Heitäkö on siis vain vähän ?
Joo. Toki yhteyden pitää onnistua yhdellä vaihdolla, mutta sinne menijöitä ei ole niin paljoa että on pakko olla vaihdoton yhteys.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Heitäkö on siis vain vähän ?
Koska suunnitelma on jo lyöty kiveen ja näitä iltoja järjestetään vaan että voidaan sanoa asukkaiden mielipiteen tulleen kuulluksi. En usko että höselillä on aikomustakaan pitää 345:ttä suorana linjana palautteesta huolimatta, puhumattakaan muista Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän linjoista.
Paljon helpottaisi kyllä joukkoliikenteen suunnittelua, jos linjan 10 päätepysäkiltä jatkettaisiin 700 metriä raitiotietä tulevalla Raide-Jokerille ja 10 jatkettaisiin Huopalahden asemalle. Hassua, ettei tuota ole ilmeisesti edes selvitetty, kun tuon jälkeenhän voisi yhtä hyvin vaikka lakkauttaa koko Vihdintien bussiliikenteen.
Suunnittelija esitti taas dian jossa oli 6 asiaa, joita matkustajat haluavat. Yksikään niistä ei ollut vaihdoton yhteys. Kalajärvellä se oli pääteema. Kysely oli huonosti laadittu, koska siinä tuota vaihtoehtoa ei ollut. Siksi suunnittelijan ei olisi pitänyt siihen vedota.
Mutta tästä pääteemasta johtuen suunnittelija tuli vastaan jonkin verran ja sanoi että palautteen jälkeen tarkistaminen on mahdollista. Eli ainakin lupasi tutkia 345:n säilyttämistä nykyisellään. Mutta toisaalta hän kertoi että 300- runkolinjasta aiotaan pitää kiinni. tämä herätti runsaasti lisäkysymyksiä vaihtopaikan ja Manskun nopeuden osalta. Vähän hänellä änkyttämiseksi meni. Sitten hän alkoi illan kuluessa kiusaantua "kun te vastustatte koko ajan". Kyllä tuossa tosiaan tuollainen runnomisen meininki on, mutta ei tuo 345 ja 321 muutokset ihan heittämällä läpi mene. Herää myös kysymys pitikö Höselin tuolloinen iso pala ottaa haukattavaksi - eikö vähemmin askelin olisi voitu edetä.
Minua ärsyttää se, että joukkoliikennesuunnittelija antaa väärää tietoa,
On aina hyvä muistaa, että virkamiehet ja poliitikot pääsääntöisesti valehtelevat niin että korvat heiluvat.
Kun lukee esim. suunnitelman blogia, en yhtään ihmettele että suunnitelijoille tulee tuollainen tunne.Sitten hän alkoi illan kuluessa kiusaantua "kun te vastustatte koko ajan".
kompromissi:
341 (Kivistö-Elielinaukio) muutetaan heilurilinjaksi Kivistö-Martinlaakso-Myyrmäen asema. Kivistö ei tarvitse omaa bussilinjaa Helsingin keskustaan kun sinne kulkee jo juna.
t. Rainer
Paljon helpottaisi kyllä joukkoliikenteen suunnittelua, jos linjan 10 päätepysäkiltä jatkettaisiin 700 metriä raitiotietä tulevalla Raide-Jokerille ja 10 jatkettaisiin Huopalahden asemalle. Hassua, ettei tuota ole ilmeisesti edes selvitetty, kun tuon jälkeenhän voisi yhtä hyvin vaikka lakkauttaa koko Vihdintien bussiliikenteen.
Kun lukee esim. suunnitelman blogia, en yhtään ihmettele että suunnitelijoille tulee tuollainen tunne.
Siellä on aika monta kommettia joiden sisältö on suunnilleen "Linja xxx pitää säilyttää ennallaan.", ilman sen kummempia perusteluita.
Toisaalta sen pitäisi olla HSL:n kannalta myös positiivinen asia: jos mitään ei saa muuttaa, nykytilanne on siis täydellinen...
Lisään tähän vielä aiemmien esittämäni vaihtoehtopohdinnan: hyvä suora linja kerran tunnissa tai vaihdollinen yhteys 20 minuutin välein. Nyt keskusteluissa ja kommenteissa on tullut kiistattoman selväksi että Espoossa on paljon alueita, jossa asukkaat valitsisivat mieluummin harvemmin kulkevan vaihdottoman suoran linjan.
Siellä tosiaan Kalajärvella heijastettiin dia, jossa on luotu verkostoihin perustuva suunnitelma. Helsingin suurin työpaikkakeskittymä on kantakaupungissa ja toiseksi suurin Pitäjänmäki.
Oma lukunsa sitten muodostaa tuleva "Luhtitien vaihtopysäkki" siihen tulee kaksi aamruuhkassa kaksi täynnä olevaa syöttöbussia ja toisella puolella odottaa yksi oranssi 300 Scala runkobussi. Miten hoituu jatko ? Meillä on kyllä kokemusta että syötetään metroon ja junaan mutta syöttöliikenne toiseen bussiin on uutta.