Hämeenlinnan paikallisliikenne

Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Markkinaoikeudessa on varmasti tehty tuhansia päätöksiä, joissa kielletään päätöksen toimeenpano siksi aikaa että Markkinaoikeus tutkii valituksen. Ja ompa bussialalla sanonta "Turun taudista" jossa vanha, liikennettä hävinnyt yritys valittaa Markkinaoikeuteen ja tämä kieltää sopimuksen täytäntöönpanon ja vanha liikennöitsijä on hoitanut liikenteen sen aikaa että Markkinaoikeus on ratkaissut tapauksen.

Enpä ole moista sanontaa "Turun taudista" itse turkulaisena kuullut. Mutta pitää oikaista edellä kuvattua Turun tapausta. Turussa ei ole koskaan käynyt niin, että sopimuksen alkaminen olisi siirtynyt valituksen johdosta. Kevään 2011 kilpailutuksessa Savonlinja voitti huomattavasti liikennettä LS-Liikennelinjoilta ja Anderssonilta. LS-Liikennelinjat valitti Markkinaoikeuteen ja se asetti kesällä 2011 joukkoliikennelautakunnan päätökselle täytäntöönpanokiellon. Markkinaoikeus ratkaisi 16.1.2012 asian hyläten LS-Liikennelinjat Oy:n valituksen. Kun tämä ratkaisu Markkinaoikeudesta tuli, oli Savonlinjan sopimuskauden alkamiseen aikaa vielä runsaat kolme kuukautta. Savonlinjan sopimukset alkoivat vasta huhtikuun lopulla. Turussa kun kilpailutetaan liikennettä hyvissä ajoin mm. edellä kerrotusta syystä. Näin ollen oli ihan luonnollista, että vanha liikennöitsijä on hoitanut liikennettä oman sopimuskautensa puitteissa Markkinaoikeuden käsittelyn ajan. Turun kilpailutuksista on oltu Markkinaoikeudessa useammankin kerran, mutta aina on liikennöinti käynnistynyt kilpailutuksen mukaisena aloituspäivänä.

Itse olen nähnyt tämän tarinan näin:
  1. Rajamäki voittaa kevättalvella 2013 kilpailutuksen ja ostaa liikenteen hoitoon kesäkuun alusta tarvittavat bussit valmiiksi
  2. Hämeen Linja ja ystävänsä Vekka Liikenne toimitusjohtajanaan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tapio Vekka valittavat Rajamäen liikenteestä markkinaoikeuteen, koska x ja y
  3. Hämeen Linja ja Vekka jatkavat liikennöintiä kesäkuusta alkaen väliaikaisten sopimusten turvin ilmeisestikin vanhalla kalustolla, Rajamäen bussit seisovat varikolla tyhjän panttina
  4. kesän kääntyessä syksyyn Rajamäen talous heikkenee MaO:n päätöstä odotellessa tuottamattomien investointien takia niin, että konkurssiuhka on todellinen. Seurauksena yrittäjän hermot eivät enää kestä ja tämä päättää turvautua epäortodokseihin keinoihin.

Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa Rajamäen paikalla? Muistuttaisin vielä, että Suomessa konkurssiin joutuvaa yrittäjää pidetään käytännössä ihmisrauniona, joka saastuttaa kaiken ympärillään.

Korjatkaa toki, jos saamani kuva HML:n tapauksesta on vääristynyt.

Minusta tuo Hämeenlinnan tapaus kulki nän:

  1. Rajamäki voittaa kevättalvella 2013 kilpailutuksen ja ostaa liikenteen hoitoon kesäkuun alusta tarvittavat bussit valmiiksi
  2. Hämeen Linja ja ystävänsä Vekka Liikenne toimitusjohtajanaan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tapio Vekka valittavat Rajamäen liikenteestä markkinaoikeuteen, koska x ja y
  3. Rajamäki aloittaa liikennöinnin kesäkuusta alkaen väliaikaisten sopimusten turvin
  4. Kesän kääntyessä syksyyn Rajamäki huomaa, että hänen Hämeenlinnan kaupungilta pyytämänsä hinta ja matkustajilta saatava lipputulo eivät riitä kattamaan kustannuksia. Seurauksena yrittäjä irtisanoo väliaikaiset sopimuksensa lyhyellä varoitusajalla. Lisäksi hän päättää turvautua epäortodokseihin keinoihin kaupunkia kohtaan.

Toivottavasti joku Hämeenlinnan asioista hyvin perillä oleva osaa kertoa kupletin juonen todellisen laidan. Kiinnostaa tämä siksi, että haluan tietää, olenko lukenut asiaan liittyvän kaupngin joukkoliikennejaoston pöytäkirjan oikein. Sen mukaan olen päätynyt esittämääni tulkintaan.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Hämeenlinnan kaupungin asiakirjasta löytyy perusteet sopimuksen purkamiselle. Lisäksi hevosmiesten tietotoimisto tietää kertoa, että muuan Pekolan kuljettaja olisi nähnyt kuljettajien laittavan matkalippujen rahoja omaan lompakkoon, jolloin asia lähti luonnollisesti eteenpäin. Lisäksi vilkaisu Kuljetusliike Ismo Rajamäen fb-sivuille kertoo omaa kieltään asiasta.
 
Hämeenlinnassa ollaan kilpailuttamassa linjoja 2, 3, 8, 12, 13 ja 15 1.7.2014 alkaen, linjaa 9 1.1.2015 alkaen ja linjaa 14 1.6.2015 alkaen. Kaikkien sopimukset kestäisivät 3.6.2017 asti. Tarjouspyyntö. Samassa kilpailussa on myös muuta liikennettä, joka ei ehkä mene paikallisliikenteen käsitteen alle.

Paikallisliikenteen osalta kilpailu on jaettu kolmeen kohteeseen:
  1. linjat 3 (3 bussia), 13 (1 bussi) ja 14 (1 bussi). 1.7.2014 alkaen kalustona 1 x Euro4 (max. 12 vuotta), 1 x Euro3 (max. 16 vuotta) ja 2 x Euro2 (max. 17 vuotta). 1.6.2015 lisäksi 1 x Euro4 (max. 12 vuotta)
  2. linjat 2 (1 bussi), 8 (1 bussi) ja 9 (2 bussia). 1.7.2014 alkaen kalustona 1 x Euro4 (max. 12 vuotta) ja 1 x Euro3 (max. 16 vuotta). 1.1.2015 lisäksi 1 x Euro3 (max. 16 vuotta) ja 1 x Euro2 (max. 17 vuotta)
  3. linjat 12 (2 bussia) ja 15 (1 bussi). Kalustona 1 x Euro4 (max. 12 vuotta), 1 x Euro3 (max. 16 vuotta) ja 1 x Euro2 (max. 17 vuotta)
 
Tuo vaatii joskin jo jonkin näköistä luovuutta, alkaa kertomaan tollaisia juttuja yrityksen facebook-sivuilla, ei varmasti kerro hyvää yhtiön imagosta. :lol:

Ei kyllä tosiaan kerro, etenkin kun vuorotellen haukutaan kaikki tahot, joilla on jotakin tekemistä Hämeenlinnan paikallisliikenteen kanssa, ja sitten taas yritetään mainostaa yrityksen toimintaa. Kritiikki on sallittua, sitä en kiellä, mutta kyllä sen voisi ihan asiallisestikin toteuttaa. Mutta aika näyttää miten tässä loppujen lopuksi käy, itse uskon, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
 
Onpa ollut melkoista pyöritystä! Toivon sydämestäni, ettei muualla tarvitsisi joutua tähän rumbaan. Nurmijärvellä on tulossa iso kilpailutuskierros ihan lähiaikoina..
 
Nyt olisi tuloksia julkisina

Eli kohteet 1 ja 2 Vekalle, 3 Pekolalle. Lähiliikenteessä potin jakoi Lehdon Liikenne, Pekolan Liikenne ja Valkeakosken Liikenne.
 
Ei kyllä tosiaan kerro, etenkin kun vuorotellen haukutaan kaikki tahot, joilla on jotakin tekemistä Hämeenlinnan paikallisliikenteen kanssa, ja sitten taas yritetään mainostaa yrityksen toimintaa. Kritiikki on sallittua, sitä en kiellä, mutta kyllä sen voisi ihan asiallisestikin toteuttaa. Mutta aika näyttää miten tässä loppujen lopuksi käy, itse uskon, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Näkyy kyseisellä firmalla olevan huono tuuri kun minne tahansa menee, niin on ikävät tilaajat ja asiakkaat:

Rajamäen Facebook sanoi:
Olemme lopettaneet viikottaisen ja säännöllisen Espanjan liikenteen aurinko rannikolle, syitä on monia ... mutta viimeinen niitti on asiakkaiden tavarat jotka ei sisällä muuttotavaraa ja jos sisältää niin ne ei ole omia vaan toisten , sama koskee autoja ja moottoripyöriä sekä työnteko joka muuttu uhakiluksi ja lähestymiskieltoja haetaan asiakkaille niin antaa muiden jatkaa... ja kilpailijan vietyään asiakkaita niin on saanutkin jo huomata , että osan tavaroista pitääkin Suomen tulli ... mutta ISO KIITOS kaikille hyville asiakkaille , teitäkin oli paljon ja teitä tulee ikävä, mutta jotta elämä jatkuu niin teemme sen jossain muualla , missä niin sitä en vielä tiedä ... rekkaliikenne keski- ja etelä eurooppaan jatkuu yhä samoin linjaliikenne , Hämeenlinnan kaupunki nyt haluaa lopettaa kaiken meiltä koululaisliikennettä myöten ja siitä onkin palaveri ensiviikolla Hämeenlinnassa , mutta se on heidän asiansa jos näin päätävät , lapset tarvitsevat aina kyydin kouluun ja sen tekee sitten joku muu jos näin päättävät vaikka sopimusta on 2,5v jäljellä, mutta näinhän osa vanhemmista on toivonutkin , tosin ei kaikki , mutta Hml on Hml ja me emme siitä enää stressaa , lahjonta ja hyväveli järjestöön kun ei kuuluta.... mutta Catering SUPPORT us sekä Pohjanmaa Kaikea hyvää kaikille ja joulun odotusta , ADJÖ ....ADIÓS
 
Näkyy kyseisellä firmalla olevan huono tuuri kun minne tahansa menee, niin on ikävät tilaajat ja asiakkaat:
Ihmettelen hieman mainintaa Suomen tullin roolista kuljetusten pysäyttämisessä. Espanja ja Suomi ovat molemmat EU-maita, jolloin niiden välillä kulkevat tavarat ovat ns. vapaassa liikenteessä (C-status). Näihin kuljetuksiin Suomen tullilla on yhtä paljon mielenkiintoa kuin Suomen sisällä tapahtuviin kotimaan kuljetuksiin.
Mikäli lähtö- tai saapumismaa on EU:n ulkopuolella, niin silloin tavaran tullistatus on yleensä X - ja tulli voi halutessaan pysäyttää kuljetuksen mm. tarkistaakseen tavaroiden ja asiakirjojen yhteneväisyyden.
Vai liekö sitten kyseessä Suomen ja Gibraltarin väliset kuljetukset? Niissä kun ei mennä C-statuksella. Gibraltar taitaa olla samanlainen tullisaareke kuin Ahvenanmaa.
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli...ilastointi/maaluettelot/maaryhmat10/index.jsp

Ja jotta kirjoittaisin jotain itse aiheestakin: kyseinen liikennöitsijä voisi tosiaan panostaa enemmän tiedottamiseensa. Toisen osapuolen julkinen haukkuminen ei liene hyvän kauppatavan mukaista.
 
Eli kohteet 1 ja 2 Vekalle

Kilpailutuksen tuloksena Vekalle siirtyy myös linjoja, joita liikennöi Hämeenlinnan toinen merkittävä liikennöitsijä, Hämeen Linja. Hämeen Linjan toimitusjohtaja syyttääkin nyt mediassa Vekkaa vanhojen yhteistyökuvioiden rikkomisesta, kun se meni tarjoamaan Hämeen Linjan ajamaa liikennettä.
 
Kilpailutuksen tuloksena Vekalle siirtyy myös linjoja, joita liikennöi Hämeenlinnan toinen merkittävä liikennöitsijä, Hämeen Linja. Hämeen Linjan toimitusjohtaja syyttääkin nyt mediassa Vekkaa vanhojen yhteistyökuvioiden rikkomisesta, kun se meni tarjoamaan Hämeen Linjan ajamaa liikennettä.

Ilmeisesti olivat sopineet etukäteen mille linjoille kukakin antaa tarjouksen ja Vekka meni tarjoamaan myös muiden linjoille. Myös se että lähes kaikissa kohteissa on vain yksi tarjoaja viittaa tähän.
 
Takaisin
Ylös