Lahdenväylän suunnan busseja voidaan ohjata Kalasatamaan, kunhan
...
Tämäkin menee siis reippaasti 2020-luvulle.
Pidempään täällä lueskelleena, teki mieli visioidakin jotain... Lienee vastoin suurempia suunnitelmia ja hyväksi väitettyjä periaatteita (mitä olen täältä lukenut) noin muutoin, ja ehkä muistuttaa liikaa historiallista tapettua runkolinjamallia, mutta sinänsä Lahdenväylän suunnan busseille (vaikka seutulinjat) olisi tilaa tehdä helppo vaihto Paavalin kirkon kohdalla ympäri kääntyvään ratikkaan: Vallilanlaakson ylittävän sillan alle, kas näin:
- 400 metriä ajorataa busseille, punainen viiva
- 600 metriä raiteita, keltainen ja haaleanvihreä viiva
- 60 m pitkä ylikäveltävä vaihtolaituri, 8-9 lähtö/jättölaituria (65 m tilassa Elielillä 9 laituria itäreunalla)
- Busseille odotusruutuja sillan alla.
- Yhdet liikennevalot Hermannin rantatien eteläisen ajoradan ylitykseen lähteville busseille
Sturenkadulle kääntyvät bussit kulkevat niin harvoin, että ne voivat varmaan pysähtyä samalle pysäkille ratikan kanssa Paavalin kirkon eteen. Ajo teollisuuskiinteistöille voitaneen sallia bussiterminaalin läpi (vaalea viiva), tai jättää Haukilahdenkadun kautta. Palstoille ajettaisiin terminaalin läpi, niin vähän liikennettä, punainen "ramppi" voidaan poistaa.
Haitat:
- Kaksi uutta kiskojen ylitystä pyöräilijöille
- Pakkovaihto "ei missään"
- Parkkipaikkoja katoaa
- Heikosti virkistyskäyttöön nytkään soveltuva puistoalue osin muuhun käyttöön
- Skeittipuisto kapenee
- Tarvitaan lisää vaunuja uudelle linjalle, mutta busseja vähemmän/linja
Hyödyt:
- Vaihto valituista linjoista mahd. lyhyellä kävelyllä
- Lähes kaikki laiturit sadesuojassa
- Luonnosta säätämällä ehkä tilaa ristikkovaihteille, seuraavana lähtevä ratikka aina samassa kohdassa.
- N. 150 m kävelyn päähän tulossa Kalasatama-Pasila -kiskot, kai
- Vaikka lähtevät bussit odottaisivat joskus valoissa, ne ovat tasaisella (talvi) kunnes valosynkronointi päästää seuraavalle pysäkille asti tai eteenpäin
- Hämeentien tosivanha linjaus ratikkakäyttöön
- Päätettäville bussilinjoille yksi kaistanvaihto vähemmän Kustaa Vaasan tien eteläpuolella, ei tarvetta päästä sillalle.
Haasteet:
- Kiskot pohjoiseenpäin kaavan mukaan puistossa (entinen pysäköintialue), samoin vaihtoterminaalin itänurkka (tästä kai pisin hidastus, mutta tehdäänkö se Manskunkin levennys puistoon ilman kaavamuutosta?)
- Sillanalus ja sillan itäpuoli ovat kaavatonta aluetta(?)
- Jotta bussilaiturit toimisivat, yksi sillan kannatinpylväsrivi täytyisi varmaan suunnitella uusiksi kokonaan pois tieltä.
- Onko nousu eteläänpäin liian jyrkkä? Ainakaan kaarevampaa nykyistä ajorataa pitkin ei varmastikaan?
- Valojen ajoitus Sturenkadun risteykseen; etelään ajavat yksityisautot pysähtyisivät jo haaleanvihreän osuuden kohdalle (tai ennen sitä) omille kaistoilleen, jolloin joukkoliikennevälineille voitaisiin melkein taata hidastukseton kulku risteyksen läpi.
Pointti oli kai se, että jos haluttaisiin muusta välittämättä Lahdenväylän bussit pois Hämeentien eteläosasta, se olisi mahdollista, eikä edes aiheuttaisi "järjettömiä" kustannuksia; miljoonia, varmasti, mutta kuinka monta? Jos busseille sitten tulee päätepysäkit Kalasatamaan, kiskot saa piiloon nurmen alle ja Sturenkadun risteyksen valot ohjelmoitua takaisin.