Hämeenlinnan paikallisliikenne

Hämeen Sanomissa spekuloitiin 19.3. julkaistussa uutisessa sitä, että Vekka Group saattaa osallistua tänä keväänä avattavaan kilpailuun niistä linjoista, joista se on aikeissa luopua ensi elokuussa. Jutun mukaan ei ole estettä Vekan osallistumiselle tuohon kilpailuun.

Spekulointi on voinut saada alkunsa siitä, että Vekka Groupin edustajia oli osallistunut kaupungin tilaisuuteen näiden linjojen kilpailutuksesta. HäSan juttu on maksumuurin takana, enkä itsekään pääse tältä erää näkemään tarkemmin kuin mitä yllä tiiviisti selostin.
 
Kilpailutus on alkanut vekan kohteista, kaupunkilinjoihin vaaditaan päästötöntä autoa.
Muihin riittää euro6 autot.
yhteensä 12 seutu, 1 CityB sekä 12 päästötöntä linja-auton hankinta on meneillään.
 
Vekan nykyisten linjojen uudet liikennöitsijät 6.8. alkaen ovat:
1, 1S, 3, 3S ja 11: Länsilinjat
13, 14/14K, 16 ja 17/17K: Länsilinjat
310, 311, 312, 320 ja 321: Länsilinjat
151, 152, 156 ja 157: Pekolan Liikenne
200: Lehdon Liikenne
161-167, 201-202, 211, 251-252, 262, 351-352, 361, 371 ja 373: HämeBus, tarjousyhteenliittymä Åbergin Linjan kanssa
Palvelulinja Seiska: Lehdon Liikenne
 
Vekan nykyisten linjojen uudet liikennöitsijät 6.8. alkaen ovat:
1, 1S, 3, 3S ja 11: Länsilinjat
13, 14/14K, 16 ja 17/17K: Länsilinjat
310, 311, 312, 320 ja 321: Länsilinjat
151, 152, 156 ja 157: Pekolan Liikenne
200: Lehdon Liikenne
161-167, 201-202, 211, 251-252, 262, 351-352, 361, 371 ja 373: HämeBus, tarjousyhteenliittymä Åbergin Linjan kanssa
Palvelulinja Seiska: Lehdon Liikenne
Lehdolle linja 353, eli Rixu-Tervakoski, ja Palvelulinja 7.

Linjareitit Hattulan sisäisillä joukkoliikennevuoroilla, linjat 651-656 HämeBus / Åberg

Pekolalle 501 ja 510, HML-Iittala

Loput vei Länsilinjat.
 
Viimeksi muokattu:
310, 311, 312, 320 ja 321: Länsilinjat
151, 152, 156 ja 157: Pekolan Liikenne
200: Lehdon Liikenne
161-167, 201-202, 211, 251-252, 262, 351-352, 361, 371 ja 373: HämeBus, tarjousyhteenliittymä Åbergin Linjan kanssa
Tässä on nyt jotain hämminkiä. Janakkalan joukkoliikenne on yksi kohde, lisäksi listassa on useita linjoja, joita ei ole liikennöity vuoden 2020 jälkeen. Minun saamani tiedon mukaan koko 150-399-sarja on Länsilinjat (pl. Riksu-Tervakoski Lehdolle).
 
Tässä on nyt jotain hämminkiä. Janakkalan joukkoliikenne on yksi kohde, lisäksi listassa on useita linjoja, joita ei ole liikennöity vuoden 2020 jälkeen. Minun saamani tiedon mukaan koko 150-399-sarja on Länsilinjat (pl. Riksu-Tervakoski Lehdolle).
Noi linjanumerot oli suoraan hankintapäätöksestä. Sinne on varmaan siis listattu vääriä linjanumeroita.

Edit:
tarjouspyynnössä on tosiaan eri linjanumeroita noissa seutukohteissa.
Länsilinjojen voittama kohde: 310, 311, 312, 320, 321, 151, 152, 156, 157, 200, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 201, 202, 211, 251, 252, 262, 351, 352, 361, 371, 373
Pekolan Liikenteen voittama kohde: Iittalan ja Hämeenlinnan keskustan välisiä vuoroja, linjanumeroa ei ole mainittu
Lehdon Liikenteen voittama kohde: linja 353
HämeBusin voittama kohde: linjat 651 - 656
 
Viimeksi muokattu:

Hämeen Sanomissa kerrotaan, että kaupunkikohteisiin olivat tarjonneet myös Korsisaari ja Tammelundin Liikenne (!).

Seutuliikenne oli myös kiinnostanut useita tarjoajia, mutta niitä ei jutussa kerrottu. Hattulan sisäinen kohde 15 oli saanut ainoan tarjouksen Hämebus & Åberg -koalitiolta.
 
Vekan nykyisten linjojen uudet liikennöitsijät 6.8. alkaen ovat:
1, 1S, 3, 3S ja 11: Länsilinjat
13, 14/14K, 16 ja 17/17K: Länsilinjat
310, 311, 312, 320 ja 321: Länsilinjat
151, 152, 156 ja 157: Pekolan Liikenne
200: Lehdon Liikenne
161-167, 201-202, 211, 251-252, 262, 351-352, 361, 371 ja 373: HämeBus, tarjousyhteenliittymä Åbergin Linjan kanssa
Palvelulinja Seiska: Lehdon Liikenne
Mutta ei varmaan kuitenkaan 6.8. mennessä päästöttömiä busseja saada kaupunkilinjoille. Lievästi sanottuna kireä toimitusaikataulu sellaisille.
 
18kk siirtymä aika saada päästöttömiä.
Sen aikaa saa päästävillä ajaa.

Kuulostaa pitkältä siirtymäajalta, mutta toisaalta isommissa kaupungeissa kilpailutusten ratkaisut saattavat tulla jopa kaksi vuotta ennen liikenteen alkamista. Nyt kun vallitsevista syistä johtuen kilpailutus järjestettiin hätäisesti, niin ymmärrän toisaalta tuon siirtymäajan.

Yleisellä tasolla suhtaudun näihin siirtymäaikoihin kuitenkin aika kriittisesti, koska liikennöitsijät käyttävät sitä hyväkseen ja ajattavat romunsa aivan siirtymäkauden loppuun saakka. Siirtymäajan idea on kuitenkin se, että sinä aikana kalusto saadaan vaihdettua sopimuksen mukaiseen.

En nyt muista, oliko muutama hetki sitten ratkaistussa kohteiden 2 (linja 2, 2U) ja 3 (linja 4) vastaava pitkä siirtymäaika tai lyhyempi. Siihenkin oli kaiketi tarjottu uutta kalustoa, joiden toimitusajat huitelee pitkällä ensi vuodessa.
 
Jos sähkökalustoa on, niin sitä pääsääntöisesti kannattaa käyttää niin paljon kuin akkukantama antaa. Ei liikennöitsijä säästä niitä seisottamalla.
 
Jos sähkökalustoa on, niin sitä pääsääntöisesti kannattaa käyttää niin paljon kuin akkukantama antaa. Ei liikennöitsijä säästä niitä seisottamalla.
Toisaalta, venyttämällä investointia kalliiseen kalustoon mahdollisimman pitkälle, saattaa saada vanhoilla ja jo maksetuilla autoilla tehtyä kohtuullista tuottoa siirtymäaikana…
 
Takaisin
Ylös