Satuin eilen vilkaisemaan blogia ennen sen julkaisua ja sinne oli maanantaina tullut kijoitus jossa sanottiin uuden luonnoksen julkaistavan lähipäivina ja selitettiin että luonnoksessa on käytetty Telia Crowd Insights -aineistoa sen tekoon. Kyynisesti ajattelin, että se tulee olemaan vain jotankin johon vedota, kun survotaan läpi epäsuosittu linjastoluonnos. Saa nähdä miten käy, mutta tässä vaiheessa kyynisiä ennakkoluulojani on jo ruokkinut erillisen vastauslomakkeen puuttuminen ja sen korvaaminen pelkällä Kyllä-Ei-EOS vastauksella.
Itse luonnoksesta ei ole Myyrmäkeläisenä hirveästi valittamista. Itse käyttämäni yhteydet pysyvät lähes samanlaisina tai paranevat, lukuun ottamatta suoraa yhteyttä Otaniemeen, joka tosin oli menossa 560 jatkeen ja Raidejokerin myötä kuitenkin. Itse asiassa tuosta Runkolinjasta 520 vaihto bussijokeriin toimii paljon paremmin kuin Leppävaaran terminaaliin päättyvstä pätkä-555:sta, ja reittikin on suorempi. Raidejokerin alettua vaihto hankaloituu, mutta veikkaisin että vaihto Turunväylän kohdalta raidejokeriin on aika sama kuin Leppävaaran terminaalissa.
Varsinaisia linjaston ongelmista olen jo kirjoittanut blogin kommentteihin. Suoria yhteyksiä poistuu vaikka joidenkin haarojen vuorovälit ei tihene. Ja sitten 520 voisi kulkea Uomatien ja Raappavuorentien kautta Martinlaaksoon jotta se kattaisi paremmin alueita, eikä se hidasta juuri kenenkään matkaa, kun linjan pohjoispää mukailee junarataa. Samoin 555 voisi ajaa Kivimäen läpi jottei tarvittaisi eriilistä 422:sta. Kivimäen kohdalla voisi jopa ajattaa Runkolinja 400:n sitä kautta, jolloin siellä säilyisi edes hidas suora yhteus Mannerheimintien varteen, kun ehdotettu yhteys on sekä vaihdollinen että hidas. Tiedä sitten miten se ettei 560:ntä jatketakkaan Espooseen vaikuttaa poikittaisiin yhteyksiin, etenkin Malmin itäpuolelta matka Leppävaaraan olisi nopeutunut huomattavasti.
Yhteys Luhtitieltäkin Martinlaaksoon saatiin, vaikka 583 ja 584 melkein ohittavat sen. Silti Luhtitieltä voisi olla jokin poikittainen yhteys muualle Espooseen kuin Pohjois-osiin