Nyt löytyy runkolinjojen 300 ja 400 toteuttamissuunnitelma HSL:n julkaisuista.
Pysäkkejä jää välistä näillä huomattavasti vähemmän kuin linjaston kahdella muulla runkolinjalla. 300:lta vähenee vain 5 pysäkkiparia ja 400:lta niin ikään 5 paria, mutta lisäksi 4 paritonta pysäkkiä. Ja vielä lisäksi Kansallismuseon pysäkki jää välistä, kuten nykyäänkin runkolinjalla 200. Keskipysäkinvälit ovat 300:lla ja 400:lla 660m ja n. 700m.
Linjaston remix-kartoissa runkolinjat jättivät väliin Kuohukujan pysäkkiparin, jotka nyt on mukana. Pysäkkiväli jää tuossa aika lyhyeksi runkolinjoille, alle 300 metriä Uomatien pysäkeille, sekä alle 500 ja runsas 600m Noropolun pysäkeille, joita ollaan raportin mukaan siirtämässä lähemmäs Louhelan asemaa. 520 ja 530 raportissa siirrosta vielä jossiteltiin.
400 pysähtyy Ojahaantien pysäkeillä, mutta 560 ja 30 tulevat jättämään sen edelleen väliin, mikä taitaa tulla olemaan ensimmäinen kerta kun jollain pysäkillä on epäyhtenäinen pysähtymiskäytäntö runkolinjojen kesken.
Runkolinjoja suunnitellaan liikennöitäväksi sähkönivelbusseilla, joita ei voi ladata Elielinaukiolla ja jonne ei nivelbusseilla ajo nykyisellään toimi eli niille on löydettävä uusi päätepysäkki keskustasta. Tilanne vaikuttaa eniten siis linjaan 300, koska Myyrmäen asemalta on latauspaikan löytäminen kerrottu haastavaksi. 30 ja 560 vaihtavat päätepysäkkejä ensi syksynä ymmärtääkseni tästä syystä, mutta 300 jatkamisesta Honkasuolle 30 kanssa ei ole mainintaa.
Vai olisiko kuitenkin koko suunnitelman aloitusta siirretty vuodella eteenpäin, nimittäin uusimmassa kilpailutuksessa 53/2021 sanotaan paketista 273, että osa sopimuksen linjoista alkaa syksyllä 2023 ja ilmeisesti sillä tarkoitetaan linjoja 583 ja 584.
Joo, kyllä se rupeaa vaikuttaan siltä että siirtyy. En kuitenkaan sulkisi pois sellaista mahdollisuutta, että 431:n vuoroväli pysyy harvenpana kunnes se alkaa kulkemaan Kuninkaantammen läpi, jolloin 583 sekä 584 mahtuvat vuodeksi 400-sarjan pakettiin.