Hämeenlinnan paikallisliikenne

Tästä saa jo paremman kokonaiskuvan. Kieltämättä hämeenlinnaan kaupungilta hieman kyseenalaista hallintotapaa nimittää yhden operaattorin entinen toimitusjohtaja työskentelemään joukkoliikenneasioiden parissa.
Mutta on toisaalta myös Vekkakin vaikeuksissa ja vaarassa ajautua konkurssiin. Mutta voihan olla silti että jotkut sen sopimuksista ovat sellaisia joista jää viivan alle jotain plussaakin. Sellainen tuntuma kuitenkin jää tästä että tänä vuonna kyseisen konsernin osalta nähdään muitakin, vielä isompia peliliikkeitä. Jonkinlainen hätähuuto tämä taisi nyt olla tosiasiallisesti.
ja mitä nyt sain tietää niin ilmeisesti Vasiljev ei ole enää Hämeenlinnan kaupungin palkkalistoillakaan.. Sitä en tiedä että onko itse irtisanoutunut vai onko sitten irtisanottu..
 
Tästä Vekan tapauksesta käy ilmi kilpailuttamisen huonot puolet, etenkin jos syy todella on talousongelmista. Ja hyvin todennäköisesti onkin.
Suomessa ei ole riittävästi valvontaa sen suhteen millaisilla summilla firmat tarjoavat liikenteensä. Lisäksi viime vuodet ovat olleet melkoista vuoristorataa yrityksille myös kulurakenteen suhteen.
Mikäli oko Vekka-konserni ajautuu konkurssiin, on se jälleen hälyttävä tapaus siitä missä alalla mennään.
Tilaajien ei pitäisi pelkästään tilata vaan myös arvioida vähintään vuosittain miten liikennettä hoitavat yritykset pärjäävät. Siitäkin huolimatta että yrityksillä olisi vastuu omista tarjouksistaan.
Se on kuitenkin win-win tilanne, jos asioita katsottaisiin tarkemmin tilaajien ja tuottajien kesken tietyin väliajoin, jotta vältyttäisiin yllättäviltä ja ikäviltä tilanteilta. Yhtäkkiset konkurssit tulevat huomattavasti kalliimmiksi, ja kustannukset lopulta kaatuvat aina veronmaksajien niskaan, kun vaadittuihin korvauksiin ei ole rahaa olemassa.
 

Tapaus vain sakenee. Talousvaikeudet lienee kyllä uskottavampi selitys.
Ja vielä lisää:
Bussikriisi laajenee: Myös Tampere joutui turvautumaan Vaasan keinoon, että sai maksurästit takaisin
 
Haistan tässä Länsilinjoille tilaisuuden laajentaa hämeenlinnan toimintoja jos kiinnostusta on. Resursseja kyllä riittää.
 
Tällä hetkellä on kilpailutuksessa kohde 2 (linjat 2 ja 2U) sekä kohde 3 (linja 4). Tarjousten jättöaikaa on 10.1.2025 asti. Sopimuskaudet ovat 7+3-vuotisia alkaen 5.6.2025 ja päättyen aikaisintaan kesäliikenteen 2032 alussa.

Sopimukset linjoista 2(U) ja 4 ovat voittaneet Länsilinjat. Nyt avautuu siis heille mahdollisuus laajentua muutama vuosi sitten hävityn linjojen 14, 16 ja 17 jälkeen. Jää nähtäväksi, siirtyykö sitten Vekan linjoja heille kevään aikana.

Linkit päätöksiin:https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:fb94b280-f526-43e0-863e-266b12fa0f50
ja https://hameenlinna.tweb.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=7&docid=851675
 
Kohde 2 eli linjat 2 ja 2U oli melko tiukka. Varsinkin 2:seksi ja 3:nneksi tulleiden ero kokonaispisteissä oli huomattavan pieni. Ei kohteen 3:kaan (linja 4) kärkikaksikon kokonaispiste-ero kovin suureksi muodostunut, molemmat saivat täydet kalustopisteet, hintaero ratkaisi. Länsilinjat menestyi tällä kertaa, toivottavasti firma voi vahvasti jatkossakin.
 
Länsilinjat menestyi tällä kertaa, toivottavasti firma voi vahvasti jatkossakin.
Kyllä. Moni asia riippuu nyt näistä Vekan sopimuksista, että loppuuko oikeasti ja milloin. Mitään uutta ei ainakaan ole tullut tietoon, joten väliaikaissopimuksilla on jo kiire jos niitä oikeasti tarvitaan.
Ja jos sopimukset loppuvat, olisi edessä uusi kilpailutus. Uudet sopimukset voisivat alkaa arviolta aikaisintaan ensi vuoden alusta. Liikenteen määrään nähden sekin on aika optimistinen, ellei kalustovaatimuksista sitten hieman tingitä.
Mutta varmasti Länsilinjoja nyt kiinnostaa mikäli tarjolla on jotain lisääkin.
 
Takaisin
Ylös