Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä
Enpä ole moista sanontaa "Turun taudista" itse turkulaisena kuullut. Mutta pitää oikaista edellä kuvattua Turun tapausta. Turussa ei ole koskaan käynyt niin, että sopimuksen alkaminen olisi siirtynyt valituksen johdosta. Kevään 2011 kilpailutuksessa Savonlinja voitti huomattavasti liikennettä LS-Liikennelinjoilta ja Anderssonilta. LS-Liikennelinjat valitti Markkinaoikeuteen ja se asetti kesällä 2011 joukkoliikennelautakunnan päätökselle täytäntöönpanokiellon. Markkinaoikeus ratkaisi 16.1.2012 asian hyläten LS-Liikennelinjat Oy:n valituksen. Kun tämä ratkaisu Markkinaoikeudesta tuli, oli Savonlinjan sopimuskauden alkamiseen aikaa vielä runsaat kolme kuukautta. Savonlinjan sopimukset alkoivat vasta huhtikuun lopulla. Turussa kun kilpailutetaan liikennettä hyvissä ajoin mm. edellä kerrotusta syystä. Näin ollen oli ihan luonnollista, että vanha liikennöitsijä on hoitanut liikennettä oman sopimuskautensa puitteissa Markkinaoikeuden käsittelyn ajan. Turun kilpailutuksista on oltu Markkinaoikeudessa useammankin kerran, mutta aina on liikennöinti käynnistynyt kilpailutuksen mukaisena aloituspäivänä.
Minusta tuo Hämeenlinnan tapaus kulki nän:
Toivottavasti joku Hämeenlinnan asioista hyvin perillä oleva osaa kertoa kupletin juonen todellisen laidan. Kiinnostaa tämä siksi, että haluan tietää, olenko lukenut asiaan liittyvän kaupngin joukkoliikennejaoston pöytäkirjan oikein. Sen mukaan olen päätynyt esittämääni tulkintaan.
Markkinaoikeudessa on varmasti tehty tuhansia päätöksiä, joissa kielletään päätöksen toimeenpano siksi aikaa että Markkinaoikeus tutkii valituksen. Ja ompa bussialalla sanonta "Turun taudista" jossa vanha, liikennettä hävinnyt yritys valittaa Markkinaoikeuteen ja tämä kieltää sopimuksen täytäntöönpanon ja vanha liikennöitsijä on hoitanut liikenteen sen aikaa että Markkinaoikeus on ratkaissut tapauksen.
Enpä ole moista sanontaa "Turun taudista" itse turkulaisena kuullut. Mutta pitää oikaista edellä kuvattua Turun tapausta. Turussa ei ole koskaan käynyt niin, että sopimuksen alkaminen olisi siirtynyt valituksen johdosta. Kevään 2011 kilpailutuksessa Savonlinja voitti huomattavasti liikennettä LS-Liikennelinjoilta ja Anderssonilta. LS-Liikennelinjat valitti Markkinaoikeuteen ja se asetti kesällä 2011 joukkoliikennelautakunnan päätökselle täytäntöönpanokiellon. Markkinaoikeus ratkaisi 16.1.2012 asian hyläten LS-Liikennelinjat Oy:n valituksen. Kun tämä ratkaisu Markkinaoikeudesta tuli, oli Savonlinjan sopimuskauden alkamiseen aikaa vielä runsaat kolme kuukautta. Savonlinjan sopimukset alkoivat vasta huhtikuun lopulla. Turussa kun kilpailutetaan liikennettä hyvissä ajoin mm. edellä kerrotusta syystä. Näin ollen oli ihan luonnollista, että vanha liikennöitsijä on hoitanut liikennettä oman sopimuskautensa puitteissa Markkinaoikeuden käsittelyn ajan. Turun kilpailutuksista on oltu Markkinaoikeudessa useammankin kerran, mutta aina on liikennöinti käynnistynyt kilpailutuksen mukaisena aloituspäivänä.
Itse olen nähnyt tämän tarinan näin:
- Rajamäki voittaa kevättalvella 2013 kilpailutuksen ja ostaa liikenteen hoitoon kesäkuun alusta tarvittavat bussit valmiiksi
- Hämeen Linja ja ystävänsä Vekka Liikenne toimitusjohtajanaan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tapio Vekka valittavat Rajamäen liikenteestä markkinaoikeuteen, koska x ja y
- Hämeen Linja ja Vekka jatkavat liikennöintiä kesäkuusta alkaen väliaikaisten sopimusten turvin ilmeisestikin vanhalla kalustolla, Rajamäen bussit seisovat varikolla tyhjän panttina
- kesän kääntyessä syksyyn Rajamäen talous heikkenee MaO:n päätöstä odotellessa tuottamattomien investointien takia niin, että konkurssiuhka on todellinen. Seurauksena yrittäjän hermot eivät enää kestä ja tämä päättää turvautua epäortodokseihin keinoihin.
Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa Rajamäen paikalla? Muistuttaisin vielä, että Suomessa konkurssiin joutuvaa yrittäjää pidetään käytännössä ihmisrauniona, joka saastuttaa kaiken ympärillään.
Korjatkaa toki, jos saamani kuva HML:n tapauksesta on vääristynyt.
Minusta tuo Hämeenlinnan tapaus kulki nän:
- Rajamäki voittaa kevättalvella 2013 kilpailutuksen ja ostaa liikenteen hoitoon kesäkuun alusta tarvittavat bussit valmiiksi
- Hämeen Linja ja ystävänsä Vekka Liikenne toimitusjohtajanaan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tapio Vekka valittavat Rajamäen liikenteestä markkinaoikeuteen, koska x ja y
- Rajamäki aloittaa liikennöinnin kesäkuusta alkaen väliaikaisten sopimusten turvin
- Kesän kääntyessä syksyyn Rajamäki huomaa, että hänen Hämeenlinnan kaupungilta pyytämänsä hinta ja matkustajilta saatava lipputulo eivät riitä kattamaan kustannuksia. Seurauksena yrittäjä irtisanoo väliaikaiset sopimuksensa lyhyellä varoitusajalla. Lisäksi hän päättää turvautua epäortodokseihin keinoihin kaupunkia kohtaan.
Toivottavasti joku Hämeenlinnan asioista hyvin perillä oleva osaa kertoa kupletin juonen todellisen laidan. Kiinnostaa tämä siksi, että haluan tietää, olenko lukenut asiaan liittyvän kaupngin joukkoliikennejaoston pöytäkirjan oikein. Sen mukaan olen päätynyt esittämääni tulkintaan.