Hämeentien raitiotien kehittäminen

Käenkujan ratikkapysäkki maalle päin on päätetty näyttävästi säilyttää. Alkuperäisessä luonnoksessa sitä ei muistaakseni ollut. Tuliko pysäkkiväli tässä suunnassa liian pitkäksi?
 
Käenkujan ratikkapysäkki maalle päin on päätetty näyttävästi säilyttää. Alkuperäisessä luonnoksessa sitä ei muistaakseni ollut. Tuliko pysäkkiväli tässä suunnassa liian pitkäksi?

Bye bye, Hämeentien raitioliikenteen nopeuttaminen. :roll:
 
Pienestä on kiinni, jos se on yhdestä pysäkistä kiinni, varsinkin kun liikennevaloja tuolla pätkää riittää ihan liiaksi asti...

Hämeentiellä ylivoimaisesti tärkein linjanopeuteen vaikuttava tekijä on pysäkkiväli. Jos siihen ei puututa, nopeuden muutos jää kovin pieneksi, vaikka muita toimenpiteitä tehtäisiinkin.

Minusta tässä prosessissa näkyvät varsin konkreettisella tavalla kaupunkisuunnittelun ongelmat raitioliikenteen kannalta. Ensin määritellään tavoitteet ja tehdään suunnitelma, joka nopeuttaisi ihan kohtuullisesti Hämeentien raitioliikennettä. Sitten jossain välissä kuitenkin joku kaupunkisuunnitteluviraston suunnittelija hiukan päivittää suunnitelmaa lisäten Ässärinteen pysäkin ja samalla suurin osa nopeutuksesta vedetään vessasta alas.

Jos busseja halutaan karsia edes jonkin verran ja raitiolinjoja pidentää, Hämeentien raitioliikenteen linjanopeutta olisi syytä saada selvästi lähemmäksi nykyistä bussiliikennettä. Jos raitiovaunuilla on pysäkkejä selvästi tiheämmässä kuin busseilla se on ihan mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:
Hämeentiellä ylivoimaisesti tärkein linjanopeuteen vaikuttava tekijä on pysäkkiväli. Jos siihen ei puututa, nopeuden muutos jää kovin pieneksi, vaikka muita toimenpiteitä tehtäisiinkin.

Pysäkkiväli määrittää tietenkin nopeimman mahdollisen ajoajan, mutta Hämeentiellä aikataulun mukainen ajoaika on vielä kaukana nykyisen pysäkkivälin alarajasta. Ajoaikojen vaihteluväli on useita minuutteja. Nyt hyväksytyn suunnitelman toteutuessa raitiovaunut saavat tarpeeksi leveän tilan ja useita liikennevaloja poistuu. Arvion mukaan ajoaikojen vaihtelu vähentyy merkittävästi ja aikataulun mukaista ajoaikaa voidaan siten pienentää. Raitioliikenne siis nopeutuu tuntuvasti.
 
Jäinpä miettimään tässäkin kokonaisuutta: suunnitelmaa on väännetty Kurvista Hakaniemeen, mutta mistään en ole löytänyt tietoa siitä, miten se pyöräkaista tulee siitä hallin ja Arena-talon kohdalta jatkumaan eteenpäin? Vai loppuuko se siihen vai minne siitä eteenpäin kuvitellaan pyöräilijöiden menevän?
 
Jäinpä miettimään tässäkin kokonaisuutta: suunnitelmaa on väännetty Kurvista Hakaniemeen, mutta mistään en ole löytänyt tietoa siitä, miten se pyöräkaista tulee siitä hallin ja Arena-talon kohdalta jatkumaan eteenpäin? Vai loppuuko se siihen vai minne siitä eteenpäin kuvitellaan pyöräilijöiden menevän?

Hämeentien pyörätiet ovat osa kantakaupungin pyöräliikenteen pääverkkoa (kartta). Pyörätiet jatkuvat Pitkällesillalle että Tokoinrantaan.
 
Takaisin
Ylös