallisessa lehdessä vuosi ennen sopimuksen tekemistä. Näin ollen aikaisin mahdollisuus siirtyä käyttöoikeussopimuksiin on 1.7.2012. Koska nykyiset hankintasopimukset päättyvät jo vuodenvaihteessa, on niiden osalta liikenne kilpailutettava uudestaan mahdollisiin käyttöoikeussopimuksiin siirtymiseen saakka. Jos neuvottelut eivät johda osapuolten hyväksymiin käyttöoikeussopimuksiin, ei siirtymäajan liikennöintisopimuksia pureta ja täydentävien liikennepalvelujen hankinnat tehdään edelleen hankintalakia noudattaen.