Hämeenlinnan paikallisliikenne

Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Hämeenlinnan paikkurissa Vekalla on lainassa Lahden Liikenne #341 (HIE-585, Volvo B10BLE / Lahti 402, ex. Lähilinjat -> Porvoon Liikenne -> Koskilinjat). Eilen pe näkyi olevan linjalla 15.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

No korjataan nyt sen verran, että ei tuo ole koskaan ollut Koskilinjat kuitenkaan. :)
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Yllättynyt olin myös siitä, että näinkin iso käyttöoikeussopimus voidaan tehdä ilman mitään kilpailutusta, mikä mahtaa olla raja hankinnan suuruudelle? Onko muissa kaupungeissa jo päätetty käynnistää vastaavat neuvottelut liikennöitsijöiden kanssa?
PSA sanoi:
Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimi-valtaiset viranomaiset voivat päättää tehdä ilman tarjouskilpailuajulkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia, joiden keskimää-räinen ennakoitu vuosittainen arvo on alle 1 000 000 euroa taijotka koskevat julkisten henkilöliikennepalvelujen tarjoamistamäärältään alle 300 000 kilometriä vuodessa. Jos julkisia palveluhankintoja koskeva sopimus on tehty ilmantarjouskilpailua pienen tai keskisuuren yrityksen kanssa, jolla onkäytössään enintään 23 ajoneuvoa, edellä mainittuja enimmäis-määriä voidaan korottaa joko alle 2 000 000 euroon keskimää-räisen ennakoidun vuosittaisen arvon osalta tai alle 600 000kilometriin vuodessa julkisten henkilöliikennepalvelujen osalta.
Yllätyin kyllä minäkin.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Moottoritien päällä sijaitsevan rakennustyömaan johdosta keskustassa ajellaan poikkeusreittejä. Esimerkiksi lännestä päin ajetaan keskustaan Saarisenkadun kautta:

 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Hämeenlinnan kaupunkiliikenteessä heiluvat sotakirveet!

Hämeenlinnan kaupunkiliikenteen liikennöitsijöiden välillä vallitsee sotatila. Taistelun sai aikaan Hämeenlinnan kaupungin kilpailutus, jossa kaupunkiliikennettä vuosia hallinneet yhtiöt hävisivät lähes kaikki linjat.

Kaupunki kilpailutti kevättalvella useita linjoja niin, että uusien sopimuksien piti tulla voimaan kesäkuun alussa. Kilpailutuksen hävinneet osapuolet Vekka liikenne ja Hämeen linja kuitenkin valittivat Hämeenlinnan päätöksestä markkinaoikeuteen.

Valituksen vuoksi kaupungin joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio päätyi väliaikaisiin sopimuksiin niin, että pääosan linjoista ajaa Vekka liikenne. Vekka liikenteen Tj Tapio Vekka toimi vielä viime vuonna kaupunginhallituksen puheenjohtajana ja on tällä hetkellä KH:n varapuheenjohtaja.

Tekemässään valituksessa Vekka liikenne ja Hämeen linja katsovat ettei tarjouskilpailun voittaneella kuljetusliike Ismo Rajamäki oy:llä ole taloudellisia ja teknisiä edellytyksiä hoitaa liikennettä. Valituksen tekijöiden mukaan Rajamäki ei myöskään noudata linja-autoliikenteen työehtosopimusta ja saa siten olennaista kilpailuetua muihin nähden.

Kuljetusliike Ismo Rajamäen Tj Ismo Rajamäki puolestaan syyttää Vekkaa ja Hämeen linjaa useita vuosia jatkuneesta kartellista. Rajamäki toteaa, etteivät Vekka ja Hämeen linja ole koskaan tehneet mistään linjasta kilpailevaa tarjousta. Rajamäki katsoo tämän olevan merkki kartellista, joka on jatkunut vuosia.

"Hämeenlinna on niin sisäpiirikaupunki, ettei siellä saa tehdä mitään muutoksia. Kaupunki on hyvin korruptoitunut. Veronmaksajia käy sääliksi. He häviävät tässä 6-0"

Vekan ja Hämeen linjan liikennöimänä Hämeenlinnan kaupunkiliikenne tulisi Hämeenlinnan veronmaksajille yli 333 000 euroa kalliimmaksi.

Lähde: YLE Häme
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

YLE Häme sanoi:
Kuljetusliike Ismo Rajamäen Tj Ismo Rajamäki puolestaan syyttää Vekkaa ja Hämeen linjaa useita vuosia jatkuneesta kartellista. Rajamäki toteaa, etteivät Vekka ja Hämeen linja ole koskaan tehneet mistään linjasta kilpailevaa tarjousta. Rajamäki katsoo tämän olevan merkki kartellista, joka on jatkunut vuosia.

"Hämeenlinna on niin sisäpiirikaupunki, ettei siellä saa tehdä mitään muutoksia. Kaupunki on hyvin korruptoitunut. Veronmaksajia käy sääliksi. He häviävät tässä 6-0"

http://www.digipaper.fi/akt/111207/

"Rajamäellä on ollut työriitoja, joissa yhtiö ei ole noudattanut kuorma- tai linja-autoalan yleissitovia työehtosopimuksia. Ainoatakaan riitaa ei ole saatu sovittua neuvotteluissa, vaan asiat on ratkaistu käräjä- tai hovioikeuksissa. Yritys on hävinnyt kaikki oikeustapaukset ja joutunut maksamaan palkkasaatavat jälkikäteen"

Kyllä minua ainakin säälittää enemmän ne kuljettajat, jotka joutuvat hakemaan palkka- ja muut saatavansa oikeuden kautta.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

No niin, Rajamäen ajot ovat tämän viikon jälkeen ajettu Hämeenlinnan paikkurissa, kun kaupungin joukkoliikennejaosto on irtisanonut nämä väliaikaiset sopimukset linjoilla 5 ja 11. Asiasta lisää linkin http://www.hameenlinna.fi/Menuissa-...eet/Joukkoliikennejaosto-on-paattanyt-purkaa/ takana.

Hämeenlinnassa toimineen Omnilinkin lisäksi myös Riihimäen ja Hyvinkään välillä näkyi olevan samanlainen auto, kilvet olivat BPZ-249, jos en väärin katsonut.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

No niin, Rajamäen ajot ovat tämän viikon jälkeen ajettu Hämeenlinnan paikkurissa, kun kaupungin joukkoliikennejaosto on irtisanonut nämä väliaikaiset sopimukset linjoilla 5 ja 11. Asiasta lisää linkin http://www.hameenlinna.fi/Menuissa-...eet/Joukkoliikennejaosto-on-paattanyt-purkaa/ takana.

Hämeenlinnassa toimineen Omnilinkin lisäksi myös Riihimäen ja Hyvinkään välillä näkyi olevan samanlainen auto, kilvet olivat BPZ-249, jos en väärin katsonut.

Sivukommenttina mainittuun OmniLinkiin BPZ-249: se on entinen Arriva Danmark 8253 < Pan Bus 253/SJ93980 (Scania YS4L4X20001842443).
On siis Hämeenlinnassa pyörineen ZKB-659:n sisarauto.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

No niin, Rajamäen ajot ovat tämän viikon jälkeen ajettu Hämeenlinnan paikkurissa, kun kaupungin joukkoliikennejaosto on irtisanonut nämä väliaikaiset sopimukset linjoilla 5 ja 11. Asiasta lisää linkin http://www.hameenlinna.fi/Menuissa-...eet/Joukkoliikennejaosto-on-paattanyt-purkaa/ takana.

Ko. liikennöitsijä näyttää esimerkkiä hyvästä käytöksestä Facebook-sivuillaan mm. haistattelemalla kaupungille ja suorastaan v*ttuilemalla.

Perusteita sopimusten irtisanomiselle löytyy esim. täältä
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Perusteita sopimusten irtisanomiselle löytyy esim. täältä

Huh huh, toivottavasti myös ELY pistää lopun tälle pelleilylle ja laittaa tämän ostoliikenteen seuraavaksi halvimmille tarjoajille.

Muistelen kovasti, kun Hämeenlinnasta tuli tulokset jossa Rajamäki voitti lähes kaikki kohteet, niin monet puhui että Vekan ja Hämeen linjan hinnoissa on ilmaa. Ilmeisesti ei ollutkaan, vaan hintahäirikkö laskenut alakanttiin ja nyt kun lipputulot ei riitäkään, pitää irtisanoa hommat tai saada lisää rahaa tappiollisen tarjouksen päälle.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Ko. liikennöitsijä näyttää esimerkkiä hyvästä käytöksestä Facebook-sivuillaan mm. haistattelemalla kaupungille ja suorastaan v*ttuilemalla.

Perusteita sopimusten irtisanomiselle löytyy esim. täältä

Hämmentävää että facebookissa oli jopa yrittäjän kanssa samaa mieltä olevia "asikkaita"... Toisaalta, kaikkihan me näemme asioista vain osanäkökulman mutta silti...
Kaipa samainen yrittäjä ihmettelee tulevaisuudessa jos ei enää tahdo tulla sopimuksia...
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

No niin, Rajamäen ajot ovat tämän viikon jälkeen ajettu Hämeenlinnan paikkurissa, kun kaupungin joukkoliikennejaosto on irtisanonut nämä väliaikaiset sopimukset linjoilla 5 ja 11. Asiasta lisää linkin http://www.hameenlinna.fi/Menuissa-...eet/Joukkoliikennejaosto-on-paattanyt-purkaa/ takana.
Ko. liikennöitsijä näyttää esimerkkiä hyvästä käytöksestä Facebook-sivuillaan mm. haistattelemalla kaupungille ja suorastaan v*ttuilemalla.

Perusteita sopimusten irtisanomiselle löytyy esim. täältä
Huh huh, toivottavasti myös ELY pistää lopun tälle pelleilylle ja laittaa tämän ostoliikenteen seuraavaksi halvimmille tarjoajille.

Muistelen kovasti, kun Hämeenlinnasta tuli tulokset jossa Rajamäki voitti lähes kaikki kohteet, niin monet puhui että Vekan ja Hämeen linjan hinnoissa on ilmaa. Ilmeisesti ei ollutkaan, vaan hintahäirikkö laskenut alakanttiin ja nyt kun lipputulot ei riitäkään, pitää irtisanoa hommat tai saada lisää rahaa tappiollisen tarjouksen päälle.
Itse olen nähnyt tämän tarinan näin:
  1. Rajamäki voittaa kevättalvella 2013 kilpailutuksen ja ostaa liikenteen hoitoon kesäkuun alusta tarvittavat bussit valmiiksi
  2. Hämeen Linja ja ystävänsä Vekka Liikenne toimitusjohtajanaan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tapio Vekka valittavat Rajamäen liikenteestä markkinaoikeuteen, koska x ja y
  3. Hämeen Linja ja Vekka jatkavat liikennöintiä kesäkuusta alkaen väliaikaisten sopimusten turvin ilmeisestikin vanhalla kalustolla, Rajamäen bussit seisovat varikolla tyhjän panttina
  4. kesän kääntyessä syksyyn Rajamäen talous heikkenee MaO:n päätöstä odotellessa tuottamattomien investointien takia niin, että konkurssiuhka on todellinen. Seurauksena yrittäjän hermot eivät enää kestä ja tämä päättää turvautua epäortodokseihin keinoihin.

Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa Rajamäen paikalla? Muistuttaisin vielä, että Suomessa konkurssiin joutuvaa yrittäjää pidetään käytännössä ihmisrauniona, joka saastuttaa kaiken ympärillään.

Korjatkaa toki, jos saamani kuva HML:n tapauksesta on vääristynyt.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa Rajamäen paikalla?.
Jättäisin bussit ostamatta siihen saakka kunnes valitusaika on ummessa. Melko yksinkertainen toimenpide.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa Rajamäen paikalla?

Tulee mieleen sanonta, että hypätään liian isoihin saappaisiin... Markkinaoikeudessa on varmasti tehty tuhansia päätöksiä, joissa kielletään päätöksen toimeenpano siksi aikaa että Markkinaoikeus tutkii valituksen. Ja ompa bussialalla sanonta "Turun taudista" jossa vanha, liikennettä hävinnyt yritys valittaa Markkinaoikeuteen ja tämä kieltää sopimuksen täytäntöönpanon ja vanha liikennöitsijä on hoitanut liikenteen sen aikaa että Markkinaoikeus on ratkaissut tapauksen. Joten mikään yllätys asian ei olisi pitänyt olla... Ja empä nyt muista että näissä olisi turvauduttu samanlaisiin sopimusten vastaisiin toimiin, tai viranomaiselle haistatteluun kuin ko. tapauksessa. Esimerkiksi seuraavat sopimusrikkomukset ovat minusta kyllä enemmän välinpitämättömyyttä tai ylimielisyyttä sopimuksia kohtaan kuin "herneen vetämistä".

- Rajamäki on toisenkin sopimuksensa (Hauhon suunnan liikenne) osalta, huomautuksista huolimatta, laiminlyönyt matkustajamääriä ja lippu- ja rahtituloja koskevien selvistysten antamisen. Liikenteenharjoittaja on muun muassa kehoittanut tilajaa laskemaan luvut itse
- Liikenteenharjoittaja on ollut useasti epätietoinen oman sopimuksensa sisällöstä, kuljettajien ohjeistus vaikuttaa olevan yhtiössä puutteellista
- Tilaaja on huomauttanut liikenteenharjoittajaa sopimuksen mukaisen rahastuslaiteen puuttumisesta
- Tilaaja on toistuvasti joutunut huomauttamaan ajamattomista vuoroista
- Tilaaja on joutunut huomauttamaan liikennöitsijää epäselvistä pysäkkiaikatauluista ja siitä että lippuhinnat eivät ole olleet esillä bussissa
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Muistelen kovasti, kun Hämeenlinnasta tuli tulokset jossa Rajamäki voitti lähes kaikki kohteet, niin monet puhui että Vekan ja Hämeen linjan hinnoissa on ilmaa. Ilmeisesti ei ollutkaan, vaan hintahäirikkö laskenut alakanttiin...
Markkinaoikeuteen jätetyn valituksen ja sen seuraamusten takia emme voi tätä asiaa varmuudella tietää. Linjan 5 ilta-ja viikonloppuliikenne sekä linja 11 eivät kieltämättä mitään rahasampoja ole, mutta tähän ketjuun lisätyn linkin takana mainitut rikkomukset toki toisaalta puhuvat puolestaan.

En ole muuten tähän päivään mennessä saanut selville, mistä syystä Vekka Ja HL tarkkaan ottaen valittivat.
Itse olen nähnyt tämän tarinan näin:
  1. Rajamäki voittaa kevättalvella 2013 kilpailutuksen ja ostaa liikenteen hoitoon kesäkuun alusta tarvittavat bussit valmiiksi
  2. Hämeen Linja ja ystävänsä Vekka Liikenne toimitusjohtajanaan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tapio Vekka valittavat Rajamäen liikenteestä markkinaoikeuteen, koska x ja y
  3. Hämeen Linja ja Vekka jatkavat liikennöintiä kesäkuusta alkaen väliaikaisten sopimusten turvin ilmeisestikin vanhalla kalustolla, Rajamäen bussit seisovat varikolla tyhjän panttina
  4. kesän kääntyessä syksyyn Rajamäen talous heikkenee MaO:n päätöstä odotellessa tuottamattomien investointien takia niin, että konkurssiuhka on todellinen. Seurauksena yrittäjän hermot eivät enää kestä ja tämä päättää turvautua epäortodokseihin keinoihin.
Minäkin olen nähnyt asian osittain näin.

Toisaalta tämä Rajamäen Liikenne firmana tuntuu jotenkin erikoiselta tapaukselta. Rajamäen Hämeenlinnan paikkuriin tarjoama kalusto ei ollut keski-iältään kovin tuoretta, mikä viittaa osittain näiden kalustoinvestointien (suhteellisen alhaiseen) hintaan, kun taas Vekka ja Hämeen Linja ovat satsanneet viime aikoina ostamalla etupäässä uusia autoja. Rajamäen käytös ei tässä tilanteessa ole kenellekään eduksi, joten henkilökohtaisesti minua ei nimen omaan tästä syystä haittaisi vaikka kyseinen pulju olisi kohta menneisyyttä - ja toki sitä kohti varmaan ollaan menossakin.
 
Takaisin
Ylös